ویژگی های رفتاری در ازدواج چقدر در تصمیم‌گیری اهمیت دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ویژگی های رفتاری در ازدواج یکی از مهم ترین پارامترهایی است که متاسفانه خیلی از خانواده ها به آن توجه نمی کنند و یا ابزار مناسبی برای سنجش آن ندارند. اهمیت موضوع به قدری است که شاید بتوان گفت موفقیت یا شکست شما در ازدواج را می‌توان بر همین اساس پیش‌بینی کرد. به‌طورکلی “رفتار” تمامی چیزی است که از باورها و شخصیت خود به دیگران نشان می‌دهیم و دیدگاه‌های دیگران درباره ما و همین‌طور تمایل آن‌ها به برقراری ارتباط با ما از طریق همین رفتارها مشخص می‌شود.

درنتیجه بهتر است پیش از ازدواج، آگاهی خود را از اهمیت و تأثیر ویژگی‌های رفتاری مطلوب و نامطلوب در ازدواج افزود. ویژگی های رفتاری در ازدواج یکی از مهم ترین پارامترهایی است که متاسفانه خیلی از خانواده ها به آن توجه نمی کنند و یا ابزار سنجش مناسبی برایشان نیست.

بیشتر بخوانید : معیارهای انتخاب همسر 

علاوه بر این سعی کنید این ویژگی‌ها را در طرف مقابل نیز به‌دقت شناسایی کرده. و بر اساس آن‌ها تصمیم خود را راجع به ازدواج با یک فرد مشخص کنید. استفاده از مشاوره‌های پیش از ازدواج نیز می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک کند.

اهمیت ویژگی های رفتاری در ازدواج

احتمالاً شما نیز بارها این جمله را شنیده‌اید که رفتار هرکسی بیانگر شخصیت و طرز فکر اوست. به عبارتی می‌توان گفت در شرایطی که نمی‌توانیم به‌وضوح از درون دیگران باخبر شویم، توجه به رفتارهای آن‌ها می‌تواند ما را نسبت به نیات قلبی آن‌ها آگاه کند. درنتیجه برای ازدواج نیز از این روش می‌توان استفاده کرد. پس برای ازدواج بهتر است با دقت به رفتارهای طرف مقابل به این سؤال پاسخ دهید که این فرد تا چه حد برای ازدواج با شما مناسب است.

علاوه بر مساله ازدواج، ویژگی‌های رفتاری ازجمله موضوعاتی است که در کیفیت رابطه بین فردی‌تان اثر خواهند گذاشت. برای مثال هنگامی‌که با دوست‌تان با محبت برخورد کنید کیفیت ارتباط شما به‌مراتب نسبت به زمانی که برخورد نامناسبی با وی داشته باشید متفاوت خواهد بود. رفتار خود شما هم در واکنش دیگران تاثیر دارد.

پس بهتر است به همان میزان که به رفتار طرف مقابل توجه دارید ویژگی‌های رفتاری مثبتی را در خودتان هم ایجاد نمایید. برای رسیدن به این هدف شما می‌توانید از مشاورین خانواده یا زوج درمانگران کمک بگیرید. و به این طریق اطلاعات خود را راجع به رفتارهایی که کیفیت ازدواج شما را افزایش می‌دهند بالاتر ببرید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

ویژگی های رفتاری در ازدواج

با توجه به اهمیت ویژگی‌های رفتاری در ازدواج به‌نوعی می‌توان گفت موفقیت یا شکست رابطه شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. در این بخش به بررسی رفتارهایی خواهیم پرداخت که بیشترین تأثیر را در کیفیت ارتباط عاطفی شما می‌گذارند.

توجه و محبت

اصلی‌ترین رفتاری که در یک رابطه عاطفی باید به آن توجه داشت محبت است. برخورد شما با طرف مقابل می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که او احساس کند در هر شرایطی برایتان دوست‌داشتنی است و می‌تواند روی کمک و محبت شما حساب کند. برخلاف تصور بسیاری از افراد محبت زوجین نسبت به یکدیگر علاوه بر رفتار می‌بایست در کلام نیز وجود داشته باشد.

متأسفانه بسیاری از خانم‌ها و آقایان پس از گذشت مدتی از زندگی مشترک نسبت به این موضوع بی‌توجه می‌شوند و به‌نوعی عادت کردن به یکدیگر جای محبت را می‌گیرد. بااین‌حال روانشناسان خانواده معتقدند بسیاری از مشکلات زندگی مشترک ازجمله خیانت یا طلاق به این خاطر اتفاق می‌افتد که زوجین احساس می‌کنند علاقه‌ای به یکدیگر ندارند. درنتیجه اگر می‌خواهید ازدواج موفقی داشته باشید بهتر است علاقه خود را در زبان و عمل به همسرتان نشان دهید.

بیشتر بخوانید : ازدواج با معتاد

احترام به طرف مقابل و خانواده

یکی از ویژگی‌های رفتاری که به‌ویژه در کشور ما تأثیر بسیاری در موفقیت یک ازدواج دارد رعایت حرمت‌ها و احترام گذاشتن به همسر در کنار احترام به خانواده وی است. رفتارهایی مانند دعوا، کنایه زدن، توهین و تحقیر یا بی‌توجهی به عزیزان طرف مقابل ازجمله مسائلی هستند که می‌توانند مشکلات جدی را در رابطه شما ایجاد کنند.

صحبت کردن

در کنار توجه به رفتارهای طرف مقابل، صحبت کردن با وی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشید و برای موفقیت در یک رابطه حتماً این رفتار را در زندگی خود به یک اصل تبدیل کنید. هنگامی‌که از یک موضوع دلخوری یا ناراحتی برایتان ایجاد شده و یا در شرایطی که احساس می‌کنید همسرتان از چیزی رنجیده بهتر است شرایط را برای صحبت کردن فراهم کنید. همچنین سعی کنید تصمیمات مهم زندگیتان را نیز از طریق صحبت کردن با یکدیگر و به‌صورت مشترک بگیرید.

بااین‌حال توجه داشته باشید که صحبت کردن اصول و قوانین مشخصی دارد و برای داشتن یک گفت‌وگوی مؤثر شما می‌بایست بر اساس این قواعد رفتار کنید. اگر احساس می‌کنید در صحبت‌با همسرتان دچار مشکل هستید و از گفتگو چندان‌که باید نتیجه نمی‌گیرید، حتما از مشاور کمک بگیرید. مشاورین با بررسی نوع رفتار و شرایط ارتباط شما می‌توانند راهکارهایی را برای بهبود این وضعیت به شما آموزش دهند.

صداقت داشته باشید

هنگامی‌که از اهمیت ویژگی‌های رفتاری در ازدواج صحبت می‌کنیم. و به دنبال راهکاری برای بهبود کیفیت رابطه عاطفی خود هستیم، صداقت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت. خیانت، دروغ یا پنهان‌کاری ازجمله مسائلی هستند که می‌توانند مشکلات بسیاری را در رابطه شما و اعتماد طرف مقابل ایجاد کند.

بیشتر بخوانید : خواستگار سیگاری

مسئولیت‌پذیری

مسئولیت‌پذیری از مهم‌ترین رفتارهایی است که می‌بایست در شما و طرف مقابلتان وجود داشته باشد. توانایی مدیریت یک زندگی جدید و مستقل و کنارآمدن با چالش‌ها و سختی‌های آن بیش از هر چیز نیاز به بالابودن حس مسئولیت زوج دارد. درنتیجه سعی کنید در انتخاب همسر مناسب به این ویژگی دقت داشته باشید.

مسئولیت جسمی: منظور از این مسئولیت آگاهی دادن به فرد در رابطه با بیماری های جسمی است که فرد به آن دچار است. اگر بیماری جسمی داریم باید در مشاوره قبل از ازدواج بیان کنیم. زمانی که یکی از زوجین دچار بیماری جسمی در طول زندگی مشترک شود، با پذیرش بیماری برای یافتن سلامت دوباره تلاش کنیم.

مسئولیت مراقبت: به خواسته ها و نیازهای طرف مقابل چه مقدار اهمیت می‌دهم و توجه می‌کنم.

مسئولیت‌عاطفی: بیان احساسات و علاقه به فرد از اهمیت زیادی برخوردار است. باید به شریک زندگی خود ابراز علاق کنیم و افکار خود را با آن در میان بگذاریم.

مسئولیت پذیرش: به این منظور که تمامی ویژگی های خوب و بد شریک زندگی خود را بپذیریم و آگاه باشیم که هر فردی دارای جنبه های مثبت و منفی فراوانی است.

برای آشنایی با پیامدهای ازدواج با آدم خسیس کلیک کنید.

رفتارهای غیر مخرب و مثبت در رابطه

ازدواج موفق ویژگی ها و اصول مخصوص به خود را دارد که بستگی به رفتارهای زوجین دارد. رفتارهای خوب و مثبت در رابطه تاثیر مهم و درستی می‌گذارد که عبارتند از:

همدلی کردن

حامی بودن

اعتماد داشتن

وفادار بودن

شنونده بودن

صادق بودن

ابراز علاقه کردن

پذیرش تمام ویژگی ها

کمک به پیشرفت یکدیگر

قدردانی کردن از یکدیگر

رفتارهای مخرب و منفی در رابطه

بسیاری از رفتارها در روابط ما خلل ایجاد می‌کند که به آنها رفتار مخرب می‌گوید. رفتارهای مخرب در شناخت بین فردی، اعتماد و … آسیب زننده هستند. رفتارهای مخرب عبارتند از:

تنبیه کردن

انتقاد کردن

سرزنش کردن

غرغر کردن

تهدید کردن

کنترل کردن

دروغ گویی

متعد نبودن

تاثیر اعتیاد در ویژگی های رفتاری و اهمیت آن در ازدواج

اعتیاد از هر نوعی که باشد، می‌تواند بر روی خلق وخو و حتی شخصیت یک فرد تاثیر بگذارد. اعتیاد با وابستگی جسمانی و روانی که برای بیمار ایجاد می‌کند، روی انتخاب‌ها و تصمیمات شخص در مورد کار، همسر، روابط اجتماعی و مدیریت مالی تاثیر مستقیم می‌گذارد. بنابراین زن یا مردی که نتواند عملکرد مناسبی در یکی از این زمینه‌ها داشته باشد، مسلما زندگی دشواری خواهد داشت. بنابراین در ازدواج حتما باید به رفتارهای اعتیاد و وجود یا عدم وجود اعتیاد به مواد مخدر همسر آینده‌تان توجه نمایید. برای تصمیم گیری در مورد ازدواج با کسی که قبلا اعتیاد داشته کلیک کنید.

ویژگی های رفتاری در ازدواج | اهمیت مشاوره خانواده

کمک‌گرفتن از مشاورین خانواده پیش از ازدواج یا هرزمانی پس از شروع زندگی مشترک می‌تواند به شما در داشتن رابطه عاطفی باکیفیت‌تر کمک کند. در برخی شرایط ما متوجه رفتارهای نامناسبی که باعث آسیب دیدن رابطه می‌شوند نیستیم و یا نمی‌دانیم چه رفتاری را می‌توانیم جایگزین آن کنیم. روانشناسان در این شرایط می‌توانند با استفاده از دانش و تجربیات خود تا حد زیادی به شما برای استفاده از رفتارهای مناسب‌تر کمک کنند.

علاوه بر این مشورت با دوستان و اطرافیان گاهی اوقات به دلیل علاقه آن‌ها به شما با جانب‌داری اتفاق می‌افتد. این موضوع زندگیتان را دچار مشکلات بیشتری می‌نماید. به همین خاطر در شرایطی که رفتار شما یا همسرتان باعث بروز ناراحتی‌هایی در رابطه عاطفی‌تان شده از مشاور کمک بگیرید.

پیشنهادداریم مقاله ازدواج با معلول را هم بخوانید.

کلام آخر

برای داشتن یک ازدواج موفق مراجعه به یک روانشناس مهمترین مساله است. مشاوره پیش از ازدواج شما را به درک درستی از رفتارها و خصوصیات اخلاقی طرف مقابل می‌رساند. ازدواج‌موفق ویژگی های مهم رفتاری دارد که زوجین از خود بروز می‌دهند. مرکز مشاوره ذهن نو با مشاوره حضوری و تلفنی در خدمت شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره پیش از ازدواج با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ویژگی های رفتاری در ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

ویژگی‌های رفتاری چه اهمیتی در کیفیت رابطه دارند؟

احساسات و واکنش‌هایی که رفتار شما در دیگران ایجاد می‌کند می‌تواند کیفیت یک رابطه را بهبود ببخشد یا ارتباط شما را در شرایط نامطلوبی قرار دهد. به همین خاطر بهتر است که پیش از جدی شدن یک رابطه راجع به رفتارهای خود و طرف مقابل و همین‌طور تناسب آن‌ها باهم آگاهی کسب کنید.

مهم‌ترین رفتارهای طرف مقابل که برای ازدواج باید به آن‌ها توجه داشته باشیم کدام است؟

تمامی رفتارهای طرف مقابل و همین‌طور خود شما برای داشتن یک رابطه مثبت اهمیت دارند. بااین‌حال برخی ویژگی‌ها نظیر مسئولیت‌پذیری، صداقت و محبت تأثیر زیربنایی‌تری در ارتباط شما خواهند داشت.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره