بی احترامی به همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

متاسفانه بی احترامی به همسر از جمله مواردی است که برخی از زنان و مردان بدون توجه به اصول یک رابطه و زندگی زناشویی انجام می‌دهند. وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج با یکدیگر می‌گیرند، یعنی باید در وهله اول برای شروع رابطه به یکدیگر عشق، علاقه و اعتماد بدهند و با شروع زندگی مشترک بتوانند با احترام و وفاداری، رابطه خود را پایدار نگه دارند. مسلم است که بی احترامی به همسر موجب رنجش او شده و در صورتی که حل نشود، باعث بروز مشکلات بزرگ‌تر و جدی‌تری نیز خواهد شد و در نهایت رابطه را مورد هدف قرار می‌دهد. در ادامه سعی کرده‌ایم راهکارهایی را برای کم کردن بی احترامی به همسر ارائه کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی احترامی به همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : دعوای زن و شوهر 

بی احترامی به همسر

خیلی از کسایی که به همسرشون بی احترامی می‌کنند، انگار نمی‌دانند که با این کار به خودشان هم بی‌حرمتی کرده‌اند. کسانی که در جمع‌های دوستانه و یا خانوادگی به راحتی به همسر خود بی احترامی می‌کنند، در واقع به دیگران نیز اجازه اینکار را می‌دهند.

از طرفی دیگر بی احترامی به همسر در مقابل بچه‌ها، عزت نفس همسرتان را خدشه دار کرده و ضمن اینکه احساس بدی ایجاد می‌کند، زمینه ساز بی احترامی بچه‌ها نیز می‌شود.

دلایل بی احترامی به همسر 

اگر همسرتان در خانه و در حضور فرزندان و یا در جمع‌های مختلف دوستانه، خانوادگی و … برای هر مورد کوچکی به شما بی احترامی می‌کند، باید توجه داشته باشید که مقابله به مثل و پاسخ دادن به بی احترامی‌های او نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه ممکن است رابطه شما را به خطر بیندازد.

بنابراین در قدم اول باید دلایل بی احترامی همسر تان را شناسایی کنید و سپس سعی کنید پیرامون چهارچوب‌های رابطه‌تان با یکدیگر صحبت کنید، تا این بی احترامی‌ها از بین برود. در ادامه به برخی دلایل بی احترامی به همسر اشاره کرده‌ایم. برای جلوگیری از بی احترامی زن به شوهر و بی احترامی مرد به زن کلیک کنید.

?زمان شروع بی احترامی ها به همسر

آیا از زمانی که با همسرتان آشنا شده‌اید و ازدواج کرده‌اید، او به شما بی احترامی می‌کند و یا او در اثر برخی مشکلات دچار تغییر رفتار شده است.

ممکن است تغییر رفتار و بی احترامی همسر تان، ناشی از رفتار خود شما باشد و در نتیجه رفتار و یا بی توجهی که شما نسبت به او داشته‌اید، بی احترامی می‌کند.

بنابراین سعی کنید مسائل مختلف را بررسی کنید و با همسرتان پیرامون آن صحبت کنید تا اگر سوءتفاهم و مشکلی نیز وجود دارد، بدون بی احترامی حل شود.

? بی احترامی به همسر | در خانواده‌شان همیشه همینطور بوده

اگر همسرتان به شما بی احترامی می‌کند، باید به خانواده او نیز توجه داشته باشید. آیا این عادت ناپسند در خانواده همسر شما نیز وجود دارد و آن‎‌ها هم به شما یا به یکدیگر بی احترامی می‌کنند؟ اگر این گونه باشد، در واقع همسر شما نیاموخته است که چگونه باید به دیگران احترام بگذارد، بهتر است به او کمک کنید تا بتواند کم کم این رفتار نامناسب خود را کنار بگذارد.

?بی احترامی به همسر و نداشتن همدلی

یکی از دلایلی که باعث می‌شود، زن و یا مردی در جمع‌های مختلف به همسرش توهین کند، نداشتن درک و همدلی است. چراکه او فقط خودش را می‌بیند و نسبت به احساسی که با بی احترامی در طرف مقابل ایجاد می‌کند، اطلاع و درکی ندارد.

بهتر است اگر همسرتان به شما بی‌احترامی می‌کند، احساسی را که در شما ایجاد می‌شود را به طرف متقابل‌تان بگویید تا متوجه تاثیر حرف‌هایش بر روی شما بشود.

?عدم کنترل هیجان

دلیل بی احترامی برخی از افراد، عدم کنترل هیجان‌شان است. به عنوان مثال در جمع‌های مختلفی، وقتی افراد در حال صحبت با یکدیگر هستند، ممکن است زن یا مرد با نظر همسرش مخالف باشد و خیلی منطقی و مودبانه نظرش را بگوید، اما طرف مقابل که انتظار این مخالفت را نداشته، بدون کنترل بر هیجان و احساس‌اش و بدون فکر کردن به همسر خود بی احترامی کند.

این دسته از افراد که در اثر یک اتفاق هیجانی این رفتار را از خود بروز داده‌اند، سریع هم پشیمان می‌شوند، اما شما می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد این بی احترامی‌ها در جمع‌های مختلف رفتار خود را کنترل کنید تا به مرور این احساس در او از بین برود.

?بی احترامی به همسر | استرس و اضطراب 

استرس و اضطرابی که در شرایط مختلف زندگی، در فرد ایجاد می‌شود اگر درمان نشود، نه تنها خود فرد بلکه دیگران را نیز درگیر خواهد کرد. بنابراین استرس و اضطراب موضوعی است که باید پیگیری شود، چراکه در صورت عدم درمان باعث می‌شود که شخص این استرس و تنش‌ها را بر روی فرد مقابل خود خالی کند و باعث دلخوری او شود.

بنابراین از جمله مواردی که باعث انجام رفتارهای بدون فکر و هیجانی و در نهایت بی احترامی به همسر می‌شود، استرس است.

?عدم تایید او از سوی شما

برخی از مردان و یا زنان بی احترامی کردن را نوعی تلافی می‌دانند. برای مثال وقتی در اوقات تنهایی و یا حتی جمع‌های مختلف از تحسین و تایید همسرتان خودداری می کنید، او هم می‌خواهد با بی احترامی مقابله به مثل کند.

هر چند این توجیه اصلا منطقی نیست، اما شما می‌توانید برای جلوگیری از بروز هر گونه حرمت شکنی، همسرتان را بخاطر ویژگی‌های مثبتی که دارد؛ تایید و تحسین کنید، تا اعتماد به نفس او بالا برود.

?مشکلات زیاد در زندگی مشترک

گاهی اوقات زوجین به مشکلاتی که در زندگی مشترکشان دارند، بی توجه هستند. ممکن است مشکلات حل نشده به اندازه‌ای در زندگی زیاد شود که بی احترامی به همسر راهی برای کم کردن حس ناشی از مسائل زندگی باشد.

پس بهتر است در زمان بروز هر گونه مشکلی، با همسر خود صحبت کنید و سعی کنید اختلافات به وجود آمده را برطرف نمایید.

نحوه برخورد با بی احترامی به همسر

برخورد با بی احترامی به همسر

اگر همسرتان در مقابل فرزندان و خانواده‌تان به شما بی احترامی می‌کند، برای اینکه این کار تکرار نشود، شما باید بدانید که چگونه باید با او رفتار کنید. در ادامه راهکارهایی را برای مقابله با بی احترامی‌های همسر ارائه کرده‌ایم.

1- هرگز مقابله به مثل نکنید

برخی از زنان و یا مردان سعی می‌کنند برای بدست آوردن غرور از دست رفته خود، پاسخ بی احترامی همسرشان را در جا بدهند. اما در نظر داشته باشید که این کار نه تنها بحث میان شما را بیشتر می‌کند، پایان خوبی نیز نخواهد داشت.

بنابراین سعی کنید از مقابله به مثل کردن و بی احترامی به همسر تان خودداری کنید، اما حتما پیرامون بی احترامی که او کرده، با یکدیگر صحبت کنید و مشکل را برطرف نمایید.

2- بی احترامی به همسر | بررسی معنای احترام

آیا معنی احترام گذاشتن برای شما و همسرتان یکسان است؟ شاید از نظر شما او دارد به شما بی احترامی می‌کند، اما از نظر خودش رفتار بدی ندارد. بنابراین بهتر است یکبار در این مورد با همسرتان صحبت کنید و نظر او را بپرسید و به او بگویید که رفتارش با شما بی احترامی بوده و تمایل دارید که رفتارش را تغییر دهد.

3- احساس‌تان را نسبت به رفتار او بگویید

باید به همسرتان بگویید که در اثر بی احترامی‌هایی که به شما می‌کند، چه احساسی در شما ایجاد می‌شود. چراکه ممکن است لحن و یا حرف همسرتان را اشتباه متوجه شده باشید، در حالی که او منظوری بدی نداشته است.

بنابراین بهتر است پیرامون احساسی که از حرف‌های همسرتان دارید با او صحبت کنید، چراکه شاید واقعا او نمی‌داند با حرف‌هایش باعث رنجش و آزار شما می‌شود. بهتر است این حرف‌ها را به خوبی بگویید و سعی نکنید با تحقیر و یا توهین، او را متوجه کنید.

مثلا به جای اینکه بگویید “واقعا بی شخصیت هستی که همسرت را در مقابل دیگر افراد خجالت زده می‌کنی” ، می توانید بگویید ” از اینکه در مقابل دیگران مرا مسخره میکنی، بسیار ناراحت می‌شوم”.

4- اول خودتان احترام خودتان را نگه دارید

این جمله را حتما بارها شنیده شده است، اما واقعا آنچه که حقیقت دارد این است که احترام هر کس دست خودش است، شما در وهله اول خودتان باید به خودتان احترام بگذارید، تا دیگران از جمله همسرتان نیز اینکار را بکنند.

بنابراین سعی نکنید در مقابل همسر و یا دیگر افراد خودتان را دست کم بگیرید و با اعتماد به نفس کم و از موضع پایین صحبت کنید، تا همسرتان نیز در رفتاری که با شما دارد، تجدید نظر کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

جمع بندی

بسیاری از زنان و مردان به دلایل مختلفی خواه آگاه و خواه ناخودآگاه در جمع‌های مختلف و یا در خانه به همسر خود بی احترامی می‌کنند. بی احترامی‌ها گاه برای تلافی انجام می‌شوند و گاه نیز ناشی از تربیت نادرست خانوادگی و ناآگاهی از تعریف درستی از احترام صورت می‌گیرد.

سعی کنید در وهله اول در مورد تعریف احترام و احساسی که نسبت به بی احترامی های او دارید، صحبت کنید. اما چنانچه صحبت و راهکارهایی که ارائه دادیم موثر واقع نشد، می‌توانید برای تشخیص ریشه این رفتارها و راهکارهای موثر برای آن‌ها مشاوره خانواده دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی احترامی به همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره