پنهان کاری همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پنهان کاری همسر و مخفی کاری از او (چه مرد و چه زن) باعث آسیب جدی به زندگی مشترک می‌شود. این رفتار بنیان اساسی ارتباط (یعنی اعتماد) را از بین برده. و در نتیجه تمام ابعاد رابطه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هیچ مرد یا زنی دوست ندارد همسرش مساله‌ای را مخفی کند، اما ممکن است خودش این کار را انجام دهد، اما چرا؟

پنهان کاری به هر دلیلی که انجام شود، در نهایت باعث از بین رفتن صمیمیت میان زن و شوهر می‌گردد و بی اعتمادی را در پی دارد. نداشتن اعتماد در زندگی مشترک نیز ضربه بزرگی برای از بین رفتن روابط زوجین هست. در صورتی که متوجه مخفی کاری همسر خود شده‌اید؛ بهتر است ابتدا به علت آن پی برده. و با دریافت مشاوره و راهکارهای ارائه شده رابطه‌تان را بازسازی نمایید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پنهان کاری همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

پنهان کاری همسر

علت پنهان کاری همسر

اشتباه بسیاری از مردان و زنان این است که داشتن حریم خصوصی برای خود را با پنهان کاری یکی می‌دانند. حریم خصوصی برای زوجین به این معنی نیست که موضوعاتی که مستقیما به رابطه‌تان و همسرتان وابسته است را از او پنهان کنید.

برای داشتن یک رابطه سالم و پایدار پس از ازدواج، باید تفاوت پنهان کاری همسر و داشتن حریم خصوصی برای هر دو طرف درک شود. در واقع باید بدانید که گفتن چه مسائلی به همسرتان ضرورت دارد. و عدم بیان چه مسائلی مشکلی ایجاد نمی‌کند. نداشتن مخفی کاری و پنهان کاری نشان دهنده صداقت فرد در زندگی است و صداقت نیز مهم‌ترین عامل تداوم یک رابطه می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دیر آمدن همسر کلیک کنید.

تفاوت حریم شخصی با پنهان کاری

حریم شخصی در زندگی مشترک به حالت و یا شرایطی گفته می‌شود که مستقیما به فرد ربط دارد. و شخص دیگری نمی‌تواند در آن دخالت کند. در واقع حریم شخصی برای هر فرد، با حد و مرزهایی متناسب با نیازهای او و باورهایی که دارد، تعریف می‌شود. اما پنهان کاری همسر در واقع حالتی است که شما سعی دارید، موضوعی را که به نوعی مستقیما به شما و همسرتان ربط دارد را به صورت آگاهانه از او مخفی کنید.

پنهان کاری همسر حتی با رازداری نیز متفاوت است، چراکه در پنهان کردن یک موضوع شخص از اینکه دیگران آن موضوع را بفهمند می‌ترسد. در واقع در پنهان کاری از همسر ، شخص به صورت آگاهانه نمی‌خواهند همسرش موضوعی را بداند، موضوعی که راز نیست و به حریم شخصی او نیز ارتباطی ندارد.

فردی که مسئله‌ای را از همسر خود مخفی می‌کند، در واقع از انتقام جویی و یا قضاوت شدن پس از برملا شدن آن راز می‌ترسد. ترس از اینکه واکنش او و اطرافیان چه خواهد بود و چگونه او را قضاوت خواهند کرد. به همین دلیل اغلب دارای استرس هستند و نگران آشکار شدن پنهان کاری‌شان می‌باشند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

✨ پنهان کاری یا حریم خصوصی

اگر شما موضوعی را به همسر خود نگفته‌اید و حالا شک دارید که این مسئله به حریم خصوصی شما مرتبط است و یا در حال پنهان کاری از او هستید، فقط کافی است یک سوال ساده از خود بپرسید. اگر همسرم از این موضوع مطلع شود، از دست من ناراحت و آزرده می‌شود؟

پاسخ این سوال اگر مثبت باشد، شما در حال پنهان کاری همسر هستید. چرا که می‌ترسید با بیان موضوع همسرتان ناراحت شود و شما را قضاوت کند. برای آشنایی بیشتر با راه‌های حفظ حریم خصوصی همسر کلیک کنید.

دلایل و علت پنهان کاری همسر

خیلی‌ها با وجود اینکه می‌دانند پنهان کاری همسر می‌تواند به ازدواج‌شان آسیب بزند بازهم به این رفتار روی می آورند. عوامل متعددی می‌توانند به عنوان دلیل پنهان کاری در نظر گرفته شوند. که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

❌ بدبینی در رابطه

یکی از دلایل پنهان کاری همسر، بدبینی است. اگر یکی از طرفین در رابطه زناشویی همواره بدبینی داشته باشد، زمینه برخورد صادقانه از بین می‌رود. چرا که هر رفتاری با سوء نیت تعبیر می‌شود. در این شرایط یک چرخه معیوب در زندگی مشترک شکل می‌گیرد، یعنی یک نفر با بدبینی خود باعث می‌شود که همسرش ساده‌ترین امور را هم از او پنهان کند و این پنهان کاری به بدبینی هرچه بیشتر می‌انجامد. این چرخه همانند یک دور باطل دائما خود را تقویت کرده و در نهایت به بدبینی هرچه بیشتر و از دست رفتن اعتماد متقابل می‌انجامد. برای اطلاع از روش‌های حل اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

❌ واکنش های مخرب نظیر تمسخر و سرزنش از جانب همسر

سرزنش و تمسخر از دلایل پنهان کاری همسر می‌باشد. بعضی مردان یا زنان در مورد بسیاری از علائق و فعالیت‌های خود صحبت نمی‌کنند. چرا که در مورد واکنش‌های همسرشان مطمئن نیستند. معمولا کسانی که در مواجهه با سلایق همسر خود بازخوردهایی نظیر تمسخر، سرزنش و قضاوتگری را از خود نشان می‌دهند، بیش از سایرین متوجه وجود پنهان کاری در رابطه زناشویی خود می‌شوند. این برخوردها موجب کاهش اعتماد به نفس و حس شرم می‌شود؛ پس دیگر با شما راحت نبوده و تلاش می‌کند بخشی از اتفاقات و یا رفتارهایش را از شما پنهان کند.

❌ تلاش برای بهتر نشان دادن خود

در برخی شرایط به خصوص در اوایل زندگی مشترک یا دوران نامزدی مرد/زن دوست دارد تصویر بسیار خوبی از خود به نمایش بگذارند. این مسئله باعث می‌شود که دائما بخش‌هایی از زندگی یا ویژگی‌های شخصیتی خود را پنهان نگه دارند. اما هیچ کس نمی‌تواند تا ابد خود واقعی‌اش را مخفی نگه دارند. برملا شدن پنهان کاری‌ همسر در این زمینه تاثیر بسیار مخربی روی زوجین خواهد گذاشت که می‌تواند ادامه زندگی مشترک آن‌ها را با تهدید جدی مواجه کند.

❌ پنهان کاری همسر و رفتارهای خارج از چارچوب

هر زندگی زناشویی برای خود چارچوب‌ها و خط قرمزهای خاص خود را دارد. بعضی‌ها به ظاهر با این چارچوب‌ها موافقت می‌کنند، اما به دلایلی مثل نداشتن روحیه متعهدانه در عمل به گونه دیگری رفتار می‌کنند. داشتن روابط فرا زناشویی، سابقه خیانت به همسر و تصمیم گیری‌های مهم بدون مشورت با همسر از جمله مسائلی هستند که باعث می‌شوند پنهان کاری همسر افزایش یابد.

نشانه پنهان کاری همسر

اگر به پنهان کاری همسر شک دارید؛ باید برخی از رفتارها و نشانه های رفتار او را زیر نظر بگیرید. در این بخش مقاله به نشانه های پنهان کاری همسر اشاره کرده ایم. که آگاهی از این موارد شناخت را برای شما راحت تر خواهد کرد.

? خیلی زود ناراحت می‌شود.

? زود عصبانی می‌شود.

? همسرتان در رابطه با اینکه کجا قرار دارد؛ صحبت نمی‌کند.

? بیش از اندازه مراقب تلفن همراه خود است.

? هول می‌شود.

? جزئیات بیشتری برای رد گم کردن به اشتراک می‌گذارد.

? از برقراری تماس چشمی هراس دارد.

? روابط جنسی شما نسبت به گذشته کم رنگ تر شده.

? حس ششم شما را تحریک می‌کند.

? نسبت به قبل بسیار رازدار تر شده است.

? دسترسی شما به همسرتان دشوار است.

? صمیمیت عاطفی مانند قبل ندارید.

? شما را در جریان تصمیم های خود نمی‌گذارد.

? در رابطه با درآمد و پس اندازش دروغ می‌گوید.

پنهان کاری های مخرب

یکی از دلایل پنهان کاری همسر را موضوعات مخربی عنوان کردیم که ممکن است بر ملا شدن آن‌ها، مستقیما بنیان خانواده را هدف بگیرد و باعث جدایی شود. موضوعاتی که جزء پنهانکاری های مخرب هستند، به شرح زیر است:

? خیانت و برقراری رابطه نامشروع

?دیدن دوستان و خانواده به صورت مخفیانه از همسر

? داشتن مشکلات شغلی

?پول قرض دادن به دیگران بدون اطلاع همسر

? پنهان کاری در مورد داشتن یک بیماری

?مخفی نگه داشتن اعتیاد یا سوء مصرف مواد مخدر

? مشکلات حقوقی

? پنهان کردن سیم کارت مخفی

? پنهان کاری در رابطه با مشکلات جنسی

? پنهان کردن مسائل مربوط به سلامت روان و انواع بیماری های روانی مثل بیماری دوقطبی، افسردگی، وسواس و…

? پنهان کردن رابطه با جنس مخالف

? مسائل استخدامی

عواقب پنهان کاری از همسر

بدیهی است پنهان کاری همسر رفتار درست و مناسبی نیست و حتما عواقبی را به دنبال دارد. از مهم‌ترین عواقب پنهانکاری از همسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

➰ با توجه به تعریف پنهانکاری، می‌توان گفت وقتی موضوعی را از همسر خود مخفی نگه می‌دارید، در واقع او را فریب می‌دهید. فریب دادن و پنهانکاری می‌تواند معنی مشابهی با دروغ گفتن داشته باشد.

➰ هر چه از مخفی کاری شما زمان بیشتری بگذرد، بازگو کردن آن برای شما و البته شنیدن آن برای همسرتان سخت خواهد شد.

➰ پنهان کاری و فریب دادن باعث می‌شود، همسر تان نسبت به شما بی‌ اعتماد شود. از دست رفتن اعتماد، رابطه را به خطر می‌اندازد.

➰ پنهان کاری شروع خیانت است. چراکه بازگو نکردن مسائل مهم زمینه ایجاد خیانت را نیز افزایش می‌دهد و صداقت را در رابطه کم می‌کند.

➰ پنهان کاری در مصداق دروغ باعث دوری دو نفر از یکدیگر می‌گردد و باعث کم شدن علاقه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دروغ گفتن در زنان کلیک کنید.

چند توصیه برای تشخیص و برخورد با پنهان کاری همسر

راه های تشخیص پنهان کاری های همسر

اگر احساس می‌کنید همسرتان در زندگی مشترک چیزهایی را از شما مخفی می‌کند، با توجه به 5 توصیه زیر می‌توانید زندگی خود را بهبود دهید و پنهان کاری همسر را نیز متوجه شوید.

? بین پنهان کاری و حفظ حریم شخصی تمایز قائل شوید

قبل از هرچیز وقتی حس می‌کنید همسرتان دارد چیزی را از شما مخفی می‌کند، باید از خود بپرسید که آیا واقعا این رفتار پنهان کاری همسر است یا می‌تواند نوعی حفظ حریم شخصی باشد. برخی از زن و شوهرها فکر می‌کنند وقتی ازدواج می‌کنند دیگر حریم شخصی هیچ معنایی ندارد و دو نفر باید به طور کامل با یکدیگر یکی شوند. این در حالی است که عشق سالم حالتی متعادل از صمیمیت و استقلال است.

یعنی دو نفر در عین حال که هویت بالغ و مستقلی دارند، رابطه‌ای صمیمانه با یکدیگر برقرار کرده و مسائل مختلف زندگی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در نتیجه پس از ازدواج هم به ساعاتی برای خلوت و تنهایی نیاز داریم و این مسئله نباید به عنوان پنهان کاری همسر تعبیر شود.

? اتفاقات گذشته را حل و فصل کنید

برای جلوگیری از پنهان کاری همسر، باید اتفاقات گذشته را حل کنید. اگر در گذشته اتفاق ناخوشایندی در رابطه‌تان افتاده، آن را به دست زمان نسپارید؛ بلکه به طور فعالانه برای حل و فصل آن تلاش کنید. برای مثال اگر همسرتان در گذشته به شما خیانت کرده، باید این موضوع را یک بار برای همیشه بین خود حل کنید. برای این کار می‌توانید از یک زوج درمانگر کمک بگیرید تا زخم‌های قدیمی را التیام ببخشید و در نهایت مجددا بتوانید به هم اعتماد کنید.

? فضایی امن و صمیمی میان خود و همسرتان ایجاد کنید

همانطور که گفته شد انتقادگری مفرط، داشتن رویکردی قضاوتی و سرزنش گرانه نسبت به تمایلات و علایق متفاوت همسر باعث می‌شود. که او به مرور زمان از شما فاصله بگیرد و احتمال بروز پنهان کاری همسر افزایش یابد. در نتیجه تلاش کنید در رابطه انعطاف پذیرتر باشد. پذیرش بالاتری نسبت به همسر خود داشته باشید و فضایی امن و صمیمی میان خود ایجاد کنید تا او بتواند با خیالی آسوده در مورد موضوعات مختلف با شما گفتگو کند.

? شنونده خوبی باشید

برای این که همسرتان با شما صادق باشد؛ پنهان کاری همسر وجود نداشته باشد و بتواند موضوعات مختلف را با شما در میان بگذارد باید بتوانید شنونده خوبی باشید. در همین راستا وقتی همسرتان با شما حرف می‌زند، بیشتر توجه خود را به او معطوف کنید. دست از کارهای دیگر بکشید. و با زبان بدن یا جملات ساده همدلی خود را نشان دهید.

? از یک زوج درمانگر کمک بگیرید

در بسیاری از موارد ممکن است اعتماد موجود در رابطه آنقدر آسیب دیده باشد که رفع پنهان کاری همسر راحت نباشد. در این شرایط مراجعه به یک زوج درمانگر به شما کمک می‌‌کند تا الگوهای ارتباط ناسالم میان خود و همسرتان را بهتر بشناسید و جایگزین‌های بهتری برای آن‌ها پیدا کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پیشگیری دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

? راهکارهای دیگر برای برخورد با پنهان کاری همسر

? اول اطمینان حاصل کنید که اشتباه نمی‌کنید.

? ریشه پنهان کاری همسر خود را پیدا کنید.

? اگر پنهان کاری همسر به دلیل خیانت و مخفی کاری است؛ حق ناراحتی دارید اما به او اجازه صحبت دهید.

? اگر دلیل پنهان کاری او شما را قانع کرد؛ زندگی بدون پنهان کاری را ادامه دهید.

? یک طرفه قضاوت نکنید و به همسر اجازه دفاع دهید.

سخن آخر

به دست آوردن اعتماد از دست رفته شاید کار آسانی نباشد. اما در طولانی مدت می‌توانید با رفتار و کارهای خود به همسرتان بفهمانید که دوست ندارید به خاطر یک اشتباه زندگی‌تان به خطر بیافتد. آنچه که اهمیت دارد، این است که بتوانید از اتفاقات ناخوشایند درس بگیرید و سعی کنید برای تحکیم روابط خود، ضمن برطرف کردن ناراحتی‌ها آن‌ها را تکرار نکنید.

اساس زندگی مشترک بر پایه صداقت است، باید تفاوت رازداری و حریم شخصی را با پنهان کاری متوجه شوید و در نظر داشته باشید حتی پنهان کاری همسر در رابطه با مسائل کوچک نیز به اندازه مسائل بزرگ می‌تواند مخرب باشد. اگر با وجود تمام تلاش‌های‌تان شوهرتان حقیقت را مخفی می‌کند، بهتر است مقاله برخورد با مرد دروغگو را بخوانید.

سعی کنید برای ترمیم رابطه‌تان (چه مجرم هستید و چه قربانی) با یکدیگر همدردی کنید. در صورتی که نمی‌توانید دروغ و پنهان کاری همسر خود را ببخشید و احساس می‌کنید که مورد خیانت قرار گرفتید، برای برگشت به زندگی با یک زوج‌درمانگر و مشاور خانواده در ارتباط باشید و صادقانه با او صحبت کنید و راهکارهای لازم را دریافت نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پنهان کاری همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

پنهان کاری در زندگی زناشویی چه عواقبی دارد؟

پنهان کاری نوعی دروغ گویی و فریبکاری محسوب می‌شود که با ضربه زدن به اعتماد همسر، بنیان رابطه را هدف قرار می‌دهد. در نتیجه می‌تواند آینده زندگی مشترک را تهدید نماید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره