صله رحم | فواید و راه های حفظ صله رحم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

صله رحم و سلامت‌روان رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. بزرگ ترین مرتبه صله‌رحم، رسیدگی جانی به بستگان است. صله‌رحم با خویشاوندان و ارتباط با بستگان زمانی خوب است که ضرری به روح و روان شما وارد نکند. کمک جانی، مالی و عاطفی از فواید صله‌رحم است. برای حفظ صله‌رحم با افراد مفید، راهکارهایی (مثل احترام، توجه، مدارا، گذشت از اشتباه دیگران) لازم است که رابطه خود با این افراد را قوی کنید. در ادامه در رابطه با فواید و راهکارهای صله‌رحم توضیح داده شده است. اگر در این زمینه با مساله ای روبرویید، حتما برای دریافت مشاوره خانواده اقدام کنید.

صله رحم

صله‌رحم به منظور محبت و سلوک با نزدیکان و خویشاوندان است. صله در لغت به منظور احساس و دوستی، و رحم به معنای نزدیکان و خویشاوندان است. صله‌رحم به معنای ارتباط با اطرافیان و بستگان است. احتمالا شنیده اید که صله‌رحم سبب افزایش طول عمر خواهد شد. حقیقت این است، افرادی که رفت و آمدهای مفیدی با اطرافیان دارند، فرزندانی با سلامت روان بالا پرورش خواهند داد. صله‌رحم، دید و بازدید سبب حال خوب، شادی و آرامش خواهد شد. اما برای حفظ و تقویت صله‌رحم، باید اندکی از خودگذشتی کرد.

برای درک بهتر حتما درباره اهمیت خانواده بخوانید.

فواید صله رحم

صله رحم فوایدی دارد که در رفع گرفتاری ها و دشواری ها بسیار کمک کننده است. بسیاری از اندیشمندان و بزرگان ما به حفظ رابطه با خویشاوندان تاکید داشته اند. در ادامه برخی از این فواید را نام برده‌ایم. با خواندن این فواید متوجه این همه تاکید خواهید شد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1.از لحاظ مالی

یکی از فواید صله رحم، کمک مالی است. اگر در مواردی نیاز به کمک مالی داشتید می‌توانید از بستگان کمک بگیرید. حتی بستگان در مواردی که یکی از افراد نیازمنداست به او کمک خواهند کرد.

فروشگاه آرامیس

2. فواید صله رحم از لحاظ جانی

بزرگ ترین مرحله و فواید صله‌رحم، رسیدگی جانی به خویشاوندان است. زمانی که جان یکی از بستگان در خطر باشد و نیاز به کمک های بهداشتی و سلامتی داشته باشد، خانواده و بستگان به آن کمک خواهند کرد.

3. از لحاظ فکری

کمک فکری برای هدایت و راهنمایی بستگان بسیار حائز اهمیت است. مثلا اگر یکی از بستگان شما برای شروع یک شغل و کاری نیاز به راهنمایی داشته باشد، به او کمک خواهد شد.

4. فواید صله رحم از لحاظ عاطفی

دید و بازدید، تماس، ارسال پیام، سلام و احوال پرسی موجب ایجاد محبت می‌شود. در نهایت احساس دوس داشته شدن در بستگان ایجاد می‌شود. بدست‌آوردن مشابه این احساسات با هر دوستی آسان نیست.

5. ترک اذیت

یکی از فواید صله رحم، ترک اذیت و آزار آنان است.  پرهیز از غیبت، زخم زبان، دخالت نکردن و پرهیز از تهمت یکی از فواید صله‌رحم است. اگر کسی نمی‌تواند در زمینه های قبلی به بستگان خود کمک کند، لااقل آنها را در این زمینه آزار ندهد.

7. احساس دوست داشته شدن

صله رحم به افراد و اطرافیان احساس دوست داشته‌شدن می‌دهد. به این منظور که دعوت و بازدید از بستگان به آنها حس مهم‌بودن و مورد توجه بودن می‌دهد. بسیار کسانی که تنهایی زندگی می‌کنند و دوستان و آشنایانی ندارند، از این نعمت محروم هستند.

8. اجتماعی شدن

صله رحم افراد را از منزوی‌شدن و گوشه گیری دور می‌کند. مخصوصا زمانی که کودک و فرزندان کوچکی دارید، صله‌رحم بهترین روش آموزش آداب و معاشرت است. کسانی که از کودکی با بستگان در ارتباط بوده اند. دوران بزرگسالی در برقراری ارتباط بسیار حرفه ای تر و با تجربه تر رفتار خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روابط اجتماعی کلیک کنید.

9. فواید صله رحم و انتخاب دوست مناسب

صله رحم و ارتباط با بستگان موجب انتخاب دوستان مناسب تری خواهد شد. دوست شدن با فامیل و بستگانی که با آنها بزرگ شده اید و شناخت کافی از آن‌ها و خانواده‌شان دارید؛ بسیار بهتر از دوستی با افراد سمی است. که بدون هیچ شناختی با آنها وارد رابطه دوستی می‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب دوست در نوجوانی کلیک کنید.

10. سلامت روان

ارتباط با بستگان و صله رحم به رشد شخصیت افراد کمک خواهد کرد. افرادی که در خانواده ای با ارتباط های مفید به دنیاآمده‌اند، از سلامت روان بالاتری برخوردار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سلامت روان کلیک کنید.

راه های حفظ صله رحم

هر خانواده ای به شکلی خاص روابطشان را تقویت می‌کنند. جدا از تمام تفاوت های فرهنگی شما برای حفظ روابط خانوادگی باید حداقل هایی را رعایت کنید. در ادامه به مهم ترین راهکارهای حفظ و تقویت صله رحم را اشاره کرده ایم.

1. اصل اول، احترام

احترام گذاشتن به بستگان و خویشاوندان یکی از مهم ترین راه های حفظ صله رحم است. برخورد مناسب و درست با اطرافیان حائز اهمیت است. احترام به قوانین، عقاید و افکار بستگان واجب است. زمانی که بی احترامی کنید، بی احترامی هم خواهید دید. برای تقویت و حفظ صله‌رحم به این موضوع بسیار دقت کنید.

2. توجه کافی نمایید

ساده از کنار مشکلات و درخواست های کمک بستگان خود نگذرید. زمانی که نیاز به کمک های حمایتی دارند به آنها توجه کنید و دستشان را بگیرید. توجه کردن به بستگان و نیازهایشان سبب تقویت و حفظ صله رحم می‌شود. در نهایت زمانی که شما نیاز به حمایت داشتید تنها نخواهید ماند.

3. گذشت از اشتباه یکدیگر

زمانی که متوجه اشتباه بستگان خود شده اید، از آن گذر کنید و از خطاهای این افراد بگذرید. کینه به دل گرفتن یا قهر با خویشاوندانی که با آنها در ارتباط هستید. سبب تضغیف و از بین رفتن ارتباطتان خواهد شد. اما اگر از خطاهای یکدیگر گذر کنید، رابطه و صله رحم شما تقویت خواهد شد.

4. مدارا

برخی مواقع صحبت ها، مشکلات و برخی مسائل سبب بروز دلخوری خواهد شد. مدارا کردن و بخشش رفتارهای دیگران علاوه بر اینکه حال دل خودتان را خوب می‌کند و شما را به آرامش می‌رساند. سبب تقویت و حفظ صله رحم خواهد شد.

5. پرهیز از تلافی

زمانی که با بستگان و خویشاوندان خود به اختلاف خورده اید، به دنبال تلافی نباشید. در رابطه با مشکلات صحبت کنید و پس از رفع مشکل، خویشاوندان خود را ببخشید.

حتما درباره نشانه های خانواده سالم بخوانید.

صله رحم با چه افرادی مناسب است؟

صله رحم و ارتباط با همه افراد و آشنایان مفید نیست. گاهی رفت و آمدهای سمی و غیر مفید سبب آسیب به روح و روان شما می‌شود. برخی از آشنایان نیز موجب خدشه دارشدن تربیت فرزندتان می شوند. حتی برخی موجب خیانت، اعتیاد، اختلاف با همسر و مشکلات شدید می شوند. در ادامه به رفت و آمدهای مفید اشاره کرده ایم.

  • پدر بزرگ
  • مادر بزرگ
  • خاله
  • عمو
  • دایی
  • عمه
  • فرزندان خاله، عمو، دایی و عمه
  • ارتباط  با آشنایان تحصیل کرده
  • رفت و آمد با افرادی که در رشد روانی فرزندان خلل ایجاد نکنند
  • ارتباط با افرادی که آسیب مالی، جانی، عاطفی و روانی به شما وارد نمی‌کنند
  • ارتباط با افراد غیر سمی و مفید

برای آشنایی با راه های افزایش صمیمیت بین خواهر و برادر کلیک کنید.

کلام آخر

صله رحم بسیار مهم و برای رشد روان انسان حائز اهمیت است. راه های زیادی برای حفظ و تقویت صله‌رحم وجود دارد. اما زمانی که شما از سمت خویشاوندان خود مورد اذیت قرار گرفته و آسیب دیده اید. بهترین روش دریافت مشورت و کمک از روانشناسان است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صله رحم می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی خانواده از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره