اصول اخلاقی در ازدواج | 6 اصلی که نباید فراموش کرد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اصول اخلاقی در ازدواج شامل طیف وسیعی از قوانین و نکات می‌شود. افراد برای تصمیم گیری در مورد ازدواج، باید عوامل زیادی در نظر داشته باشند. برای برخی این اصول بسیار اهمیت داشته و به آنها پایبند هستند. امروزه روابط شکل جدیدی به خود گرفته اند و افراد برای ازدواج معیارهای متفاوتی دارند. بروزه تفاوت ها و برخی اختلافات در این زمینه، عادی هستند.

اما به طور کلی نباید در این مورد به صورت افراطی عمل کرد. گاهی افراد به قدر برای خود و دیگری قوانین و مرز، ایجاد می‌کنند که باعث دوری و دلسردی در رابطه می‌شوند. اما با در نظر داشتن مسائل مختلف و همچنین اهمیت دادن به طرف مقابل می‌توان از این مورد جلوگیری کرد. برای دریافت مشاوره خانواده تلفنی، حضوری و آنلاین کلیک کنید.

اصول اخلاقی در ازدواج

معمولا افراد در این زمینه راهکارها و تدابیر مختلفی دارند. اما اصول اخلاقی در ازدواج، کاملا به شرایط محیطی و فردی، زوجین بستگی داشته و نمی‌توان برای همه یک نسخه واحد پیچید. این موضوع به زبان ساده به معنی برخی از معیارهایی است که افراد برای خود دارند. خانواده و فرهنگ، در این زمینه بسیار موثر هستند. به هر حال هر ارتباطی دارای ضوابطی است و افراد باید با کمک یکدیگر آنها را در نظر بگیرند. رابطه نیاز به مراقبت و تلاش دارد که این جزو وظایف هر دو نفر است. برای اطلاع از برخی از پیش نیازهای ازدواج کلیک کنید.

برخی از اصول اخلاقی در ازدواج

برخی-از-اصول-اخلاقی-در-ازدواج

بسیاری از افراد قبل از ازدواج، در مورد آن به خوبی فکر نکرده و حتی عجولانه تصمیم می‌گیرند. اما باید در مورد اصول اخلاقی در ازدواج به خوبی فکر کرده و آنها را با دیگری نیز در میان گذاشت. معمولا برخی از اصول میان همه افراد مشترک هستند و باوجود آنها رابطه بهتر پیش خواهد رفت. برخی از این موارد، شامل نکات زیر می‌شوند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?پایبندی به اصول اخلاقی و سنت ها

معمولا در فرهنگ ما سنت ها و آداب و رسوم مختلفی برای ازدواج وجود دارد. امروزه زوجین کمی به آنها پایبند هستند و یا از آنها پیروی می‌کنند. البته همه آنها برای داشتن یک زندگی مشترک، ضروری نیستند. حتی برخی از آنها جنبه تجملاتی داشته و دست و پا گیر هستند.

فراموش نکنید که رعایت کردن آنها، تضمین کننده خوشبختی و داشتن رابطه زناشویی و ازدواج موفق نیست. افراد باید در این زمینه با خانواده خود مشورت کرده و حتی با دلیل آنها آشنا شوند. پیروی کورکورانه از سنت های قدیمی، نه تنها تاثیری در روند ازدواج نداشته؛ بلکه شاید باعث بروز مشکلاتی نیز بشوند.

?وجود علاقه و احترام بین زوجین

یکی از اصلی ترین اصول اخلاقی در ازدواج، وجود علاقه و احترام بین زوجین است. امروزه برخی از افراد بی احترامی های کلامی را نشانه صمیمیت می‌دانند. اما این موضوع با گذشت زمان، هیچ جذابیتی ندارد. زوجین نه تنها باید به یکدیگر احترام بگذارند؛ بلکه رعایت احترام خانواده ها نیز ضروری است. رعایت احترام و ادب، در ازدواج، تاثیر زیادی در روند رابطه دارد. زوجین نباید فراموش کنند که در ابتدا به چه دلیلی به یکدیگر علاقه مند شده اند و یا  حتی دلیل آنها برای ادامه رابطه چیست.

?تفاهم و شباهت فرهنگ ها

از دیگر اصول اخلاقی در ازدواج، می‌توان به تفاهم و شباهت فرهنگ های دو نفر اشاره کرد. یکی از ضرب المثل های قدیمی که به خوبی بیانگر این موضوع است؛ کبوتر با کبوتر، باز با باز، خواهد بود. وجود شباهت های فرهنگی میان زوجین و خانواده های آنان، از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد کرد. البته برخی از زوجین می‌توانند این مسئله را به خوبی برطرف کنند. اما اگر افراد از چنین مهارتی برخوردار نباشند؛ این موضوع برای آنان مشکل ساز خواهد شد. برای اطلاع از اثرات اختلاف فرهنگی در ازدواج کلیک کنید.

?یکسان بودن ارزش ها

هر فردی برای خود ارزش ها و هنجارهایی دارد. این ارزش ها تحت تاثیر محیط و ویژگی های خانوادگی شکل می‌گیرند. اگر این معیارها میان دو طرف یکسان نباشند؛ افراد احتمالا تعارضات زیادی را تجربه خواهند کرد. در این شرایط افراد راحت تر می‌توانند برای زندگی مشترک برنامه ریزی کرده و طبق آن عمل کنند. برای مثال اگر برای فردی مسائل دینی ارزش محسوب شود و برای دیگری نه، آنها شاید بعد از گذشت مدتی بر یکدیگر تاثیر گذاشته و ارزش های طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهند.

?صداقت

از مهم ترین اصول اخلاقی در ازدواج، صداقت و روراستی است که هر دو نفر باید نسبت به آن پایبند باشند. افراد بدون وجود صداقت نمی‌توانند زندگی مشترک خود را برای مدت زمان طولانی ادامه دهند. بسیاری از افراد در زمان شروع رابطه تلاش می‌کنند تا خود را بهتر از چیزی که هستند نشان دهند.

این مصذاق بارز تظاهر و عدم صداقت است. همچنین در صورت ادامه دار شدن رابطه بسیاری از مسائل روشن شده و این مسئله اجتناب ناپذیر است. افراد باید همه چیز را با همسر خود در میان گذاشته و از مورد قضاوت قرار گرفتن، نترسند.

?تعهد

امروزه شاهد خیانت های زیادی به دلایل پیش پا افتاده هستیم. فراموش نکنید که نمی‌توان رابطه زناشویی را به راحتی فسخ کرد و آن را پشت سر گذاشت. تعهد افراد به یکدیگر مستلزم برخورداری از ویژگی های اخلاقی متفاوتی است که پیش نیاز ازدواج است. داشتن تعهد، یک انگیزه درونی بوده و نمی‌توان افراد را مجبور به اینکار کرد. عدم تعهد باعث بروز پیامدهایی مثل خیانت و جدایی می‌شود. شناخت زوجین از یکدیگر به طور کامل و همچنین سازگاری و گذشت در ازدواج از بروز بی تعهدی جلوگیری خواهد کرد.

تاثیر رعایت اصول اخلاقی در ازدواج

تاثیر-رعایت-اصول-اخلاقی-در-ازدواج

با رعایت اصول اخلاقی در ازدواج، افراد قطعا رابطه بهتری را تجربه خواهند کرد. البته موارد زیادی در این مورد دخیل هستند که نمی‌توان آنها را به طور کامل حذف کرد. اما با پایبندی و در نظر گرفتن مولفه هایی که در قسمت قبلی به آنها اشاره شد؛ تاثیرات مثبتی در رابطه خواهد داشت.

?شکل گیری رابطه زناشویی موفق

قطعا رعایت اصول اخلاقی در ازدواج، باعث بالارفتن کیفیت رابطه زناشویی می‌شود.در نظر داشته باشید که دو نفر باید به این اصول پایبند باشند و آنها را رعایت کنند. برخی از زوجین فقط از طرف مقابل خود انتظار تغییر و بهتر شدن را دارند و خود در این زمینه هیچ تلاشی نمی‌کنند.

اما در این صورت بار وظایف و مسئولیت ها بر دوش یک نفر افتاده و او فشار زیادی را تحمل می‌کند. در دراز مدت این موضوع سبب خستگی روانی شده و مشکلاتی را در رابطه ایجاد می‌کند. همچنین فراموش نکنید که هیچ رابطه ای کامل و بی نقص نیست و همه زوجین، مشکلاتی دارند.

?بالارفتن میزان صمیمیت

اینکه افراد بتوانند با یکدیگر صمیمیت بیشتر ی را تجربه کنند؛ مستلزم شناخت، و رعایت اصول اخلاقی در ازدواج است. بسیاری برای اینکار، فقط به موضوعات مادی توجه می‌کنند و از لحاط روانی هیچ وابستگی و تعلق خاطری به همسر خود ندارند. اما انجام برخی از کارها در رابطه مثل تماس فیزیکی، محیت کردن بدون دلیل و… باعث صمیمیت بیشتر زوجین می‌شود. نباید این موضوع را دست کم گرفت؛ چرا که از عامل های موثر در ادامه یافتن زندگی مشترک، میزان صمیمیت و علاقه زوجین نسبت به یکدیگر است.

برای یافتن اصول اخلاقی در ازدواج چه کنیم؟

گاهی افراد در مورد شناخت اصول اخلاقی در ازدواج، دچار سردرگمی شده و یا حتی به طور کلی آنها را از یاد می‌برند. در این شرایط می‌توان از خانواده ها که دارای تجربه بیشتری هستند و یا یک مشاور خانواده کمک گرفت. همچنین صحبت کردن با همسر و شناخت بیشتر او نیز کمک بزرگی به افراد می‌کند. امروزه کتاب ها و محتواهای آموزشی زیادی برای شکل گیری یک رابطه خوب و حتی ازدواج موفق وجود دارد؛ که افراد می‌توانند از آنها نیز استفاده کنند.

برای کسب اطلاع درباره مهارت های لازم برای ازدواج کلیک کنید.

سخن پایانی

عوامل زیادی در امر ازدواج دخیل هستند. اصول اخلاقی در ازدواج یکی از موضوعاتی است که زوجین باید به آن اهمیت داده و حتی در مورد حساسیت به خرج دهند. افرادی که در قید و بند هیچ گونه آداب و رسومی نیستند؛ قطعا در زندگی مشترک خود نیز اهمیتی به مسائل مختلف نمی‌دهند. داشتن مرز و اصول در هر زمینه ای برای زندگی ضروری است. اما در ازدواج، افراد باید طرف مقابل خود را نیز در نظر بگیرند. در این زمینه افراد می‌توانند از یک زوج درمانگر و یا مشاور خانواده کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اصول اخلاقی در ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره