برنامه ریزی برای کنکور 1403

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۳ نیازمند روش های نوین و اصولی است. آیا روش مناسب برنامه ریزی برای کنکور را می‌دانید؟ این سؤالی است که تقریباً برای همه داوطلبان کنکور پیش می‌آید. کنکور سراسری آزمون سنگینی است که برای ورود به دانشگاه باید از سد آن رد شوید. اما مهم‌ترین ابزار برای اینکه بتوانید از این آزمون به‌خوبی عبور کنید یک برنامه‌ریزی مناسب است.

فهرست مطالب

در واقع بدون داشتن یک برنامه مناسب درس‌خواندن شما شکلی بی‌نظم و پراکنده پیدا می‌کند. شاید برخی مطالب را نخوانید یا شاید نتوانید بعضی‌های دیگر را مرور کنید. به‌همین خاطر بهترین کار این است که با روش‌های صحیح برنامه‌ ریزی برای کنکور آشنا شوید. در ادامه مهم‌ترین اصول برنامه‌ریزی برای کنکور را بررسی کرده‌ایم. بااین‌حال کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص در هر مرحله برای شما مفیدتر می‌باشد. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های تست زنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۳

برنامه ریزی برای کنکور چگونه است

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۳ آغاز شده و نوجوانانی که قصد کنکور در این سال را دارند، کم کم باید برنامه ریزی داشته باشند تا کنکور خوبی را تجربه کنند. برنامه‌ریزی باید بر اساس اصول باشد و توسط روانشناس و مشاورین تحصیلی صورت بگیرد. تا با موفقیت روبرو شوید. برای برنامه ریزی برای کنکور گام های متفاوتی وجود دارد که باید با تمامی آنها آشنا شوید. در این مقاله اصول و روش های برنامه ریزی را به شما توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اصول برنامه ریزی برای کنکور

قبل از اینکه راجع به روش‌های برنامه ریزی صحبت کنیم بهتر است چند قانون را با هم مرور کنیم. این قانون‌ها به شما کمک می‌کنند برنامه خود را با دقت و نظم بهتری انجام بدهید. برای آشنایی با نحوه موفقیت در کنکور کلیک کنید. ✒️

✒️ به برنامه متعهد باشید

مهم‌تر از برنامه ریختن این است که به برنامه خود عمل کنید. یادتان باشد یک برنامه خیلی خوب تا وقتی که عملی نشده باشد به هیچ دردی نمی‌خورد. به همین خاطر اولین چیزی که باید رعایت کنید این است که به برنامه خودتان متعهد باشید. اوایل این کار برایتان سخت خواهد بود.

به همین خاطر بهتر است روزهای اول برنامه را کمی سبک‌تر شروع کنید. اما سعی کنید همیشه خودتان را به انجام‌دادن بخش‌های برنامه مجبور کنید. مطمئن باشید پس از چند روز تحمل سختی‌ها شرایط برایتان راحت‌تر خواهد شد. یکی از روش‌هایی که می‌تواند کمک‌کننده باشد این است که هروقت خسته شدید خودتان را در آینده و پس از موفقیت در کنکور تصور کنید.

✒️ سنگ بزرگ علامت نزدن است

یادتان باشد که برای کنکور باید یک سال کامل درس بخوانید. پس همه انرژی و توان‌تان را در روزهای اول خرج نکنید. بسیاری از دانش‌آموزان این اشتباه را می‌کنند و بعد از مدتی خسته می‌شوند. به همین خاطر بهتر است در روزهای اول ساعت مطالعه خیلی بالایی برای خودتان در نظر نگیرید. ساعت مطالعه شما باید باتوجه‌به عادت‌هایی که در همه سال‌های تحصیل‌تان داشته‌اید تنظیم شود.

✒️ استفاده از همه درس‌ها در برنامه روزانه

یکی از نکاتی که حتماً باید رعایت کنید این است که برنامه روزانه شما باید تنوع داشته باشد. هرگز کل برنامه روزانه را به یک یا دو درس اختصاص ندهید. بهترین روش این است که پس از هر درس سخت یا درس اختصاصی یک درس عمومی یا درس آسان قرار بدهید.

✒️ خواب مناسب

به‌هم‌ریختن ساعت خواب مشکلی است که تقریباً برای همه کنکوری‌ها پیش می‌آید. بااین‌حال باید بدانید که این کار می‌تواند درصد موفقیت شما را تا حد زیادی کاهش بدهد. خواب کافی و باکیفیت باعث می‌شود سلول‌های مغز شما استراحت کنند. این مسئله حتی به تثبیت آنچه در طول روز خوانده‌اید هم کمک می‌کند. به همین خاطر بهترین روش این است که به‌جای شب‌بیداری‌های دائمی، سحرخیز باشید. شب‌ها قبل از ساعت دوازده برای خوابیدن آماده شوید. اگر احساس می‌کنید خواب‌تان نمی‌برد از ورزش‌های هوازی استفاده کنید.

✒️ مرورهای به موقع خلاصه ها و نکات

یک نکته بسیار مهم در برنامه ریزی برای کنکور این است که هر درس را مرور کنید. یادتان باشد خواندن هر درس به‌تنهایی کافی نیست. اگر شما درس‌ها را مرور نکنید دیریازود متوجه این موضوع می‌شوید که حجم زیادی از نکات را فراموش کرده‌اید. به همین خاطر بهترین راه این است که در کنار خواندن هر درس برنامه مشخصی هم برای مرور آن داشته باشید.

✒️ برنامه ریزی انعطاف‌پذیر برای کنکور

برنامه شما باید قدرت انعطاف داشته باشد. یعنی اگر به یک بخش از برنامه نرسیدید نباید کل برنامه به هم بریزد. برای این کار دو یا سه ساعت در هفته را خالی نگه دارید. این زمان‌ها را برای جبران کردن مطالبی بگذارید که نرسیدید در زمان خودشان آن‌ها را بخوانید.

✒️ برای هر درس برنامه ریزی مشخصی داشته باشید

قبل از اینکه برنامه ریزی برای کنکور را شروع کنید برای هر درس‌تان هدف‌گذاری کنید. تا آخر هفته قرار است چه مقدار از این کتاب را بخوانید؟ تا آخر ماه چطور؟ سپس زمان‌های خود را برای رسیدن به این هدف تقسیم‌بندی کنید.

✒️ استراحت‌های منظم

اضطراب کنکور گاهی اوقات باعث می‌شود که نتوانید استراحتی با کیفیت داشته باشید. این دست از دانش‌آموزان به زودی متوجه می‌شوند که همه مطالب را با هم قاطی می‌کنند یا حتی بخش زیادی را فراموش خواهند کرد. زیرا استراحت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید حواس‌تان به آن باشد. پس از پایان هر درس زمانی را به استراحت اختصاص بدهید. این کار باعث می‌شود تا هم مغزتان آمادگی لازم برای درس بعدی را پیدا کند و هم اطلاعات در ذهن‌تان تثبیت بشوند.

روش صحیح برنامه ریزی برای کنکور

برنامه ریزی برای کنکور نیازمند روش صحیح می‌باشد. اگر برنامه ریزی خوبی نداشته باشید، کمتر با موفقیت روبرو خواهید شد. برای کمک به شما در این بخش مقاله روش های صحیح برنامه ریزی برای کنکور 1403 را توضیح داده ایم.

✔️ برنامه ریزی شخصی برای کنکور

مناسب‌ترین برنامه کنکور برای هر دانش‌آموز برنامه‌ای است که باتوجه‌به نیازهای خود او ریخته شود. پس در اولین قدم برای برنامه‌ریزی بهتر است استفاده از برنامه‌های دیگران را کنار بگذارید. باتوجه‌به هدفی که برای خودتان مشخص کرده‌اید و همین‌طور حجم درس‌هایی که تا امروز خوانده‌اید یک برنامه مشخص برای خودتان بریزید.

حتما مقاله نحوه برنامه ریزی تحصیلی را بخوانید.

✔️ درس به درس جلو بروید

همان‌طور که گفتیم خواندن و مرور کردن، هردو به یک اندازه اهمیت دارند. به همین خاطر وقتی می‌خواهید برای خودتان برنامه‌ریزی کنید بهتر است درس به درس جلو بروید. به این معنی که یک کتاب را در نظر بگیرید. زمان خواندن و همین‌طور مرور و تست‌زدن این درس را مشخص کنید؛ سپس به سراغ درس بعدی بروید. بسیاری از دانش‌آموزان می‌پرسند که بهتر است درس‌خواندن را از چه کتابی شروع کنند؟ باید گفت برنامه شما باید از دروس اختصاصی و درسی که بالاترین ضریب را دارد شروع شود.

✔️ تهیه فهرست فصل‌ها از هر کتاب

یکی از روش‌هایی که در درس‌خواندن خیلی به شما کمک خواهد کرد این است که از کلیه کتاب‌های خود یک چک‌لیست داشته باشید. برای این منظور ابتدا همه فصل‌های هرکتاب را روی یک برگه بنویسید. سپس هر درسی را که می‌خوانید روی آن علامت بزنید.

سعی کنید علاوه بر علامت زدن این را هم مشخص کنید که آیا مطلب را به‌درستی خوانده‌اید یا بخش‌هایی از آن را بلد نیستید. این کار به شما کمک می‌کند یک جمع‌بندی از این موضوع داشته باشید که از هرکتاب چقدر را خوانده‌اید و هر بخش را با چه کیفیتی خوانده‌اید.

✔️ آیا برنامه نتیجه‌بخش بوده است؟

آخر هر هفته یک ارزیابی از برنامه‌ای که انجام داده‌اید داشته باشید. با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که آیا برنامه درسی شما نتیجه‌بخش بوده است؟ چه اشکالاتی در این برنامه وجود داشت؟ سعی کنید این اشکالات را برطرف کنید و هر هفته برنامه بهتری برای خودتان تنظیم کنید.

برنامه‌ ریزی زمانی و حجمی برای کنکور

به‌طورکلی برنامه ریزی برای کنکور می‌تواند به سه شکل حجمی، زمانی و یا ترکیبی از این دو باشد. برنامه‌های زمانی به این معنی هستند که فقط ساعت مطالعه مشخص می‌شود. برای مثال شما برنامه‌ریزی می‌کنید که از ساعت ده تا یازده صبح ادبیات بخوانید. برنامه‌های حجمی تنها میزان درسی که باید خوانده بشود را مشخص می‌کنند؛ برای مثال یک درس از ادبیات؛ اما برنامه‌های ترکیبی هردوی این حالت‌ها را در نظر می‌گیرد. یعنی مشخص می‌کند که شما می‌بایست از ساعت ده تا یازده یک درس از ادبیات را بخوانید.

مشاورین تحصیلی معتقدند بهترین شیوه برنامه‌ریزی استفاده از روش ترکیبی است؛ اما می‌توان گفت که بهترین روش باتوجه‌به شخصیت شما متفاوت است. اگر آن‌قدرها دقیق نیستید که بتوانید برای تمام ساعت‌های روز خود زمان‌بندی داشته باشید بهتر است از روش حجمی استفاده کنید؛ اما اگر از آن دسته دانش‌آموزانی هستید که می‌بایست همه چیز را از قبل و مشخص بدانند بهتر است از روش ترکیبی استفاده کنید.

برنامه ریزی برای کنکور و انواع تست‌ها

یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه ریزی برای کنکور استفاده از تست‌ها است. هرچقدر تمرین شما روی تست‌ها بیشتر باشد با احتمال بالاتری می‌توانید از پس سؤالات کنکور بربیایید. اما باید روش استفاده از تست‌ها را هم بلد باشید. تست‌های کنکور به دو دسته آموزشی و ارزیابی تقسیم می‌شوند.

تست‌های آموزشی بلافاصله پس از هر درس یا در زمان خواندن درس زده می‌شوند. این تست‌ها به شما کمک می‌کنند ببینید چقدر مطالب درس را فهمیده‌اید؛ در درس چه نکاتی وجود دارد و همین‌طور اشکالات خود را متوجه خواهید شد. برای انجام این تست‌ها نیازی به گرفتن زمان یا حساب کردن درصد ندارید.

تست‌های ارزیابی تست‌هایی هستند که باید یک یا دو روز پس از خواندن مطالب و برای ارزیابی میزان یادگیری‌تان از آن‌ها استفاده کنید. این تست‌ها را بهتر است در زمان مشخص انجام بدهید و همین‌طور درصد خود را از آن‌ها محاسبه کنید.

کنکور و اهمیت مشاوره

مشاوره برای کنکور تنها به برنامه ریزی درسی محدود نمی‌شود. گاهی اوقات استرس و فشار روانی کنکور مشکلات بسیاری را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. متأسفانه این مشکلات باعث می‌شود که دانش‌آموز از مسیر درس‌خواندن درست نیز خارج بشود. به همین خاطر بهتر است در طول این سال از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند سلامت روان و همین‌طور اصول برنامه‌ریزی صحیح درسی را به شما آموزش بدهند.

برنامه ریزی برای کنکور | موانع و مشکلات

موانع و مشکلات برنامه ریزی برای کنکور

گاهی نوجوانان برنامه ریزی برای کنکور را به شیوه مناسب و دقیقی انجام می‌دهند. اما موانعی بر سر راه آنها قرار می‌گیرد که برنامه ریزی برای کنکور 1403 آنها به طور کامل با مشکل روبرو می‌شود. در این بخش مقاله به این موانع اشاره کرده ایم.

⭕ جدایی والدین

⭕اعتیاد پدر و مادر

⭕دوستان ناباب

⭕ مشکلات خانوادگی

⭕مشکلات روحی

⭕فشار خانواده برای کار

اشتباهات متداول برنامه ریزی برای کنکور 1403

برخی از خطاها و اشتباهات در برنامه ریزی برای کنکور رایج است. که نوجوانان باید از آنها اطلاع داشته باشند تا در برنامه ریزی برای کنکور 1403 با مشکل روبرو نشوند. در این بخش مقاله راجع به اشتباهات متداول برنامه ریزی برای کنکور توضیح داده ایم.

✨ برنامه ریزی رویایی و سنگین

برنامه ریزی سنگین و رویایی از دیگر اشتباهات در برنامه ریزی برای کنکور 1403 می‌باشد. بسیاری از دانش آموزان هنگام شروع برنامه ریزی، از برنامه های خیلی سنگین استفاده می‌کنند. و از خود توقعات بسیار بالایی دارند. اما در نهایت با شکست و کاهش اعتماد به نفس روبرو می‌شوند.

راهکار مقابله با این رفتار چیست؟

  • از مشاورین مخصوص راهنمایی بگیرید.
  • از برنامه ریزی های تحصیلی استفاده کنید. که برای شما شخصی سازی شده اند.
  • از خود انتظار زیادی نداشته باشید. و به جای ایده آل گرا، واقع گرا باشید. ساعات مطالعه خود را کمک کنید تا به روند مطالعه عادت کنید.
  • برنامه ریزی اولیه دانش آموزان باید کم حجم و سبک باشد. در طول زمان به باز آموزشی و ساعات مطالعه افزوده شود و نکات مهم برنامه ریزی را رعایت کنید.

✨ تا کنکور وقت زیاده، بهتره عجله نکنم

یکی از اشتباهات رایج دانش آموزان در برنامه ریزی برای کنکور 1403 این است که فکر می‌کنند وقت برای مطالعه زیاد است. دانش آموزانی که در پایه دهم و یازدهم قرار دارند؛ متوجه گذر زمان نیستند. و با این حرف ها خود را قانع می‌کنند. اما در نهایت با نتیجه خوبی روبرو نمی‌شوند.

راهکار مقابله با این رفتار چیست؟

  • از ابتدای پایه دهم به فکر کنکور سراسری باشید.
  • برنامه ریزی داشته باشید. در طول سال تحصیلی و تعطیلات تابستان مطالعه کنید.
  • برای یادگیری درست دروس پایه ای برنامه ریزی کنید.
  • از سال دهم در کلاس های کنکوری و آموزش کنکور شرکت کنید.

✨ تمرکز برای مطالعه درسنامه، تشریحی خواندن و غفلت از تست زنی

کنکور آزمون تست زنی می‌باشد و لازم است که همه دانش آموزان از نوع آزمون اطلاع داشته باشند. تست زنی، تمرین و تکرار از اصول یادگیری است. اما متاسفانه تعدادی از دانش آموزان در برنامه ریزی برای کنکور این مشکل را دارند که از تست زنی غافل هستند. و تنها در حال مرور درسنامه می‌باشند.

راهکار مقابله با این رفتار چیست؟

  • در آزمون های آزمایشی شبیه ساز شرکت کنید.
  • پس از مطالعه درسنامه، به سراغ تست های همان درس بروید.
  • از آزمون های تستی هفتگی استفاده کنید.
  • در یادگیری نکات، مرور و جمع بندی مباحث در قالب تست استفاده کنید.

✨ مشکلات روحی و ناامیدی

روبرویی با شرایط جدید زندگی به دلیل حساسیت بالای کنکور، دانش آموزان دچار مشکلات روحی و ناامیدی می‌شوند. در مواقع بسیار زیادی عقب نشینی می‌کنند. که در برنامه ریزی برای کنکور نیز دردسر ساز می‌شود. علت این ناامیدی ها را در ادامه گفته ایم.

  • زندگی در رویا و دور شدن از واقعیت
  • استفاده نکردن از تجربیات دیگران
  • برنامه ریزی غیر منطقی بدون کمک مشاوره تحصیلی
  • مقایسه خود با دیگران
  • فشار زیاد از سوی خانواده
  • عدم آگاهی از شرایط کنکور سراسری و حساسیت زیاد آن

راهکار مقابله با این رفتار چیست؟

هر فردی روحیات مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل تاکید بر شخصی سازی برنامه ریزی است. که بر اساس توانایی های فرد؛ برنامه درسی او مشخص شود. بنابراین جهت جلوگیری از این موضوعات، از روانشناس و مشاورین تحصیلی کمک بگیرید.

برنامه ریزی برای کنکور 1403 از پاییز

 نوع داوطلب باید انجام شود
دانش آموز دوازدهم طبق برنامه درسی مدرسه پیش بروید و همزمان با یادگیری مطالب، مرور کنید. استرس کنکور دی ماه را نداشته باشید؛ زیرا دانش آموزان دوازدهم مانند شما یک ترم نخوانده کنکور می‌دهند.
فارق التحصیلان کنکور اردیبهشت ماه بهترین فرصت برای فاصله گیری از رقیب ها می‌باشد. با مرور مطالب و آزمون های پی در پی، به نتیجه مطلوب خود خواهید رسید.

کلام آخر

برنامه ریزی برای کنکور 1403 شاید باعث استرس و اضطراب شما شود. اما زمانی که از روانشناس و مشاورین در برنامه ریزی برای کنکور کمک بگیرید؛ بهتر می‌توانید در برنامه ریزی موفق شوید. بنابراین برنامه ریزی برای کنکور را بر عهده مشاورین تحصیلی بگذارید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های تست زنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بهترین روش برای برنامه ریزی کنکور چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در برنامه‌ریزی باید رعایت کنید این است که برنامه می باید شخصی و متناسب با نیازها و خواسته‌های شما باشد. استفاده از برنامه‌های دیگران نمی‌تواند کمک چندانی به شما بکند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره