بی حوصلگی برای درس خواندن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی حوصلگی برای درس خواندن یا تنبلی یکی از عوامل اصلی و یا شاید مانع موفقیت تحصیلی شما باشد. بی‌حوصلگی به این معنی است که فرد میلی به انجام کاری ندارد و اگر هم انجام دهد نتیجه کار شلخته و بی‌دقت می‌شود. در مورد درس خواندن هم این حس باعث می‌‌شود یا کلا نتوانید مطلبی بخوانید یا مطالب را با بی‌دقتی و بی‌میلی می‌خوانید و چیزی یاد نمی‌گیرید. این مشکل غالبا به این علت است که با روش‌های درست مطالعه و یادگیری آشنا نیستید. در ادامه اشتباهات رایجی که موجب بی حوصلگی هنگام مطالعه می‌شوند و راه حل‌های آن را برای‌تان شرح می‌دهیم. اگر شما هم مشکل بی حوصلگی در درس خواندن دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

بی حوصلگی برای درس خواندن

گفتیم از مشکلات اساسی برخی دانش‌آموزان بی حوصلگی در درس خواندن است. بی‌حوصلگی در واقع یک حس درونی است که در آن دانش‌آموزان و محصلان از مطالعه و درس خواندن دلزده هستند و حس تنبلی دارند. نقطه مقابل بی حوصلگی انگیزه است و اگر به مقابله با آن نرویم امکان دارد انگیزه کلی خود برای تحصیل را نیز از دست بدهیم و ضرر جبران‌ناپذیری به آینده و زندگی‌مان وارد کند. بی‌حوصلگی می‌تواند در دوران تحصیل در مدرسه یا دانشگاه برای هر کسی پیش آید. مهم این است که سعی کنیم بر این حس غلبه کنیم و انگیزه خود را تقویت نماییم. بدیهی است برای حل مشکل بی حوصلگی برای درس خواندن اول باید دلایل و علل آن را پیدا کنیم. این‌گونه راحت‌تر می‌توان بر این مشکل غلبه کرد.

علت بی حوصلگی برای درس خواندن

مسلما اولین سوالی که به دنبال یک مشکل و اختلال به ذهن می‌رسد، چرایی مشکل است. چرا من بی‌حوصله‌ام؟ چرا نمی توانم خوب درس بخوانم؟ بی حوصلگی در درس خواندن علل و ریشه‌های گوناگونی دارد. که علل زیر را می‌توان برایش برشمرد.

بی‌هدفی

نداشتن هدف مشخص، اولین عاملی که موجب بی حوصلگی در درس خواندن می‌شود. اگر درس خواندن‎تان با هدف باشد به ندرت بی‌حوصله خواهید شد. چرا که هدفمند بودن مهم‌ترین عامل موفقیت هر انسانی در تمام مراحل زندگیست. هدف به زندگی انسان جهت می‌دهد. اگر هدفی از درس خواندن ندارید، خوب حتما از اواسطش از درس دلزده می‌شوید. ولی اگر از درس خواندن برای خودتان هدفی داشته باشید، حتی اگر خسته هم شوید به درس ادامه می‌دهید تا به هدف‌تان برسید.

برنامه یکنواخت

ذهن انسان به گونه‌ای طراحی شده که تنوع را دوست دارد. اگر شما برنامه درس خواندن‌تان را طوری بنویسید که مثلا چندین ساعت فقط یک کتاب را بخوانید، ذهن‌تان خسته و بی‌حوصله خواهد شد. سعی کنید برنامه درسی یکنواختی نداشته باشید و در طول روز چندین کتاب را بخوانید.

نبود استراحت کافی

اگر شما در طول شب به مقدار کافی نخوابید و در طول روز هم استراحت کافی نداشته باشید، حتما موقع درس خواندن کسل و بی‌حوصله خواهید شد.

فروشگاه آرامیس

عدم مطالعه فعال

درس خواندن به این معنی نیست که شما فقط کتاب را باز کنید و کلماتی را بخوانید. بلکه باید با اصول مطالعه پیش بروید. خواندن و درک مطلب باید کنار هم باشند. اگر درس را فعالانه با اصول و شیوه درست نخوانید، نمی‌توانید چیزی یاد بگیرید و درنتیجه عدم یادگیری موجب بی حوصلگی برای درس خواندن خواهد شد.

مطالعه در ساعات نامناسب

ساعاتی از روز که هوشیار و سرحال نیستید زمان مناسبی برای درس خواندن نیست. برای مثال اگر شب‌ها دیروقت و یا بلافاصله بعد از غذا درس بخوانید، تنبلی و بی‌حوصلگی به سراغ‌تان خواهد آمد.

عوامل مزاحم

امروزه بیشترین سرگرمی دانش‌آموزان گوشی موبایل و فضای مجازیست. گوشی آنقدر برای آن‌ها جذابیت دارد که حتی هنگام مطالعه کنار دست‌شان است و مدام حواس‌شان سمت گوشی می‌رود. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، باید بدانید موقع درس نباید گوشی جلوی چشم‌تان باشد؛ زیرا وسوسه سرگرمی با آن موجب دلزدگی و بی حوصلگی از درس خواندن می‌شود.

برای جلوگیری از فرسودگی تحصیلی کلیک کنید.

رابطه شیوه مطالعه و بی حوصلگی از درس خواندن

نکته مهمی که باید موقع درس خواندن مورد توجه قرار گیرد، روش مطالعه است. روش درس خواندن تاثیری زیادی در ایجاد علاقه‌ و جدیت در درس خواندن می‌شود. مطالعه با هدف و برنامه‌ریزی باعث می‌شود برای درس ارزش قائل شوید و آن را جدی بگیرید. و قطعا باارزش دانستن درس، بی‌حوصلگی را از شما دور می‌کند.

روش اصولی درس خواندن به این معناست که برای هر ساعت، روز، هفته، ماه و حتی سال تحصیلی خود برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید، و انجام بر طبق برنامه را وظیفه اصلی خود بدانید. مشاوران تحصیلی در روش‌های جدید مطالعه توصیه می‌کنند که اگر نتوانستید حتی یک ساعت را طبق برنامه پیش بروید و آن ساعت را تلف کنید، خودتان را مجبور به جبران آن ساعت کنید تا به منظم بودن در برنامه عادت کنید.

راه دیگر این است که در آزمون‌های آزمایشی و برنامه‌های درسی پیشنهادی مشاوران شرکت کنید. این کار کمک می‌کند هدفمند مطالعه کنید و برای زمان و برنامه ارزش بگذارید.

برای آشنایی با روش صحیح درس خواندن کلیک کنید.

قانون پنج دقیقه برای مقابله با بی حوصلگی در درس خواندن

معمولا شروع کار، سخت‌ترین مرحله انجام هر کاریست. این موضوع به خصوص در مورد درس خواندن هم شایع است. فرض کنید امتحانی در پیش دارید و باید درس بخوانید وآماده شوید. تصمیم می‌گیرید بعد از استراحت بخوانید، بعد هم می‌گویید کمی تلویزیون نگاه کنم بعد می‌خوانم. دوباره می‌گویید شب می‌خوانم و… به همین ترتیب مدام به وقت دیگری موکول می‌کنید و کتاب دست‌تان نمی‌گیرید. وقت هم می‌گذرد و تمام می‌شود.

در این مواقع باید در تصمیم اول کتاب را بردارید و شروع کنید به خواندن. مطابق قانون پنج دقیقه به خود بگویید من باید پنج دقیقه درس بخوانم. اگر در مدت این پنج دقیقه دیدید که خوب خواندید، به درستان ادامه بدهید، پنج دقیقه دیگر هم بخوانید و به همین ترتیب مدام پنج دقیقه را تکرار کنید. گاهی می‌توانید بین‌اش کمی به خود استراحت دهید و دوباره خواندن در پنج دقیقه‌ها را شروع کنید. به این ترتیب می‌بینید که کلی از درس را خوانده‌اید و این شما را تشویق می‌کند دوباره به جلو بروید. راز این پنج دقیقه، مدت کم آن است. شما با تصور وقت کم مطالعه راحت‌تر سمت کتاب می‌روید و سختی شروع آن از بین می‌رود.

برای آشنایی با سایر روش های موفقیت تحصیلی کلیک کنید.

توصیه‌هایی برای حل مشکل بی حوصلگی در مطالعه

به خاطر داشته باشید چند تا کار و درس را با هم شروع نکنید. شاید شما بعد از خواندن یک کتاب، شور و شوق زیادی برای برنامه‌ریزی و خواندن مرتب سایر درس‌ها داشته باشید. ولی دقت کنید که درس‌های سنگین و حجم درسی خارج از توان‌تان را در برنامه قرار ندهید. وگرنه در ادامه شور و شوق‌تان به بی حوصلگی تبدیل شود. برای درس خواندن دلیل منطقی و کافی در ذهن‌تان بیاورید.

لازم نیست برنامه درسی‌تان برای مطالعه را به همه بگویید. زیرا آنها حتما راجب برنامه شما نظر خواهند داد و در نتیجه ممکن است بین نظرات موافق و مخالف زیادی بمانید و سردرگم شوید. پس صبر کنید؛ اگر بقیه بعد از اینکه با برنامه خوب جلو رفتید و موفق شدید بفهمند، تشویق خواهند کرد. این تشویق باعث دلگرمی و بالا رفتن اعتماد به نفس‌تان می‌شود. هیچ وقت از اینکه ممکن است نتوانید از عهده برنامه‌هایتان برآیید، نترسید. موفق کسی است که حتی اگر سختی راه به ذهنش خطور کند، پا پس نکشد و برنامه‌اش را عملی کند. اگر حس کردید که در گذشته با وجود تلاش به نتیجه نرسیدید، بهتر است شکست در گذشته را فراموش کنید. زیرا فکر کردن به شکست‌های گذشته موجب سستی و بی‌حوصلگی می‌شود.

سخن آخر

با توجه به شکایاتی که محصلین از مشکلات خود در درس خواندن دارند، مشکل جدی بسیاری از آن‌ها بی‌حوصلگی هنگام مطالعه است. ما در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم و علل و راهکاهایی برای حل آن توضیح دادیم. امیدواریم با خواندن این مطلب کمکی در جهت رفع مشکل‌تان کرده باشیم. در کل سعی کنید مثبت‌اندیش باشید. از گفتن جملات منفی مانند: خسته شدم، استرس دارم، بی‌حوصله‌ام و به ویژه از گفتن جمله من نمی‌توانم به شدت پرهیز کنید. به جای آن‌ها به هدف تمرکز کرده و جلو بروید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل و دانش آموزان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره