تقویت هوش کودک | 9 روش برای رشد هوش در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تقویت هوش کودک یا رشد هوش کودک با چه راه‌هایی امکان پذیر است؟ تقریباً همه پدر و مادرها به دنبال راهی برای رشد و تقویت هوش کودک هستند. اما سؤال اینجاست که آیا واقعاً می‌توانیم هوش کودک هایمان را تغییر دهیم؟ در پاسخ باید بگوییم روش‌هایی که برای تربیت فرزندتان در نظر می‌گیرید تا حد زیادی روی هوش کودک تأثیر دارند. برخلاف گذشته که تصور می‌شد کودکان با اندازه مشخصی از هوش به دنیا می‌آیند حالا تحقیقات نشان می‌دهد روش تربیتی تأثیر بسیاری در تقویت هوش کودک دارد. به همین خاطر بهتر است پدر و مادرها اطلاعات خود را راجع به راه‌هایی برای تربیت و بالا بردن هوش کودک افزایش دهند.

تقویت هوش کودک

راه های تقویت هوش کودک

 

تقویت هوش کودک یا رشد هوش کودک علاوه بر عوامل ژنتیکی به آموزش ها و محیط نیز بستگی دارد. البته اگر به ظرفیت استعداد و هوش کودک توجهی نشود، آموزش ها نتایج عکس خواهند داشت. بنابراین یکی از مهم ترین عوامل در تقویت هوش کودک توجه به نتایج آزمون های هوش است. شما از خدمات مشاوران و روانشناسان کودک می توانید در خصوص روش های رشد هوش کودک استفاده کنید. در ادامه راهکارهایی کاربردی برای پرورش هوش کودک آورده ایم، با ما همراه باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

راهکارهایی برای تقویت هوش کودک

فروشگاه آرامیس

 

?سبک زندگی سالم

اولین و ساده‌ترین راهی که برای تقویت هوش کودک وجود دارد این است که به تغذیه، خواب و فعالیت بدنی او توجه داشته باشید. یک سبک زندگی سالم یعنی تغذیه مناسب و زمان کافی برای استراحت تا حد بسیار زیادی می‌تواند به فرزند شما کمک کند که از همه توانایی‌های ذهنی خود استفاده کند.

?پرورش اعتمادبه‌نفس

احتمالاً کودکان باهوشی را دیده‌اید که به دلیل نداشتن اعتمادبه‌نفس نمی‌توانند از توانایی‌هایشان استفاده کنند. اعتمادبه‌نفس به کودک جرئت تجربه کردن و یادگیری می‌دهد. کودکانی که به توانایی‌های خود ایمان دارند در موقعیت‌های مختلف دیرتر ناامید می‌شوند و با آرامش بیشتری سعی می‌کنند از توانایی‌های خود استفاده کنند. با توجه به اینکه اعتمادبه‌نفس روی بسیاری از مسائل زندگی فرزند شما تأثیر می‌گذارد اگر احساس می‌کنید او در این زمینه دچار مشکل است مشاوره کودک کمک بگیرید.

?صحبت کردن برای تقویت هوش کودک

از هر فرصتی برای صحبت با فرزندتان استفاده کنید. حداقل فایده صحبت کردن برای کودکان این است که آن‌ها با کلمات بیشتری آشنا می‌شوند. می‌توانید راجع به اتفاقاتی که در طول روز برایتان می‌افتد یا اشیا و پدیده‌های اطرافتان با کودک صحبت کنید و از این راه اطلاعات او را هم افزایش دهید. اگر سعی کنید در صحبت‌های خود از کودک سوال کنید یا از او بخواهید نظرش را راجع به موضوعات مختلف بگوید به پرورش قدرت تفکر و استدلال فرزندتان نیز کمک بسیاری کرده‌اید.

?برقراری روابط اجتماعی

یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که کودکان از طریق آن یاد می‌گیرد برقراری ارتباط با همسالان است. سعی کنید تا جایی که می‌توانید فرصت بودن در کنار سایر بچه‌ها را برای فرزندتان فراهم کنید. این کار باعث می‌شود تجربیات آن‌ها افزایش پیدا کند و مسائل بسیاری را هم از همسالانشان یاد می‌گیرند. بودن در کنار دیگران احساس شادی و آرامش و امنیت را برای کودک فراهم می‌کند. احساس آرامش و امنیت باعث می‌شود کودک کمتر دچار اضطراب بشود و بتواند از توانایی‌های ذهنی خود بیشتر استفاده کند.

? تقویتهوش کودک با مطالعه

سعی کنید در روز حداقل یک ساعت را به کتاب خواندن اختصاص دهید. اگر فرزندتان توانایی خواندن و نوشتن ندارد خودتان برای او کتاب بخوانید. کتاب‌ها باعث می‌شوند کودک با تجربیات و داستان‌های مختلف آشنا شود. حتی می‌توانید پس از هر داستان راجع به رفتار قهرمان‌های قصه با یکدیگر صحبت کنید و از این راه قدرت استدلال کردن و تفکر انتقادی را هم در فرزندتان پرورش بدهید. کتاب‌ها در کنار اینکه به بالا بردن هوش کلامی کودک بسیار کمک می‌کنند فرزند شما را با انواع تجربیات و راه‌هایی که برای حل مسئله وجود دارد نیز آشنا خواهند کرد.

?استعدادیابی هوش کودک

احتمالاً نام هوش‌های چندگانه گاردنر و استعدادیابی را شنیده‌اید. یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید به تقویت هوش کودک خود کمک کنید این است که استعدادهای او را پیدا کنید و سعی کنید آن‌ها را تقویت کنید یا اگر می‌بینید فرزندتان در بعضی زمینه‌ها توانایی کمتری دارد با کمک گرفتن از مشاورین کودک راه‌هایی برای بالا بردن این توانایی‌ها پیدا کنید. برای اینکه بتوانید استعدادهای فرزندتان را پیدا کنید و آن‌ها را رشد دهید ایجاد تجربیات متنوع اهمیت بسیاری دارد. هرچقدر فرزند شما با موضوعات مختلفی درگیر باشد توانایی‌های ذهنی او افزایش پیدا می‌کند. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

? تقویت هوش کودک با آموزش مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی گروهی از توانایی‌ها مثل تصمیم‌گیری، حل مسئله یا مدیریت هیجانات هستند که همه ما در طول زندگی به آن‌ها نیاز داریم. یکی از نکاتی که برای تقویت هوش کودک باید به آن توجه کنید این است که از سنین پایین‌تر و با کمک گرفتن از یک مشاور باتجربه این توانایی‌ها را به فرزندتان یاد بدهید. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در این زمینه‌ها توانایی بیشتری دارند به‌خوبی می‌توانند با موفقیت از موقعیت‌های مختلف زندگی عبور کنند.

? بازی با کودک را جدی بگیرید

بازی یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که کودک در آن آموزش می‌بیند. بازی برای کودکان تنها یک سرگرمی نیست بلکه آن‌ها از این طریق نقش‌های مختلفی را بر عهده می‌گیرند و با قرار دادن خود به‌جای شخصیت‌های مختلف احساسات آن‌ها را تجربه می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از بازی‌های هدفمند نکات بسیاری را به فرزند خود آموزش بدهید.

? برای تقویت هوش کودک بین یادگیری‌ها ارتباط برقرار کنید

وقتی مسائل مختلفی را به فرزندتان آموزش می‌دهید، مغز آن‌ها را تبدیل به یک انباری می‌کنید که اطلاعات بسیاری داخل آن قرار گرفته اما کودک نمی‌داند چطور باید از آن‌ها استفاده کند. بهترین راهکار این است که سعی کنید بین مسائل مختلف ارتباط برقرار کنید. از این راه علاوه بر اینکه فرزند شما بهتر یاد می‌گیرد سلول‌های عصبی مغز نیز ارتباط قوی‌تری با هم برقرار می‌کنند و این در هوش کودک شما بسیار تأثیر می‌گذارد.

تقویت هوش کودک و کمال‌گرایی والدین

اینکه شما به دنبال راهی برای بالا بردن توانایی‌های فرزندتان باشید بسیار خوب است اما گاهی وقت‌ها پدر و مادرها بیش‌ازحد کمال‌گرایانه با کودک برخورد می‌کنند. اینکه شما بخواهید فرزندتان باهوش‌ترین و بهترین کودک در بین همسالانش باشد یا از او بخواهید در همه کارها توانایی داشته باشد باعث می‌شود فرزندتان دچار اضطراب شود.

در تربیت کودک همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که آن‌ها مانند هر انسان دیگری در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی هم دارند یا ممکن است برخی کارها را دوست نداشته باشند. بهتر است در تقویت هوش کودک تنها سعی کنید به فرزندتان کمک کنید تا توانایی‌های خودش را پیدا کرده و رشد دهد.

اهمیت مشاوره برای رشد هوش کودک

برای اینکه بتوانید هوش کودک تان را افزایش بدهید اول باید بدانید توانایی‌های ذهنی او در چه حدی هستند؟ چه استعدادها و علایقی دارد و بهتر است روی کدام‌یک از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید؟ برای پاسخ دادن به این سؤال‌ها باید از یک مشاور کودک کمک بگیرید. یکی از موضوعات بسیار مهم در تربیت فرزندان این است که بسیاری از مواقع پدر و مادرها هوش کودک را فقط به‌عنوان توانایی‌های ذهنی می‌شناسند.

این اشتباه باعث می‌شود کودکانی داشته باشیم که ازنظر توانایی‌های ذهنی مثل حساب کردن اعداد بسیار قوی هستند اما در روابط اجتماعی یا تصمیم‌گیری برای موضوعات مختلف زندگی ضعیف عمل می‌کنند.

مشاورین می‌توانند به شما کمک کنند با استفاده از یک برنامه تربیتی مناسب ذهن فرزندتان را در تمامی این زمینه‌ها رشد بدهید. به همین خاطر است که معمولاً توصیه می‌شود راجع به راه های رشد هوش کودک از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید. استعدادیابی مسیر رشد و تقویت هوش کودک را مشخص می کند.

سخن آخر

برای تقویت هوش کودک والدین نقش زیادی دارند. این که فرزندتان را با چه روشی تربیتی کنید، چه امکاناتی برای تقویت هوش کودک در اختیارش بگذارید و یا در چه شرایطی این کار را بکنید، همگی عواملی هستند که در میزان هوش کودک تاثیر می گذارند. متاسفانه برخی از والدین هیچ اهمیتی به روش های تقویت هوش کودک نداده و او را به دست تقدیر و آموزش های محدود مدارس می سپارند.

در حالی که هیچ کس به اندازه شما دلسوز فرزندتان نیست. این شما هستید که باید برنامه های مناسبی برای تقویت هوش کودک خود داشته باشید. برای شروع کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته تا در مورد چگونگی تقویت هوش کودک متخصصان نینی مایند راهنمایی تان بکنند. متخصصان به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری به شما روش های مناسب برای تقویت هوش کودک را آموزش می دهند. از طرفی با استفاده از ابزارهای سنجش هوش توانایی های بالقوه کودک را شناسایی کرده و آن ها را به شما معرفی می کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت هوش کودک و رشد هوش کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

بهترین راهکار برای تقویت هوش کودک چیست؟

برای رشد هوش کودک بهتر است تا جایی که می‌توانید با او صحبت کنید، برایش کتاب بخوانید و روابط اجتماعی او را گسترش دهید. شناسایی استعدادهای اصلی کودک و همین‌طور ایجاد تجربیات متنوع می‌توانند در تقویت هوش کودک بسیار مفید باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره