دخالت والدین در ازدواج | حدود وظیفه و علت دخالت پدر و مادر در ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دخالت والدین در ازدواج فرزندان در اکثر ازدواج‌ها دیده می‌شود. معمولا این دخالت‌ها چالش‌هایی را برای زوجینی که قصد ازدواج دارند به وجود می‌آورد. عدم درک متقابل میان والدین و فرزندان بر اختلافات میان آن‌ها دامن می‌زند. والدین به نیت خیرخواهی و برای کمک به فرزندشان در تصمیم آن‌ها دخالت می‌کنند اما گاهی اوقات این دخالت‌ها بر سر ازدواج جوانان مانع ایجاد می‌کند. با آگاهی از دلایل دخالت والدین در ازدواج و نحوه برخورد با آن‌ها و راضی کردنشان می‌توانید این مساله را به راحتی برطرف سازید و ازدواج موفقی داشته باشید. کمک گرفتن از روانشناس نیز می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت والدین در ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دخالت والدین در ازدواج

دخالت والدین در ازدواج به دلایل متعددی به وجود می‌آید. معمولا همه افرادی که با دخالت والدین در زندگی روبرو می‌شوند؛ زندگی خوبی را آغاز نخواهند کرد. به همین دلیل است که باید حق انتخاب با نظارت به فرزندان خود بدهید.

گاه دلیل این دخالت ها مسئولیت ها و سالهای زیادی است که والدین برای تربیت فرزندان خود وقت و انرژی صرف کرده اند. و نسبت به خوشبختی فرزندان خود را مسئول می‌دانند. در این مقاله به کل راجع به پیامدها و دلایل دخالت والدین در ازدواج توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دخالت والدین در ازدواج به چه دلیل ایجاد می شود؟

علت دخالت والدین در ازدواج فرزندان

فروشگاه آرامیس

والدین با تصور اینکه صلاح فرزندانشان را بهتر از خود آن‌ها می‌دانند در ازدواج فرزندان دخالت می‌کنند. در واقع آن‌ها می‌خواهند تمام تلاششان را در جهت انتخاب صحیح فرزندشان به کار گیرند. یکی از دلایل این کار، احساس مسئولیتی است که آنان نسبت به خوشبختی فرزندانشان دارند.

آن‌ها می‌خواهند بهترین آینده برای فرزندانشان رقم بخورد. اما فرزندان باید دقت داشته باشند که مسئولیت انتخاب آن‌ها به عهده خودشان است. چند عاملی که باعث می‌شود دخالت والدین در ازدواج شکل بگیرد را در ادامه بررسی می‌کنیم.

? سن پایین فرزندان امکان دخالت را بیشتر می‌کند

یکی از دلایلی که باعث دخالت والدین در ازدواج می‌شود، سن پایین فرزندان است. والدین به دلیل سن بیشتری که دارند و سن پایین فرزندان تصور می‌کنند که آن‌ها نمی‌توانند تصمیم درستی برای خود بگیرند. این مسئله در بعضی جهات درست است اما باید دقت داشته باشید که تفاوت سنی و اختلافات فرهنگی بین دو نسل تفاوت زیادی در طرز فکر والدین و فرزند ایجاد می‌کند. گاه دخالت پدر و مادر تا بعد از ازدواج فرزند ادامه می‌یابد و مشکلات زیادی را به بار می‌آورد.

? دخالت والدین در ازدواج | عدم استقلال فرزندان

عدم استقلال فرزندان، یکی از دلایل دخالت والدین در ازدواج است. بسیاری از افراد قصد ازدواج دارند اما استقلال کافی برای این امر را ندارند. همین عدم استقلال سبب می‌شود پدر و مادر حق انتخاب را برای فرزندشان نادیده بگیرند و به تصمیم او اعتماد نکنند. بهتر است فرزندان در سنین بالاتر استقلال پیدا کنند تا بتوانند اعتماد پدر و مادرشان را جلب نمایند. آن‌ها از این طریق می‌توانند نشان دهند که وارد دنیای بزرگسالی شده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نقش خانواده در ازدواج کلیک کنید.

? وابستگی مالی و اقتصادی به والدین

امروزه تمام جوانان برای تامین هزینه‌های ازدواج مانند خانه، ماشین، مراسم عقد و ازدواج، لوازم خانه و غیره به کمک پدر و مادر وابسته هستند. در واقع بدون این کمک‌ها نمی‌توانند زندگی مشترکشان را آغاز کنند. از همین جهت پدر و مادر به خود حق دخالت کردن و تصمیم گیری به جای فرزندشان را می‌دهند.

در درجه اول ممکن است این امر کاملا منطقی به نظر برسد، اما باید توجه کنید که انتخاب همسر مسئله بسیار مهمی است که آینده فرزندان را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد. والدین باید سعی کنند از مسائل اقتصادی به عنوان اهرم فشار استفاده نکنند و وضعیت اقتصادی جامعه را مدنظر قرار دهند. به همین دلیل وابستگی های مالی و اقتصادی از دیگر دلایل دخالت والدین در ازدواج است.

? دخالت والدین در ازدواج | تصمیم نهایی با خود فرزندان باشد

دخالتی که والدین در ازدواج فرزندانشان می‌کنند به قصد خیرخواهی انجام می‌شود اما تنها کار را برای فرزندان سخت‌تر می‌کند. سوال اساسی این است که تا چه حدی دخالت والدین در ازدواج درست است؟ در بعضی مواقع پدر و مادر اراده و قدرت تصمیم گیری را از فرزند خود سلب می‌کنند.

باید توجه داشته باشید که نظر نهایی با خود فرزند باشد. این تصمیم گیری مسئولیت بزرگی است که تمام زندگی و آینده آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است خودشان این تصمیم را بگیرند چون تنها خود آنان هستند که باید عواقب تصمیم‌شان را بر عهده گیرند. بهتر است پدر و مادر نظر موافق یا مخالف خود را اعلام کنند و جنبه‌های مختلف هر تصمیمی را برای فرزندشان شرح دهند اما تصمیم گیری نهایی را به عهده خود او بگذارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه قبل ازدواج کلیک کنید.

پیامدهای دخالت والدین در ازدواج چیست؟

دخالت والدین در ازدواج معایب و ضررهایی را به دنبال دارد. که در این بخش مقاله راجع به پیامدهای دخالت والدین در ازدواج توضیح داده ایم.

? شکست در ازدواج

? طلاق و جدایی

? ازدواج اجباری

? افسردگی فرزندان

? برقراری رابطه نا مشروع

? ازدواج پنهانی

? شروع رابطه عاطفی نابهنجار

? دوری و جدایی از والدین

? احساس بی ارزشی

? دوری گزینی از افراد

? ترس از ازدواج

? احساس کم توان بودن

? کاهش اعتماد به نفس

چه زمانی می‌توان بدون رضایت والدین ازدواج کرد؟

نادیده گرفتن دخالت والدین در ازدواج

 

معمولا این سوال پیش می‌آید که چه زمانی دخالت والدین در ازدواج را باید نادیده گرفت؟ ازدواج بدون رضایت پدر و مادر، تبعات زیادی را در پی دارد. همواره به همه توصیه می‌شود که بدون رضایت پدر و مادر ازدواج نکنند. مگر اینکه پدر و مادر شما از سلامت روانی و قدرت تصمیم گیری درست برخوردار نباشند یا مخالفت آن‌ها غیرمنطقی باشد.

به عنوان مثال اگر یکی از والدین به اختلال شخصیت پارانوئید دچار باشد، نسبت به همه چیز و همه کس شکاک است. طبیعتا مخالفت‌ها و دخالت‌های این شخص نمی‌تواند منطقی باشد. توصیه می‌شود در چنین شرایطی حتما از کمک روانشناس بهره بگیرید.

پیشنهاد می‌شود که حتما درباره پیامدهای جلوگیری از ازدواج فرزند کلیک کنید.

دخالت والدین در ازدواج | مخالفت و دخالت خانواده دختر

دخالت والدین در ازدواج دختران بسیار زیاد است. دخترانی که بدون رضایت خانواده وارد زندگی مشترک می‌شوند در آینده مشکلاتی را در زندگی تجربه می‌کنند. اغلب مردان اینکه خانواده دختر در ازدواج او دخالت کند را نوعی توهین می‌شمارند و معمولا سعی می‌کنند از راه اصرار، پافشاری و مخالفت به خواسته خود برسند.

برای اینکه بهتر بتوانید رضایت خانواده دختر را جلب کنید دلایل مخالفت آن‌ها را بررسی نمایید. می‌توانید از افراد مطمئن برای واسطه گری کمک بگیرید. سعی کنید دلایل منطقی آن‌ها را بپذیرید و صبور باشید. در این زمینه می‌توانید از کمک های مشاور و روانشناس بهره مند شوید. توصیه می کنیم مقاله مخالفت پدر با ازدواج دختر را بخوانید.

مخالفت و دخالت خانواده پسر

گاه دخالت والدین در ازدواج پسر صورت می‌گیرد که به دلیل علاقه نداشتن به دختری که پسرشان به همسری انتخاب کرده است. همچنین ترس جدا شدن از فرزند برای مادران نیز امر قابل توجهی در مخالفت‌ها را در بر می‌گیرد. مخالفت‌ها عمدتا به علت عدم اعتماد به انتخاب همسر فرزندشان می‌باشد.

در این حالت بهتر است دوباره ملاک‌های انتخاب همسرتان را بررسی کنید تا از تصمیمتان مطمئن شوید. در این راستا می‌توانید از کمک افراد متخصص بهره‌مند شوید. برای آشنایی با مشکلات و راه حل های مرسوم در زمان مخالفت خانواده پسر با ازدواج کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد دخالت والدین در ازدواج همراه با پیامدهای مشکل ساز است. به همین دلیل بهتر است که دلیل قانع کننده ای داشته باشید و برای فرزندان خود زیاد سخت نگیرید. در این راه از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید تا اختلافات خانوادگی نیز کاهش یابد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت والدین در ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چطور تشخیص دهیم تصمیمان برای ازدواج درست است؟

لازم است در تمام مراحل قبل از ازدواج تمام ویژگی‌های مثبت و منفی را بررسی نمایید و به عنوان یک شخص ثالث به تصمیم خود و آینده‌ای که می‌سازید نگاه کنید. در این راستا کمک گرفتن از مشاوره ازدواج نیز توصیه می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره