تعریف درونگرایی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درونگرایی یکی از پرکاربردترین اصطلاحات در روان‌شناسی است. حتماً شما هم تا امروز بارها از این اصطلاح استفاده کرده‌اید؛ یا شاید اطرافیان‌تان آن را در مورد شما به کار برده باشند؛ اما واقعاً درون‌گرایی چیست و افراد درون‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟ اولین پاسخ این است که درون‌گرایی یک ویژگی شخصیتی است که معمولاً از زمان تولد در فرد وجود دارد. درون‌گراها بیشتر حواس‌شان به دنیای درونشان است و معمولاً ترجیح می‌دهند زمان‌شان را به تنهایی یا در جمع‌های کوچک بگذرانند. بااین‌حال درونگراها با برقراری ارتباط مشکلی ندارند. در تعریف عامه تصور اشتباهی از این شخصیت جا افتاده و این موضوع می‌تواند شناخت و درک افراد درون‌گرا را تا حدودی سخت کند. به همین خاطر در ادامه ویژگی‌های مختلف افراد درون‌گرا را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. برای انجام تست شخصیت کلیک کنید.

درونگرایی یعنی چه؟

درون‌گرایی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که تقریباً در یک‌سوم مردم وجود دارد. همان‌طور که از نام آن پیداست بیشتر توجه درون‌گراها بر خودشان متمرکز است. درواقع می‌توان گفت که دنیای درونی برای این افراد جذاب‌تر از محیط بیرون است. به همین خاطر شما معمولاً می‌بینید درون‌گراها تنهایی و یا بودن در جمع‌های کوچک را به مهمانی‌های بزرگ ترجیح می‌دهند. بااین‌حال همان‌طور که گفتیم برخلاف تصور خیلی‌ها فرد درون‌گرا با در میان جمع بودن مشکل خاصی ندارد. در واقع آن‌ها از بودن در جمع خجالت نمی‌کشند؛ بلکه اگر قرار باشد انتخاب را به خودشان واگذار کنیم معمولاً جمع‌های کوچک‌تر را انتخاب می‌کنند.

علل درونگرایی چیست ؟

یکی از سؤالاتی که شاید برای شما هم پیش بیاید این است که درون‌گرایی چه دلایلی دارد؟ در واقع خیلی‌ها دلشان می‌خواهد بدانند که چه شرایطی باعث درون‌گرا یا برون‌گرا شدن یک فرد می‌شود؟ دو عامل ژنتیک و نوع تربیت خانوادگی از جمله موضوعاتی هستند که در تمامی ویژگی‌های شخصیتی و همین‌طور درونگرایی تأثیر دارند. بااین‌حال روان‌شناسان در مورد این موضوع سهم مسائل ژنتیکی را بیشتر می‌دانند.

یکی از فرضیه‌هایی که راجع به علل درون‌گرایی مطرح می‌شود مربوط به سطح تحریک مغز است. بعضی از متخصصان معتقدند که ذهن همه ما به یک اندازه نسبت به محرک‌های محیط واکنش نشان نمی‌دهد. در حقیقت بعضی از ما موضوعات را با دقت و جزئیات بیشتر و بعضی‌ها با دقت کمتری پردازش می‌کنند. طبیعتاً کسانی که موضوعات را بیشتر در ذهنشان بررسی می‌کنند توانایی کمتری برای روبه‌رو شدن با محرک‌های جدید دارند؛ زیرا ذهن آن‌ها برای مدت طولانی درگیر موضوعات قبلی باقی می‌ماند. این موضوع مهم‌ترین تفاوت بین درون‌گراها و برون‌گراهاست. افراد درون‌گرا به این خاطر که مغزشان به‌صورت جزئی و مفهومی درگیر موضوعات مختلف می‌شود ظرفیت ذهنی کمتری برای روبه‌رو شدن با سایر مسائل دارند. به همین خاطر آن‌ها سکوت و حضور در محیط‌های خلوت‌تر را ترجیح می‌دهند.

علائم و راه‌های تشخیص درونگرایی

معمولاً همه ما در طول روز از کلمه درونگرایی استفاده می‌کنیم. بسیاری از مواقع برایمان پیش آمده که دیگران را درون‌گرا می‌نامیم. یا شاید راجع به خود شما هم از این اصطلاح استفاده شده باشد؛ اما افراد درون‌گرا واقعاً چه ویژگی‌هایی دارند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که قرار نیست همه افراد درون‌گرا دقیقاً شبیه به هم باشند. بلکه ویژگی‌های هرکدام از این افراد می‌تواند باتوجه‌به سن، شدت درون‌گرایی و همین‌طور سایر ویژگی‌های شخصیتی‌شان متفاوت باشد. بااین‌حال بعضی از ویژگی‌ها معمولاً در تمامی این افراد دیده می‌شود. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های درون‌گرایان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی با سایر تیپ های شخصیتی کلیک کنید.

علاقه‌مندی به سکوت و آرامش

یکی از ویژگی‌های شایع در میان درون‌گراها این است که آن‌ها از فضاهای شلوغ فراری هستند. قرارگرفتن در جمع پس از مدتی برای آن‌ها خسته‌کننده می‌شود و بعد از چند ساعت که در یک جمع حضور دارند احساس می‌کنند نیاز دارند که با خودشان خلوت کنند. در واقع می‌توان گفت تنهایی و سکوت یکی از روش‌هایی است که می‌تواند آرامش را به یک درون‌گرا برگرداند.

فروشگاه آرامیس

داشتن دوستان کم اما صمیمی

روابط اجتماعی افراد درونگرا را می‌توانیم نقطه مقابل برون‌گراها بدانیم. آن‌ها معمولاً به‌راحتی با دیگران مشغول صحبت نمی‌شوند؛ و به داشتن دایره روابط اجتماعی گسترده علاقه‌ای ندارند. در حقیقت یک درون‌گرا بیش از آنکه به تعداد دوستان خود توجه داشته باشد به عمق رابطه با آن‌ها اهمیت می‌دهد. به همین خاطر افراد درون‌گرا معمولاً دوستان کم اما صمیمی دارند. آن‌ها اگر به‌عنوان یک غریبه وارد مهمانی بشوند معمولاً به‌آسانی نمی‌توانند سر صحبت را با دیگران باز کرده یا برای خود دوستان جدیدی پیدا کنند.

استفاده دقیق از کلمات

برای یک فرد برون‌گرا کلمات وسیله‌ای برای برقراری ارتباط هستند؛ اما درون‌گراها اهمیت بیشتری برای کلمات قائل می‌شوند. درونگرایی باعث می‌شود که شما حساسیت بیشتری روی انتخاب کلمه‌ها در یک مکالمه داشته باشید. در واقع برای یک درون‌گرا بسیار اهمیت دارد که بتواند با استفاده از کلمات احساسات خود را دقیقاً همان‌طور که تجربه می‌کند بیان کند. به‌علاوه آن‌ها توجه بسیاری به این موضوع دارند که مبادا با حرف‌هایشان باعث ناراحتی طرف مقابل بشوند. به همین خاطر یکی از ویژگی‌های درون‌گرایی این است که آن‌ها حساسیت بسیاری روی انتخاب واژه‌ها به خرج می‌دهند و به همین اندازه نیز حرف‌های شما راجع به خودشان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

شناختن افراد درونگرا کار ساده‌ای نیست

بسیاری از افراد معتقد هستند که درون‌گراها شخصیت‌های پیچیده یا حتی مرموزی دارند و به‌سادگی نمی‌توان آن‌ها را شناخت؛ اما این موضوع شاید بیش‌تر از مرموز بودن به میزان ارتباطات آن‌ها بستگی داشته باشد. همان‌طور که گفتیم افراد درون‌گرا معمولاً کمتر صحبت می‌کنند و دامنه روابط اجتماعی کمتری دارند. به همین خاطر طبیعی است که شناختن آن‌ها در مقایسه با کسانی که به‌راحتی از ویژگی‌های خودشان صحبت می‌کنند یا به شما اجازه می‌دهند که وارد حریم شخصی‌شان بشوید سخت‌تر خواهد بود.

علاقه‌مند به کارها و تفریحات فردی

اگر از یک درون‌گرا بپرسید که دوست دارد کاری را در یک گروه انجام بدهد یا می‌خواهد تنها باشد آن‌ها تنهایی را انتخاب می‌کنند. این یکی از موضوعاتی است که در انتخاب شغل برای افراد درون‌گرا نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. آن‌ها معمولاً در فعالیت‌هایی که همه مسئولیت به عهده خودشان باشد توانایی بیشتری نشان می‌دهند. درعین‌حال تفریحاتی مثل کتاب خواندن، قدم زدن و یا تماشای یک فیلم به تنهایی نیز از جمله موضوعاتی است که می‌تواند باعث آرامش و احساس خوشحالی در این افراد بشود.

درونگرایی خوب است یا بد؟

برای بعضی از ما این سؤال پیش می‌آید که آیا درون‌گرا بودن خوب است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که درون‌گرایی یک ویژگی شخصیتی است. این ویژگی به‌خودی‌خود خوب یا بد نیست. بلکه مانند هر موضوع دیگری جنبه‌های مثبت و منفی خودش را دارد. برای مثال شاید رفتارهای یک فرد درون‌گرا در روابط اجتماعی خود به‌اندازه همسالان برون‌گرایش موفق نباشد؛ اما آن‌ها نقاط قوتی مثل تمرکز بالا یا نکته‌بینی بیشتر نیز دارند که می‌بایست به آن توجه کرد. برای درک بهتر حتما مقاله تعریف شخصیت را بخوانید.

تفاوت درون‌گرایی با بیماری‌های روحی

شاید درون‌گرایی را با موضوعات دیگری مثل خجالتی بودن و یا حتی افسردگی اشتباه بگیرید. چرا که افراد درون‌گرا تنهایی را به بودن در برخی از موقعیت‌ها ترجیح می‌دهند. مجبور کردنشان به حضور در جمع یا تلاش برای تغییر افراد درون‌گرا بسیاری از مواقع باعث ناراحتی و آسیب‌دیدن آن‌ها می‌شود. به همین خاطر بسیار مهم است که اطرافیان درون‌گرا این ویژگی را به‌درستی بشناسند. به‌خاطر داشته باشید که مهم‌ترین تفاوت افراد درون‌گرا با افراد افسرده یا خجالتی این است که آن‌ها مشکلی با بودن در یک جمع ندارند. بلکه صرفاً انتخاب می‌کنند که تنها باشند. به‌علاوه شخصیت‌های درون‌گرا معمولاً با شرایط خود مشکلی ندارند و درون‌گرایی تأثیری در انجام برنامه روزانه آن‌ها ندارد.

چه زمانی از یک مشاور کمک بگیریم؟

همان‌طور که گفتیم درونگرایی به‌خودی‌خود ویژگی منفی نیست. به همین خاطر شما صرفاً به این خاطر که درون‌گرا هستید نیازی به مشاوره ندارید؛ اما در برخی موقعیت‌ها می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور شرایط را برای خودتان بهتر کنید. برای مثال وقتی به دنبال انتخاب رشته تحصیلی یا شغل مناسب هستیم شناختن ویژگی‌ها و توانایی‌های ما می‌تواند تا حد زیادی در یک انتخاب درست کمک‌کننده باشد.

یکی دیگر از زمان‌هایی که بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید ازدواج است. این موضوع به‌خصوص زمانی که احساس می‌کنید طرف مقابل مثل خودتان درون‌گرا نیست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در چنین شرایطی مشاورین به شما کمک می‌کنند تا تفاوت‌هایتان را به‌درستی بشناسید و برای رسیدن به تفاهم با یکدیگر، راهکار مناسبی پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چرا درون‌گراها حضور در جمع را دوست ندارند؟

مغز افراد درون‌گرا سریع‌تر و بیشتر از سایر افراد درگیر موضوعات مختلف می‌شود. به همین خاطر قرارگرفتن در محیط‌های شلوغ می‌تواند برای آن‌ها خسته‌کننده باشد.

چطور با یک درون‌گرا ارتباط برقرار کنیم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در این زمینه باید در نظر داشته باشید این است که به حریم شخصی و حد و مرزهای این افراد احترام بگذارید. در غیر این صورت آن‌ها در کنار شما معذب می‌شوند؛ و این می‌تواند رابطه شما را تحت‌تأثیر قرار بدهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره