اختلاف فرهنگی در ازدواج | تاثیر عدم تناسب فرهنگی زوجین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلاف فرهنگی در ازدواج یکی از عواملی است که حتما باید زوجین در نظر گرفته شود. این روزها با گسترده شدن ارتباطات، اهمیت فرهنگ تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود. طبق بررسی‌ها بسیاری از طلاق ها به دلیل تفاوت در اهداف، ارزش ها، آداب خانوادگی و…. رخ می‌دهد. اما گاه برای ازدواج شرایطی هم پیش می‌آید که از اختیار شما خارج است و برای‌تان قابل پیش بینی نبود؛ در این شرایط چطور، آیا اختلاف فرهنگی موجب ناموفق شدن آن ازدواج خواهد شد؟

برای جواب به این سوال باید عوامل متعددی را بررسی کنیم، گاه با چند راه حل ساده می‌توان به نتیجه دلخواه رسید و از همان اول رابطه‌ای سالم را شکل داد. توصیه می‌کنیم مقاله معیارهای انتخاب همسر را نیز مطالعه کنید و در ادامه برای پی بردن به اهمیت و تاثیر اختلاف فرهنگی بر ازدواج با ما همراه باشید.

اهمیت اختلاف فرهنگی در ازدواج

اهمیت اختلاف فرهنگی در ازدواج

 

بعضی وقت‌ها زوجین تفاوت‌های فرهنگی زیادی با یکدیگر دارند. این تفاوت‌ها آنقدر بزرگ است که اطرافیان نیز آنها را گوشزد می‌کنند. اما با وجود اینکه همه به آنها می‌گویند که این اختلافات زیاد است، اصرار به ازدواج دارند. آنها چشمان‌شان را به روی همه تفاوت‌ها و ایرادات می‌بندند و فقط می‌خواهند به وصال برسند.

باید بدانید که عشق به دیدگاه‌ها و فرهنگی که همسرتان در آن زندگی می‌کند تا ابد باقی نخواهد ماند. این عشق مانع بروز اختلافات بین شما دو نفر نمی‌شود و ارزش‌ها، باورها و عقاید هر کس غیرقابل تغییر است. هر چقدر فرهنگ دو خانواده به هم نزدیک‌تر باشد، رابطه با چالش کمتری مواجه خواهد بود. بنابراین زمانی که اختلاف فرهنگی در ازدواج وجود دارد، ضرورت مشاوره قبل از ازدواج بیشتر می‌شود.

فروشگاه آرامیس

اختلاف فرهنگی چگونه بر ازدواج تاثیر می گذارد؟

فرهنگ مسئله پیچیده‌ای است که تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد. به عنوان مثال جوانب مختلف زندگی مانند مذهب، قومیت، زبان گفتاری، میزان تحصیلات، عقاید و ارزش ها، دیدگاه فکری، نگرش در زندگی، وضعیت مالی خانواده، قوانین، سیاست و… همگی جوانب مختلف فرهنگ هستند.

اگر زوجین در برخی جوانب تضاد داشته باشند در ابتدای زندگی با چالش رو به رو شده و به مشکل می‌خورند. در گذشته به خاطر سنتی بودن فرهنگ‌ها و بعد مسافت، ازدواج‌ها معمولا درون فرهنگی بود؛ به همین علت کسی به دنبال کشف اختلافات فرهنگی نمی‌رفت. اما در این روزها شاهد ازدواج‌هایی با مسافت‌های دورتر و اقوام مختلف هستیم. همین مسئله توجه متخصصان را به اختلاف فرهنگی در ازدواج جلب کرده است.

زن و مردی که از دو فرهنگ کاملا متفاوت هستند، ممکن است حتی در نحوه معاشرت به مشکل بر بخورند. برای مثال برخی خانواده‌های سنتی در دورهمی‌های خانوادگی، زن و مرد در دو سالن جدا از هم می‌نشینند که این موضوع در خانواده‌های امروزی به دور از انتظار است، یا در برخی فرهنگ‌ها مرد حرف اول و آخر را می‌زند، اما در برخی دیگر زن و مرد با هم فکری تصمیمات مربوط به زندگی‌شان را می‌گیرند.

بنابراین اختلافات فرهنگی موجب سخت شدن زندگی و دوری زن و مرد از یکدیگر می‌شوند. برخی دیگر از مسائل مربوط به اختلاف فرهنگی در ازدواج به شرح زیر می‌باشد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

1️⃣سد خانواده ها

معمولا خانواده عروس و داماد هستند که مقدمات ازدواج را فراهم می‌کنند. نحوه برگزاری مراسم، صحبت‌های بین دو خانواده و قرار و مدارهایی که گذاشته می‌شود طبق آداب و رسومی صورت می‌گیرد. وقتی دو خانواده فرهنگ متفاوتی داشته باشند، سرگیری چنین ازدواجی از همان ابتدا با دشواری زیادی همراه خواهد بود. اختلاف فرهنگی در ازدواج حتی با وجود تصمیم گیری های عروس داماد نیز، بروز خواهد کرد. به همین دلیل تفاوتی نمی‌کند که ازدواج به صورت سنتی باشد؛ یا امروزی. در واقع عوامل مختلفی در این مورد دخیل هستند.

2️⃣اختلاف فرهنگی در ازدواج | تفاوت در زبان و گویش

زبان مهم‌ترین ابزار برای برقراری ارتباط هست. فرهنگ تاثیر زیادی بر اصطلاحات و کلماتی دارد که ما به زبان می‌آوریم. ممکن است دو فرهنگ تفاوت چشمگیری در ادبیات‌شان داشته باشند و یا اصلا از زبان دیگری استفاده کنند. در این شرایط برقراری ارتباط با دشواری رو به رو خواهد شد. پس شباهت زبان و گویش در ازدواج از بروز مشکلاتی در زمینه اختلاف فرهنگی در ازدواج، جلوگیری خواهد کرد.

3️⃣تفاوت در ارزش ها

در هر فرهنگی ارزش‌های به خصوصی پرورش داده می‌شود، برای مثال در یک فرهنگ تک همسری ارزش محسوب شده ولی در فرهنگی دیگر چند همسری ارزش است و یا در برخی فرهنگ ها کار کردن زن در بیرون خانه بسیار به دور از اندیشه است. بنابراین در چنین ازدواج‌هایی حتما باید به هدف از ازدواج، ارزش‌های اصلی طرفین در زندگی و خطوط قرمز هر دو طرف توجه ویژه کرد.

در صورتی که ارزش‌ها با هم مغایرت داشته باشند، نمی‌توان امید چندانی به آن ازدواج داشت. ارزش ها و هنجارها، عناصر مهم فرهنگی هستند که قطعا در اختلاف فرهنگی در ازدواج خود را نشان خواهند داد.

4️⃣اختلاف فرهنگی در ازدواج | فرزندان ثمره زندگی

یکی از اهداف ازدواج، فرزندآوری است. کودکی که در خانواده‌ای پر از تعارض بزرگ می‌شود، از نظر شخصیتی دچار دوگانگی‌های زیادی خواهد شد. هم رای نبودن پدر و مادر موجب سردرگمی شدیدی در ذهن کودک خواهد شد. معمولا در چنین خانواده‌هایی شاهدیم که کودک یا نوجوان برای رسیدن به خواسته‌هایش از این تفاوت‌ها به نفع خودش استفاده می‌کند. پس باید تفاوت فرهنگی در ازدواج را مدیریت کرد و تاثیر آن را بر تربیت فرزند کاهش داد.

حتما برای آشنایی با راه های کاهش اختلافات در ازدواج کلیک کنید.

اگر به اختلاف فرهنگی در ازدواج توجه نکنیم چه می شود؟

بی توجهی به اختلاف فرهنگی در ازدواج

 

فرهنگ و تناسب فرهنگی مسئله‌ای است که به روی تمام جنبه‌های فردی و بین فردی تاثیر می‌گذارد. این که دو خانواده از جهان فرهنگی چقدر با یکدیگر تفاهم دارند یا متفاوت هستند، اینکه در برابر این اختلافات چگونه برخورد می‌کنند، قسمت مهمی از خوشبختی دو طرف را مشخص می‌کند.

اختلاف فرهنگی در ازدواج شامل طیف گسترده‌ای از نگرش‌ها، هنجارها، ارزش‌ها و… را شامل می‌شود. وجود اختلاف فرهنگی در ازدواج در مدت طولانی‌تر خود را نشان می‌دهد و متاسفانه موجبات بحث و دعوا بین دو طرف را فراهم می‌کند. این اختلاف فرهنگی در ازدواج موجب بروز نارضایتی دو طرف خواهد شد. به هر حال شخصیت همه ما در محیط خانواده و با توجه به فرهنگی که در آن رشد کرده‌ایم ساخته شده است.

بنابراین اختلاف فرهنگی در ازدواج بر سایر اختلافات نیز تاثیر می‌گذارد. آمار نشان داده بخش عمده‌ای از طلاق‌ها به خاطر عدم تناسب فرهنگی بوده که از دو منظر قابل بررسی است. در ادامه به بررسی اختلاف فرهنگی بین زوجین و بین خانواده‌های زوجین می‌پردازیم.

برای آشنایی با پیامدهای اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج کلیک کنید.

?اختلاف فرهنگی که بین خانواده ها وجود دارد

به عنوان مثال اگر آداب و رسوم و نحوه برگزاری مراسمات مختلف در بین دو فرهنگ متفاوت باشد، اختلاف بین خانواده ها بوجود می‌آید. ممکن است تصور کنید این اختلافات خیلی جزئی و کم اهمیت هستند، اما همین مسائل جزئی به بحث‌ها و مشاجره‌های طولانی مدت، قهر و تمام شدن رابطه منجر می‌شود. به طور کلی خانواده ها باید در مورد برگزاری مراسم ها و آداب و رسوم آسان گیر باشند؛ و اجازه ندهند که موضوعی مثل اختلاف فرهنگی در ازدواج سبب اتمام رابطه گردد.

?اختلاف فرهنگی که بین زوج ها وجود دارد

اختلاف فرهنگی اگر در بین دو طرف وجود داشته باشد، به عدم درک مقابل منجر می‌شود. اگر زوجین درک متقابل نداشته باشند، اختلاف در تمام زمینه‌ها خود را نشان می‌دهد. این اختلافات بیشتر از اختلاف در بین خانواده‌ها نگران کننده است. آسیبی که این اختلافات می‌زنند بسیار بیشتر از اختلاف بین خانواده‌ها می‌باشد.

به عنوان مثال یک آقا و خانم را تصور کنید که در جنبه‌های دینی، لباس پوشیدن، خرید کردن، مراسمات و… با یکدیگر تفاوت دارند. این دو زوج اغلب نمی‌توانند درک متقابلی از چیزهایی که موجب شادی طرف مقابل می شود را داشته باشد. همین تفاوت‌ها م‍ی‌توانند روز به روز بزرگ‌تر و منجر به فروپاشی رابطه شود. اختلاف فرهنگی در ازدواج، در چنین موارد جزئی را باید در نظر گرفته شوند. در واقع بهتر است زوجین در این مورد توافق کرده و قبل از ازدواج در مورد آنها تصمیم گیری کنند.

نتیجه گیری نهایی درباره اختلاف فرهنگی در ازدواج

اگر دو طرف ازدواج تفاوت هایی که بینشان وجود دارد را نبینند هیچ تعجبی ندارد. اما بعضا خانواده‌ها یا اطرافیان برخی موضوعات را جزئی می‌پندارند. غفلت آن‌ها باعث می‌شود آسیب شدیدی به ازدواج فرزندانشان وارد شود. بهتر است فردی بی طرف این اختلافات را به دو طرف انتقال و هشدار دهد.

مشاوره روانشناسی ازدواج و خانواده بدون جانب داری و قضاوت دلیل اختلاف فرهنگی در ازدواج را بررسی کرده و نکاتی که از انظار دور مانده‌اند را مشخص می‌کند. سپس برای اتفاق نظر و رسیدن به یک وجه مشترک راهکارهای عملی ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف فرهنگی در ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

برای تشخیص اختلاف فرهنگی در ازدواج از چه کسی کمک بگیریم؟

اختلافات فرهنگی مسائلی هستند که ممکن است خودتان یا خانواده تان به راحتی از کنار آن رد بشید. بهتر است تشخیص این موضوع را به کسی که از بیرون و بدون ترس از قضاوت شدن می تواند واقعیت را ببیند بسپارید. شما در این راستا می توانید از کمک مشاور و روانشناس بهره مند شوید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

    1. با سلام و درود ، هرگز اختلاف فرهنگی به خودی خود نمیتونه منجر به خیانت بشه. این اختلاف در واقع زمینه ای برای شروع سایر اختلاف نظر هاست. بنابراین آن چه که بیشتر اهمیت داره نگاه زن و شوهر به مسائل هست. خیلی از زوج ها با تفاوت های فرهنگی شدید خانواده با هم ازدواج کرده و هم اکنون زندگی خوبی دارند. اما برعکس این مساله نیز وجود دارد. بنابراین با کسب اگاهی از روش های مناسب در برخورد با همسر و خانواده همسر می توانید از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری نمایید. توصیه می کنیم در صورت وجود اختلاف فرهنگی در ازدواج حتما از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید. و مانع از بالا گرفتن اختلافات بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره