قبول نشدن در کنکور | علت و راه های کنار آمدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قبول نشدن در کنکور به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. این علت و دلایل از نظر سازمان سنجش شامل عدم برنامه ریزی، ترس از امتحان، ناامیدی سریع، عدم باور و بهانه تراشی است. اگر یکی از این دلایل را در خود مشاهده کرده باشید، درصد قبولی کمتر خواهد شد. اما اگر دلایل بیشتری را در عدم قبولی داشته باشید، درصد قبول نشدن در کنکور نیز افزایش پیدا خواهد کرد. زمانی که برای کنکور برنامه درستی نداشته باشید یا از مشاورین تحصیلی کمک نگیرید، طبیعتا احتمال قبولی شما کم خواهد شد. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که قرار نیست تا آخرین لحظه عمر پشت کنکور بمانید. با برنامه ریزی اصولی و مطالعه پی در پی پیشرفت خواهید کرد. جهت اطلاع از روش صحیح مطالعه برای کنکور از مشاورین تحصیلی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

قبول نشدن در کنکور

عواقب قبول نشدن در کنکور

قبول نشدن در کنکور امری است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده اند. این اتفاق تقریبا برای همه کسانی که تلاش زیادی برای مطالعه نداشته‌اند رخ می‌دهد. اما کنکور همه زندگی شما نیست. این موضوع را به خاطر داشته باشید که با عدم قبولی در کنکور نباید ناامید بشوید.

زیرا شما تنها فردی نیستید که در کنکور قبول نشده‌اید. احتمالا خود شما نیز با کسانی روبرو شده اید که با عدم قبولی در کنکور، در سال دیگر موفق شده اند. یا 2 سال متوالی پشت کنکور مانده اند. اما در سال های دیگر با موفقیت در رشته دلخواه خود قبول شده اند. برای رسیدن به چنین اهدافی می‌توانید از خدمات مشاوره تحصیلی استفاده کنید. و برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

دلایل قبول نشدن در کنکور

سازمان سنجش دلایل مهمی که باعث قبول نشدن در کنکور می‌شود نام برده است. این رفتار و عادت طبیعی باعث شکست اساسی در کنکور می‌شود. در ادامه دلایل قبول نشدن در کنکور را توضیح داده ایم.

?عدم برنامه ریزی

یکی از دلایل قبول نشدن در کنکور، عدم برنامه ریزی است. در وهله اول برای برنامه ریزی کنکور، باید هدف داوطلب تعیین شود. برنامه ریزی اصولی و آگاهانه را می‌توانید با کمک روانشناس و مشاورین تحصیلی تعیین کنید. مشاورین تحصیلی بر اساس شناخت و توانایی های داوطلب برنامه مناسب را تهیه و تنظیم می‌کنند.

فروشگاه آرامیس

در تمامی مراحل زندگی اگر برنامه ریزی اصولی و مناسبی نداشته باشید با چالش ها و مشکلاتی روبرو خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین روش های برنامه ریزی برای کنکور کلیک کنید.

? بی تفاوت بودن

بی تفاوت بودن مساوی است با قبول نشدن در کنکور. زمانی که از فرصت طلایی و مهم خود بی تفاوت گذر می‌کنید، مسلما با موفقیت روبرو نخواهید شد. اما زمانی که شروع به اهمیت دادن کنید، اما سرعت پیشرفتتان کم باشد، بازهم از کسانی که نسبت به کنکور بی تفاوت هستند، موفق تر خواهید شد. بنابراین اگر کنکور را جدی نگرفته اید، انتظار قبولی و پیشرفت نداشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های جلوگیری از فرار از درس خواندن کلیک کنید.

? نبود امید و انگیزه

نبود امید و انگیزه دلیل دیگری برای قبول نشدن در کنکور است. تنها ثبت نام کنکور شما را با موفقیت روبرو نخواهد کرد. زمانی که بدون انگیزه، هدف و برنامه ریزی در کنکور شرکت کنید، قطعا با رتبه خوبی قبول نخواهید شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

? عدم باور

از نظر متخصصان، افرادی که به موفقیت و پیشرفت خود باور نداشته باشند، با نتیجه خوبی روبرو نخواهند شد. بنابراین یکی از دلایل قبول نشدن در کنکور ، عدم باور به خود و توانایی ها است. برای رسیدن به اهداف در ابتدا باید به خود باور داشته باشید، در نهایت با برنامه ریزی آگاهانه برای موفقیت اقدام کنید.

? بهانه تراشی

توجیه بیهوده و بهانه تراشی یکی دیگر از دلایل قبول نشدن در کنکور است. شاید به این موضوع باور داشته باشید که کنترل اوضاع در دست شما نیست. اما سخت در اشتباه هستید! کنترل اوضاع زندگی تنها در دست خود افراد است. با بهانه تراشی های بیهوده خود را از اهداف دور خواهید کرد. اما به طور کل علت بهانه تراشی ها تا به حال شناخته نشده است. در این شرایط باید ترس را از خود دور کنید. زمانی که در زندگی ترس از موفقیت داشته باشید، هرگز موفق نخواهید شد. برای غلبه بر  بی حوصلی برای درس خواندن کلیک کنید.

کارهای بعد از قبول نشدن در کنکور

کارهای بعد از قبول نشدن در کنکور

قبول نشدن در کنکور اتفاق ناراحت کننده‌ای است. حتی افراد بسیاری وجود دارند که در صورت عدم قبولی افسرده می‌شوند. همه شما را درک می‌کنند. که چه دوره بدی را گذرانده اید. اما زندگی که به آخر نرسیده! بعد از قبول نشدن در کنکور بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید.

✔ به خودت اجازه بده که ناراحت بشی. ناراحت شدن حق شماست. مدت طولانی زحمت کشیدی و به نتیجه مورد نظر نرسیده ای. ناراحت باش اما ناراحتی بیش از حد جایز نیست!

✔ در قدم دوم تمام ناراحتی های خودت را یادداشت کن. با تخلیه ناراحتی ها روی کاغذ، افکار مزاحم و فشارها را از خود دور خواهید کرد.

✔ برای شروع دوباره و قدم برداشتن از خودت در رابطه با آینده سوال کن. اینکه آینده چه می‌شود؟ در صورتی این سوال جایز است که دچار استرس و ترس نشوید.

✔ به این موضوع خوب فکر کنید که کنکور همه چیز نیست. تمام زندگی خود را در کنکور خلاصه نکنید.

✔ به دنبال کسب تجربه های جدید باشید. نا امیدی را از خودت دور کن و از صحبت با آدم های ناامید اجتناب کن.

✔ برای شروع دوباره با برنامه ریزی پیش برو. برای اینکه به موفقیت و پیشرفت دست پیدا کنی برنامه ریزی را اولویت قرار بده.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موفقیت در کنکور کلیک کنید.

اگر در کنکور قبول نشم چه می‌شود؟

امروزه با کمک پیشنهادات سازمان سنجش هیچ فردی بدون دانشگاه نخواهد ماند. این سوال برای خیلی از افراد پیش خواهد آمد که اگر در کنکور قبول نشدم چه می‌شود؟ دو جواب برای این سوال وجود دارد. که در ادامه در رابطه با هر دو جواب توضیح داده ایم. قبول نشدن در کنکور نیز چاره دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

? در ثبت نام بدون کنکور شرکت کنید

یکی از راه هایی که پس از قبول نشدن در کنکور می‌توانید انجام دهید، ثبت نام بدون کنکور است. شاید ثبت نام با سوابق تحصیلی به گوش شما خورده باشد. کسانی که در کنکور مجاز نشده باشند اما معدل دیپلم خوبی داشته باشند می‌توانند برای ثبت نام بدون کنکور اقدام کنند. در این روش پیشنهادی دیگر نیازی به پشت کنکور ماندن نیست.

? در کنکور مجدد شرکت کنید

کنکور آزمونی پر متقاضی است. اگر با قبول نشدن در کنکور علاقه ای به ثبت نام با سوابق تحصیلی ندارید، می‌توانید در آزمون بعدی شرکت کنید. البته در سال جدید سعی کنید مطالعه مناسب و با برنامه ریزی داشته باشید. برای دستیابی به موفقیت لازم است تا تحت نظارت مشاوره تحصیلی باشید. با کمک مشاوره تحصیلی اهداف و برنامه ریزی شما به صورت کاملا آگاهانه و اصولی پیش خواهد رفت.

کلام آخر

بخش آخر را به والدین اختصاص می‌دهیم. والدین عزیز این موضوع را در نظر داشته باشید که قبول نشدن در کنکور فاجعه بزرگی نیست. زمانی که با این اتفاق به صورت بدی برخورد کنید، نوجوانتان به استرس و در نهایت افسردگی دچار می‌شود. مشکلات روحی نه تنها فرزندتان، بلکه شما را نیز درگیر خواهد کرد.

برای آرامش فرزندتان محیط را از فشار خارج کنید. برای سلامتی روان نوجوان از روانشناس کمک بگیرید. روانشناس و متخصصین در این زمینه بسیار کمک کننده هستند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قبول نشدن در کنکور می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره