شستشوی واژن | عوارض و روش صحیح شستن واژن با مواد مختلف

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شستشوی واژن از جمله مسائل مهم در بهداشت فردی و زناشویی است. واژن یکی از اعضای حساس بدن زنان است که سلامت و بهداشت آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد و نیاز به انجام مراقبت‌ روزانه دارد. هرچند که واژن هر فرد توانایی مراقبت و پاکسازی از خودش را دارد اما همچنان برخی زنان از بوی بد و ترشحات واژن شکایت دارند. این مسئله به دلایل مختلفی روی می‌دهد که با شستن واژن و حتی شستشوی قسمت بیرونی دستگاه تناسلی می‌توان از بروز عفونت، سوزش و مسائل این چنینی جلوگیری کرد. برای آشنایی بیشتر با مسائل جنسی مشاوره جنسی دریافت نمایید. 

شستشوی واژن

اکثر خانم‌ها از بوی بد واژن خود شکایت دارد و از این مسئله خجالت می‌کشند. آن‌ها به دنبال راهکار‌های مختلفی برای تمیزکردن و خوشبو کردن خود هستند. در این میان تعدادی از خانم‌ها با انجام برخی روش‌های غلط برای شستن واژن نه تنها کمکی به خود نمی‌کنند بلکه بیشتر به خودشان آسیب می‌زند.

به طور طبیعی واژن توانایی تمیزکردن خودش را دارد. زیرا که مقدار PH آن بسیار پایین است و این مسئله باعث عدم رشد تعداد زیادی از باکتری و میکروب‌های مختلف می‌شود. بسیاری از ترشحات واژن طبیعی هستند و در برخی موارد این ترشحات همراه با بوی ملایمی می‌باشند که در دوره‌های مختلف، این بو شدید و یا ضعیف می‌شود. تغییر در این چرخه و تغییر مقدار PH واژن به واسطه شستشوی نادرست می‌تواند منجر به رشد باکتری‌ها و میکروب‌های بیشتری بشود.

برای آشنایی با نشانه های عفونت واژن کلیک کنید.

روش های شستشوی واژن

استفاده از ژل‌های بهداشتی

امروزه با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در سلامت و بهداشت، مواد و ژل‌های مختلفی برای شستشوی واژن وجود دارد که می‌تواند برای کاهش عفونت و بیماری‌های تناسلی مختلف استفاده شود. باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از ژل‌های بهداشتی به تنهایی خودش می‌تواند آسیب‎‌رسان باشد. توصیه می‌شود بیشتر از یک بار در هفته از این ژل‌ها برای شستشوی‌واژن استفاده نشود زیرا همانطور که گفته شد مصرف بیش از اندازه و روش‌های غلط می‌تواند سطح PH واژن را تغییر دهد. بهتر است برای استفاده از ژل و یا کرم‌‌‌های بهداشتی شستشوی واژن با یک متخصص مشورت نمایید.

استفاده از گلاب

گلاب از جمله مواردی است که از قدیم تا به امروز استفاده می‌شود و از آنجایی که هم خوشبو است و هم توانایی آرام بخشی دارد بسیاری از بانوان از گلاب استفاده می‌کنند. شستشوی واژن با گلاب به صورت روزانه می‌تواند برای از بین بردن برخی عفونت‌ها و کاهش خارش واژن مفید باشد.

فروشگاه آرامیس

روش شستشوی واژن با صابون بچه

در مواردی که به مواد شستشوی مناسب برای شستن واژن دسترسی ندارید، استفاده از صابون های بچه امکان پذیر است. اما بهتراست که از مواد غیر معطر و بی رنگ استفاده کنید. شوینده های قوی موجب ایجاد حساسیت و خارش واژن خواهند شد.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین می‌تواند به واسطه خاصیت خنثی کنندگی PH واژن، کاهش دهنده رطوبت، رفع سوزش و خارش واژن باشد. همچنین از دیگر خواص جوش شیرین می‌توان به کمک برای رفع بوی بد واژن و حتی تیرگی اطراف آن نام برد.

شستشوی واژن با سرکه

سرکه ماده ای اسیدی است. پس احتمالا PH واژن شما را دست خوش تغییراتی خواهد کرد. پس اگر در کوتاه مدت از این راه نتیجه گرفته اید. بهتر است آن را کنار بگذارید. چرا که در دراز مدت حتما متوجه عوارض آن خواهید شد.

روش های پزشکی برای شسشتوی واژن

پزشکان از روش های اصولی برای شستشوی واژن استفاده می کنند. پس اگر دچار عفونت، خارش و یا بد بویی واژن شده‌اید، حتما برای درمان به متخصص زنان مراجعه نمایید.

نکات آموزشی برای شستن واژن

به طور کلی شما باید برای حفظ سلامت خود به نکات بهداشتی و شستشوی واژن تان اهمیت دهید. اما علاوه بر روش های بالا، باید نکات زیر را هم رعایت نمایید.

  • قبل از شستشو دستان خود را تمیز و ضد عفونی کنید.
  • هرگز از صابون های معطر و رنگی استفاده نکنید.
  • بیرون واژن را به طور کامل بشویید.
  • حتما قبل از پوشیدن‌لباس زیر دستگاه تناسلی را به کامل خشک کنید.

نحوه شستشوی واژن

برای شستشوی‌واژن خود بهتر است از یک صابون معمولی و لیف استفاده کنید. دقت کنید که شستشوی داخل واژن عمل نادرستی است و نباید داخل واژن را با صابون و یا سایر مواد دیگر شستشو دهید، تنها شستن نواحی اطراف واژن با یک صابون و آب برای تمیز کردن واژن کافی است.

1. شستشوی کلیتوریس 

در ابتدا می‌توانید چین‌های اطراف کلیتوریس و لبه‌های آن را به آرامی و با یک لیف نرم شستشو دهید. مراقب باشید که این عمل به آرامی صورت گیرد. 

2. شستشوی دهانه واژن و فرج

در قدم بعدی می‌توانید لیف را شسته و مجددا به همراه صابون بخش فرج و دهانه واژن را شستشو دهید و به خوبی تمیز کنید. 

اما حتما درباره انواع اختلالات جنسی زنان اطلاع لازم را کسب کنید.

3. شستشوی پرینئوم 

بسیاری از خانم‌ها از شستشوی این ناحیه از بدنشان غافل هستند. پرینئوم ناحیه‌ای بین مقعد و واژن است که باید به خوبی سایر قسمت‌ها شسته شود.

4. شستشوی ناحیه مجاور مقعد

در انتها می‌توانید ناحیه مجاور مقعد را مورد شستشو قرار دهید. به یاد داشته باشید که بعد از شستشوی این ناحیه حتما لیف خود را تمیز کنید زیرا این ناحیه از بدن محل تجمع میکروب‌های زیادی است. و نباید تحت هیچ شرایطی این میکروب‌ها به واژن سرایت کند. در صورت سرایت میکروب‌ها، معمولا واژن دچار عفونت‌های ادراری خواهد شد.

شستشوی واژن بعد از رابطه جنسی

یکی از اشتباهاتی که خانم‌ها در موارد متعددی انجام می‌دهند شستن واژن با مواد شوینده بعد از برقراری رابطه جنسی است. بعد از رابطه جنسی بهتر است به توالت بروید و حتی استحمام انجام دهید. اما شستن واژن با مواد شوینده عملی اشتباه است. زیرا در چنین شرایطی واژن در حساس‌ترین وضعیت خود قرار دارد و شستشو با مواد شوینده منجر به خشکی واژن و ایجاد خارش و سوزش می‌شود.

اشتباهات رایج برای شستشوی واژن

عوارض شستشوی واژن

_شستشوی مکرر با ژل‌های بهداشتی

_استفاده از حوله و لیف ضخیم که باعث آسیب‌رساندن به پوست می‌شود.

_استفاده زیاد از مواد معطر و اسپری‌های خوشبو کننده جهت رفع بوی واژن

_استفاده از شامپوی بدن برای شستشوی داخل‌واژن

_استفاده از دستمال مرطوب

روش صحیح خشک کردن بعد از شستشوی واژن

محیط مرطوب موجب رشد انواع قارچ ها و باکتری ها می شود. پس حتما بعد از استحمام و شستن واژن، آن را خشک کنید. از دستمال کاغذی استفاده کنید. استفاده از حوله (به دلیل ماندن رطوبت در الیاف آن) امکان انتقال انواع باکتری و قارچ ها را فراهم می کند.

یکی دیگر از راه های مناسب برای خشک کردن واژن، استفاده از سشوار با باد و گرمای ملایم است. البته امکان استفاده از این روش وجود ندارد. پس حتما به کمک دستمال کاغذی یا دستمال نخی بین پا و اطراف واژن را کامل خشک نمایید.

آموزش های ضروری برای شستشو و خشک کردن واژن

همانطور که متوجه‌شده اید، تمیزی واژن اهمیت زیادی دارد. اما در این زمینه نکات زیر را رعایت کنید. تا در آینده با مشکلات بیشتری مواجه نشوید.

1- واژن را از جلو به عقب تمیز و خشک کنید

هنگام حمام یا توالت، دستان خود را از جلو به عقب بکشید. اینگونه میکروب های اطراف مقعد به دهانه واژن نمی رسند. عدم رعایت همین نکته ساده موجب بروز انواع بیماری های عفونی و خطر زا شده است.

2- حتی بعد از رابطه جنسی هم واژن را از جلو به عقب تمیز نمایید

شستشوی واژن بعد از رابطه جنسی هم باید با رعایت جهت حرکت دست از جلو به عقب انجام شود. کشاله ران، اطراف مقعد و واژن را به طور کامل بشویید. هر آنچه که با مقعد تماس داشته بهتراست کامل پاک شود.

3- مواد حساسیت زا را خریداری نکنید

تمامی وسایلی که با دستگاه تناسلی شما تماس دارند را بررسی کنید. این محصولات نباید از موادی حساسیت زا تولید شده باشند. پس در انتخاب لباس زیر، نوار بهداشتی، کاندوم و سایر اسباب دقت لازم را به عمل آورید.

4- در صورت امکان بعد از رابطه ادرار نمایید

ادرار خود را بعد از رابطه‌جنسی نگه ندارید. با خالی کردن مثانه میکروب هایی که احتمالا حین رابطه در ابتدای خروجی ادرار نزدیک شده اند بیرون رانده می شوند. با رعایت این موضوع دچار عفونت دستگاه ادراری نخواهید شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

بهترین روش برای شستشوی واژن چیست؟

اگر به اندازه کافی حمام می‌روید و بهداشت شخصی خود را رعایت می‌کنید نیازی به شستن واژن به صورت جداگانه ندارید. به زبان ساده بهترین روش شستن واژن همان استحمام کردن است، زیرا شستن طبیعی واژن در حمام با آب و صابون معمولی، کمترین میزان تغییر و بهم ریختگی را در مقدار PH واژن به وجود می‌آورد. شستن نادرست واژن با مواد مختلف می‌تواند نتایج نامطلوبی به همراه نداشته باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره