مهارت نه گفتن را یاد بگیرید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جرات و مهارت نه گفتن را چطور پیدا کنیم؟ چگونه نه بگوییم‌؟ بسیاری از افراد در زندگی خود با شرایطی مواجه هستند که نمی‌توانند در مقابل خواسته‌های دیگران نه‌بگویند. بله گفتن در برابر انتظاراتی که دیگران از ما دارند، شاید در نگاه اول راحت و ساده به نظر برسد اما دارای پیامدهایی است. اولین پیامد آن هم این است که فرد مجبور به انجام کاری می‌شود که خودش علاقه‌ای به انجام آن ندارد. شاید داشتن جرات نه گفتن و یا یادگیری اینکه بتوانیم به دیگران نه بگوییم در قدم اول سخت باشد، اما اگر متوجه اهمیت توانایی نه‌گفتن در زندگی باشید، حتما به دنبال راهکارهایی برای یادگیری آن خواهید رفت. برای آشنایی بیشتر با سایر مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت نه گفتن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

جرات و مهارت نه گفتن موثر

مهارت نه گفتن در برابر خواسته‌های دیگران، به معنی این است که فرد درخواست طرف مقابل را به دلایلی که خودش دارد، بتواند رد کند. در واقع وقتی فرد در موقعیتی قرار می‌گیرد که خواسته‌های خودش بر خواسته های دیگری ارجحیت دارد، باید بتواند نه بگوید. برای اطلاع از روش های خارج شدن از تله رودربایستی کلیک کنید.

لازم است اشاره کنیم که هر فردی این حق را دارد که اگر مایل به انجام کاری نیست، درخواست طرف مقابل را رد کند. افراد مختلف در مواجهه با نه گفتن در یکی از سه دسته زیر قرار می‌گیرند.

  1. در بیشتر مواقع توانایی نه گفتن و رد درخواست دیگران را ندارند.
  2. می‌توانند درخواست طرف مقابل را رد کنند، اما هیچگاه مستقیما نه نمی‌گویند و از روش‌های غیرمستقیم استفاده می‌کنند.
  3. دسته آخر از توانایی و جرات نه گفتن برخوردار هستند و هر زمان که مایل به پذیرش درخواستی نباشند، آن را رد می‌کنند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

دلایل پایین بودن مهارت نه گفتن

مهارت نه گفتن

دلایل مختلفی برای ناتوانی آدم‌ها برای نه گفتن وجود دارد، اما اصلی‌ترین دلایل آن به شرح زیر می‌باشد:

  • احساس مهم بودن : فرد وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرد که دیگران از او خواسته‌ای داشته‌اند، با خودش فکر می‌کند فرد مهمی است که از او درخواستی شده است، بنابراین باید تمام تلاش خود را صرف انجام آن کار نماید، حتی اگر بر خلاف میلش باشد.
  • جلوگیری از ایجاد دلخوری : بسیاری از افراد برای اینکه دیگران از آن‌ها ناراحت و دلخور نشوند، نمی‌توانند نه بگویند و درخواست طرف مقابل را می‌پذیرند.
  • موظف در برابر خواسته‌های دیگران : بسیاری از افراد نیز گمان می‌کنند موظف به برآورده کردن خواسته‌های دیگران هستند. به همین دلیل هیچ گاه به خواسته‌های آنان نه نمی‌گویند.
  • سازگاری : دلیل نه گفتن بسیاری دیگر نیز سازگاری با اطرافیان است. آن‌ها نمی‌خواهند با نه گفتن از دوستان و به طور کلی اطرافیان خود دور شوند.
  • بی ادبی : دسته‌ای نیز فکر می‌کنند اگر کسی از آن‌ها درخواستی داشته باشد و آن‌ها رد کنند، بی‌ادبی محسوب می‌شود.
  • از دست دادن موقعیت‌ها
  • ترس از واکنش بد اطرافیان در برابر شنیدن نه
  • عذاب وجدان از گفتن نه به دیگران

راه های افزایش جرات نه گفتن | چگونه نه بگوییم ؟

راه های بالابردن مهارت نه گفتن

با توجه به دلایلی که ارائه کردیم، نه گفتن برای همه، کار آسان و راحتی نیست و فرد را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. در این قسمت از مقاله به برخی راهکارهای موثر در یادگیری مهارت نه گفتن، اشاره کرده‌ایم.

 ?شناخت اهداف و خواسته‌های خود

فردی که نسبت به اهداف و خواسته هایش در زندگی در ابعاد مختلف شغلی، زندگی مشترک، موقعیت اجتماعی، تحصیل و … آگاه است، در جهت آن نیز حرکت می کند.

در واقع این فرد زمانی که از او خواسته ای در تضاد با خواسته های خودش شود، به راحتی می تواند نه بگوید. در روانشناسی شناخت اهداف و خواسته های خود به مهارت خود آگاهی معروف است و افراد می توانند با تمرین و آموزش آن را یاد بگیرند.

?ترس از فکر خودخواه شدن

بسیاری از افراد، نه گفتن را با خود خواهی اشتباه می گیرند. در واقع این دسته از اشخاص گمان می کنند که اگر در برابر خواسته های دیگران نه بگویند، یعنی فرد خودخواهی هستند که فقط به خودشان و خواسته هایشان فکر می کنند.

اینکه درخواست غیر منطقی دیگران را رد کنید، خودخواه بودن نیست و برای اینکه متوجه شوید، می توانید به پاسخ های مثبتی که در گذشته داده اید، فکر کنید.

 ?توجه به جنبه‌های مثبت ” نه گفتن “

عده‌ای چون فکر می کنند نه گفتن بد است، نمی‌توانند در مواجهه با دیگران نه بگویند. برای از بین بردن این تفکر، فقط کافی است به جنبه‌های مثبت نه گفتن توجه داشته باشید.

با گفتن نه در برابر خواسته‌های دیگران، وقت کافی برای انجام کارهای خود خواهید داشت. همینطور می‌توانید به جای پرداختن به کاری که به آن علاقه‌ای ندارید، زمان کافی را با خانواده و یا دوستان‌تان سپری کنید.

به این موضوع هم فکر کنید که شما با نه گفتن، انجام دادن کاری که خارج از توانایی شما بوده را رد کرده‌اید.

?توجه به پیامدهای بله گفتن

وقتی از شما درخواستی می‌شود، قبل از پاسخ دادن باید خوب فکر کنید و ضمن توجه به جنبه‌های مثبت ” نه گفتن ” باید به پیامدهای ” بله گفتن ” نیز فکر کنید.

اگر درخواست فرد مقابل را بپذیرد، چه اتفاقی می‌افتند و شما مسئول چه کاری می‌شوید؟ فکر کردن به پیامدهای بله گفتن، باعث می‌شود اگر انجام آن مسئولیت خارج از توان شما باشد، بتوانید نه بگویید.

?بهترین روش برای نه گفتن را انتخاب کنید

روش‌های مختلفی برای رد کردن درخواست یک نفر وجود دارد. بسیاری گمان می‌کنند منظور از نه‌گفتن این است که با قاطعیت تمام در مقابل فرد بایستند و بگویند نه!

در حالی که می‌توانید بسیار مودبانه و در کمال احترام به کمک پیامک، ایمیل، مکالمه تلفنی و یا هر راه دیگری درخواست طرف مقابل را رد کنید. سعی کنید انتخاب شما برای رد کردن درخواست طرف مقابل، بهترین روش باشد.

?برای نه گفتن از زبان بدن کمک بگیرید

به طور کلی استفاده از زبان بدن در برقراری ارتباط موثر با دیگر افراد بسیار مهم است. وقتی قصد دارید به صورت رو در رو با طرف مقابل صحبت کرده و درخواست او را رد نمایید، سعی کنید از زبان بدن نیز کمک بگیرید.

برای اینکار بهتر است سر خود را بالا گرفته و با حرکات دست‌تان بر روی دلایل و حرف‌های خود جهت رد درخواست طرف مقابل تاکید کنید. برای تاثیر گذاری بیشتر، ارتباط چشمی نیز به کار بگیرید.

به عنوان مثال سعی نکنید با قرار دادن دست در مقابل سینه، حالت شرمندگی و ناراحتی از رد کردن درخواست دیگران را به خود بگیرید.

 ?نمی‌توانید همه را خوشحال و راضی نگه دارید

هیچ انسانی همیشه نمی‌تواند همه کسانی که جزو خانواده، دوستان و اطرافیان او هستند را راضی و خوشحال نگه دارد.

بنابراین بهتر است سعی نکنید به خاطر راضی نگه داشتن اطرافیان، از خواسته‌های خودتان دست بکشید. تنها موظف هستید افراد ویژه و مهم زندگی‌تان را از خودتان راضی نگه دارید.

 ?حاشیه سازی نکنید و اصل مطلب را بگویید

نه گفتن در برابر خواسته‌های غیرمنطقی دیگران که با خواسته خود فرد منافات دارد، از حقوق او است. بنابراین نیازی به توضیح و ارائه دلایل مشخص برای امتناع خود ندارید.

فقط با یک توضیح کوتاه درخواست طرف مقابل را رد کنید و از رفتن به حاشیه و توضیحات اضافه بپرهیزید. توضیحات اضافه باعث می‌شود طرف مقابل هم بیشتر اصرار کند و در نهایت شما تحت فشار قرار بگیرید.

?با احترام رفتار نمایید

عده ‌ای نیز نه گفتن به دیگران را بی‌احترامی تلقی می‌کنند. اساسا نه گفتن در برابر خواسته‌های دیگران بی احترامی محسوب نمی‌شود اما بستگی به نوع بیان آن نیز دارد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های رفتار قاطعانه کلیک کنید.

فرد باید طوری به طرف مقابل نه بگوید که باعث دلخوری و ناراحتی او نشود و برای اینکار از کلمات، لحن و بیان مناسب استفاده کند.

?ارائه یک پیشنهاد جایگزین

اگر درخواستی از شما شده که احساس می‌کنید، نمی توانید آن را بپذیرید و از توانایی شما خارج است، می‌توانید یک پیشنهاد جایگزین به فرد ارائه دهید.

برای ارائه یک پیشنهاد جایگزین، مثلا شخصی را به او معرفی کنید و یا از او بخواهید تا در وقت دیگری این کار را انجام دهید. در هر حالت شما مسئول پذیرفتن خواسته طرف مقابل نیستید و این کار هم نشان از حس نیت شما دارد.

 ?عجله نکنید و فکر کنید

بسیاری از افراد پس از قرارگیری در موقعیت و شرایط خاص که از آن‌ها درخواستی می‌شود، نمی‌دانند جواب درست و مناسب کدام است. اگر در برابر درخواست دیگران نمی‌دانید نه و یا بله بگویید، سعی کنید شروع به نوشتن کنید.

جنبه‌های مثبت نه‌گفتن و همینطور پیامدهای بله گفتن به درخواست طرف مقابل را بررسی کنید و در نهایت تصمیم بگیرید. بر اساس علم روانشناسی نوشتن به شما کمک می‌کند تا زودتر به نتیجه برسید.

مزایای نه گفتن

مزایای نه گفتن علاوه بر تاثیر بر رشد شخصیت و بهبود مهارت های ارتباطی، از بروز بسیاری از مشکلات برای افراد جلوگیری می‌کند. در واقع بسیاری از موضوعاتی که ما در زندگی روزمره خود تجربه کرده و یا خود را به انجام کاری مجبور می‌کنیم؛ به دلیل ضعف در نه گفتن است. اما بهتر است این روحیه را در خود تقویت کنیم. این موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس نیز خواهد شد.

عوامل موثر بر مهارت نه گفتن

فراموش نکنید که عوامل مختلفی بر مهارت نه گفتن افراد موثر است. برای مثال ویژگی های شخصیتی، فرهنگ، میزان خشم و… همگی در این مورد موثر هستند. برای مثال در فرهنگ های جمع گرا و یا شرایطی که افراد از تعارف ها بسیار استفاده می‌کنند؛ افراد کمتر از مهارت نه گفتن استفاده می‌کنند. همچنین به طور کلی برخی از افراد کم رو تر بوده به سختی می‌توانند درخواست های دیگران را رد کنند.

تاثیر نه گفتن در زندگی شخصی و کاری

نه گفتن افراد در شرایط مختلف اهمیت دارد. برخی از افراد تنها در زندگی شخصی خود قادر به نه گفتن هستند؛ اما در محل کار و یا مکان های دیگر این توانایی را ندارند. به همین دلیل بهتر است این مهارت را در همه شرایط تقویت نمود. این موضوع باعث می‌شود تا در موقعیت های مختلف مورد سواستفاده قرار نگرفته و همچنین بر جرات ورزی افراد نیز تاثیر دارد.

اهمیت یادگیری نه گفتن در کودکان

همچنین بهتر است خانواده ها نه گفتن را به کودکان خود را نیز آموزش دهند. چرا که در بسیاری از موارد کودکان به دلیل بلد نبودن و یا چگونگی انجام آن به دردسر افتاده و مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. همچنین اگر این موضوع را از زمان کودکی به آنها آموزش دهیم؛ در آینده نیز راحت تر از آن استفاده می‌کنند. برای آموزش این مهارت به کودکان، خانواده ها می‌توانند از روانشناس نیز کمک بگیرند. برای اطلاع از زمان نه گفتن به کودک کلیک نمایید.

سخن آخر

برای اینکه بتوانید به دیگران نه بگویید، اعتقاداتی که در وجود شما از نه گفتن جلوگیری می‌کند را شناسایی کنید.

اگر حتی با استفاده از راهکارهای بالا نیز به خوبی نمی‌توانید مهارت نه گفتن موثر را بیاموزید و یا به عبارتی در این مهارت ضعف دارید؛ می‌توانید در کارگاه های آموزشی مهارت های زندگی شرکت کنید و یا از روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت نه گفتن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره