عصبانیت بی دلیل مردان و زنان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت عصبانیت بی دلیل مردان و زنان چیست؟ خیلی اوقات دیده شده که یک خانم یا آقا ناگهان و بی‌دلیل یا بر سر مسائل بسیار بی‌اهمیت عصبانی می‌شود؛ و برخورد بدی با اطرافیان می‌کند. باتوجه‌به پیامدهای زود عصبانی شدن، احتمالا به دنبال راهی برای تغییر شرایط هستید. طبیعتاً نخستین قدم این است که علت عصبانیت را کشف کنید. وقتی متوجه دلیل این موضوع بشوید بهتر می‌توانید آن را کنترل کنید. به همین خاطر در ادامه راجع به علت عصبانیت بی دلیل مردان و زنان و همین‌طور راهکارهایی برای آن صحبت خواهیم کرد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که یکی از بهترین راهکارها برای تغییر شرایط این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

عصبانیت و پرخاشگری

گاهی اوقات عصبانیت و پرخاشگری را به جای هم به کار می‌بریم. درحالی‌که این دو، تا حدودی با هم فرق دارند. عصبانیت آن‌طور که روان‌شناسان می‌گویند یک هیجان ثانویه است. به این معنی که شما با یک احساس مثل سرخوردگی، شرم یا خجالت مواجه می‌شوید و بعد این موضوع باعث عصبانیت شما می‌شود. حال اگر شما این عصبانیت خود را به شکلی که باعث آسیب‌دیدن خود، دیگران یا هر چیز دیگری بشود بروز بدهید می‌توان گفت که دست به پرخاشگری زده‌اید.

باتوجه‌به آنچه گفتیم می‌توان نتیجه گرفت که عصبانیت یک احساس طبیعی است؛ و در درون همه ما وجود دارد. اما درست مانند هر احساس و ویژگی دیگری بعضی از ما به دلایل مختلف در برابر این موضوع حساس‌تر هستیم. خبر خوب اینکه شما می‌توانید عصبانیت و پرخاشگری خود را کنترل کنید.

علت عصبانیت بی دلیل

دلایل فیزیولوژیک

تغییرات هورمونی می‌تواند یکی از دلایل عصبانیت باشد. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد اگر ماده شیمیایی به نام گابا در مغز کم شود می‌تواند باعث عصبانیت فرد بشود. این موضوع به‌خصوص مردان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. گابا یک ماده شیمیایی در مغز است که وظیفه ایجاد آرامش را برعهده دارد. وقتی این ماده کم می‌شود فرد آرامش خود را از دست داده و خیلی سریع از کوره درمی‌رود.

تغییرات هورمونی در طول دوره‌های عادت ماهیانه در خانم‌ها یکی دیگر از دلایل فیزیولوژیک برای عصبانیت است. در این زمان خانم‌ها تحریک‌پذیرتر از حالت عادی می‌شوند. به همین خاطر ممکن است بر سر مسائل ساده نیز عصبانی بشوند.

عصبانیت بی دلیل به خاطر افکار غلط

همه ما وقتی با یک حرف یا شرایط خاص روبه‌رو می‌شویم آن را در ذهنمان بررسی می‌کنیم. اما نکته اینجاست که همه ما شرایط را یکسان بررسی نمی‌کنیم. ممکن است حرفی که هیچ تأثیری در دوست‌تان نداشته برای شما به این معنی باشد که کسی دارد به شما توهین می‌کند. به همین خاطر یکی از دلایل عصبانیت پردازش‌هایی است که ما در ذهن‌مان راجع به مسائل مختلف انجام می‌دهیم. وقتی راجع به یک اتفاق قضاوت خوبی نداشته باشید، طبیعتاً از آن عصبانی خواهید شد.

فشار روانی

استرس می‌تواند یکی از دلایل تحریک‌پذیری و عصبانیت باشد. وقتی راجع به یک موضوع دچار استرس هستید، قسمت بیشتر انرژی ذهنی‌تان درگیر آن خواهد شد؛ و توانایی کمتری برای رسیدگی به سایر موضوعات دارید. همین موضوع باعث می‌شود که مسائل بسیار ساده نیز باعث خشم شما بشوند.

رابطه عصبانیت بی دلیل و یادگیری اجتماعی

یادگیری را هم می‌توان علت عصبانیت بی‌دلیل مردان و زنان دانست. وقتی یک نفر از کودکی این را یاد بگیرد که با قشقرق راه‌انداختن و دعوا می‌تواند به خواسته‌هایش برسد، در بزرگسالی نیز همین روش را ادامه می‌دهد. این افراد به‌خصوص زمانی که دیگران با آن‌ها مخالفت می‌کنند عصبانی می‌شوند. در چنین شرایطی بهتر است به رفتارهای فرد هیچ واکنشی نشان ندهید.

توقعات برآورده نشده

همه ما در رابطه‌هایمان از دیگران توقعاتی داریم. در حقیقت رابطه‌ها بر اساس وظایف و انتظارات متقابل شکل می‌گیرند. حال اگر طرف مقابل ما به وظایفش عمل نکند این می‌تواند یکی از دلایل عصبانیت باشد. در چنین شرایطی از دست طرف مقابل عصبانی هستیم. به همین خاطر ممکن است حتی بر سر مسائل ساده نیز با او دچار اختلاف بشویم.

عصبانیت بی دلیل و نداشتن مهارت‌های کافی

وقتی یک نفر توانایی کافی برای صحبت‌کردن، حل مسئله و مدیریت بحران نداشته باشد بیشتر دچار عصبانیت می‌شود. در حقیقت این افراد به دلیل احساساتی که درون خودشان می‌ریزند و همین‌طور مشکلاتی که از حل کردن آنها ناتوانند تحریک‌پذیر می‌شوند. و این می‌تواند باعث عصبانی شدن ناگهانی آنها بشود. برای آشنایی با انواع مهارت های زندگی کلیک کنید.

بیماری‌های روحی

تحقیقات نشان می‌دهد مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب به‌خصوص در آقایان باعث عصبانیت و پرخاشگری می‌شوند. بسیاری از مواقع افسردگی با کم‌شدن ماده شیمیایی به نام سروتونین همراه است. این ماده تأثیر بسیاری در پرخاشگری یا کنترل هیجانی دارد. علاوه بر این همان‌طور که راجع به استرس نیز گفتیم این بیماری‌ها باعث می‌شود که ظرفیت روانی فرد برای تحمل و کنترل شرایط کم بشود؛ در نتیجه آنها خیلی زود و ناگهانی عصبانی می‌شوند. به همین خاطر اگر نشانه‌های دیگری از بیماری‌های روحی را نیز در خود یا هر یک از اطرافیان می‌بینید بهتر است راجع به این موضوع با یک مشاور متخصص صحبت کنید.

نبود حمایت عاطفی در خانواده

این دلیل به‌خصوص خانم‌ها را درگیر عصبانیت های بی دلیل می‌کند. همه انسان‌ها و به‌خصوص دخترخانم‌ها نیاز دارند که در سنین کودکی مورد حمایت و محبت قرار بگیرند. بااین‌حال در بعضی از خانواده‌ها این شرایط وجود ندارد. بعضی از پدر و مادرها به هر دلیلی به فرزندان خود بی‌توجه هستند؛ یا حتی ممکن است با آن‌ها با خشونت رفتار کنند. این شرایط باعث می‌شود که کودک احساس امنیت و آرامشی که باید را دریافت نکند. به همین خاطر آن‌ها در بزرگسالی نیز به‌خاطر کمبودهایی که دارند یا به دلیل الگوی رفتاری که یاد گرفته‌اند با عصبانیت با دیگران و به‌خصوص با همسر برخورد می‌کنند.

عصبانیت بی دلیل و نقش پدر یا مادر

ممکن است پدر یا مادر شما رابطه خوبی با هم نداشته باشند. یا حتی ممکن است به‌طورکلی نسبت به جنس مخالف احساس خوبی نداشته باشد. باتوجه‌به اینکه کودکان معمولاً رفتارهای والد همجنس خودشان را تقلید می‌کنند در بسیاری از مواقع آن‌ها نیز یاد می‌گیرند که احساس خوبی به جنس مخالف نداشته باشند. این موضوع می‌تواند رابطه فرد با همسرش را تحت‌تأثیر قرار بدهد؛ و در نتیجه فرد با عصبانیت با همسر خود رفتار بکند.

نابرابری‌های اجتماعی

وقتی در یک فرهنگ این اعتقاد وجود داشته باشد که زنان با مردان مساوی نیستند. یا جامعه برای مردان حقوق بیشتری را در نظر بگیرد این موضوع باعث احساس سرخوردگی و ناراحتی در زنان می‌شود. و همین مسئله می‌تواند دلیلی برای پرخاشگری آن‌ها باشد.

ارزش‌های زندگی

اینکه شما چه ارزش‌هایی برای زندگی‌تان داشته باشید روی میزان عصبانیت شما تأثیر می‌گذارد. برای مثال تحقیقات نشان داده کسانی که به معنویت و مسائل اخلاقی پایبندی بیشتری دارند سلامت روان بالاتری نیز خواهند داشت. یکی از مصداق‌های این مسئله ارتباط با جنس مخالف برای خانم‌ها است. کسانی که به روابط آزادتر اعتقاد دارند معمولاً شکست‌ها و مشکلات عاطفی بیشتری را نیز تحمل می‌کنند. همین موضوع باعث خشم فروخورده در آن‌ها می‌شود؛ و ممکن است یک روز این عصبانیت خودش را با رفتارهای پرخاشگرانه نشان بدهد.

برخورد با عصبانیت های بی دلیل دیگران

مهم‌ترین نکته در برخورد با کسی که عصبانی شده این است که شرایط را آرام کنید. در چنین مواقعی بسیار مهم است که شما نیز شروع به پرخاشگری و مقابله به مثل نکنید. به‌جای آن سعی کنید به فرد زمان بدهید تا کمی آرام‌تر شود. یا به او نشان بدهید که احساساتش را درک می‌کنید. سپس هنگامی که آرام‌تر شد با او صحبت کنید. و سعی کنید دلایل عصبانیت را برطرف کنید.

مدیریت عصبانیت های بی دلیل

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که بیش از حد عصبانی می‌شوند. خبر خوب این است که شما می‌توانید عصبانیت را کنترل کنید. برای این کار نیاز به راهکارهایی دارید که در ادامه راجع به آنها صحبت خواهیم کرد.

تمرین‌های آرام‌سازی

سعی کنید در طول روز زمانی را به تمرینات آرام‌سازی مثل ریلکسیشن اختصاص بدهید. یا هنگامی که احساس می‌کنید عصبانی شده‌اید نفس عمیق بکشید. این کار به شما کمک می‌کند تا از نظر جسمی به شرایط آرامش برگردید و بهتر بتوانید شرایط را مدیریت کنید.

نشانه‌ها را شناسایی کنید

مدتی رفتارتان را بررسی کنید و ببینید که درست قبل از پرخاشگری چه نشانه‌هایی را تجربه می‌کنید. وقتی متوجه این نشانه‌ها شدید بهتر می‌توانید رفتارتان را کنترل کنید. برای مثال زمانی که این نشانه‌ها را در خودتان احساس می‌کنید سعی کنید با رفتارهایی مثل ترک کردن محیط و یا تنفس عمیق خودتان را آرام کنید.

بررسی افکار

همان‌طور که گفتیم یکی از دلایل عصبانیت افکار اشتباه هستند. پس یکی از کارهایی که می‌توانید انجام بدهید این است که افکار خود را شناسایی و آ‌‌ن‌ها را یادداشت کنید. سپس سعی کنید آنها را از نظر منطقی بودن بررسی کنید. اگر فکر می‌کنید که افکارتان خیلی هم منطقی نیستند و می‌توانید شکل دیگری از فکرکردن را جایگزین آن کنید بهتر است این کار را انجام بدهید.

عصبانیت بی دلیل و اهمیت مشاوره

عصبانیت می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. این هیجان علاوه بر مشکلات جسمانی، اختلافاتی را نیز در روابط شما به وجود می‌آورد. به همین خاطر بسیار مهم است که آن را برطرف کنید. اما بیشتر مواقع عصبانیت و پرخاشگری آن‌قدر ناگهانی شروع می‌شود که شما فرصتی برای کنترل آن پیدا نمی‌کنید. یا ممکن است حتی با دانستن دلیل نتوانید جلوی خودتان را بگیرید. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند مهارت‌های لازم برای مدیریت هیجانات را به شما آموزش می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموختن مهارت حل مسئله موثر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

همسرم بر سر موضوعات ساده عصبانی می‌شود و با من و فرزندانمان بدرفتاری می‌کند. چطور باید این شرایط را تغییر بدهم؟

بهتر است با همسرتان صحبت کنید و به کمک هم دلیل عصبانیت‌های او را پیدا کنید. احتمالاً مشکلاتی مانند بیماری‌های روحی یا فشارهای روانی باعث عصبانیت او می‌شود. پس از پیداکردن دلیل سعی کنید راهی برای تغییر شرایط پیدا کنید. شما می‌توانید برای این کار از یک مشاور کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره