خشم فروخورده | 3 روش درمانی خشم فورخورده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خشم فروخورده یکی از انواع خشم است. در این نوع خشم افراد برای اینکه احساسات خود را بروز ندهند، آن را پنهان می‌کنند. معمولا نشان می‌دهند که عصبانی نیستند. اما این افراد به مرور زمان از داخل آسیب می‌بینند. بر اساس مطالعات روانشناسی؛ تمامی افراد در صورت خشم باید سطوح مختلف را سپری کنند. و افرادی که دائم می‌گویند عصبانی نمی‌شوند؛ از خشم خود بی خبر هستند. این افراد خشم خود را به صورت ناخودآگاه انکار می‌کنند. و زمانی که این رفتار درمان نشود؛ فرد با کمبود اعتماد به نفس، دردهای فیزیکی و مشکلات در روابط روبرو می‌شود. درمان به این افراد کمک می‌کند که خشم خود را شناسایی کنند و از تاثیرات منفی دور شوند. برای درمان حتما باید از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشم فروخورده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خشم فروخورده چیست؟

خشم فروخورده چیست

خشم فروخورده یکی از انواع خشم است. افرادی که با خشم فروخورده درگیر هستند، تصور دارند که هرگز عصبانی نمی‌شوند. و دلیل حرف های آنها این است که از خشم های خود بی خبر هستند. این خشم در آینده آسیب های بسیار زیادی را به همراه دارد. و روان فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. که یکی از مهم ترین مواردی که باعث می‌شود فرد خشم خود را بروز ندهد؛ ترس از طرد شدن می‌باشد.

این نوع رفتار دلایل و نشانه هایی دارد. که در این مقاله به تمامی موارد و نحوه درمان خشم فروخورده اشاره شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نشانه های خشم فروخورده

خشم فروخورده به شکل های متفاوتی بروز می‌کند. و باعث ایجاد تغییرات در تفکر، رفتار و احساسات می‌شود. برخی از افراد تا زمانی که به شدت عصبانی نشوند؛ متوجه تغییرات نمی‎شوند. بسیاری از افرادی که خشم خود را سرکوب می‌کنند؛ نشانه هایی از خود بروز می‌دهند. که در ادامه به این نشانه ها اشاره کرده ایم.

? مشکل در تعیین حد و مرز یا نه گفتن

? احساس گناه هنگام عصبانیت

? تنش عضلانی مزمن و سردرد

? استرس و اضطراب شدید و مزمن

? افکار منفی یا خود انتقادی مکرر

? گوشه گیری و دوری از افراد در هنگام ناراحتی

? احساس حسادت یا رنجش در ارتباط با دیگران

? حالت تدافعی هنگام محکوم به عصبانیت شدن

? احساس نیاز به کنترل بسیاری از چیزها

? منفعل بودن هنگام تعامل با دیگران

? نا دیده گرفتن چیزهای آزار دهنده یا ناراحت کننده

? حواس پرتی بیش از حد برای کنار آمدن با احساسات دشوار

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارتباط خشم و افسردگی کلیک کنید.

علل خشم فروخورده

خشم فروخورده به دلایل زیادی پدید می‌آید. اما عمده دلیل رفتار خشم فروخورده، آسیب های دوران کودکی است. پس از آسیب؛ افراد دچار سردرگمی و خشم می‌شوند. و خود را به همین دلیل سرزنش می‌کنند. بسیاری از عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند در نحوه بیان و پردازش هیجانات افراد نقش داشته باشند. در ادامه شایع ترین علل و محرک های خشم فروخورده را توضیح داده ایم.

? شرم زندگی شدید

? هوش هیجانی پایین

? تجربه ترمای مزمن

? مصرف مواد مخدر یا الکل

? برخی از شرایط پزشکی مانند آسیب های تروماتیک مغزی

? مقابله با بیماری های روانی مانند اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه

? داشتن تمایلات کمال گرایانه و روان رنجور

? طرد شدن به دلیل ابراز خشم در گذشته

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساس خشم کلیک کنید.

اثرات منفی خشم فروخورده

هنگامی که خشو فروخورده به وجود می‌آید؛ اثرات منفی بسیار زیادی بر فرد گذاشته می‌شود. که زندگی فرد را به کل تغییر می‌دهد. در این بخش مقاله راجع به اثرات منفی خشم فروخورده توضیح داده ایم.

? استرس مزمن

? مشکلات قلبی

? داشتن روابط ضعیف

? بی خوابی

? فشار خون بالا

? مشکل در تمرکز

? کاهش عزت نفس

? اختلال در کار

? بی حسی و بی تفاوتی

? ابراز رفتارهای خود مخربی

? قرار گرفتن در معرض اعتیاد

? اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات روانی

? افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساس خشم انفجاری کلیک کنید.

درمان خشم فروخورده

از بین بردن خشم فرو خورده

برای درمان خشم فروخورده باید تغییرات مثبتی در فرد ایجاد شود. زمانی که خشم فروخورده توسط درمانگر تشخیص داده شود، روش های درمانی مناسب ارائه می‌شود. در ادامه راجع به روش های درمان خشم فروخورده توضیح داده ایم.

? زوج درمانی

یکی از روش های درمانی برای خشم فروخورده، زوج درمانی است. زمانی که خشم فروخورده وجود داشته باشد، روابط فرد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل لازم است که حتما زوج درمانی و خانواده درمانی وجود داشته باشد تا روش های موثر برقراری ارتباط و ترمیم روابط آسیب دیده را به افراد بیاموزند.

? درمان فردی

درمان فردی از دیگر روش های درمان خشم فروخورده است. در این روش درمانی فرد با درمانگر جلسات انفرادی تشکیل می‌دهد و نسبت به مشکل خود به بینش می‌رسد. در این روش درمانی در ابتدا علل خشم را شناسایی می‌کنند و به آنها رسیدگی می‌کنند تا روش های مقابله با این خشم را آموزش می‌بینند. درمان شناختی رفتاری از مهم ترین روش های درمان فردی است که برای شناسایی محرک ها و مهارت های مقابله استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل خشم کلیک کنید.

? گروه درمانی

از دیگیر روش های درمان خشم فروخورده، گروه درمانی است. در این روش درمانی مشاور و درمانگر مهارت های مقابله ای را به درمانجو آموزش می‌دهد و افراد را با مشکلات مواجهه می‌کند تا روش های حمایت و مقابله با مشکلات را آموزش ببینند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عصبانیت بی دلیل زنان و مردان کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، خشم فروخورده یکی از انواع خشم است. در این حالت فرد تصور می‌کند که هرگز عصبانی نمی‌شود. اما خشم این افراد به شیوه ناخود آگاه انکار می‌شود. مساله مهم این است که خشم فروخورده آسیب های زیادی را به دنبال دارد و اگر درمان نشود؛ روند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای درمان حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشم فروخورده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. ببخشید پسر من ۱۴ سالشه و با خواهرش دعوا و بحث دارن و پسرم خیلیی زود عصبی میشه و پرخاش میکنه و مدام زیرلبش غر میزنه و از همه چی شاکیه
    با اینکه فضای خونه آرومه اما نمیدونم دلیل این رفتاراش چیه

    1. سلام و درود مریم عزیز این حالت پرخاشگری و زود جوش آوردن در نوجوانان بسیار شایع است. برای کاهش این نوع رفتارها بهتره روش هاتون رو تغییر بدید. او دیگر یک کودک نیست که هر حرف شما رو بدون دلیلی قبول بکنه. او اطرافیان رو به چالش میکشه و با ابراز عدم رضایت سعی میکنه از دوران کودکی جدا بشه. شما در این بازه زمانی باید نسبت به نیازها و تغییرات نوجوانان اطلاعات کافی داشته باشید تا متناسب با اون روش تربیتی تون رو هم تغییر بدید. برای مثال به جای جر و بحث و تلاش برای تفهیم درست و غلط به فرزندتون از خود او نظر بگیرید به چالش کشیدن ذهن نوجوان و ارائه راهکار از جانب خود او بسیاری از مسائل را حل می کند. چرا که هم به او نشان میدهید که چقدر بهش اهمیت میدهید و هم او متوجه نگرانی ها و عواملی که در نظر نگرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره