ختنه زنان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ختنه زنان یکی از سنت‌های اشتباهی است که متأسفانه هنوز هم در برخی مناطق رواج دارد. کسانی که این کار را انجام می‌دهند معتقدند با ختنه کردن زنان راه را بر روی بسیاری از مشکلات و انحرافات جنسی می‌بندند و تضمینی برای جامعه‌ای سالم خواهند داشت. در این روش علاوه بر آسیب جسمی، آسیب‌های روانی نیز به زنان وارد می‌شود. چرا که برای همیشه لذت جنسی را از دست داده و در احساسات‌شان دچار نقص می‌شود. این وضعیت به حدی خطرناک است که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در طول یک سال باعث مرگ حداقل یک‌میلیون زن می‌شود. با توجه به اینکه تنها راه مبارزه با این کار اطلاع رسانی است، در این مطلب راجع به ختنه زنان و پیامدهای منفی آن صحبت می‌کنیم. در صورتی که با چنین مساله‌ای مواجه شده‌اید، مشاوره جنسی دریافت نمایید.

ختنه زنان و انواع آن

ختنه کردن زنان به روشی گفته می‌شود که در آن همه یا بخشی از اندام‌های جنسی زن بریده می‌شوند. این کار برخلاف ختنه آلت تناسلی مردانه نه‌تنها مزیتی برای زنان ندارد بلکه باعث از دست دادن تمایلات جنسی و همین‌طور ابتلا به بسیاری از اختلالات جسمی و روانی می‌شود. با وجود تمام این مشکلات و همین‌طور آگاهی سازی‌هایی که سازمان‌های جهانی در سال‌های اخیر راجع به این موضوع انجام می‌دهند متأسفانه باز هم این سنت در بسیاری از کشورها و میان برخی از قبایل وجود دارد. ختنه زنان بیش‌تر در کشورهای خاورمیانه، آفریقا و آسیا انجام می‌شود. برای آشنایی با دستگاه تناسلی زنان کلیک کنید.

این کار عموماً با استفاده از تیغ، شیشه، قیچی یا بسیاری از وسایل غیراستاندارد دیگر صورت می‌گیرد؛ که می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی یا عفونت باشد. باوجوداینکه سازمان جهانی بهداشت و بسیاری از نهادهای دیگر ختنه کردن زنان را مصداقی از شکنجه و نقض حقوق زنان می‌دانند بااین‌حال شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کار در اکثر مواقع به دست خود زنان صورت می‌گیرد. و حتی بسیاری از آن‌ها طرفدار این روش هستند. زیرا معتقدند این کار باعث می‌شود که آن‌ها از گناه دور بمانند؛ و جامعه سالم‌تری داشته باشند.

بیشتر بخوانید : شناخت بدن همسر

انواع ختنه

با توجه به میزان آسیبی که از طریق ختنه به اندام تناسلی زن وارد می‌شود آن را به سه دسته تقسیم می‌کنند. هرچه از روش اول به سمت روش سوم حرکت می‌کنیم شدت آسیب بیشتر می‌شود. و به عبارتی می‌توان گفت پیامدهای منفی آن نیز بیشتر خواهد بود.

  • نوع اول: در این روش همه یا بخشی از کلیتوریس برداشته می‌شود.
  • نوع دوم: علاوه بر برداشتن کلیتوریس، لب‌های داخلی واژن نیز بریده می‌شوند
  • نوع سوم: نوع سوم که به روش فرعونی معروف است بیشترین میزان آسیب را به همراه دارد. در این روش علاوه بر کلیتوریس و لب‌های داخلی، لب‌های بزرگ آلت تناسلی نیز قطع می‌شوند. در این روش گاهی اوقات دهانه واژن نیز با استفاده از روش‌هایی مثل دوختن تنگ یا کاملاً بسته می‌شود.

زمان ختنه کردن زنان

با توجه به اینکه هدف از ختنه کردن زنان داشتن جامعه‌ای سالم‌تر است این کار در تمام فرهنگ‌ها تا پیش از ازدواج زنان انجام می‌شود. بااین‌حال زمان آن ممکن است متفاوت باشد. برای مثال بعضی‌ها دختران را در کودکی و حتی پیش از چهل‌روزگی ختنه می‌کنند. درحالی‌که در فرهنگ‌های دیگر ممکن است این کار پس از بالغ شدن یا حتی در زمان ازدواج اتفاق بیفتد. برای آشنایی با بدن زنان کلیک کنید.

دلایل ختنه زنان

افکار اشتباه راجع به پاک‌دامنی زنان و راه‌های رسیدن به آن را می‌توان اصلی‌ترین دلیل برای این کار دانست. کسانی که به ختنه زنان باور دارند فکر می‌کنند که وقتی زن ازنظر جنسی تحریک نشود طبیعتاً رفتارهایی مثل اغواگری یا خیانت به همسر نیز کمتر اتفاق می‌افتد.

فروشگاه آرامیس

پیامدهای ختنه زنان

خطر مرگ

با توجه به اینکه ختنه کردن معمولاً به روش‌های سنتی، با ابزار نامناسب و همین‌طور بدون بی‌حسی صورت می‌گیرد بسیاری از دختران در حین این کار یا پس‌ازآن به دلایلی مثل خونریزی و درد بیش‌ازحد یا عفونت می‌میرند.

عفونت

همان‌طور که گفتیم ختنه کردن در یک محیط و روش کاملاً غیربهداشتی صورت می‌گیرد؛ به همین خاطر عفونت‌های شدید یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که پس‌ازآن برای دختران پیش می‌آید.

مشکلات جسمانی

به‌غیراز عفونت مشکلات دیگری مثل اختلال در ادرار کردن (به دلیل آسیب‌هایی به مجرای ادرار)، ناباروری و مرده زایی، عادت‌های ماهانه دردناک و بسیاری از مشکلات دیگر ازجمله اختلالات جسمانی هستند که این دختران با آن درگیر خواهند شد.

اختلالات جنسی

همان‌طور که گفتیم هدف اصلی ختنه زنان این است که لذات جنسی در آن‌ها از بین برود. طبیعتاً دخترانی که از این کار جان سالم به در می‌برند مشکلات جنسی زیادی مثل سردمزاجی، مقاربت‌های دردناک و همین‌طور تجربه نکردن ارگاسم یا اوج لذت جنسی را برای یک عمر به همراه خواهند داشت. این شرایط می‌تواند دلیلی برای بروز بسیاری از بیماری‌های روحی ازجمله افسردگی باشد. برای جبران چنین آسیبی و داشتن رابطه جنسی با کیفیت کلیک کنید.

بیماری‌های روانی

زنانی که تجربه ختنه شدن را داشته‌اند برای همیشه خاطره این موضوع و ترس از آن را همراه خود دارند. این موضوع آن‌ها را آماده بسیاری از بیماری‌های روانی به‌خصوص اضطراب، افسردگی، استرس پس از سانحه، انواع فوبیا و …. خواهد کرد.

ختنه زنان و درمان

درمان‌های جسمانی

متأسفانه هیچ درمان قطعی و صددرصدی برای زنانی که بخشی از اندام تناسلی خود را از طریق ختنه از دست داده‌اند وجود ندارد. بااین‌حال متخصصین در تلاش هستند با انجام بعضی از روش‌های جراحی پلاستیک بخش‌های آسیب‌دیده را ترمیم کنند. اینکه این روش‌ها چقدر می‌تواند جوابگو باشد تا حد زیادی به میزان جراحت‌ها بستگی دارد.

درمان‌های روانی

همان‌طور که گفتیم ختنه زنان موضوعی نیست که تنها سلامت جسمی آن‌ها را تحت تأثیر خودش قرار بدهد. بلکه درگیر شدن با بسیاری از بیماری‌های روحی و همین‌طور مشکلات جنسی ازجمله پیامدهای منفی این سنت اشتباه هستند. به همین خاطر یکی از درمان‌هایی که باید برای زنان درگیر با این موضوع جدی گرفته شود درمان‌های روان‌شناختی هستند. ازجمله اقداماتی که روانشناسان می‌توانند انجام دهند عبارتند از:

  • شناسایی و درمان بیماری‌های روانی مثل افسردگی و اضطراب‌ها
  • کمک به زنان برای پذیرفتن این بخش از زندگی و کنار آمدن با آن
  • درمان اختلالات جنسی
  • درمان اختلافات زناشویی و مشکلاتی که به دلیل سردمزاجی این زنان ایجاد شده است
  • فرهنگ‌سازی و آموزش خانواده‌ها برای جلوگیری از رواج بیشتر این سنت

برای دریافت مشاوره جنسی تلفنی در زمینه سلامت بدن زنان می‌توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ختنه کردن زنان یعنی چه؟

ختنه کردن زنان روشی است که در آن همه یا بخشی از اندام‌های جنسی زنان بریده می‌شود و از این طریق میل جنسی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

ختنه کردن زنان چه پیامدهایی دارد؟

خطر عفونت و بیماری‌های جسمانی در کنار مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب از پیامدهای ختنه کردن زنان هستند. بااین‌حال مشکل اصلی این کار از دست دادن میل جنسی و مشکلاتی است که در این زمینه برای زنان ایجاد می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره