تاثیر طلاق بر فرزند دختر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا از تاثیر طلاق والدین بر دختران آگاهی دارید؟ این روزها طلاق گرفتن در جامعه ما تبدیل به یک مسئله عادی شده و دیگر مانند گذشته تابو نیست. جدای اینکه آیا این مسئله خوب است یا نه، باید بدانید که هر مسئله اجتماعی نیازمند افزایش آگاهی جامعه درباره آن مسئله و افزایش توانایی مدیریت مشکلات پس از آسیب است. یکی از بحران‌هایی که طلاق ایجاد می­‌کند، فرزندان طلاق و آینده آن‌ها پس از جدایی پدر و مادر است. اگر پدر و مادر توان مدیریت رابطه بعد از جدایی را نداشته باشند و فرزند خود را رها کنند، طبیعتا اتفاق خوشایندی برای آن‌ها نمی­‌افتد. مخصوصا فرزند دختر که در جامعه، خطرات و آسیب‌های بیشتری او را تهدید می­‌کند. در این مطلب درباره تاثیر طلاق بر فرزند دختر بحث خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است از خدمات مشاوره طلاق بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید : زندگی بچه های طلاق 

تاثیرات طلاق والدین بر فرزند دختر

شایع‌ترین مشکلی که طلاق به فرزندان وارد می­‌کند، ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به جامعه و یک ترس دائم از دیگران در وجود آن‌هاست. این مسئله برای دختران که به هرحال احساسات قوی‌تر و محسوس‌تری دارند پر رنگ‌تر است. برخی از پیامدهای طلاق بر دختران عبارتند از:

  • بروز رفتارهای وسواسی
  • افسردگی و اضطرابی که می­‌تواند ادامه دار باشد
  • ایجاد فوبیا و ترس‌های مبهم نسبت به دیگران و ناتوانی در اعتماد به دیگران
  • احتمال ایجاد وابستگی بیش از حد به دیگران که منجر به رابطه‌های آسیب زا و پرخطر می‌­شود.
  • عصیان، پرخاش و رفتن به سمت جرائم خفیف و شدید مانند دزدی، مصرف مخدر و… برای جبران کمبودهای خود
  • از دست رفتن اعتماد به نفس و ناتوانی در دفاع از خود
  • بلوغ زودرس و پیامدهای آن
  • افت تحصیلی

تاثیر طلاق والدین بر دختران | تفاوت تاثیر طلاق بر فرزندان پسر و دختر

کلیشه‌های جنسیتی هر چقدر هم اشتباه باشند، به هر حال اثر خود را روی روحیه و اعتماد به نفس فرزندان طلاق می­‌گذارد. نگاه جامعه به دختر به عنوان یک فرد شکننده، احساساتی و ضعیف باعث می‌­شود که خود دختر این ضعف‌ها را بپذیرد و برای جبران کردن آن به هر دری بزند. یکی از راه‌های جبران، پناه بردن به آدم‌های اشتباه و تکیه کردن به مردانی است که امکان دارد کاملا به این دختر آسیب پذیر، ضربه نهایی را وارد کنند و او را از بین ببرند. اگر همان نگاهی که به فرزند پسر است به فرزند دختر باشد، احتمالا این آسیب کاهش خواهد یافت. دختر هم می‌­تواند مانند پسر مبارزه کند، روی پایش بایستد و از خود در برابر مشکلات محافظت کند. این مسئله به آموزش به دختران و افزایش روحیه در آن‌ها نیاز دارد. برای آشنایی بیشتر با تاثیر طلاق بر فرزندان کلیک کنید.

ایجاد مشکل برای ازدواج دختر از آسیب‌های طلاق

اصلی‌ترین پیامد جدایی والدین بر فرزند دختر، فشار بسیار زیادی است که برای ازدواج تحمل خواهد کرد. اینکه دیگران به دلیل جدایی والدین دختر، توانایی او را برای نگه داشتن رابطه و داشتن یک ازدواج موفق و بادوام زیر سوال می‌­برند. ممکن است کنایه‌های فراوانی را تحمل بکند، در مسئله‌ای مانند مهریه به او سخت بگیرند و در کل به او اعتماد نشود. حتی اگر اثر منفی جدایی والدین بر توانایی داشتن ازدواجی موفق واقعیت داشته باشد، این مسئله می‌­تواند برای او بسیار آسیب زننده باشد و همین فشارها و طعنه‌های مستقیم و غیرمستقیم همسر، خانواده همسر یا دیگر افراد، باعث فرسودگی دختر شده، او را خسته کند و ناچارا به سمت طلاق بکشاند. طلاقی که این بار بسیار آزاردهنده‌تر از طلاق والدینش خواهد بود.

راه‌های کاهش تاثیر طلاق والدین بر دختران

یکی از بهترین راه‌های کاهش اثرات منفی طلاق بر فرزند دختر، حفظ کردن رابطه قوی و نزدیک دختر با مادر خود است. اینگونه دختر می­‌تواند از آشفتگی‌های ذهنی طلاق به کسی پناه ببرد و خود را آرام کند. البته والدین باید بدانند که تیم کشی و جبهه گیری با فرزندان علیه همدیگر، برای فرزندان بسیار آسیب زننده است. اگر مادری دائم از پدر به دختر خود بدگویی کند، جایگاه پدر را به عنوان اولین و مهم‌ترین مرد زندگی دختر تخریب کرده و بازی دو سر باخت هم برای مادر و هم برای دختر است. البته این نکته را هم بدانید که بهترین راه کاهش اثرات منفی طلاق، داشتن رابطه خوب هم با پدر هم با مادر است اما رابطه با مادر باید قوی‌تر باشد.

یکی دیگر از راه‌های کاهش اثرات طلاق این است که کودکان از دعواها و درگیری‌های والدین دور باشند. کاملا برای آن‌ها توضیح دهید که هیچ تقصیری در این جدایی نداشته و در هر صورتی، حتی جدایی، شما آن‌ها را دوست خواهید داشت. دقت کنید که اثرات منفی طلاق می‌­تواند طولانی مدت باشد و حتما حضور یک متخصص روانشناس در کنار کودک ضروری است.

فروشگاه آرامیس

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره