بهداشت روانی در ازدواج | ازدواج راه درمان نیست…

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بهداشت روانی در ازدواج ازجمله مسائلی است که تمامی زوجین به آن نیاز دارند. احتمالاً متوجه شده‌اید که ارتباط عاطفی و کیفیت ازدواج شما تا حد زیادی بهداشت روانی‌تان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. هرچه روحیه و شرایط ذهنی مطلوب‌تری داشته باشید می‌توانید کیفیت ازدواج خود را نیز افزایش دهید.

به همین خاطر مشاورین خانواده معتقدند که بهداشت روانی و کیفیت ازدواج یک فرد، دو رابطه متداخل هستند که هریک دیگری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بااین‌حال زوج‌ها به راهکارهایی که به شرایط روحی آن‌ها و همسرشان کمک می‌کند یا رضایت آن‌ها از زندگی زناشویی را افزایش دهد توجه چندانی ندارند. با توجه به این مسئله ما نیز در این مطلب راجع به بهداشت روانی در ازدواج و تأثیرات مثبت و منفی آن صحبت خواهیم کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهداشت روانی در ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

بهداشت روان چیست و چه اهمیتی در ازدواج دارد؟

بهداشت روان به‌طورکلی به این معناست که فرد احساس مثبتی نسبت به خود و توانایی‌هایش داشته، به‌راحتی بتواند با شرایط محیطی تطبیق پیدا کرده و از توانایی‌های خود برای بهبود وضعیت زندگی استفاده کند. به عبارتی یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در ارتباط با بهداشت روان مطلوب مطرح می‌باشد این است که فرد برخلاف بیماران افسرده یا اضطرابی همواره هیجانات منفی را تجربه نمی‌کند و به‌طورکلی احساس مثبتی نسبت به خود و آینده دارد.

بهداشت روانی بالا یا پایین می‌تواند تأثیرات بسیاری را در زندگی فردی و خانوادگی هر شخص به همراه داشته باشد. برای مثال در شرایطی که بهداشت روانی فرد در سطح مطلوبی قرار نداشته باشد این موضوع بر ارتباط وی با همسر نیز تأثیر گذاشته و مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

فروشگاه آرامیس

شاید بتوان گفت اهمیت بهداشت روانی در ازدواج اینجا مشخص می‌شود که بهداشت روانی نامطلوب موفقیت زندگی زناشویی شما را نیز تحت تأثیر قرار داده و از این طریق شما را بیش‌ازپیش درگیر افسردگی نماید. درعین‌حال افرادی که بهداشت روانی مطلوبی دارند می‌توانند چالش‌های موجود در رابطه زناشویی خود را نیز به‌خوبی مدیریت کرده و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند.

بهداشت روانی در ازدواج | راهکارهایی برای بهبود

با توجه به اهمیت بهداشت روانی در ازدواج، یکی از سؤالاتی که مطرح خواهد شد این است که چطور می‌توانیم شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببریم تا زندگی مشترک و بهداشت روانی ما و همسرمان در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد؟ راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانند در این زمینه تا حد زیادی به شما کمک کنند. برای آشنایی با برترین ملاک انتخاب همسر کلیک کنید.

1. مشاوره پیش از ازدواج را جدی بگیرید

سعی کنید فرد مناسبی را برای ازدواج انتخاب نمایید. در شرایطی که طرف مقابل شما به هر دلیلی تناسب کافی با شما و خانواده‌تان را نداشته باشد می‌تواند مشکلات بسیاری را برایتان ایجاد کند. به همین خاطر توصیه می‌شود جلسات مشاوره پیش از ازدواج را جدی بگیرید. مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک خواهد کرد تا با شخصیت طرف مقابل و آنچه می‌بایست پس از ازدواج انتظارش را داشته باشید آشنا شوید.

علاوه بر این مشاورین در این جلسات آموزش‌هایی را برای شیوه برخورد با طرف مقابل به شما آموزش می‌دهند که باعث خواهد شد برخی از مشکلات در زندگی شما به‌خوبی مدیریت شوند. درنتیجه اگر به دنبال شرایطی هستید که یک رابطه موفق و سطح مطلوبی از بهداشت روانی در ازدواج را تجربه کنید بهتر است به این موضوع توجه کافی داشته باشید. برای دریافت وقت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

2. برای بهبود بهداشت روانی در ازدواج با یکدیگر صحبت کنید

یکی از تکنیک‌هایی که می‌تواند تا حد زیادی بهداشت روانی شما و همسرتان را تحت تأثیر قرار دهد این است که مهارت صحبت کردن با یکدیگر در شرایط مختلف را آموزش ببینید. رفتارهایی مانند قهر کردن یا متوسل شدن به‌زور و پرخاش برای به کرسی نشاندن حرف‌ها به‌اندازه سکوت کردن‌های مداوم و بی‌توجهی به حقوقتان برای رابطه شما خطرناک خواهند بود. بهترین راهکار این است که در یک فضای مناسب از نظر زمان و مکان خواسته‌هایتان را با همسرتان در میان بگذارید و نظرات او را نیز بشنوید. سعی کنید با کمک یکدیگر به یک نتیجه برسید که به نفع هردوی شما باشد.

3. احساس تعلق‌خاطر داشته باشید

احساس تعلق‌خاطر نسبت به یکدیگر و زندگی مشترک ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند تأثیر بسیاری در بهداشت روان شما و همسرتان داشته باشد. به میزانی که شما به یکدیگر علاقه داشته و برای بهبود رابطه و پیشرفت زندگی مشترکتان تلاش کنید هردوی شما از روحیه بهتری برخوردار خواهید شد.

هر یک از ما نیاز داریم تا احساس کنیم اطرافیانی داریم که به ما علاقه داشته و در سختی‌ها می‌توانیم روی آن‌ها حساب کنیم. اگر شما و همسرتان چنین دیدگاهی نسبت به یکدیگر و زندگی مشترکتان داشته باشید قطعاً وضعیت بهداشت روان شما نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

بهداشت روانی در ازدواج | زنگ خطرها

وجود برخی از مشکلات و الگوهای رفتاری در زندگی شما و همسرتان باعث خواهد شد که سلامت روان و زندگی عاطفی شما درخطر قرار بگیرد. برخی از اصلی‌ترین این رفتارها را در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. بهتر است در صورت مواجهه با هریک از آن‌ها با همسرتان راجع به آن صحبت کرده و درصورتی‌که احساس می‌کنید نمی‌توانید از طریق صحبت با یکدیگر نتیجه بگیرید از یک مشاور خانواده تقاضای کمک کنید.

1. توهین و بدرفتاری

توهین زوجین به یکدیگر یا هرگونه رفتار پرخاشگرانه به‌شدت بهداشت روانی در ازدواج را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بی‌احترامی به همسر در جمع یا خلوت به‌منزله از بین بردن عزت‌نفس و حرمت اوست. این رفتار دلخوری‌های جدی را در زندگی شما ایجاد می‌کند. زخم ها و دلخوری‌ها برای مدت‌ها میان‌تان باقی مانده و باعث دلسردی خواهد شد.

2. بهداشت روانی در ازدواج | روابط یک‌طرفه

روابط یک‌طرفه در اصطلاح به آن دسته از روابطی گفته می‌شود که در آن‌ها صرفاً یکی از طرفین به دنبال حفظ ارتباط زناشویی است. در این شرایط صرفاً یکی از زوجین است که همواره برای بهبود زندگی تلاش کرده، از اشتباهات طرف مقابل می‌گذرد یا خود را با شرایط و خواسته‌های دیگری وفق می‌دهد.

این موضوع در درازمدت سلامت روان فرد را تحت تأثیر قرار داده و باعث می‌شود تا او احساس ضرر کردن داشته باشد. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که چنین احساسی نسبت به همسر خود دارید با او صحبت کرده یا راجع به تغییر الگوهای رفتاری خود از یک مشاور کمک بگیرید.

3. ایراد گرفتن

سطح بهداشت روانی در ازدواج تا حد زیادی تحت تأثیر ایراد گرفتن دائم از همسر یا تشویق و محبت به او قرار دارد. یکی از زنگ خطرها برای بهداشت روان شما و همسرتان در زندگی مشترک این است که یکی از شما دائماً به دنبال انتقاد کردن از دیگری بوده و به عبارتی تلاش کند تا او را مشابه خواسته‌های خود از نو بسازد.

4. بهداشت روانی در ازدواج | نداشتن احساسات مثبت

یکی دیگر از زنگ خطرهای مهم این است که یکی از زوجین یا هردو احساس کنند زندگی مشترک برای آن‌ها خالی از احساسات مثبت و یکنواخت شده است. ازدواج و رابطه عاطفی با همسر یکی از اصلی‌ترین منابعی است که می‌بایست آرامش، دل‌خوشی و انگیزه زندگی را برای شما ایجاد کند.

درصورتی‌که احساس می‌کنید زندگی مشترکتان رنگ و بویی که می‌بایست داشته باشد را ندارد این موضوع می‌تواند تا حد زیادی شرایط روحی شما و همسرتان را تحت تأثیر خود قرار دهد. در چنین شرایطی می‌توانید از یک مشاور خانواده برای ایجاد تغییر و تنوع در زندگی عاطفی خود کمک بگیرید.

در ادامه ازدواج هایی که باید در موردشان تامل بیشتری صورت بگیرند را آورده‌ایم.

پیامدهای فقدان بهداشت روانی در ازدواج

1. بی‌کیفیت شدن رابطه عاطفی

همه ما ارتباط با کسی که باعث تقویت احساسات مثبت مان می‌شود را دوست داریم. و به همین نسبت از کسانی که ما را ناراحت می‌کنند فاصله می‌گیریم. وقتی شما یا همسرتان در کنار یکدیگر پویایی و نشاط لازم را ندارید. به‌تدریج از یکدیگر فاصله خواهید گرفت. پس کیفیت رابطه عاطفی شما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

2. آسیب دیدن فرزندان در نبود بهداشت روانی در ازدواج

آسیب دیدن ارتباط عاطفی شما و همسرتان زندگی فرزندان و سلامت روان آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. رشد کردن در یک فضای خانوادگی که اطرافیان بامحبت با یکدیگر برخورد می‌کنند به‌مراتب متفاوت از شرایطی خواهد بود که ارتباط میان اعضا وضعیت مطلوبی نداشته باشد.

3. افزایش احتمال خیانت

یکی از دلایلی که باعث بروز خیانت در میان زوجین می‌شود این است که آن‌ها احساس آرامش و محبت را در کنار هم تجربه نکنند. بیماری‌های روحی مانند افسردگی همسر یا سایر مسائلی که بهداشت روانی در یک خانواده را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. ازجمله موضوعاتی هستند که می‌توانند احتمال خیانت را در یک خانواده افزایش دهند.

4. احتمال جدایی در نبود بهداشت روانی در ازدواج

طلاق و یا طلاق عاطفی در شرایطی بروز پیدا می‌کند که زوجین احساس می‌کنند حضور همسرشان باعث ناراحتی روحی آن‌ها می‌شود. در شرایطی که شما احساس کنید با یک فرد نمی‌توانید زندگی سالمی را تجربه کنید احتمالاً به طلاق فکر خواهید کرد و درصورتی‌که به هر دلیلی امکان این موضوع وجود نداشته باشد به دنبال کاهش کیفیت ارتباط شما و همسرتان طلاق عاطفی را تجربه خواهید کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهداشت روانی در ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

بهداشت روانی در ازدواج تحت تأثیر چه مسائلی قرار دارد؟

کیفیت ارتباط شما و همسرتان، توانایی زوجین برای صحبت و حل کردن مشکلات و همین‌طور اهمیتی که برای بالاتر بردن کیفیت زندگی مشترک قائل هستید وضعیت بهداشت روان در ازدواج را مشخص خواهد کرد.

چه عواملی بهداشت روانی ازدواج را از بین می‌برند؟

انتخاب فرد نامناسب برای زندگی مشترک، توهین و تحقیر و همین‌طور یک‌طرفه شدن روابط ازجمله موضوعاتی هستند که به بهداشت روانی ازدواج آسیب خواهند زد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره