کنترل خشم | بهترین روش های مدیریت کنترل خشم در لحظه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کنترل خشم یکی از مهارت‌های مهم زندگی است که همه ما به یادگیری آن نیاز داریم چرا که خشم نوعی هیجان بسیار قدرتمند است و اگر به درستی هدایت نشود می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. بسیاری از افراد به محض اینکه عصبانیتشان فروکش می‌کند از کارهایی که در زمان فوران خشم انجام داده‌اند یا حرف‌هایی که در این شرایط زده‌اند پشیمان می‌شوند.

برای پیشگیری از بروز این مشکلات لازم است که با مراجعه به یک روانشناس، شرکت در کارگاه‌های آموزشی و مطالعه کتاب‌های خودیاری این مهارت را بیاموزید. در ادامه به ارائه راهکارهایی در زمینه کنترل خشم پرداخته‌ایم. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل خشم می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

اهمیت یادگیری کنترل خشم

خشم یکی از هیجانات بشر است که به طور عادی همه انسان‌ها آن را تجربه می‌کنند. در نتیجه هرگز نباید خود را به خاطر تجربه خشم یا همان عصبانیت سرزنش کنید. آن چیز که اهمیت دارد این است که از قدرتمندی این هیجان آگاه باشید و به نحوی احساساتتان را مدیریت نمایید تا تبدیل به رفتارهای پرخاشگرانه نشوند و در نتیجه به روابط بین فردی شما آسیب نرسانند.

افراد زمانی که خشمگین می‌شوند از نظر جسمانی قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و همچنین افکار منفی زیادی به ذهن آن‌ها هجوم می‌آورد. در این شرایط اگر با مهارت کنترل خشم آشنایی نداشته باشید ممکن است دست به اقداماتی بزنید که در آینده نتیجه جز پشیمانی برای شما در پی نداشته باشد.

فروشگاه آرامیس

مهارت کنترل خشم از جمله مهارت های مهم در زندگی افراد است که می‌تواند نقش موثری در جنبه‌های مختلف زندگی داشته باشد. از همین رو ما در ادامه به راهکارهای مختلفی در زمینه کنترل خشم پرداخته‌ایم. برای شناخت بیشتر درباره مهارت های زندگی کلیک کنید.

راهکارهایی برای کنترل خشم

برای آنکه بتوانید خشم خود را مدیریت نمایید راهکارهای روانشناختی گوناگونی وجود دارد که ما در ادامه به چند مورد از مهم ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگر شما خشم را به دفعات زیاد تجربه می‌کنید و این مسئله منجر به آسیب‌های مختلفی در زندگی شما شده است؛ علاوه بر افزایش اطلاعات خود در زمینه کنترل خشم لازم است به یک روانشناس نیز مراجعه کنید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا بتوانید علل خشم مفرط در درون خود را بهتر بشناسید و به روش موثری با آن‌ها مقابله نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1- دریابید چه چیزهایی بیش از همه آتش خشم را در درونتان شعله ور می‌کنند

سعی کنید برای کنترل خشم تان کمی خود را زیر نظر بگیرید. آخرین دفعاتی که به شدت عصبانی شدید را به یاد بیاورید و ببینید بیشتر در چه مواقعی و در پاسخ به چه موضوعاتی خشم را تجربه کردید. در واقع قدم اول برای مدیریت هیجانات این است که بتوانید محرک‌های آن را شناسایی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از قبل برای تجربه احساسات ناخوشایند آماده باشید و یا خود را در موقعیت‌هایی که باعث عصبانیتتان می‌شوند قرار ندهید. برای تشخیص انواع احساسات در خود کلیک کنید.

2- علائم پیدایش خشم را بشناسید

برای اینکه بتوانید خشم خود را به خوبی مدیریت کنید لازم است که در لحظه از وجود آن آگاه باشید و علائم آن را بشناسید. اگر خشم به نقطه اوج خود برسد دیگر کمتر می‌توان برای کنترل آن کاری انجام داد. در نظر داشته باشید که افراد مختلف ممکن است در هنگام خشم علائم متفاوتی را تجربه کنند.

برای مثال تجربه سوزش معده، گره کردن دست‌ها، فشردن دندان‌ها به هم، سردرد، تپش قلب و تند شدن سرعت تنفس از جمله علائم رایجی هستند که در پی خشمگین شدن بروز می‌یابند. در نتیجه سعی کنید علائم خاص خود را شناسایی کرده تا بتوانید به موقع و قبل از شدت یافتن خشم برای مدیریت آن کاری انجام دهید.

برای جلوگیری از شکستن وسایل خانه موقع عصبانیت کلیک کنید.

3- حرف زدن در مورد عامل ناراحت کننده را به زمان دیگری موکول کنید

بهتر است در زمانی که خشمگین شده‌اید توقف کوچکی در گفت و گو ایجاد کنید. برای مثال بهتر است بگویید زمانی که کمی آرام تر شدم در مورد این موضوع صحبت می‌کنم. این توقف به شما کمک می‌کند تا بتوانید از نظر هیجانی ثبات سابق خود را به دست بیاورید و تحت تاثیر عواطف خود رفتار نکنید.

توجه داشته باشید که مغز انسان در زمان عصبانیت تا حد زیادی از نظر شناختی توانمندی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه ممکن است هرآنچه در زمان عصبانیت می‌گویید یا هرکاری که در این زمان انجام می‌دهید بعدها به ضرر خودتان تمام شوند. 

4- برای کنترل خشم از چند نفس عمیق کمک بگیرید

تکنیک‌های تنفسی یکی از تکنیک‌های بسیار رایج و موثر برای کنترل خشم و سایر هیجانات هستند. استفاده از تنفس عمیق در زمان‌هایی که مضطرب یا خشمگین هستید تا حد زیادی به آرام تر شدن شما کمک می‌کند. در نتیجه زمانی که علائم خشمگین شدن را در خود مشاهده کردید تلاش کنید چند دم و بازدم عمیق انجام دهید و در این زمان تنها به نحوه نفس کشیدن خود تمرکز نمایید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید از شدت هیجانات منفی خود بکاهید و با آرامش بیشتری به پیش بروید. برای آشنایی بیشتر درباره احساس خشم کلیک کنید.

5- از ورزش‌های هوازی کمک بگیرید

همان طور که گفته شد خشم هیجان نیرومندی است و انرژی زیادی را در وجود انسان ایجاد می‌کند. از همین رو زمانی که عصبانی هستیم ممکن است تمایل داشته باشیم کسی را کتک بزنیم، چیزی را بشکنیم یا وسیله‌ای را پرت کنیم. همه این اعمال رفتارهای پرخاشگرانه‌ای هستند که به طور ناسالم انرژی درونی انسان را بیرون می‌ریزند.

اما شما می‌توانید از این انرژی در جهت مثبت استفاده نمایید. برای مثال پرداختن به ورزش‌های هوازی، کمی پیاده روی ، دوییدن و سایر ورزش‌ها به شما کمک می‌کند تا از شر احساسات ناخوشایند رها شوید.

6- برای کنترل خشم راه حل مدار باشید

برای اینکه بتوانید کمی اوضاع را مدیریت کنید به جای تمرکز بر اینکه چقدر در حال حاضر آشفته هستید بر این موضوع تمرکز نمایید که چه کارهایی برای بهبود وضع موجود می‌توانید انجام دهید. مسئله مدار بودن به شما کمک می‌کند که به طور ریشه مشکلات خود را ارزیابی کرده و آن‌ها را رفع و رجوع نمایید. البته اندیشیدن به راه حل‌ها آن هم زمانی که تا حد زیادی عصبانی هستید می‌تواند تا حد زیادی کار دشواری باشد. از همین رو در این زمان بهتر است با فردی مطمئن مشورت کرده و یا با یک روانشناس تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : حیوان آزاری

7- از فنون ذهن آگاهی کمک بگیرید

در فنون ذهن آگاهی همیشه بر این مسئله تاکید می‌شود که به طور کامل در لحظه حضور داشته باشید، بر حواس پنجگانه خود تمرکز کنید و از غرق شدن در ذهنتان فاصله بگیرید. فنون ذهنی تا حد زیادی می‌تواند بر کاهش و مدیریت هیجانات ناخوشایند نظیر خشم، غم و اضطراب به شما کمک کنند. امروزه روش‌های متعددی برای به کارگیری فنون ذهن آگاهی طراحی شده‌اند.

برای مثال شما می‌توانید سعی کنید به یک پیاده روی بروید و به تمام اجزای محیط با دقت توجه کنید. سعی نمایید تمام بوها، صداها و رنگ‌هایی که در مسیر می‌بینید را در ذهن خود ثبت نمایید و آن‌ها را به خاطر بسپارید. این نحوه از درگیر کردن ذهن به شما کمک می‌کند تا نه تنها از ذهن خود بیرون بیایید بلکه بتوانید احساسات منفی را نیز از خود دور کنید. برای آشنایی بیشتر با این فنون بهتر است به یک روانشناس مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل خشم می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا تجربه مفرط خشم می‌تواند نشان دهنده بیماری روانشناختی خاصی باشد؟

در بسیاری از شرایط روانشناختی کژتنظیمی‌های هیجانی ممکن است اتفاق بیافتد. برای بررسی این موضوع لازم است که به یک روانشناس مراجعه کنید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت سلامت روان شما صورت بگیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره