فرار از درس خواندن | دلایل طفره رفتن از درس خواندن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فرار از درس خواندن در نهایت موجب افت تحصیلی خواهد‌شد. برخی از افراد علاقه فراوانی به درس دارند و هرگز از درس خسته نمی‌شود. اما عده ای هم به شدت نسبت به درس بی علاقه هستند. اگر جریان زندگی این افراد را بررسی کنید احتمالا به دلیل این اتفاق پی خواهید برد. از دلایل عمده این امر می‌توان به فشارهای روانی، دعواهای والدین، عدم تمرکز و کاهش اعتماد به نفس اشاره کرد. شاید بتوان فقدان برنامه ریزی و عدم آگاهی از مطالعه در زمان مناسب دروس را دلیلی بر بی حوصلگی و فرار از درس شمرد. اولین قدم والدین برای بررسی دلیل این اتفاق کمک از روانشناس است. پس برای دریافت خدمات مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فرار از درس خواندن

دلیل فرار از درس خواندن ، ذهن نو

فرار از درس خواندن باعث افت تحصیلی شدید خواهد شد. اما فرار از درس‌خواندن دلایلی دارد که شامل: نا امیدی، تجربه تلخ، عدم تمرکز، فشار های روانی و … می‌شود. برخی از دانش آموزان به دلیل بی علاقگی به درس از مطالعه فرار می‌کنند. یا به دلیل عوامل درونی و بیرونی که وجود دارد وقت و حوصله درس را ندارند. عده ای از دانش آموزان به دلیل اختلالاتی مانند اضطراب، بیش فعالی و عدم تمرکز توانایی یادگیری ندارند یا به اندازه کافی از این توانایی بهره مند نیستند. با مراجعه به روانشناس و استفاده از راه حل مناسب از بروز این اتفاق جلوگیری کنید. هرچه سریعتر اقدام کنید راحت‌تر از راهکار نتیجه می گیرید و انگیزه بیشتری بدست خواهید آورد.

برای آشنایی با روش صحیح درس خواندن کلیک کنید.

دلایل فرار از درس خواندن

هر کسی در زندگی بالا و پایین هایی را تجربه می‌کند که می‌تواند دلیل بی حوصلگی و فرار از درس خواندن باشد. در ادامه به دلایل عمده فرار‌از درس خواندن اشاره کرده‌ایم.

1. کمبود اعتماد به نفس

یکی از دلایل فرار از درس خواندن، اعتماد به نفس کم است. زمانی که افراد خود را هدف و انگیزه ناچیزی ببینند به دنبال این اهداف نمی‌روند. اینگونه تفکرها فقط برای افراد با اعتماد به نفس پایین است. بهترین راهکار آموزش راه های افزایش اعتماد به نفس است. خود را دست کم نگیرید و با شجاعت به دنبال اهداف حتی کوچک بروید. به خود ایمان داشته باشید و آگاه باشید که هیچ تلاش و کوششی بی نتیجه نخواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

2. نا امیدی | فرار از درس خواندن

یکی از دلایل فرار از درس خواندن نا امیدی است. و بدترین دلیل بی حوصلگی نا امیدی است. برای رفع مشکلات درس خواندن باید ناامیدی را از بین ببرید. و به آینده امیدوارانه نگاه کنید. پس همین حالا برای تغییر به مقاله درمان ناامیدی مراجعه کنید.

3. تجربه تلخ گذشته

تجربه تلخ گذشته یکی از دلایل فرار از درس خواندن به شمار می‌رود. این تجربه های تلخ شامل: رفتار نامناسب معلم، شکست، بی نتیجه ماندن تلاش ها، سرزنش دیگران و … می‌شود. شاید بابت قبول نشدن در کنکور و کسب نمره غیر قابل قبول در امتحانات انگیزه لازم برای مطاله را از دست بدهید. اما سعی داشته باشید تا به جای باختن، به دنبال راه حل مسائل باشید.

4. فرار از درس خواندن به دلیل ناتوانی در تمرکز

زمانی که حواس پرت باشید و توانایی تمرکز بر مطالعه را نداشته باشید، به تدریج به دلیل بازدهی کم در امتحانات فرار از درس خواندن را انتخاب می‌کنید. عدم تمرکز و حواسپرتی باعث افت تحصیلی می‌شود و یکی از مهم ترین دلایل فرار از درس‌خواندن تلقی می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عدم تمرکز کلیک کنید.

5. فشارهای روانی

فشار و فرار از درس خواندن ، ذهن نو

برخی مشکلات و تنش های زندگی باعث فرار از درس خواندن خواهد شد. این فشارهای روانی شامل مشکلات خانوادگی، اختلالات روانی، مشکلات مالی، بیماری عزیزان، اختلافات والدین و … می‌شود. بالاخره همه می‌دانند که درس خواندن نیاز به تمرکز کامل دارد. زمانی که فشارها زیاد باشد فکر فرد درگیر می‌شود. بنابراین سبب فرار از درس‌خواندن خواهد شد. برای کاهش فشارهای روانی از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید.

6. فضای مجازی | فرار از درس خواندن

یکی از دلایل فرار از درس خواندن چرخیدن در فضای مجازی است. فضای مجازی جالب است، اما جالب تر از اهداف شما نیست. سعی کنید هنگام درس خواندن از تلفن همراه، اینترنت و فضای مجازی دور شوید. برای غلبه بر گوشی تلفن برای خود برنامه ریزی داشته باشید و عمل کنید. ساعتی که درس دارید را به مطالعه بپردازید و فقط زمان کوتاهی از استراحت تان را در فضای مجازی بچرخید.

7. دوستان بی هدف

از عمده دلایل فرار از درس خواندن در دانش آموزان، دوستی با افراد بی هدف است. دوستانی که هدفی برای آینده ندارند شما را به سمت درس نخواندن سوق می‌دهند. و هم چنین رفتار آنها باعث بی علاقگی شما نسبت به درس خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید در جستجوی افراد هدفمند و درس خوان باشید. دوستی و صحبت با این افراد شما را هدفمند و به سوی درس سوق می‌دهد.

8. کمبود استراحت | فرار از درس خواندن

زمانی که تمام وقت خود را صرف درس خواندن کنید و استراحت نداشته باشید به تدریج با احتمال خیلی زیاد فرار از درس خواندن را انتخاب خواهید کرد. پس از هر 1 ساعت مطالعه سعی کنید استراحت داشته باشید. طبیعی است که با مطالعه مداوم و دائمی دروس و بدون ذره ای استراحت از مطالعه خسته خواهید شد.

جلوگیری از فرار از درس خواندن

جلوگیری از فرار از درس خواندن ، ذهن نو

در ادامه راه حل هایی را برای فرار از درس خواندن در نظر گرفته ایم که باعث افزایش انگیزه برای مطالعه خواهد شد.

  1. در قدم اول محیطی آرام انتخاب کنید. مکانی برای مطالعه انتخاب کنید که اسبابی برای حواسپرتی در آن وجود نداشته باشد و محیطی آرام باشد. برای آرامش بیشتر می‌توانید کتابخانه را انتخاب کنید.
  2. تمام وسایل مورد نیاز اعم از ماژیک، مداد، خودکار و … را در دسترس قرار دهید تا با به دنبال آنها زمان را از دست ندهید.
  3. مقداری آب و تنقلات مقوی کنار دست خود قرار دهید.
  4. تلفن همراه خود را خاموش، بی صدا یا از دسترس خارج کنید.
  5. برای خود اهدافی در نظر بگیرید که دست یافتنی هستند.
  6. حتما برنامه ریزی داشته باشید.
  7. دروس خود را طبق اولویتی که دارند برنامه ریزی کنید.
  8. برای هر درس تقسیم بندی داشته باشید و هر دفعه بخش های کوچکی را مطالعه کنید.
  9. اطرافیان را در جریان درس خواندن خود قرار دهید تا مزاحم شما نشوند. که حواستان را پرت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

کلام آخر

یافتن راه حل مناسب برای فرار از درس خواندن تنها به دست مشاورین تحصیلی و روانشناسان امکان پذیر است. این افراد به شما راه حل مناسب را ارائه می‌دهند و دروس مختلف را بر اساس اولویت بندی، توانایی ها و ویژگی های شخصیتی تان برنامه ریزی می‌کنند. راهکارهای مناسبی که بر اساس عملکردهای ذهنی توسط مشاوران تحصیلی انجام می‌شود به این انگیزه کمک خواهد کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرار از درس‌خواندن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره