مشکل با شغل همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشکل با شغل همسر از آن دسته مسائلی است که می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی شما و خانواده‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. همه ما بخش زیادی از روز را در محل کارمان هستیم. اگر با محل کار همسرتان یا نوع شغل او رابطه خوبی نداشته باشید به معنای آن است که در طول روز تنش روانی بسیاری را برای خودتان ایجاد می‌کنید. به همین خاطر باید به دنبال راهکار مناسبی برای تغییر این شرایط باشید. برطرف نکردن این مشکل می‌تواند آثار خودش را در زندگی مشترک‌تان نشان بدهد. اگر احساس می‌کنید راهی برای حل مشکل‌تان پیدا نمی‌کنید شاید بهتر باشد در این زمینه از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

دلایل مشکل با شغل همسر

شأن و جایگاه اجتماعی

جایگاه اجتماعی تقریباً برای همه ما مهم است. بسیاری از ما دیگران را براساس جایگاهی که در اجتماع دارند قضاوت می‌کنیم و ویژگی‌های مختلفی را به آن‌ها نسبت می‌دهیم. این موضوع بسیاری از مواقع باعث می‌شود که شما با شغل همسرتان مشکل داشته باشید. مشاغلی که در عرف جامعه جایگاه پایین‌تری برای آن‌ها تصور می‌شود معمولاً نارضایتی بیشتری به همراه دارند. در چنین شرایطی دیده شده که حتی بعضی از خانم‌ها شغل همسرشان را از دیگران پنهان می‌کنند.

مشکل با شرایط کاری سخت شغل همسر

حجم کار در بعضی از مشاغل بیشتر از شغل‌های دیگر است. گاهی نیز حساسیت یک شغل بالاتر است. برای مثال پزشکان و به‌خصوص جراحان با جان انسان‌ها سروکار دارند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها زمان‌های زیادی را مشغول کار باشند. یا حتی وقتی در خانه هستند به استراحت و آرامش بیشتری نیاز دارند. به همین خاطر معمولاً خانواده این افراد با اینکه همسرشان زمان کمتری را به آن‌ها اختصاص می‌دهد مشکل دارند.

محیط کاری نامناسب

علاوه بر کاری که همسرتان انجام می‌دهد محیط شغلی او نیز اهمیت بسیاری دارد. همسرتان در چه فضایی کار می‌کند؟ همکاران او یا ارباب‌رجوع‌ها چه کسانی هستند؟ این موضوع برای بسیاری از خانم‌ها یا آقایان تبدیل به یک دغدغه شده است. برای مثال خانمی که در یک کارگاه صنعتی کار می‌کند و یا آقایی که در یک فروشگاه لوازم آرایشی کار می‌کند ممکن است هر دو مشکلاتی را با همسرشان تجربه کنند.

امکان پیشرفت وجود ندارد

همه ما دوست داریم در زندگی پیشرفت کنیم. هیچ‌کس دوست ندارد برای همیشه در همان شرایطی که داشته باقی بماند. بااین‌حال همه مشاغل به یک اندازه فرصت پیشرفت را در اختیار شما نمی‌گذارند. برای مثال کارمندانی را در نظر بگیرید که برای تمام مدت کاری خود می‌بایست در یک محیط ثابت و با یک دستورالعمل مشخص کار کنند. این موضوع می‌تواند برای بعضی از افراد و به‌خصوص کسانی که شخصیت‌های کمال‌گرا یا رقابت طلبی دارند ناراحت‌کننده باشد.

مشکل با غیرقابل‌پیش‌بینی بودن شرایط شغل همسر

همه ما دوست داریم زندگی تا حدودی ثبات داشته باشد. تغییرات ناگهانی در شرایط می‌تواند تمام برنامه‌ریزی‌های ما برای زندگی‌مان را به هم بریزد. به همین خاطر یکی از دلایل مشکل با شغل همسر این است که کار همسرتان موقعیت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی را در زندگی شما به وجود بیاورد.

برای مثال مأموریت‌های ناگهانی و طولانی، رکود بازار یا حتی ضررهای مالی از جمله این شرایط هستند. وجود چنین مشکلاتی می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را به همراه داشته باشد. زیرا این شرایط ذهن شما را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد و شما همیشه منتظر یک اتفاق خاص هستید. بر اساس تحقیقات روان‌شناسان این حالت می‌تواند استرس بسیاری را برای شما ایجاد کند. پیشنهاد می‌شود مقاله دوری از همسر را حتما بخوانید.

مشاغل پرخطر

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود از شغل همسرتان ناراضی باشید کار کردن در شغل‌هایی هستند که خطرات بسیاری دارند. برای مثال مشاغلی مانند آتش‌نشانی یا نیروهای نظامی و پلیس از این دسته هستند. خانواده این افراد معمولاً نگران این موضوع هستند که مبادا همسرشان دچار آسیب شود. این شرایط می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

راهکارهایی برای رفع مشکل با شغل همسر

با همسرتان صحبت کنید

همیشه اولین و بهترین راهکاری که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که با همسرتان صحبت کنید. اگر از اینکه همسرتان زمان کمی را به شما اختصاص می‌دهد ناراحت هستید و یا نگران خطرات شغل او هستید بهتر است احساس خود را با همسرتان در میان بگذارید. صحبت‌ها و دلایل همسرتان برای انتخاب این شغل را نیز بشنوید؛ سعی کنید با کمک یکدیگر راهکار مناسبی برای شرایط پیدا کنید. بری آشنایی با روش‌های اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

دیدگاه‌تان را تغییر بدهید

همان‌طور که گفتیم بسیاری از خانم‌ها شغل همسرشان را از دیگران پنهان می‌کنند. آن‌ها این تصور را دارند که شغل همسرشان جایگاه اجتماعی بالایی ندارد و از این موضوع خجالت‌زده هستند. در چنین شرایطی معمولاً توصیه می‌شود که بهتر است دیدگاه خود را تغییر بدهید. یادتان باشد آن چیزی که در حال عذاب دادن شما است شغل همسرتان نیست. بلکه شما از نوع نگاه خود به شغل همسرتان آسیب می‌بینید. واقعیت این است که همه انسان‌ها بدون توجه به شغل و پایگاه اجتماعی محترم هستند.

خودتان را تغییر بدهید

یک قانون در روان‌شناسی بیان می‌کند که شما هرگز نمی‌توانید دیگران را تغییر بدهید. به همین خاطر به دنبال این نباشید که همسرتان به‌خاطر نارضایتی شما شغلش را ترک کند. بلکه سعی کنید خودتان را تغییر بدهید. با خودتان به این سؤال پاسخ بدهید که چه چیزی در شغل همسرتان شما را آزار می‌دهد؟ این دلایل را پیدا کرده و برای برطرف‌کردن آنها راهی پیدا کنید.

راهی برای پیشرفت پیدا کنید

همان‌طور که گفتیم یکی از مشکلات اصلی با شغل همسر این است که بعضی مشاغل امکان پیشرفت ندارند. در چنین شرایطی معمولاً مشاورین توصیه می‌کنند که راه دیگری برای پیشرفت کردن پیدا کنید. در واقع همیشه شما نباید به‌واسطه شغلتان پیشرفت کنید. بهتر است زمانی را با خودتان خلوت کرده و به این موضوع فکر کنید که چطور و در چه زمینه‌هایی می‌توانید پیشرفت کنید.

به مسائل مثبت فکر کنید

یکی از مشکلات کسانی که همسرشان در محیط‌های پرخطر کار می‌کند این است که ذهن‌شان ناخواسته به دنبال جذب موضوعات منفی است. سعی کنید تا جای ممکن از این موضوع فاصله بگیرید. زمانی که افکار منفی به سراغ شما می‌آیند آن‌ها را از خودتان دور کنید. به‌خاطر داشته باشید هرچقدر بیشتر به یک موضوع فکر کنید با شدت و قدرت بیشتری شما را سمت خودش می‌کشد. به همین خاطر سعی کنید تا جای ممکن ذهن‌تان را از درگیری با مسائل منفی دور نگه دارید.

نقش مشاور در حل مشکل با شغل همسر

داشتن مشکل با شغل همسر می‌تواند اختلافات بسیاری را در محیط زندگی شما ایجاد کند. یکی از بهترین راهکارها برای اینکه از چنین اختلافاتی دوری کنید این است که از یک مشاور خانواده برای حل مشکل‌تان کمک بگیرید. از جمله خدمات مشاورین عبارت است از:

مشاوره‌های پیش از ازدواج

اولین و مهم‌ترین جایی که باید راجع به شغل همسرتان تصمیم بگیرید قبل از ازدواج است. در واقع پیش از ازدواج است که شما می‌توانید بگویید با یک شغل کنار می‌آیید یا خیر؟ بااین‌حال بسیاری از جوانان نمی‌دانند که باید به این موضوع نیز دقت داشته باشند. یا حتی اگر به آن توجه کنند بسیاری از مواقع متوجه مشکلاتی که ممکن است در زندگی برایشان ایجاد کند نیستند. در چنین شرایطی مشاوره‌های پیش از ازدواج به‌خوبی راجع به آینده به شما آمادگی می‌دهد. این موضوع باعث خواهد شد بتوانید تصمیم درست‌تری برای ادامه زندگی خود بگیرید.

مشکل با شغل همسر |مشاوره‌های فردی

وقتی با شغل همسرتان به مشکل برمی‌خورید بسیاری از مواقع نیاز دارید که مورد مشاوره قرار بگیرید. استرس‌ها و فشار روانی که این موضوع برایتان ایجاد کرده است؛ به‌علاوه اینکه احتمالاً نمی‌دانید چطور باید با آن روبه‌رو بشوید همگی در این جلسات بررسی می‌شوند؛ مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا یک تصمیم مناسب برای شرایط پیش‌آمده بگیرید.

مشاوره‌های زوج‌درمانی

احتمالاً مشکلی که شما با شغل همسرتان دارید باعث بروز اختلافاتی میان شما و همسرتان نیز شده است. در چنین شرایطی مشاورین به شما کمک می‌کنند اختلافاتی که با یکدیگر دارید را حل کنید. آن‌ها روش‌های مناسب برای حل مسئله را به شما و همسرتان آموزش می‌دهند. این کار باعث می‌شود بعد از این بتوانید مشکلات بینتان را بدون کمک‌گرفتن از مشاور و به‌تنهایی حل کنید. برای آشنایی با روش‌های جلوگیری از دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چطور به همسرم بگویم دلم می‌خواهد محیط کارش را عوض کند؟

بهتر است خواسته خود را این‌گونه مطرح نکنید. یادتان باشد که شما نمی‌توانید برای دیگران تصمیم بگیرید. اما بهتر است احساس و نگرانی خود از محیط کار همسرتان را با او در میان بگذارید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره