عورت نمایی یا اختلال نمایشگری جنسی چه علائم و عللی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا تا به حال در مورد عورت نمایی یا اختلال نمایشگری جنسی چیزی شنیده‌اید؟ نمایشگری جنسی مشکلی است که در طبقه بندی اختلالات روان پزشکی به عنوان یکی از انحرافات جنسی مشخص شده است. علامت اصلی در مبتلایان به این اختلال این است که اندام تناسلی خود را بدون کسب رضایت از افراد در معرض نمایش قرار می‌دهند و به این ترتیب موجب برانگیخته شدن احساس ترس، وحشت یا نفرت در دیگران می‌شوند. در ادامه این مقاله در مورد علائم، علل و روش‌های درمان اختلال نمایشگری جنسی توضیحات کامل‌تری را ارائه کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال نمایشگری جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

عورت نمایی یا اختلال نمایشگری جنسی چیست؟

اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی در طبقه بندی اختلالات روان پزشکی به عنوان یکی از اختلالات پارافیلیک یا همان انحراف جنسی مشخص شده است. اختلالات پارافیلیک به طور کل به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول آن‌هایی هستند که باعث می‌شوند فرد رفتارهای نامناسبی را برای عشقبازی یا تحریک و برانگیختگی جنسی انتخاب نماید. دسته دوم آن‌هایی هستند که هدف نامناسبی را برای ارضای نیاز جنسی خود بر می‌گزینند نظیر افرادی که به بچه بازی روی می‌آورند و دسته آخر کسانی‌اند که هموار نیازمند نوعی شهوت درد هستند و به این ترتیب در رابطه خود به رفتارهای سادیستیک یا مازوخیستیک روی می‌آورند.

در این میان اختلال نمایشگری جنسی در دسته اول قرار می‌گیرد. در واقع افراد مبتلا به این مشکل، رفتار درستی برای ایجاد برانگیختگی جنسی در خود و دیگران ندارند. آن‌ها با نمایش آلت تناسلی خود بدون کسب رضایت از دیگران موجب ترس، وحشت و نفرت در دیگران می‌شوند اما خود به ارضاء جنسی دست می‌یابند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

تاریخچه اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی

تاریخچه عورت نمایی

تاریخچه بروز عورت نمایی با اختلال نمایشگری جنسی به گذشته دور برمی‌گردد. در واقع براساس گزارش های مورخین حتی در دوران هرودوت در یونان باستان نیز، افراد چنین رفتارهایی از خود بروز می‌دانند. اولین بار چارلز لاسیکو این اختلال را جزو اختلالات جنسی طبقه بندی کرد. اما هنوز میان شیوع این رفتار در میان افراد به طور دقیق مشخص نیست. بسیاری از دانشمندان معتقد هستند که همه افراد از دوران کودکی این تمایل را درون خود دارند که در دوران بلوغ بع اوج رسیده و بعد از آن در دوران بزرگسالی و همچنین برقراری رابطه جنسی از بین می‌رود.

علائم و ویژگی های اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی

مهم‌ترین علائم نمایشگری جنسی طبق تعریف راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی انجمن روان پزشکی آمریکا به شرح زیر می‌باشد:

– در اختلال نمایشگری جنسی فرد از نشان دادن نواحی تناسلی خود به فرد یا افراد بی خبر به تحریک جنسی دست پیدا می‌کند.

– انجام این رفتار با خیال پردازی‌های ذهنی و امیال قوی همراه می‌شود که همین مسئله در برانگیختگی جنسی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

– این رفتار دست کم به مدت 6 ماه تکرار می‌شود.

– رفتارهای نابهنجار جنسی فرد موجب تخریب چشمگیر در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر حوزه‌های مهم کارکردی وی می‌گردند.

برای آشنایی با سایر انواع انحرافات جنسی کلیک کنید.

میزان شیوع اختلال نمایشگری جنسی

میزان شیوع نمایشگری جنسی به طور دقیق معلوم نیست. با این حال، بر اساس رفتار جنسی نمایشگرانه در جمعیت عمومی یا غیر بالینی، بالاترین شیوع احتمالی برای اختلال نمایشگری در میان مردان 2 الی 4 درصد است. شیوع این اختلال در زنان نامعین‌تر است اما بنا بر باور عمومی میزان آن بسیار پایین تر از آمار مردان می‌باشد.

علل و عوامل خطرساز برای ابتلا به اختلال نمایشگری جنسی

علل و عوامل مختلفی می‌توانند در ابتلای فرد به اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی، نقش داشته باشند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

?عوامل مرتبط با خلق و خو عورت نمایی

بررسی‌ها نشان می‌دهند افرادی که از کودکی خلق و خوی دشواری داشته، مخالفت جویی  زیادی دارند و در نهایت شخصیت ضد اجتماعی را پرورش می‌دهند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند. همایند شدن اختلال ضد اجتماعی با وضعیت‌هایی نظیر مصرف الکل می‌تواند منجر به تشدید مشکل نمایشگری جنسی در افراد شود.

?عوامل مرتبط با محیط

پژوهش‌های انجام شده در زمینه این اختلال نشان می‌دهند عوامل محیطی نظیر بدرفتاری عاطفی، سوء رفتار جنسی در دوران کودکی و اشتغال ذهنی با مسائل جنسی از جمله مسائلی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به اختلال نمایشگری جنسی را در بزرگسالی افزایش دهند.

تشخیص عورت نمایی یا اختلال نمایشگری جنسی

برای شروع فرایند درمان و یا کمک کردن به افراد مبتلا به اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی، ملاک های تشخیصی مختلفی وجود دارد که تنها با کمک متخصص امکانپذیر است. فرد حداقل باید به مدت شش ماه بدون وقفه و یا دلیل دیگری، نشانه های ذکر شده در قسمت قبلی را دارا باشد.

همچنین معمولا این شرایط، زندگی فردی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات زیادی را برای او ایجاد کرده است. تشخیص دقیق و به موقع این موضوع بسیار حائز اهمیت است و بهتر است که به صورت اصولی صورت گیرد.

اختلالات همزمان با عورت نمایی یا اختلال نمایشگری جنسی

بر اساس تحقیقات انجام شده بر اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی معمولا با اختلالات دیگری همراه می‌شود که درمان و رسیدگی به آنها می‌تواند در مورد درمان این اختلال نیز موثر باشد. البته به طور دقیق مشخص نیست که کدام یک باعث دیگری می‌شوند و یا این اختلالات یکدیگر را تشدید می‌کنند یا نه. اما به طور کلی پیشگیری و درمان این اختلالات همزمان نیز بسیار موثر است. برخی از آنها شامل جنون دزدی، سندروم توره و اختلال بیش فعالی کم توجهی، می‌شود.

درمان اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی

درمان عورت نمایی

برای درمان این اختلال فرد لازم است که حتما تحت روان درمانی با یک روانشناس قرار بگیرد. روانشناس می‌تواند از رویکردهای مختلفی برای بهبودی این مشکل کمک بگیرد. برای مثال در رویکرد شناختی رفتاری درمانگر به مراجع می‌آموزد تا عقاید خود در مورد رابطه جنسی را مورد بازنگری قرار دهد و باورهای اصلی در این زمینه را شناسایی کند.

سپس درمانگر با استفاده از تکنیک اصلاح شناختی به فرد کمک می‌کند تحریف‌های ذهنی خود در زمینه مسائل جنسی را شناسایی کرده و این تحریف‌ها را با افکار سالم جایگزین نماید. در نهایت روانشناس علاوه بر اصلاح افکار به بازسازی الگوهای رفتاری فرد کمک می‌کند و به او می‌آموزد روش‌های مناسبی را برای تجربه تحریک و برانگیختگی جنسی امتحان نماید. برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

دارو درمانی

علاوه بر استفاده از روش های روانشناختی بهتر است این افراد از روش های دارو درمانی نیز استفاده نمایند. در واقع مصرف داروهای مختلفی از جمله پاروکستین و کلومپیرامین، می‌تواند تا حد زیادی در کنترل رفتارهای بی اختیار و چنین تمایلاتی پیشگری کند. البته افراد برای دارودرمانی حتما باید از روانپزشک کمک گرفته و از مصرف خودسرانه داروهای مختلف پرهیز کنند.

سخن پایانی

اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی ، یکی از انحرافات جنسی محسوب می‌شود که هم زندگی خود فرد و هم زندگی دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوع به شکل های مختلفی صورت گرفته و دلایل متفاوتی دارد. از طرفی هنوز دلیل مشخصی را نمی‌توان برای اینکار در نظر گرفت. اما بهتر است افراد در صورت مشاهده چنین چیزی حتما آن را گزارش کرده و از بروز مجدد آن پیشگیری کنند. این اختلال تا حدی قابل کنترل و درمان است و افراد می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس جنسی کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال نمایشگری جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

اختلال نمایشگری جنسی ممکن است با اختلالات روانشناختی دیگری همراه شود؟

بله در بسیاری از موارد افرادی که از جانب روانشناسان یا روانپزشکان این تشخیص را دریافت می‌کنند، ممکن است همزمان به اختلال روانشناختی دیگری نیز مبتلا باشند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اختلال شخصیت ضداجتماعی و سایر اختلالات پارافیلیک اشاره کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. من برام تاحالا سه بار اتفاق افتاده خیلی ترسیدم با اینکه سمتمم نیمد ولی خیلی ترسناک بود این ادما واقعا مریضن نمیفهمم چرا اینکار رو میکنن امیدوارم یه درمونی برای خودشون پیدا کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره