پیش نیازهای ازدواج کدامند؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پیش نیازهای ازدواج به مهارت‌ها و توانمندی‌هایی گفته می‌شود که زن و مرد باید قبل از شروع زندگی مشترک آن‌ها را در خود پرورش دهند. بدون این پیش نیازها زوجین برای مقابله با چالش‌های منحصر به فردی که در زندگی زناشویی بروز می‌یابند، آمادگی نداشته و نمی‌توانند در برابر مشکلات به میزان کافی از خود مقاومت نشان دهند. از جمله این پیش نیازهای اساسی ازدواج می‌توان به استقلال، مسئولیت پذیری، تعهد، داشتن قدرت تصمیم گیری، توانایی همدلی، رسیدن به شناخت کافی از یکدیگر اشاره کرد. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

 

پیش نیازهای ازدواج

پیش نیازهای ازدواج

 

منظور از پیش نیازهای ازدواج چیزهایی است که ازدواج را ایمن نگه می‌دارد. و از اتفاقات ناخواسته جلوگیری می‌کند. ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم ترین تصمیمات در زندگی است. برای زندگی مشترک مناسب حتما باید سلامت جسمی، روانی، نشاط و … خوبی را داشته باشید. با شناخت کافی برای ازدواج قدم بردارید و با متخصصین کاربلد در زمینه ازدواج مشورت کنید. هر چه زوجین تفاهم و توافق بیشتری با یکدیگر داشته باشند، زندگی شادتر و موفق تری هم خواهند داشت. در این مقاله هر آنچه که پیش نیازهای ازدواج است را توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

پیش نیازهای ازدواج | نیازهای اساسی ازدواج

نیازهای اساسی ازدواج

 

روانشناسان و مشاوران خانواده معتقدند یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای داشتن یک ازدواج موفق این است که طرفین قبل از آغاز زندگی مشترک پیش نیازهای اساسی ازدواج را بشناسند و در همین راستا مهارت‌های لازم را در خود پرورش دهند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین پیش نیازهای ازدواج اشاره کرده‌ایم.

? رسیدن به استقلال همه جانبه

یکی از اولین و اساسی‌ترین پیش نیازهای ازدواج مستقل شدن جوانان است. نکته حائز اهمیت این جا است که مستقل شدن تنها به معنای جدا شدن فیزیکی از خانواده نیست بلکه از همه مهم تر شما باید بتوانید به استقلال روانی دست یابید. کسانی که هنوز از نظر روانی به خانواده‌شان وابسته هستند نمی‌توانند به تنهایی تصمیم بگیرند و برای انجام اقدامات مهم زندگی خود تا حد زیادی به والدین یا سایر اعضای خانواده خود متکی هستند.

در نتیجه اگر هنوز از نظر روحی احساس وابستگی می‌کنید باید قبل از ازدواج برای بهبود این مشکل اقدام نمایید. مراجعه به یک روانشناس و کمک گرفتن از جلسات مشاوره تا حد زیادی در این زمینه به شما یاری می‌رساند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های لازم برای ازدواج کلیک کنید.

? برخورداری از روحیه تعهد و مسئولیت پذیری

برخورداری از روحیه تعهد و مسئولیت پذیری یکی دیگر از پیش نیازهای ازدواج است. در واقع تجربه عشق و علاقه یا صمیمیت زیاد با شریک عاطفی به تنهایی نمی‌تواند پیش بین خوبی برای موفقیت در ازدواج باشد. چرا که یک رابطه بلند مدت نیازمند این است که افراد علاوه بر عشق نیازهای یکدیگر را بشناسند و در برابر آن‌ها احساس تعهد نمایند.

این موضوع را در نظر داشته باشید که تعهد و مسئولیت پذیری چیزی نیست که یک شبه در شما پدید بیاید. برای اینکه از این روحیه برخوردار باشید باید سبک زندگیتان را همسو با آن تغییر دهید تا به مرور این مسئله به یک عادت در شما بدل شود.

? پیش نیازهای ازدواج | داشتن قدرت تصمیم گیری

ازدواج یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی انسان است. در نتیجه برخورداری از مهارت تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای ازدواج است که برای موفقیت در این زمینه باید از آن برخوردار باشید. برای اینکه این توانمندی را در خود محک بزنید به تصمیم‌های پیشین خود در زندگی نگاه کنید و ببینید چگونه از پس آن‌ها برآمدید.

آیا برای هر تصمیمی به تایید دیگران نیاز داشته‌اید؟ تصمیم‌های شما تا چه حد تحت تاثیر عواطف و احساساتتان قرار دارند؟ اگر همواره هنگام تصمیم‌گیری‌ها با شک و تردید زیادی رو به رو می‌شوید و یا در کنترل عواطف‌تان با مشکل روبرو هستید، بهتر است پیش از تصمیم‌گیری برای ازدواج برای ارتقای مهارت تصمیم‌گیری در خود اقدام نمایید. مراجعه به یک روانشناس کمک می‌کند تا ریشه مشکل خود را دریابید و به شیوه‌ای مناسب برای حل و فصل آن اقدام نمایید.

? توانایی همدلی

همدلی در زبان روانشناسی به این معناست که بتوانید دنیا را از دریچه چشم دیگری تماشا کرده و در نتیجه احساساتش را درک نمایید. یکی از پیش نیازهای ازدواج در زندگی مشترک همین درک شدن است. از همین رو باید پیش از ازدواج این مهارت را در خود ارتقا ببخشید. همدلی کمک می‌کند تا تعارض‌های پیش آمده در زندگی مشترک را با سهولت بیشتری رفع و رجوع کنید و تفاوت‌هایی که در یکدیگر می‌بینید را بهتر درک کنید.

? پیش نیازهای ازدواج | برخورداری از خودآگاهی بالا

یکی از پیش نیازهای ازدواج، برخورداری از خودآگاهی بالا است. قبل از اینکه بتوانید آدم مناسبی را برای ازدواج انتخاب کنید، باید به درک و شناخت دقیقی از خودتان برسید. در واقع برخورداری از مهارت خودآگاهی به شما کمک می‌کند تا بفهمید در زندگی به دنبال چه هستید و چه اهدافی را دنبال می‌کنید.

در این شرایط ملاک‌ها و معیارهای روشنی خواهید داشت که در داشتن یک انتخاب شایسته تا حد زیادی موثر هستند. اگر احساس سردرگمی می‌کنید و خودآگاهی بالایی ندارید بهتر است از یک روانشناس برای بهبود این شرایط کمک بگیرید.

برای آگاهی بیشتر درباره نحوه دستیابی به خودشناسی در ازدواج کلیک کنید.

? رسیدن به شناخت کافی از طرف مقابل

رسیدن به شناخت کافی از پیش نیازهای ازدواج است. پس از خودشناسی نوبت به شناخت طرف مقابل می‌رسد. هرچقدر قبل از ازدواج بتوانید شناخت عمیق‌تری از طرف مقابل به دست بیاورید برای چالش‌ها و تعارض‌های پیش رو آمادگی بیشتری خواهید داشت و در نتیجه احتمال موفقیت در ازدواج نیز افزایش می‌یابد. کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج و انجام تست‌های شخصیت شناسی از جمله موثرترین اقداماتی است که می‌توانید در این زمینه انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج موفق کلیک کنید.

? پیش نیازهای ازدواج | داشتن مهارت برقراری ارتباط موثر

مهارت برقراری ارتباط موثر از دیگر پیش نیازهای ازدواج است. یک ازدواج موفق بر پایه ارتباط سالم شکل می‌گیرد. در نتیجه بیش از هر چیز باید بتوانید روی مهارت‌های ارتباطی خود کار کنید. مهارت در برقراری ارتباط کلامی، هنر خوب گوش دادن و توانایی حل تعارض‌ها از جمله فاکتورهای یک ارتباط موثر هستند. شرکت در کارگاه‌های مهارت آموزی، خواندن کتاب‌های خودیاری و مراجعه به یک روانشناس از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند در ارتقای مهارت ارتباط موثر به شما کمک کنند.

? رعایت تناسب

یکی از مهم ترین پیش نیازهای ازدواج، رعایت تناسب است. زوجین باید در زمینه های فرهنگ خانوادگی، سطح درآمد، سن، تحصیلات، میزان پایبندی به دستورات دینی، آداب و رسوم از تناسب برخوردار باشند. تناسب در این زمینه ها ازدواج را موفق تر خواهد کرد.

? تامین نیازهای اولیه زندگی مشترک

توانایی تامین نیازهای اولیه زندگی مشترک از دیگر پیش نیازهای ازدواج است. عشق و علاقه لازمه شروع زندگی است؛ اما کافی نیست. زوجین باید توانایی تامین نیازهای زندگی مشترک مانند خوراک، پوشاک، مخارج زندگی و مسکن را داشته باشند.

? افزایش آگاهی در زمینه جنسی و عاطفی

پیش نیازهای ازدواج در زمینه آگاهی جنسی و عاطفی نیز وجود دارد. زوجین باید روش های توجه به همسر را آموزش ببینند تا زندگی رضایت بخشی داشته باشند. آموزش های جنسی مناسب با موقعیت سنی نیز از پیش نیازهای مهم قبل از ازدواج است.

کلام آخر

پیش نیازهای ازدواج در واقع به افزایش کیفیت رضایت از زندگی زناشویی کمک می‌کند. قبل از ازدواج حتما باید به درجه ای از آمادگی و خودشناسی برسید. درک درستی از زندگی مشترک داشته باشید و برای افزایش رضایت از زندگی زناشویی؛ قبل از ازدواج پیش نیازها را بررسی کنید.

توصیه می‌کنیم که حتما مشاوره پیش از ازدواج بگیرید؛ تا انتخاب مناسبی داشته باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیش نیازهای ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

برای اینکه پیش نیازهای اساسی ازدواج را در خود پرورش دهیم باید چه کار کنیم؟

شرکت در کارگاه‌های مهارت آموزی، خواندن کتاب‌های خودیاری و مراجعه به یک روانشناس از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند در تامین پیش نیازهای اساسی ازدواج کمک نمایند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره