نشانه های واژن سالم | مشخصات و راه های پیشگیری از به خطر افتادن سلامت واژن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

داشتن نشانه های واژن سالم بیانگر سلامت جسمی و جنسی در بانوان محسوب می‌شود.  واژن سالم معمولاً واژنی تعریف می‌شود که سطح PH داخل آن طبیعی و متعادل باشد و با ترشحات طبیعی، عدم خشکی در هنگام رابطه جنسی و عادت ماهیانه منظم همراه است. اهمیت داشتن واژن سالم به گونه‌ای است که می‌تواند در سلامت روان افراد نیز نقش داشته باشد. با این حال لازم است که همواره با بهره بردن از روش‌های خودمراقبتی و پیشگیرانه به بهداشت خود توجه داشته باشید. در ادامه به طور کامل درباره نشانه های واژن سالم، راهکارهای تشخیصی و افزایش سلامت واژن صحبت خواهیم کرد. بهره بردن از مشاوره جنسی به خانم‌ها کمک می‌کند تا بتوانند بهداشت جنسی خود را بالا ببرند و برای داشتن رابطه لذت بخش آماده باشند.

 

چرا داشتن واژن سالم اهمیت دارد؟

واژن یکی از مهم‌ترین اعضای بدن خانم‌ها محسوب می‌شود که نقش موثر و مهمی در سلامت خانم، تخلیه ادرار، تولید مثل و برقراری رابطه جنسی دارد. عفونت و بیماری در واژن می‌تواند به راحتی به دیگر اعضای بدن زنان و حتی شریک جنسیشان منتقل شود در نتیجه حفظ سلامت واژن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند از گسترش بیماری‌ و عفونت پیشگری کند. جدی‌ترین پیامد نداشتن واژن سالم ابتلا به بیماری‌های مقاربتی است. بیماری‌های مقاربتی زیادی وجود دارد که می‌تواند بر سلامت واژن تاثیر منفی بگذارد. شایع‌ترین بیماری مقاربتی که حتی می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم برای خانم‌ها شود زگیل تناسلی (HPV) می‌باشد.  

نشانه های واژن سالم

ترشحات طبیعی واژن

اولین مسئله برای داشتن واژن سالم توجه به ترشحات واژن است. ترشحات واژن یک واکنش طبیعی برای دفع باکتری‌های مضر و تنظیم سطح PH واژن است. اگر ترشحات واژن نسبت به گذشته دچار تغییر شوند معمولا نشان دهنده عدم سلامت واژن هستند. این تغییر معمولاً در رنگ، ظاهر و بوی ترشحات اتفاق می‌افتد. در برخی موارد مانند عادت ماهانه و بارداری، ترشحات واژن تغییر پیدا می‌کنند و پس از مدتی به حالت اولیه باز می‌گردند اما اگر دچار ترشحات غیرطبیعی شدید حتما باید به متخصص جهت بررسی سلامت واژن مراجعه کنید.

نداشتن عفونت و التهاب از نشانه های واژن سالم

در هر قسمت از بدن که عفونت و التهاب رخ دهد نشان دهنده عدم سلامت آن ناحیه است. عفونت و التهاب در واژن ممکن است به دلیل رعایت نکردن بهداشت شخصی، شستشوی نامناسب واژن، استفاده کردن از لباس زیر نامناسب، وارد کردن جسم خارجی آلوده به داخل واژن، برقراری رابطه جنسی محافظت نشده و… رخ دهد. از این جهت یکی از کلیدی ترین نشانه های واژن سالم نداشتن عفونت در واژن و ترشحات واژن است. عفونت داخل واژن باعث برهم خوردن سطح PH می‌شود و منجر به ترشح غیرطبیعی و با بوی بد می‌شود. عفونت در واژن علاوه بر ترشحات غیر طبیعی، معمولا با درد، سوزش و خارش همراه است.

فروشگاه آرامیس

برقراری رابطه جنسی و عدم خشکی واژن

اگر در هنگام برقراری رابطه جنسی احساس راحتی و لذت دارید پس واژن سالمی دارید. اما اگر در هنگام برقراری رابطه جنسی درد زیاد و یا خشکی واژن زیادی را تجربه می‌کنید به طوری که مجبور به اتمام رابطه جنسی باشید باید به سلامت واژن خود شک کنید. درد زیاد و خشکی زیاد واژن در هنگام رابطه جنسی نشان دهنده عدم سلامت واژن است.

عادت ماهانه منظم از نشانه های واژن سالم

انتظار می‌رود هر خانمی پس از بلوغ عادت ماهانه منظمی را تجربه کند. برخی مواقع به دلیل علت‌های مختلفی مانند استرس و اضطراب زیاد، به هم خوردن هورمون‌ها و بارداری و… ریتم عادت ماهانه به هم می‌خورد. اما اگر این به هم خوردگی بیش از دو ماه طول بکشد بهتر است به متخصص جهت بررسی سلامت واژن و رحم خود مراجعه کنید. همچنین تجربه خونریزی شَدید، درد و سوزش زیاد در هنگام عادت ماهانه می‌تواند نشان دهنده واژن ناسالم باشد.

راه‌های تشخیص واژن سالم

امکان راه‌های تشخیص واژن سالم به صورت آزمایشگاهی و خانگی وجود دارد اما روش‌های خانگی از دقت کم‌تری برخوردار هستند و امکان اشتباه در آن وجود دارد.

تشخیص سلامت واژن در خانه

اولین مسئله برای تشخیص سلامت واژن توجه به ترشحات غیرطبیعی آن است. ترشحات غیرطبیعی معمولاً از طریق تغییر شکل، رنگ و بو امکان پذیر است. به صورتی که ترشحات خیلی غلیظ و یا خیلی آبکی، با رنگ متمایل به زرد، سبز، یا قهوه‌ای، اگر با بوی بد همراه باشد نشان دهنده یک عفونت و مشکل در واژن است. همچنین خارش واژن، وجود زخم، برجستگی یا لکه روی واژن می‌تواند نشان دهنده یک مشکل باشد. برای انجام معاینه و بررسی واژن خود در خانه می‌توانید از آینه، چراغ قوه کوچک و یا دوربین تلفن همراه خود استفاده کنید. اگر هر تغییری در واژن خود مشاهده کردید بهتر است در اولین قدم به متخصص مراجعه کنید.

تشخیص آزمایشگاهی سلامت واژن

بهترین روش تشخیص آزمایشگاهی، آزمایش پاپ اسمیر می‌باشد که به طور کلی برای بررسی سلامت واژن و بررسی التهاب و عفونت و سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. خانم‌هایی که زیر 21 سال هستند و رابطه جنسی نداشته‌اند معمولا نیاز به انجام پاپ اسمیر ندارند، بین سنین 21 تا 29 سال بهتر است هر سه سال یک بار این آزمایش انجام شود، بعد از 30 سالگی بهتر است هر 5 سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام گیرد.

راهکارهایی برای کاهش عفونت و افزایش سلامت واژن

به طور کلی خوددرمانی و درمان خانگی بدون نظارت متخصص توصیه نمی‌شود اما اگر در شرایطی قرار دارید که امکان مراجعه به متخصص وجود ندارد می‌توانید از درمان‌های خانگی استفاده کنید. این درمان‌ها کمک می‌کند تا پس از مدتی نشانه های واژن سالم را در خود ملاحظه کنید.

روش‌های پیشگری و خودمراقبتی

بهترین روش خودمراقبتی، جلوگیری و پیشگیری از ایجاد عفونت است. پوشیدن لباس‌ زیر پنه‌ای، رعایت بهداشت شخصی، شستشوی صحیح واژن، واردن نکردن جسم خارجی در واژن و… عواملی موثر بر افزایش سلامت واژن محسوب می‌شوند. همچنین یکی دیگر از عوامل شایعی که منجر به کاهش سلامت واژن می‌شود انجام رابطه جنسی محافظت نشده است. خانم‌ها و آقایان باید بدانند که رابطه محافظت نشده باعث انتقال بیماری بین دو جنس می‌شود. همچنین مسائل روانی نظیر استرس و اضطراب می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر التهاب و ضعف سیستم ایمنی در برابر عفونت شود.

در کنار این روش‌های خود مراقبتی می‌توانید برای کاهش عفونت،‌ آنتی بیوتیک نیز مصرف کنید. با این حال بهتر است مصرف دارو نیز نظر متخصص باشد. همچنین خوردن ماست برای افزایش سطح سلامت و ایمنی بدن می‌تواند موثر واقع شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول درباره نشانه های واژن سالم

چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

هرگاه متوجه ترشحات غیر طبیعی، خارش، زخم و یا برآمدگی و هرگونه تغییر دیگری در واژن خود شدید بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید. در مجموع اگر ازدواج کرده‌اید و یا رابطه جنسی دارید بهتر است هر چند ماه یک بار چکاب شوید تا با بررسی آزمایش‌های مختلف از سلامت واژن خود اطمینان حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره