رد کردن دعوت | چطور مودبانه دعوت کسی را رد کنیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رد کردن دعوت در شرایطی سخت خواهد شد که شما با فرد مقابل تعارف داشته باشید! احتمالا برای همه ما حداقل یکبار اتفاق افتاده که به جایی دعوت شده باشیم. اما هیچ علاقه ای برای حضور به آن موقعیت نداشته باشیم. این مساله آن هم زمانی که با میزبان به شدت رو دربایسی داشته باشیم، توانایی رد کردن دعوت او را دشوار خواهد کرد. به همین دلیل بسیاری از کسانی که شخصیتی منزوی و خجالتی دارند سخت با این موضوع دست و پنجه نرم خواهند کرد. اما راهکارهایی برای رد‌کردن دعوت با احترام و مودبانه به طرف مقابل وجود دارد. اما اگر توانایی اجرای راهکارهای این مقاله را ندارید، بهترین راه کمک از روانشناس است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

رد کردن دعوت

گاهی در موقعیتی قرار خواهید گرفت که کسی از شما دعوتی کرده اما شما علاقه ای به رفتن به آن موقعیت ندارید. ولی نمی‌دانید چگونه باید دعوت طرف مقابل را رد کنید. رد کردن دعوت بسته به تیپ شخصیتی شما دارد. برخی از انسان ها به راحتی از کلمه نه استفاده می‌کنند. اما برخی از سر رودربایسی به موقعیت دعوت‌شده بدون علاقه حضور پیدا می‌کنند. اما جدا از شخصیتی که دارید. می‌توانید هنر نه گفتن را برای رد‌کردن دعوت آموزش ببینید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت نه گفتن کلیک کنید.

آداب صحیح رد کردن دعوت

برای رد کردن دعوت دیگران نیاز به آموزش آداب صحیح دارید. برای اطلاع از آداب صحیح رد کردن دعوت در ادامه همراه ما باشید.

حتما درباره های راه های بهبود مهارت های ارتباطی بخوانید.

1. تشکر کنید

اولین مرحله از آداب صحیح ردکردن دعوت، تشکر است. پس قبل از هر چیز خود را جای درخواست‌کننده بگذارید. هر آدم بالغی می‌داند که احتمالا دعوت او رد خواهد شد. پس یکی از راه ها این‌است که از فرد دعوت کننده تشکر کنید. به او بگویید “ممنون هستم که مرا برای این دعوت انتخاب کرده اید”. تشکر کردن به معنای تایید احساس فرد درخواست کننده است. و باعث ایجاد راحتی در وی می‌شود. در نتیجه به شما شرایط فکر کردن روی پیشنهاد دعوت را خواهد داد.

2. رد کردن دعوت | بررسی پیشنهاد دعوت

از دعوت کننده بپرسید که چقدر برای جواب دادن زمان لازم دارید. فکرکردن به پیشنهاد دعوت به شما این امکان را خواهدداد که جواب آگاهانه و مناسبی بدهید. قبل از اینکه موافقت کنید و یا به سرعت پاسخ “نه”بدهید، درباره پیشنهاد دعوت خوب فکر کنید. درون گراها افرادی‌هستند که ابتدا خوب فکر می‌کنند و سپس پاسخ خواهند داد. اما برونگراها برعکس رفتار خواهند کرد. گاهی بهتراست که خود را جای دعوت‌کننده قرار دهید و به این دعوت به طور منطقی پاسخ دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افراد برونگرا و درونگرا کلیک کنید.

3. شفاف سازی کنید

رد کردن دعوت بدون هیچ دلیل منطقی احتمالا باعث کدورت ها می شود. با شفاف سازی همدلی طرف مقابلتان را بخرید. شما با توضیح علت رد دعوت، او را متوجه شرایط تان می کنید. با توضیحات تان از قضاوت ها در امان خواهید بود. اما حتما قبل از هر چیز در نظربگیرید که آیا علت شما موجه است؟ در غیر این صورت بهتراست دلیلی موجه حداقل برای خود بیاورید.

4.‎‎ رد کردن دعوت | در جمله بندی خود دقت کنید

وقتی قصد رد کردن دعوت کسی را دارید باید در جمله بندی خود دقت داشته باشید. محترمانه، با ادب و با احترام درخواست دعوت دیگران را رد کنید. افراد نه تنها به جمله ما، بلکه به طرز رفتار و گفتار، شور و اشتیاق و حرکات بدنی ما نیز پاسخ می‌دهند. رد کردن درخواست نباید منفی باشد! اگر قصد جدی در رد‌کردن دعوت دارید، لبخند بزنید و اینگونه پاسخ دهید.

  • با وجود اینکه خیلی دلم می خواهد به مهمانی تان بیایم. اما من فردا عصر قادر به حضور در مهمانی شما را ندارم.
  • به دلایل (مشغله کاری، فکری و …) توانایی حضور در مراسم شما را ندارم. اما خیلی دوست داشتم میدیدمتون.

برای آشنایی با راه های رفتار در جمع کلیک کنید.

5.‎ تشکر،بررسی، شفاف سازی و پاسخ

4 مرحله قبل که باهم بررسی کرده ایم را برای پاسخ نهایی لازم داریم. وقتی قصد رد کردن دعوت کسی را دارید ابتدا از او تشکر کنید، در مرحله دوم شرایط را بررسی کنید، شفاف سازی کنید و در نهایت پاسخ خود را اعلام کنید. با این کار شما با بهترین نوع برخورد به دعوت کننده نظر خود را اعلام خواهید کرد. نمونه: ممنونم که بنده را برای حضور در مهمانی دعوت کرده اید، اما با توجه به مسائل کاری که برایم پیش آمده، قادر به حضور در مراسم نیستم.

کلام آخر

اگر هر روز توانایی ها و مهارت های خود را افزایش دهید. و برنامه دقیقی برای تمرین نه‌گفتن و رد کردن دعوت به صورت مودبانه داشته باشید. به مرور زمان حتی در کوتاه ترین زمان ممکن، تصمیم درست و مودبانه خود را اعلام خواهید کرد. برای سرعت‌بخشیدن به کسب مهارت ها از روانشناسان و مشاوران حرفه ای کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رد کردن دعوت می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره