خارش واژن | علت و راه های خود مراقبتی و درمان خارش واژن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خارش واژن چه علتی میتواند داشته باشد؟ خارش در هر یک از قسمت‌های اعضای بدن می‌تواند رخ دهد و یکی از این قسمت‌ها واژن خانم‌ها می‌باشد. خارش واژن معمولا به صورت شایع در زنان وجود دارد و تجربه آن عذاب آور است و احساس ناراحتی برای فرد به وجود می‌آورد. گاهی خارش دلیل واضحی ندارد و به صورت گذرا و موقتی است اما در برخی موارد خارش به دلایل مختلفی نظیر عفونت، رابطه جنسی ناسالم و… اتفاق می‌افتد. خارش واژن می‌تواند ناگهانی شروع شود و پایان یابد و گاهی به طور مزمن ادامه یافته و با گذشت زمان بدتر یا بهتر شود. بنابراین تشخیص و علل ایجاد خارش در واژن برای سلامت خانم‌ها بسیار حائز اهمیت است. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت مواجهه با چنین شرایطی حتما مشاوره جنسی دریافت نمایید.

خارش واژن

می‌توان گفت تمام خانم‌ها در طی دوران زندگیشان خارش‌واژن را تجربه می‌کنند. در حالت عادی خارش‌واژن، یک مسئله نگران کننده نیست اما تجربه‌ای ناخوشایند است که فرد را کمی اذیت می‌کند. خانم‌ها باید با انواع ترشحات واژن آشنایی داشته باشند تا بتوانند بهتر تشخیص دهند که آیا خارش واژنشان خطرناک است یا خیر. عوامل متعددی می‌توانند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند که در ادامه هر یک از این موارد توضیح داده می‌شود.

بیشتر بخوانید : نشانه های واژن سالم

 

دلایل خارش واژن

عفونت‌های قارچی

یکی از شایع‌ترین و طبیعی‌ترین عفونت‌های موثر بر خارش‌واژن، عفونت‌های قارچی می‌باشد. ضعف سیستم ایمنی بدن، عادت ماهانه، عدم رعایت بهداشت شخصی، رابطه جنسی محافظت نشده و… از جمله عوامل شایع برای ایجاد عفونت‌های قارچی هستند. یکی از راه‌های تشخیص عفونت‌های قارچی توجه به ترشحات غیر طبیعی واژن است.

خارش به دلیل بیماری‌های ناشی از رابطه جنسی

امروزه بیماری‌های مقاربتی در جامعه افزایش پیدا کرده است و با هر بار برقراری رابطه جنسی این عفونت‌ها و بیماری‌ها به راحتی بین دو جنس منتقل می‌شوند. بیماری‌هایی نظیر زگیل تناسلی (HPV)، تبخال تناسلی و یا سوزاک و سایر بیماری‌های مرتبط با دستگاه تناسلی می‌توانند باعث خارش در واژن شوند.

فروشگاه آرامیس

خارش واژن و باکتری‌ها

باکتری‌های زیادی در بدن انسان وجود دارد و دستگاه تناسلی انسان هم محل تجمع زیادی از این دست باکتری‌ها می‌باشد. وجود این باکتری‌ها در بدن انسان به صورت طبیعی است و غیر مضر و آسیب‌زا محسوب می‌شوند. اما باکتری‌های نامناسب و مضر که ممکن است از طریق رابطه جنسی، وارد کردن جسم خارجی به واژن و شستشوی نامناسب رخ دهد می‌تواند از عوامل ایجاد کننده خارش باشد.

شتسشوی نامناسب واژن

بسیاری از افراد با شیوه شستشوی صحیح واژن آشنایی ندارند. به عنوان مثال استفاده از مواد شوینده برای شستشوی داخل واژن و استفاده از مواد معطر برای خوشبو کردن واژن منجر به تغییر PH داخل واژن می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد عفونت و خارش و التهاب شود.

کاهش استروژن

کاهش تولید استروژن به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. یکی از این مسائل یائسگی می‌باشد. کاهش استروژن و به دنبال آن خشکی واژن، می‌تواند عاملی برای خارش محسوب شود.

مسائل روانشناختی

در کنار مسائل فیزیکی و جسمانی، توجه به مسائل روانشناختی از جمله استرس بسیار حائز اهمیت است. شاید عواملی مانند استرس به تنهایی نتوانند منجر به ایجاد خارش در واژن شوند اما می‌توانند میزان ادراک و شدت این خارش را افزایش دهند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که استرس و اضطراب می‌تواند منجر به التهاب پوست در نواحی مختلفی از بدن شوند. در چنین مواقعی بهتر است با یک روانشناس متخصص در امور جنسی مشورت کنید تا بتوانید با استفاده از راهکارها و روش‌های مورد نظر تنش‌های روانی ناشی از مشکلات جنسی را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید : مشکلات جنسی

 

خارش واژن در دوران بارداری

بدن خانم‌ها در دوران بارداری تغییرات هورمونی زیادی را تجربه می‌کند. افزایش ترشحات مختلف واژن در این دوران می‌تواند عاملی برای ایجاد خارش محسوب شود. خانم‌های باردار باید توجه داشته باشند که اگر این خارش همراه با ترشحات غیر طبیعی و با بوی بد باشد حتما باید به متخصص مراجعه کنند زیرا ترشحات غیر طبیعی همراه با بوی بد نشان دهنده عفونت در واژن است.

روش‌های خودمراقبتی و روش‌های درمانی

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های مختلف و به دنبال آن خارش‌واژن، می‌توان اقدامات زیادی انجام داد.

روش‌های خودمراقبتی و پیشگیری از ایجاد عفونت

_پوشش مناسب لباس زیر (نپویشدن لباس زیر نخی و مایو برای طولانی مدت)

_شستشوی صحیح واژن (عدم استفاده از دستمال یکسان برای تمیز کردن مقعد و واژن)

_تعویض نوار بهداشتی در دوران عادت ماهانه (به طور میانگین هر هشت ساعت اینکار انجام شود)

_عدم استفاده از مواد شوینده برای شستشوی داخل واژن

_عدم استفاده از دستمال مرطوب برای شستشوی واژن

_رعایت رژیم غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن

درمان‌های خانگی خارش واژن

به طور کلی درمان‌های خانگی و بدون نظارت پزشک معمولا توصیه نمی‌شود. بهترین کار انجام روش‌های خودمراقبتی و پیشگیری است، اما اگر در مواقعی چاره‌ای جز انجام درمان‌های خانگی ندارید می‌توانید از سرکه سیب، عسل، روغن نارگیل، روغن رزماری، روغن سیر و روغن درخت چای برای شستشو و ضدعفونی واژن استفاده کنید.

درمان‌های دارویی

توصیه ما برای رفع خارش و عفونت واژن مراجعه به متخصص و دریافت داروی مناسب است. معمولا با توجه به شدت عفونت و خارش از داروهای مختلفی استفاده می‌شود. همچنین در کنار قرص‌های خوراکی برای از بین بردن عفونت از کرم‌های واژینال و شیاف برای رفع و کاهش خارش استفاده می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا خارش واژن خطرناک است؟

نمی‌توان گفت هربار که واژن دچار خارش شده است نشان دهنده یک بیماری است. اما اگر این مسئله همراه با ترشحات غیرطبیعی و با بوی بد باشد معمولا نشان دهنده عفونت است، در چنین شرایطی بهتر است در اولین قدم به متخصص مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره