آشتی با همسر | 7 راه بدست آوردن دل همسر بعد دعوا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آشتی با همسر بعد از کلی دعوا برای هر کسی کار آسانی نیست. دعوا و قهر مخصوصا با همسر یکی از پرتنش‌ترین رویدادهای زندگی می‌باشد که همه افراد آن را تجربه می‌کنند و امری گریزناپذیر است. با این حال آشتی کردن بعد از یک دعوای سخت و طولانی نیز با مشکلاتی همراه است چراکه بسیاری از افراد پیش قدم شدن برای آشتی را نشانه ضعف می‌دانند و در عین حال از قهر و دوری نیز عذاب می‌کشند.

این باورهای غلط باعث می‌شود تا مشکلات میان زوجین بیش از قبل شده و حتی به طلاق نیز منجر گردد. از همین رو در بسیاری از مواقع زوجین از مشاورین در این زمینه سوال می‌پرسند و به دنبال راهکاری برای حل این مشکل هستند. در همین راستا، ما نیز به نوبه خود در ادامه تلاش کرده‌ایم تا موانع پیش رو را شناسایی کرده و راهکارهایی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم پس همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آشتی با همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آشتی با همسر بعد از کلی دعوا

راه های آشتی با همسر ، ذهن نو

دعوا و اختلاف نظر در هر رابطه‌ای پیش می آید. همین تفاوت نظرهاست که موجب پیشرفت شما می شود. پس از این که دعوایی پیش آمده ناراحت نباشید. در عوض به این بیاندیشید که علت و ریشه های این اختلافات چیست و چطور می توان از آن جلوگیری کرد. ما حق نداریم هر کاری در دعوا بکنیم و انتظار داشته باشیم همسرمان بعدا آن را ببخشد. پس حتی اگر اختلافاتی هم دارید که تبدیل به چالش شد، حتما اصولی که در مقاله دعوای زن و شوهر آورده ایم رعایت کنید. اینگونه آشتی با همسر بعد از کلی دعوا راحت تر رخ خواهد داد.

عقاید غلط پیرامون آشتی با همسر

شاید این موضوع برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که باوجود تمایل به آشتی با همسر بعد از قهر احساس کنید که نمی‌توانید این کار را انجام دهید یا دائماً منتظر باشید که همسرتان برای ترمیم ارتباط پیش قدم شود. باورهای غلطی در مورد آشتی کردن وجود دارند که باعث می‌شوند شما نتوانید ارتباط خود را از سر بگیرید و هر روز فاصله بیشتری را میان خود و همسرتان احساس نمایید. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

پیش قدم شدن برای آشتی وظیفه من نیست!

بسیاری از زوجین فکر می‌کنند در زندگی مشترک تنها مرد یا تنها زن باید برای آشتی کردن پیش قدم شود. همین مسئله باعث می‌شود که حتی وقتی مطمئن هستند اشتباهی انجام داده‌اند منتظر بمانند تا فرد مقابل برای گفت‌وگو پیش قدم شود. همواره این نکته را به خاطر بسپارید که آشتی کردن رفتاری مرتبط با جنسیت نیست.

در واقع اینکه بگوییم مرد معذرت خواهی نمی‌کند یا زن منت کشی نمی‌کند نشان دهنده این است که درک درستی از آشتی کردن نداریم. آشتی کردن آغاز راهی است که نشان می‌دهد شما برای ارتباط میان خود ارزش قائلید و حاضرید برای بهبود آن کاری انجام دهید. برای آشنایی با نحوه و اهمیت پیش قدم شدن برای آشتی با همسر کلیک کنید.

آشتی کردن با همسر مهر تأییدی بر رفتار غلط فرد مقابل است!

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد برای آشتی با همسر اقدام نکنند این است که فکر می‌کنند با آشتی مهر تأییدی بر رفتارهای غلط فرد مقابل خود می‌زنند. این در حالی است که آشتی یعنی باز کردن باب گفت‌وگو و تلاش برای حل مشکلات پیشین. اگر آشتی کردن به شیوه درستی انجام شود این پیغام را به فرد مقابل می‌رساند که شما با وجود همه مشکلات تمایل به ادامه ارتباط دارید و درعین‌حال رفتارهای غلط را نیز تأیید نمی‌کنید.

مشکلات با آشتی حل نمی‌شوند

برخی افراد انتظار دارند همین که برای آشتی اقدام کردند همه مشکلات به دست فراموشی سپرده شوند و زندگی به بهترین حالت خود بازگردد. درحالی‌که در واقعیت اغلب چنین اتفاقی نمی‌افتد چراکه آشتی کردن ابتدایی‌ترین گامی است که شما برای حل مشکلات برمی‌دارید و این هرگز به‌تنهایی کافی نیست. تجربه بحران‌هایی نظیر خیانت زناشویی باوجود آشتی با همسر همچنان می‌توانند به دو طرف ضربه بزنند و کیفیت زندگی زناشویی را تحت تأثیر قرار دهند. برای آشنایی با روش‌های حل اختلافات زن و شوهر کلیک کنید.

در این شرایط بسیار اهمیت دارد که بتوانید از متخصص برای بهبود اوضاع خود کمک بگیرید و رابطه خود را التیام ببخشید. زوج درمانگران ازجمله متخصصینی هستند که می‌توانند تا حد زیادی در رفع این مشکلات به شما کمک کنند.

برای اطلاع بیشتر درباره زوج درمانی کلیک کنید.

آشتی کردن با همسرم غرور مرا جریحه دار می‌کند

بسیاری از افراد به‌خصوص مردان احساس می‌کنند آشتی کردن به معنای ضعف است و این مسئله غرور آن‌ها را جریحه دار می‌کند؛ اما لازم است بدانید آشتی کردن یا حتی تلاش برای عذرخواهی نشان‌دهنده پختگی فرد است که به او کمک می‌کند برای رابطه اولویت و ارزش قائل شده و برای حل آن از احساسات شخصی نظیر غرور عبور نماید. بااین‌حال برای اینکه ازنظر روانی تحت فشار کمتری قرار بگیرید لازم است روش‌های درست آشتی کردن را بشناسید و در موقعیت و زمان مناسب برای آن اقدام کنید. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله معذرت خواهی از همسر را بخوانید.

 

راهکارهای مناسب برای آشتی با همسر

جملاتی برای آشتی با همسر ، ذهن نو

کنار گذاشتن عقاید غلط تنها پیش درآمدی برای آشتی کردن است؛ اما در ادامه لازم است مهارت‌های لازم برای ترمیم مجدد ارتباط را نیز بیاموزیم و با روش‌های صحیح آشتی با همسر آشنا باشیم. ما در ادامه به چند راهکار و اصل مهم اشاره کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند رفتار موفق‌تری داشته باشید و نتایج مناسب‌تری نیز از رفتارهای خود بگیرید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1- زمان مناسبی را برای آشتی کردن با همسر خود انتخاب کنید

این مسئله بسیار اهمیت دارد که چه زمانی برای آشتی پیشقدم می‌شوید. در شرایطی که هیجانات شدید مثل خشم یا غم بر ما مسلط هستند ذهن کارایی شناختی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد و از همین رو کیفیت تصمیم‌گیری‌هایمان کاهش می‌یابند. در نتیجه برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است کمی صبر کنید، به خود و همسرتان اجازه دهید تا کمی آرام شوید و سپس زمانی که هیجانات شدید در هردوی شما فروکش کرده برای آشتی کردن اقدام کنید.

2- به همسرتان اجازه حرف زدن بدهید

وقتی برای آشتی با همسر اقدام می‌کنید لازم است مهارت گفت‌وگوی مؤثر را بلد باشید. در یک گفت‌وگوی مؤثر شما باید بتوانید در مورد احساسات خود صحبت کرده و به فرد مقابل نیز اجازه دهید در این باره حرف بزند. در طول زمانی که همسرتان صحبت می‌کند تلاش کنید با حرکات ساده‌ای نظیر تکان دادن سر، برقراری ارتباط چشمی مناسب یا رفتارهای ساده‌ای مثل گرفتن دست او نشان دهید که در کنارش هستید، او را درک می‌کنید و برای شنیدن حرف‌هایش اشتیاق دارید.

3- برای آشتی با همسر از منابع مناسب کمک بگیرید

مشورت گرفتن از دیگران برای حل مشکلات خانوادگی به نوبه خود امری منفی تلقی نمی‌شود اما تا جایی که این مشورت گرفتن به حریم خصوصی شما آسیب نزند و موجب تشدید اختلافات نشود. معمولاً کشیده شدن دعوای زوجین به خانواده‌ها بیش از اینکه سازنده باشد اغلب به دخالت و تشدید اوضاع منجر می‌شود.

هم‌چنین توجه داشته باشید که به اشتراک گذاشتن دعواها در فضای مجازی هرگز روش مناسبی برای حل مشکل و آشتی کردن نیستند و تنها به اختلافات شما و دخالت دیگران دامن می‌زنند. در این شرایط بهتر است از یک فرد بی‌طرف نظیر مشاور خانواده یا یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی کمک بگیرید تا در عین حال که به راه‌حل‌ها می‌اندیشید آرامش روانی خود و همسرتان را نیز حفظ کنید.

برای اطلاع از روند دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

4- برای او یادداشت‌های کوچک بگذارید

اگر برای پیش قدم شدن در آشتی احساس خجالت‌زدگی می‌کنید یا اینکه غرورتان به شما اجازه این کار را نمی‌دهد، می‌توانید از روش‌های ساده دیگری کمک بگیرید که فضا را برای آشتی با همسر تسهیل نمایند. برای مثال می‌توانید برای همسرتان یادداشت‌های کوچکی بگذارید و به او یادآور شوید که باوجود همه مشکلات و سختی‌ها دوستش دارید. انجام این کارها کمک می‌کند تا همسرتان نیز برای آشتی متمایل شده و فرصت‌های گفت‌وگوی بیشتری در اختیار هردوتان قرار بگیرد.

5- به جای تمرکز بر پیامدها بر راه‌حل‌ها تمرکز کنید

هر قهری در پی یک مشکل بروز پیدا می‌کند که مسلما برای یک یا هردوی زوجین از اهمیت بسزایی برخوردار است. هر مشکل نیز پیامدهای مختلفی دارد که می‌تواند موجب رنجش و آزار دو طرف شود. هنگام آشتی با همسر به‌جای تمرکز بر این پیامدها سعی کنید راه‌حل‌های پیش رو را با یکدیگر مرور کنید. از یکدیگر بپرسید که چه‌کارهایی برای رفع مشکل خود می‌توانید انجام دهید و از چه توانایی‌هایی برای حل موضوع برخوردار هستید. اگر فکر می‌کنید مشکلتان آن‌قدر عمیق شده که هیچ راه‌حلی برای آن نیست کمک گرفتن از یک روانشناس می‌تواند به آرامش ذهن شما و تصمیم‌گیری بهتر کمک نماید.

6- برای آشتی با همسر بخشش را تمرین کنید

توانایی آشتی کردن پس از بروز موضوعی که موجب رنجش شما شده تا حد زیادی نیازمند توانایی بخشش است. بخشش به این معنا نیست که رفتارهای فرد مقابل را می‌پذیرید یا آن را توجیه می‌کنید بلکه بخشش به معنای توانایی رها کردن احساسات منفی کینه و خصومت با وجود همه مشکلات است. این کار بیش از هر کس به خود شما کمک می‌کند و آرامش درونی بیشتری را برایتان به ارمغان می‌آورد. این مسئله در نهایت کیفیت ارتباط شما را نیز بهبود می‌بخشد. برای اطلاع بیشتر درباره نحوه بخشیدن همسر کلیک کنید.

7- از پیشقدم شدن برای آشتی، بهره‌وری منفی نکنید

برخی افراد وقتی برای آشتی با همسر پیش‌قدم می‌شوند دائماً از این موضوع سوءاستفاده کرده و خواسته یا ناخواسته بابت آن به دیگری سرکوفت می‌زنند. فراموش نکنید که آشتی کردن باید مجرایی برای احساس امنیت و انگیزه‌ای برای شروع دوباره باشد درنتیجه این انگیزه را با رفتارهای غلط از بین نبرید.

جملاتی برای آشتی با همسر

آشتی با شوهر ، ذهن نو

 

شما با جملاتی ساده و دلنشین می توانید به راحتی قلب همسرتان را به دست آورید. اما باید به آنچه که می‌گویید باور داشته باشید. جملات مبالغه آمیز تنها در کوتاه مدت تاثیر دارند.برخی از جملاتی که به آشتی کردن با همسر تان کمک می کند به شرح زیر است.

حتی قهر فرشته ها هم قشنگه

با همه حرف هایی که بهم زدی باز هم دوری تو رنجش بیشتره

کاش منو ببخشی تا بازم اون نگاه مهربونت رو بتونم داشته باشم

از دستت ناراحتم ولی وقتی بهت نگاه می کنم انقدر خواستنی هستی که نمیتونم غیر تو به چیز دیگه ای فکر کنم

بیشتر از هر چیز ازینکه باعث گریه و ناراحتی تو شدم پشیمونم

وقتی چشای خیست رو میبینم انگار همه دنیا رو سرم خراب شده

کاش وقتی ابرای سیاه بالای سرت میچرخن من میتونستم چترت باشم

کی گفته با معذرت خواهی نمیشه آشتی کرد من انقدر بابت همه کارهای کرده و نکرده ام ازت عذر میخوام

غیر از من همه اسباب خونه هم دلشون برای صدای خنده هات تنگ شده

اگر با وجود تمام نکات ذکر شده مساله اتون حل نشد حتما مقاله زنم قهر کرده رفته را بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آشتی با همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آشتی با همسری که دائماً قهر می‌کند؟

قهر کردن یکی از روش‌های ناسازگار برای حل مشکل است که متأسفانه در برخی افراد به‌صورت عادت درمی‌آید. ناتوانی در ابراز مناسب خشم یا بیان مشکلات خود باعث می‌شوند که فرد بیش از پیش به قهر کردن روی بیاورد. هم‌چنین مشکلات کهنه‌ای که مدت‌ها حل‌نشده باقی‌مانده‌اند نیز می‌توانند در این موضوع مؤثر باشند. در این شرایط بهتر است از یک مشاور و روانشناس متخصص کمک بگیرید تا ریشه مشکلات را شناسایی کرده و به شما و همسرتان کمک کند الگوهای رفتاری تازه‌ای را جایگزین الگوهای مخرب قبلی نمایید.

راه های آشتی با همسر چیست؟

بهترین راه پیشگیری از بروز دعواهای شدید است. اما برای آشتی با همسر خود می توانید شرایطی فراهم کنید تا او ناراحتی هایش را بیان کند. برای صحبت با او پیش قدم بشوید. مساله ای که باعث دعوا شده را رفع کنید. و سایر مواردی که در متن توضیح داده ایم.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫12 دیدگاه ها

  1. خیلی ممنون این مقاله خیلی کمکم کرد. هر سایتی میرم همش از رو هم کپی کردن. مرسی که وقت گذاشتید و همچین مقاله خوبی نشر دادید.

  2. سلام همسرم دائم با من دعوا داشت و نمی تونستم بهش نزدیک بشم مشاوره ای که از شما گرفتم خیلی بهمون کمک کرد خواستم اینجا هم یه تشکری کرده باشم.

  3. برای آشتی با همسرم این مقاله رو خوندم راستش فکرش رو نمیکردم ولی الان خیلی اوضاعمون بهتره

  4. من و خانمم الان ساله ازدواج کردیم ولی اون از روز اولم منو دوست نداشت. سر هر چیزی قهر میکنه تا از من دور باشه. الان هم بی خودی بهونه کرده که بهم پول تو جیبی نمیدی خونه رو ترک کرده. باور کنید هر کاری از دستم بر میومد برای آشتی باهاش کردم ولی راضی نمیشه. اینم بگم که تو این پنج رختخوابشم ازم جدا بود و رابطه خیلی کمی با هم داشتیم. لطفا راهنماییم کنید چیکارکنم؟

    1. سلام و درود با توجه به برداشت شما از بی علاقگی ایشون به رابطه باید یگوییم که نقطه نظرات و فضای بسیار کمی برای درک همدیگر دارید. ایشون در برابر شما و زندگی مشترک تان در واقع دچار آشفتگی و ناراحتی هستند، اما راهی مناسب برای بیان آن را پیدا نکرده اند. عدم تلاش ایشون برای بهبود رابطه نشان میده که نسبت به تغییر امیدی ندارند. اما این نمی تواند حقیقت داشته باشد. چرا که هرگز برای این رابطه تلاشی صورت نگرفته؛ پیشنهاد می کنیم که در این خصوص با متخصصین روانشناسی صحبت کنید. با دریافت خدمات مشاوره ازدواج و خانواده می توانید به راحتی این مساله را حل کنید.

  5. من و همسرم دائم با هم دعوا داریم اما همیشه بعد چند ساعت اشتی می کنیم. ولی دیشب دعوای بدی کردیم و احساس میکنم موضوع این بار فرق داره میترسم برم چیزی بگم لطفا راهنماییم کنید. راستی این رو هم بگم که سریای پیش همیشه یا اون پیش قدم میشد یا دعوا فراموش می شد الان هم من هم خودش میدونیم که تقصیره منه و من اصلا نمیدونم چیکار باید بکنم….

    1. سلام مهسای عزیز. بهتره ابتدا اجازه بدید که سطح هیجانات منفی در خانه کمتر شود، آن وقت هر دو میتونید در ارامش بیشتر با هم صحبت کنید. همانطور که خودتان گفتید که مقصرید، با پا پیش گذاشتن نه تنها خودتان را کوچک نمی‌کنید بلکه به همسرتان نشان می دهید که آنقدر به بلوغ فکری رسیده اید که می توانید قصورات خود تان را ببینید و مسئولیتش را بپذیرید.

        1. سلام برای اطلاع از ساعات و هزینه ها لطفا با شماره 02191002360 تماس بگیرید اپراتور راهنماییتون میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره