راضی کردن خانواده برای ازدواج | گرفتن رضایت خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

راضی کردن خانواده برای ازدواج چالشی است که بسیاری از ما با آن روبه‌رو می‌شویم. همه ما دوست داریم همسر آینده‌مان را خودمان انتخاب کنیم. اما گاهی اوقات انتخاب‌های ما مورد تأیید خانواده‌مان نیستند. نپسندیدن شخصیت، عقاید و فرهنگ طرف مقابل، ناراضی بودن از نحوه آشنایی و ارتباط شما و همین‌طور درنظرداشتن فرد دیگری برای همسری شما از جمله دلایل مخالفت خانواده‌ها هستند.

بااین‌حال و با توجه به آسیب هایی که ازدواج بدون رضایت خانواده‌ها به دنبال دارد شما راهی جز گرفتن تأیید آنها نخواهید داشت. خبر خوب این است که قطعاً راه هایی برای راضی کردن خانواده برای ازدواج وجود دارد. ما در این مطلب راجع به این راهکارها صحبت خواهیم کرد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که بهترین روش استفاده از مشاوره خانواده از یک فرد متخصص در زمینه ازدواج است. توصیه می کنیم مقاله دخالت خانواده در ازدواج را مطالعه نمایید. 

اهمیت راضی کردن خانواده برای ازدواج

اهمیت راضی کردن خانواده برای ازدواج

ازدواج مهم‌ترین انتخاب هرکدام از ما در زندگی است. همسر شما فردی است که قرار است یک‌عمر را در کنار او زندگی کنید؛ و قطعاً یکی از صمیمانه‌ترین ارتباط‌های عاطفی را با او داشته باشید. پس طبیعی است که هرکدام از ما بخواهیم این حق را داشته باشیم که همسرمان را خودمان انتخاب کنیم؛ و البته دیگران به معیارهای انتخاب همسر ما احترام بگذارند.

اما یک نکته مهم که حتماً باید در ازدواجتان به آن توجه کنید بحث خانواده‌ها است. در فرهنگ کشور ما ازدواج به معنی ارتباط دو خانواده با یکدیگر است. هرکدام از ما پس از ازدواج علاوه بر همسرمان می‌بایست با خانواده و اقوام او نیز در ارتباط باشیم. پس اینکه همسر ما از طرف خانواده‌مان مورد تأیید باشد بسیار مهم خواهد بود. از جمله پیامدهای ازدواج بدون رضایت خانواده‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب‌های روحی

اگر خانواده شما با ازدواجتان موافق نباشند معمولاً با صحبت‌ها و رفتارهایشان این موضوع را به همسرتان نشان میدهند. هیچکدام از ما دوست نداریم از دیگران بشنویم که دوست‌داشتنی نیستیم؛ و در این شرایط قطعاً آسیب‌های روحی بسیاری مثل ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس را تجربه خواهیم کرد. توصیه می کنیم مقاله قطع ارتباط با خانواده همسر را مطالعه نمایید. 

قرارگرفتن بر سر دوراهی

اینکه خانواده شما همسرتان را نمی‌پذیرند قطعاً پس از مدتی باعث اختلاف در زندگی مشترک شما خواهد شد. احتمالاً همسرتان از شما می‌خواهد که از او جانب‌داری کنید؛ و این به معنای آن است که شما بین خانواده و همسرتان قرار می‌گیرید. این شرایط قطعاً فشار روانی بسیاری را برایتان به همراه خواهد داشت. و باعث نارضایتی شما از زندگی می‌شود. توصیه می کنیم مقاله حل اختلافات زن و شوهر را مطالعه کنید.

ازدست‌دادن حمایت‌ها | راضی کردن خانواده برای ازدواج

اولین و ساده‌ترین پیامد مخالفت خانواده‌ها با ازدواج شما این است که حمایت آنها را از دست می‌دهید. همه ما در شروع زندگی به کمک بزرگ‌ترها نیاز داریم. اما اگر شما با نادیده‌گرفتن مخالفت آنها ازدواج کرده‌اید اکنون هم نمی‌توانید از آنها انتظار کمک داشته باشید. یک مشکل دیگر زمانی خودش را نشان می‌دهد که در زندگی مشترکتان دچار اختلاف شوید. در این شرایط همه ما به نصیحت و همفکری پدر و مادرمان نیاز داریم. اما اگر شما هنگام تصمیم‌گیری برای ازدواج نظر آنها را نادیده گرفته‌اید اکنون هم نمی‌توانید به‌راحتی مشکلاتتان را با آنها در میان بگذارید. توصیه می کنیم مقاله دعوای زن و شوهر را مطالعه نمایید. 

دلایل مخالفت خانواده با ازدواج

مورد تأیید نبودن طرف مقابل

خانواده ما همیشه انتظار دارند که همسرمان و همین‌طور خانواده او با اعتقادات و باورهایی که دارند سازگار باشند. این موضوع طبیعتاً ارتباط بین دو خانواده را راحت‌تر خواهد کرد. به همین خاطر اگر شما به دنبال ازدواج با فردی هستید که با اخلاق و روحیات خانواده شما تفاوت دارد باید انتظار مخالفت آنها را نیز داشته باشید. توصیه می کنیم مقاله اختلاف فرهنگی در ازدواج را مطالعه نمایید. 

درنظرداشتن گزینه دیگر

گاهی اوقات پدر و مادرها توقع دارند ما با فردی که خودشان برایمان انتخاب می‌کنند ازدواج کنیم. آنها آرزوهای بسیاری برای ازدواج و خوشبختی شما دارند. و به همین خاطر گاهی اوقات فکر می‌کنند اگر شما مستقل از آنها تصمیم بگیرید ممکن است به خوشبختی که آنها برایتان آرزو دارند نرسید.

از نحوه ارتباط شما راضی نیستند

این روزها برخلاف گذشته بسیاری از دختر و پسرها همسرشان را خودشان انتخاب می‌کنند. بااین‌حال هنوز هم بسیارند خانواده‌هایی که این شکل از آشنایی را نمی‌پسندند. همین موضوع می‌تواند تبدیل به دلیلی برای مخالفت آنها شود. این خانواده‌ها معمولاً اعتقاد دارند که همسر فرزندشان را می‌بایست خودشان و به همان شکل سنتی گذشته انتخاب کنند.

راضی کردن خانواده برای ازدواج

بهترین راه برای راضی کردن خانواده برای ازدواج

1- از انتخاب خود مطمئن شوید

قبل از اینکه به دنبال راضی کردن خانواده برای ازدواج با گزینه موردعلاقه‌تان باشید باید با خودتان کنار بیایید. همیشه هم مخالفت‌های خانواده از روی عمد یا اشتباه نیست. گاهی اوقات دلایلی که آنها مطرح می‌کنند با توجه به تجربه‌ای که دارند خیلی هم منطقی است. پس قبل از هر چیز به‌خوبی راجع به دلایلی که خانواده‌تان برای مخالفتشان دارند فکر کنید. آیا شما پاسخ منطقی برای نگرانی‌های آنها دارید؟ اگر جوابتان به این سؤال مثبت نیست شاید بهتر باشد کمی دقیق‌تر به حرف‌های آنها فکر کنید.

2- با خانواده صحبت کنید

همیشه اولین و بهترین راه برای حل کردن اختلاف‌هایی مثل راضی کردن خانواده برای ازدواج صحبت‌کردن است. اما یادتان باشد برای به نتیجه رسیدن صحبت‌ها نیاز است که قواعد و اصول مشخصی را در نظر بگیرید. مهم‌ترین این اصول همدلی است. سعی کنید تا جای ممکن در حرف‌هایتان از لج‌بازی و قرارگرفتن در مقابل خانواده خودداری کنید. اینکه تنها روی حرف‌های خودتان پافشاری کنید شما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند. بهتر است در صحبت‌کردن با پدر و مادر در درجه اول شنونده خوبی باشید. به‌خوبی حرف‌های آنها را گوش کنید؛ و نشان دهید که متوجه نگرانی‌های آنها هستید. سپس دلایل منطقی خود را برای خواسته‌ای که دارید با آنها در میان بگذارید.

3- بالغانه رفتار کنید | راضی کردن خانواده برای ازدواج

گاهی اوقات مخالفت خانواده‌ها به این خاطر است که احساس می‌کنند شما توانایی اداره یک زندگی را ندارید. یا شاید شما همیشه و برای دفاع از تصمیمتان از مسائل احساسی حرف می‌زنید. اما یادتان باشد اگر می‌خواهید پدر و مادرتان حرف‌های شما را جدی بگیرند باید از موضع یک بزرگسال و فردی پخته صحبت کنید. پس سعی کنید در استدلال‌ها و همین‌طور رفتارتان کاملاً منطقی و بالغانه برخورد کنید.

4- از دیگران کمک بگیرید | راضی کردن خانواده برای ازدواج

یک راه‌حل مناسب برای راضی کردن خانواده برای ازدواج این است که از واسطه‌ها کمک بگیرید. از بزرگ‌ترهای فامیل و کسانی که پدر و مادرتان حرفشان را قبول دارند استفاده کنید. از آنها بخواهید که با پدر و مادرتان صحبت کنند. وقتی والدین شما ببینند دیگرانی هم هستند که نظر شما را تأیید می‌کنند با احتمال بیشتری از موضع خود پایین می‌آیند.

5- زمان آشنایی را بیشتر کنید

هرچقدر خانواده شما و طرف مقابلتان با یکدیگر ارتباط بیشتری داشته باشند مخالفت‌ها کمتر خواهد شد. بسیاری از مواقع مرور زمان ترس‌ها و نگرانی‌های خانواده را از بین می‌برد؛ و آنها به این نتیجه می‌رسند که شرایط آن‌طورها که فکر می‌کردند هم بد نیست. برای رسیدن به این هدف کافی است کمی صبور باشید و اجازه بدهید زمان بگذرد. به‌علاوه با این کار خیال پدر و مادرتان نیز راحت می‌شود که شما عجله‌ای برای ازدواج ندارید و به‌خوبی در حال بررسی این موضوع هستید.

حتما درباره پیامدهای رابطه قبل ازدواج بخوانید.

6- به دلایل آن ها گوش دهید

راضی کردن خانواده برای ازدواج هر چقدر منطقی تر، نتایجش مطلوب تر است. بنابراین در یک فضای آرام به دلایل مخالفت شان گوش دهید. به دلایل منطقی آن ها گوش دهید. آیا واقعا درست می گویند؟ برای اطمینان از این موضوع دلایل آن ها را با مشاور و افراد صاحب نظر مطرح کنید. سپس با توجه به نتایجی که گرفتید دوباره موضوع را با خانواده مطرح کنید.

7- بدون راضی کردن خانواده برای ازدواج پیش نروید

شور عشق و نیاز به حضور همسر برخی جوانان را آشفته و خسته می کند. این مساله باعث می شود آن ها بدون راضی کردن خانواده برای ازدواج ، قدم بردارند. در چنین شرایطی احتمالا خانواده را تهدید به رفتن یا فرار می کنند. این قبیل رفتارها به شما برای راضی شدن آن ها کمکی نمی کند. بلکه برعکس به آن ها ثابت می کند که بلوغ کافی برای تصمیم گیری را ندارید. برای آشنایی با پیامدهای ازدواج بدون رضایت خانواده کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

مشاور برای راضی کردن خانواده برای ازدواج چه کاری خواهد داد

گاهی اوقات ما به‌تنهایی نمی‌توانیم خانواده‌مان را برای ازدواج راضی کنیم. ممکن است دلایل مخالفت خانواده شما ریشه در باورها و افکاری داشته باشد که آنها سال‌های سال با آن زندگی کرده‌اند. یا شاید سبک شخصیتی والدین شما کنترل‌گر باشد. در چنین شرایطی آنها معمولاً هیچ‌گونه مخالفتی با نظرهای خود را نمی‌پذیرند. اگر شما هم درگیر این وضعیت شده‌اید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند اولاً به شما کمک می‌کنند تا دیدگاه‌های خانواده‌تان را به‌درستی بررسی کنید؛ و به این نتیجه برسید که مخالفت آنها تا چه حد درست است. ثانیاً آنها می‌توانند از طریق جلساتی که با خانواده‌تان برگزار می‌کنند به شما برای راضی کردن خانواده برای ازدواج و تغییر دیدگاه‌های پدر و مادرتان کمک کنند. پس اگر درگیر مشکل مخالفت خانواده برای ازدواجتان هستید بهترین راه این است که صحبت‌کردن با یک مشاور را در اولویت برنامه‌هایتان قرار بدهید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه راضی کردن خانواده برای ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول در مورد راضی کردن خانواده برای ازدواج

با پدر و مادری که بدون هیچ دلیل منطقی با ازدواج من مخالفت می‌کنند چطور برخورد کنم؟

اینکه پدر و مادر شما هیچ دلیلی برای مخالفت نداشته باشند تقریباً بعید است. شاید آنها نگرانی‌هایی دارند که شما متوجهشان نشده‌اید. در چنین شرایطی بهتر است خودتان یا یک نفر واسطه به‌صورت منطقی با آنها صحبت کند. اگر این راهکار تأثیری نداشت می‌توانید از یک مشاور خانواده کمک بخواهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره