مازوخیسم چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مازوخیسم یا آزارخواهی جنسی چیست و چه علائمی دارد؟ مازوخیسم یکی از انواع اختلالات پارافیلیک یا همان انحراف جنسی است. مبتلایان به این مشکل برانگیختگی جنسی را در پاسخ به درد شدید یا تحقیر شخصیتی تجربه می‌کنند. داشتن فانتزی‌های جنسی آزارخوانه امری رایج در بین عموم مردم است اما این مسئله زمانی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته شود که با اضطراب یا احساس گناه شدید همراه شود و بر عملکرد فرد در زندگی تاثیر بگذارد. در ادامه مقاله در مورد عل، علائم و درمان مازوخیسم جنسی توضیحات بیشتری را ارائه داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مازوخیسم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

مازوخیسم چیست ؟

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی، مازوخیسم جنسی نوعی اختلال پارافیلیک یا همان انحراف جنسی است. افراد مبتلا به مازوخیسم برانگیختگی جنسی را در پاسخ به درد شدید، تحقیر و خشونت هنگام سکس تجربه می‌کنند. البته داشتن فانتزی‌های جنسی مازوخیستی در بین جمعیت عمومی امر رایجی است اما این مسئله زمانی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می‌شود که باعث اضطراب، احساس شرم و پریشانی زیاد در فرد شود و عملکرد او را تحت تاثیر قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انحرافات جنسی کلیک کنید.

علائم تشخیصی برای اختلال مازوخیسم جنسی

متخصصان تنها زمانی اختلال مازوخیسم یا آزارخواهی جنسی را به عنوان تشخیص مطرح می‌کنند که فرد علائم زیر را از خود بروز دهد.

-در طول یک دوره زمانی حداقل شش ماهه، برانگیختگی جنسی و مکرر و شدید ناشی از تحقیر، ضرب و شتم، به بند کشیده شدن یا سایر روش‌های اعمال رنج و درد که با خیال پردازی‌ها، امیال قوی یا رفتارها تظاهر می‌یابند.

-خیال پردازی‌ها، امیال قوی جنسی و یا رفتارها باعث ناراحتی یا اختلال عملکرد چشمگیر بالینی در حوزه‌های اجتماعی، شغلی و یا سایر کارکردهای مهم فرد می‌گردند.

میزان شیوع اختلال خودآزاری جنسی

میزان شیوع اختلال آزارخواهی جنسی یا مازوخیسم در جمعیت عمومی کاملا مشخص نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهایی نظیر استرالیا در حدود 2/2 درصد از مردان و 3/1 درصد از زنان در 12 ماه گذشته در رفتارهای جنسی توام با به بند کشیده شدن و تنبیه بدنی، آزارخواهی و آزارگری یا سلطه جویی و سلطه پذیری شرکت داشته‌اند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علل ابتلا به مازوخیسم

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ابتلا به آزارخواهی جنسی یک علت مشخص ندارد بلکه اغلب عوامل مختلفی در تعامل با یکدیگر این مشکل را رقم می‌زنند. از جمله موضوعات تاثیرگذار در پیدایش اختلال مازوخیسم می‌توان به سرکوب شدید خشم در دوران کودکی و برگرداندن آن به خود اشاره کرد.

در واقع برخی نظریه پردازان روانپویشی بر این باورند که مواجهه با پرخاشگری در دوران کودکی از جانب والدین و ناتوانی در بیان احساسات باعث می‌شود که فرد هیجانات خود را سرکوب کرده و با والد آزارگر همانندسازی کند. این مسئله باعث می‌شود که بعدها خود در نقش یک آزارگر ظاهر شده و مجددا تمایل به آسیب رساندن به خویش را نشان دهند. علاوه بر این کمبود اعتماد به نفس، نداشتن تصورات درست از رابطه جنسی و وجود تحریف‌های شناختی در این باره از جمله مسائلی هستند که می‌توانند در بروز آزارخواهی جنسی تاثیر گذار باشند.

انواع مختلف مازوخیسم

انواع مازوخیسم

اغلب افراد تصور می‌کنند که اختلال مازوخیسم، تنها در روابط جنسی بروز می‌کند. اما بر اساس تحقیقات انجام شده، در بخش های مختلفی از زندگی شاهد بروز این افکار و رفتارها هستیم. در واقع افراد به شکل ها و دلایل مختلفی تمایل به آسیب زدن به خود دارند.

⏪روانی

به طور کلی افرادی که به شکلی به دنبال تحقیر کردن خود به توسط خودشان و یا دیگری هستند؛ مبتلا به مازوخیسم روانی می‌باشند. آنها از اینکه مورد توهین و بی احترامی قرار گیرند؛ احساس لذت و آرامش روانی می‌کنند. آنها مشکلی با مورد سرزنش قرار گرفتن نداشته و در این مورد پیشروی می‌کنند. یعنی آنها به دلیل اینکه خود را بی ارزش می‌دانند؛ همواره به دنبال انجام فعالیت هایی هستند که این حس را در آنها تشدید کند.

⏪فیزیکی

در مازوخیسم فیزیکی که در بیشتر موارد به شکل جنسی در می‌آید؛ افراد تمایل دارند که جسم خود آسیب بزنند. حتی اگر شریک جنسی هم اینکار را انجام ندهد؛ آنها به روش های مختلفی به خود آسیب زده و از اینکار لذت می‌برند. چنین افرادی همواره بدن زخمی دارند و خود را شکنجه می‌دهند. این مورد گاهی به قدری شدید می‌شود که به شکل خودکشی درمی‌آید.

⏪اخلاقی

در مازوخیسم اخلاقی، فرد به دلیل احساس گناهی که دارد؛ شروع به آزار دادن خود می‌کند. این احساس گناه ناشی از مسائل مختلفی در گذشته فرد است. اما به هر حال فرد به جای اینکه دلیل آن را پیدا کرده و آن را برطرف نماید؛ به خود آسیب می‌زند.

⏪انطباقی

مازوخیسم انطباقی، شدت کمتری داشته و در واقع نوعی تمرین برای برخی از افراد است. همچنین شامل دردها و ناراحتی های موقتی می‌شود. برای مثال فردی غذا خوردن و یا رفع نیازهای ضروری خود را برای مدتی به تعویق می‌اندازد. بر اساس پژوهش های انجام شده، این نوع از آزارخواهی، سالم ترین نوع مازوخیسم است.

تفاوت مازوخیسم با سادیسم

در مقابل مازوخیسم، اختلال دیگری نیز به اسم سادیسم وجود دارد. در سادیسم برخلاف مازوخیسم، افراد تمایل دارند تا به دیگری آسیب بزنند. سادیسم نیز مانند آزارخواهی، انواع مختلفی دارد که در رابطه جنسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افرادی که در معرض ابتلا به مازوخیسم هستند

با اینکه هنوز علت دقیقی برای بروز مازوخیسم وجود ندارد؛ اما به وسیله مشاهداتی که بر زندگی گروهی از افراد انجام شده است؛ برخی از افراد بیشتر مستعد بروز رفتاری های آزارخواهی هستند. افرادی که برخورد های نزدیکی با خودکشی و خودزنی داشته اند و یا در معرض محرک هایی مثل مواد مخدر، مشروبات الکی و یا افسردگی بوده اند. بیشتر چنین رفتارهای از خود نشان می‌دهند.

تفاوت بین مردان و زنان مبتلا به مازوخیسم

برخی از تحقیقات حاکی از آنند که زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان فانتزی مورد آزار قرار گرفتن در رابطه جنسی را دارند. این فانتزی به صورت کاملا برعکس در مردان به چشم می‌خورد. به همین دلیل به طور کلی آمار مبتلایان مازوخیسم در زنان بیشتر از مردان است. برای آشنایی با مفهوم برده جنسی کلیک کنید.

درمان آزارخواهی جنسی

درمان مازوخیسم

همه افرادی که فانتزی‌های جنسی مازوخیستی دارند، نیازمند درمان نیستند بلکه تنها کسانی مورد توجه متخصصان قرار می‌گیرند که این مسئله به پریشانی زیاد در آن‌ها منجر شده باشد. همچنین اگر تمایلات آزارخواهی فرد به حدی زیاد باشد که صدمه‌های جدی به او وارد نماید و باعث تهدید جانی شود، دریافت درمان ضرورت پیدا می‌کند. برای درمان این اختلال به دلیل پیچیدگی‌های آن، استفاده از رویکردهای یکپارچه نگر توصیه می‌شود.

هم چنین در اکثر موارد در کنار روان درمانی روانشناس به فرد توصیه می‌کند که از یک روان پزشک برای شروع دارو درمانی کمک بگیرد. درست است که داروها به تنهایی نمی‌توانند مازوخیسم جنسی را درمان کنند اما تا حد زیادی می‌توانند از اضطراب فرد بکاهند. همچنین تزریق آنتی آندروژن‌ها نیز در این شرایط با کاهش دادن میزان میل جنسی فرد در کاهش مشکل او نقش بسزایی ایفا می‌کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

سخن پایانی

علاوه بر رابطه جنسی در بسیاری از جنبه های زندگی شاهد بروز رفتارهای آزارخواهی در افراد هستیم. فردی که برای خود هیچ حقی قائل نیست و از مورد آزار قرار گرفتن لذت می‌‌برد؛ دچار مازوخیسم است. این موضوع دلایل ریشه ای دارد که باید به آنها پرداخته شده و مورد درمان قرار گیرند. در غیر این صورت افراد سادیسم، از آنها سواستفاده کرده و آسیب های زیادی به آنها وارد می‌کنند. در این زمینه افراد می‌توانند از روانشناس کمک گرفته و این موضوع را تا حد زیادی کنترل کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مازوخیسم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

برده جنسی با مازوخیسم چه تفاوتی دارد؟

برده جنسی اصطلاحی عامیانه است که در جامعه به افراد مبتلا به مازوخیسم جنسی گفته می‌شود. در نتیجه این دو اصطلاح هردو به یک معنا هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مازوخیسم جنسی با سادیسم چه فرقی دارد؟

سادیسم جنسی دقیقا وضعیت مقابل مازوخیسم است. در واقع افراد مبتلا به این مشکل هنگام مشاهده رنج جسمانی یا روانشناختی فرد مقابل به برانگیختگی جنسی دست می‌یابند.

اگر فردی دوست داشته باشد هنگام رابطه جنسی فرد مقابل به او فحش بدهد نیازمند درمان است؟

اگر این مسئله باعث پریشانی و ناراحتی فرد بشود یا اینکه به کیفیت رابطه جنسی و سایر ابعاد زندگی او آسیب برساند نیاز به درمان دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. نشخوار فکری ماهیتش با مازوخیسم فرق داره اما در هر دو اختلال فرد به خودش آزار میرسونه ولی در نشخوار فکری این آزار ها لذتی ایجاد نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره