خشکی واژن هنگام دخول | علت و درمان خشکی واژن چیست ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علل خشکی واژن در رابطه جنسی چیست؟ خشکی واژن یکی از مشکلاتی است که می‌تواند در حین رابطه جنسی به تجربه سوزش و درد برای زنان بیانجامد. این مسئله کیفیت رابطه جنسی را به طور اجتناب ناپذیر تحت تاثیر خود قرار داده و رضایتمندی زناشویی را کاهش می‌دهد. علل مختلفی می‌توانند در بروز خشکی واژن نقش داشته باشند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تغییرات هورمونی و مصرف برخی داروها نظیر ضد افسردگی‌ها اشاره کرد. ما در ادامه به بررسی بیشتر علائم و علل خشکی واژن پرداخته‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در همین راستا بهره بردن از مشاوره جنسی به شما کمک می‌کند تا با بررسی علل این مسئله بهترین راهکار درمانی را انتخاب نمایید و رابطه لذت بخشی را تجربه کنید.

خشکی واژن و علائم آن

تحریک جنسی باعث می‌شود که جداره واژن مرطوب شده و محیطی قلیایی برای دریافت اسپرم فراهم گردد. این رطوبت با ایجاد لغزندگی از اصطکاک حاصل از تماس جنسی می‌کاهد و در نتیجه فرایند رابطه جنسی را تسهیل می‌کند. در صورتی که به هر دلیل واژن به رطوبت کافی دست پیدا نکند علائمی نظیر سوزش، کمبود میل جنسی، درد در حین مقاربت، بروز خونریزی در حین دخول، خارش و عفونت می‌توانند اتفاق بیافتند.

برخی از بانوان به خاطر مشکل خشکی واژن احساس خجالت زدگی می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که در مورد آن با همسر خود صحبت نکرده و حتی مشکل را با متخصص در میان نگذارند. اگر شما هم چنین احساسی دارید لازم است بدانید خشکی واژن مسئله رایجی در میان بسیاری از بانوان است و با دریافت درمان مناسب می‌تواند بهبود یابد. با مشاوره جنسی می توانید بدون مراجعه حضوری بررسی‌های اولیه را انجام بدید و مشکل را ریشه یابی کنید.

علل بروز خشکی واژن

خشکی واژن می‌تواند به علل و دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. ما در ادامه به مهم‌ترین دلایل آن اشاره کرده‌ایم.

1- کاهش سطح هورمون استروژن

استروژن یکی از هورمون‌های زنانه است که به روان و سالم بودن بافت واژن کمک می‌کنند. اگر سطح این هورمون به هر دلیلی کاهش پیدا کند خشکی واژن در حین رابطه جنسی اتفاق می‌افتد. از جمله مهم ترین دلایل کاهش استروژن می‌توان به یائسگی، زایمان، شیردهی، استعمال دخانیات، برداشتن رحم از طریق جراحی، شیمی درمانی، استفاده از برخی صابون‌ها و لوسیون‌ها که تعادل مواد شیمیایی درون بدن را تغییر می‌دهند، تجربه استرس زیاد و دچار بودن به افسردگی اشاره کرد.

2- استفاده از برخی داروها  

کاهش ترشحات واژن یکی از عوارضی است که در پی مصرف برخی داروها اتفاق می‌افتد. از جمله این داروها باید به ضد افسردگی‌های سه حلقه ای و داروهای ضد آلرژی یا سرماخوردگی حاوی آنتی هیستامین اشاره کرد. به همین خاطر اگر به دنبال درمان این مشکل هستید لازم است در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید به متخصص اطلاع بدهید.

فروشگاه آرامیس

3- ابتلا به سندروم شوگرن

سندروم شوگرن یک بیماری خود ایمنی است که می‌تواند باعث خشک شدن چشم، دهان و واژن شود. برای بررسی این وضعیت لازم است به یک متخصص مراجعه کرده و معاینات مورد نیاز را انجام دهید. در اکثر موارد علائم خشکی واژن در پی مشکلات هورمونی، استرس زیاد یا مصرف داروها اتفاق می‌افتند و بیماری‌های خود ایمنی نقش بسیار کمتری در بروز این مشکل دارند.

بهترین درمان خشکی واژن چیست ؟

برای درمان خشکی واژن لازم است ابتدا دلیل آن را دریابید. برای مثال اگر اخیرا تحت فشار روانی زیادی بود‌ه‌اید یا سابقه بروز افسردگی داشته‌اید لازم است از یک رواشناس کمک بگیرید. دریافت درمان مناسب برای مدیریت اضطراب و بهبود خلق می‌تواند تا حد زیادی بر عملکرد جنسی شما نیز تاثیر داشته باشد. همچنین اگر داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنید می‌توانید در مورد عوارض آن با درمانگر خود صحبت نمایید تا داروی جایگزین و مناسبی پیدا کنید. با این حال رعایت کردن توصیه‌های زیر نیز می‌تواند به شما در رفع این مشکل یاری رساند.

  • برای رابطه جنسی از روان کننده‌های برپایه آب استفاده کنید.
  • از طریق آزمایش‌ها وضعیت هورمون‌های خود را بررسی کنید.
  • ازمحصولات عطری و حاوی رنگ مصنوعی اعم از انواع صابون‌ها و لوسیون‌ها برای ناحیه تناسلی استفاده نکنید.
  • به سلامت روان خود اهمیت داده و از طریق تکنیک‌های روانشناسی نظیر مدیتیشن و ذهن آگاهی خودتان را آرام نگه دارید.
  • از استعمال سیگار یا قلیان بپرهیزید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

آیا خشکی واژن می‌تواند دلیل روانی داشته باشد؟

بله، در برخی شرایط روانشناختی نظیر استرس مزمن و افسردگی، اختلالاتی در عملکرد جنسی نیز مشاهده می‌شود. برای مثال بسیاری از افراد افسرده از بی میلی جنسی و مشکلات دیگری نظیر خشکی واژن شکایت دارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره