حل اختلافات زن و شوهر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حل اختلافات زن و شوهر در واقع مهارتی است که هر دختر و پسری که قصد ازدواج دارند، باید یاد بگیرند، چرا که هر رابطه‌ای دیر یا زود دچار تعارضاتی خواهد شد که نیاز به حل و فصل دارد. بسیاری از زوجین راه‌های حل اختلاف با همسرشان را بلد نیستند یا غرورشان اجازه نمی‌دهد برای حل کردن اختلاف پا پیش بگذارند.

این شرایط باعث می‌شود مشکل شما روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود. و ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید اختلافات کوچک تبدیل به یک درگیری بزرگ در زندگی شما شده که دیگر نمی‌توانید به‌راحتی آن را حل کنید. پس بهتر است قبل از اینکه کار به اینجاها برسد راه‌های حل اختلاف با همسرتان را یاد بگیرید و از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه راهکارهایی برای حل اختلافات زن و شوهر ارائه داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه حل اختلافات زن و شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 909907354 تماس بگیرید.

حل اختلافات زن و شوهر

حل اختلافات زن و شوهر

دعوا و مشکلات در تمامی زندگی ها وجود دارد که یک امر اجتناب ناپذیر است. زن و شوهر با وجود تمام علاقه ای که به یکدیگر دارند؛ ممکن است در برخی شرایط با یکدیگر دعوا کنند و زندگی را با تنش روبرو کنند. اما این دعوا ها نباید مداوم وجود داشته باشد که باعث استرس و اضطراب شود. به همین جهت حل اختلافات زن و شوهر باید به شیوه های اصولی و مناسبی صورت بگیرد تا زوجین زندگی خوبی داشته باشند. در این مقاله روش های حل اختلافات زن و شوهر را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اختلافات زن و شوهر در چه زمینه ای است؟

برای حل اختلافات زن و شوهر، ابتدا باید موضوع اختلاف ریشه یابی شود. هر ازدواجی بالا و پایینی های مخصوص به خود را دارد. اما دلایل شایعی نیز در بروز این اختلافات وجود دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

? ارزش ها و اعتقادات

? مشکلات جنسی 

?استرس 

? خیانت

? بی توجهی

?عدم درک متقابل

? حسادت

? مشکلات ارتباطی 

?بی حوصلگی

? مسائل مالی

? تلاش برای تغییر همسر 

?بی اعتمادی

? ناتوان در کنترل خشم

? تفاوت شخصیتی  

?دروغگویی

راهکارهایی برای حل اختلافات زن و شوهر

راهکارهایی برای حل اختلافات زن و شوهر

اگر می‌خواهید که رضایت از زندگی افزایش یابد؛ باید با روش های حل اختلافات زن و شوهر آشنا باشید. برای افزایش آگاهی شما، در این بخش مقاله راهکارهای مناسبی را ارائه داده ایم.

? انتخاب زمان مناسب

وقتی هنوز زمان کافی از اختلاف و بحث میان شما و همسرتان نگذشته زمان خوبی برای صحبت کردن نیست. برای حل اختلافات زن و شوهر شما باید به هم زمان بدهید. چراکه شما و همسرتان هنوز عصبانی و حق‌به‌جانب هستید و این می‌تواند باعث شود که از صحبت کردن باهم نتیجه خوبی نگیرید.

درعین‌حال گذشتن زمان زیاد هم می‌تواند مشکلات بسیار دیگری به همراه داشته باشد. به همین خاطر اولین قدم برای اینکه اختلاف‌ها با همسرتان را کنار بگذارید این است که اولین فرصت برای صحبت کردن را پیدا کنید. معمولاً یک تا دو روز که از اختلاف شما گذشت می‌توانید با یکدیگر صحبت کنید. برای صحبت با همسرتان باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

? برای حل اختلافات  زن و شوهر | خواسته‌های خود را مشخص کنید

یکی از روش های حل اختلافات زن و شوهر، مشخص کردن خواسته ها است. پیش از آنکه با همسرتان راجع به اختلافات پیش‌آمده صحبت کنید کمی با خودتان خلوت کنید و به آنچه بین شما و همسرتان باعث اختلاف شده خوب فکر کنید. چه چیزی در این مسئله شما را ناراحت کرده است؟ شما انتظار دارید همسرتان چه چیزی را درک کند؟ با این کار متوجه خواسته‌های خود می‌شوید.

شاید تجربه کرده باشید که بسیاری از مواقع اختلافات بین ما در شرایطی پیش می‌آید که خودمان هم دلیلی برای آن‌ها پیدا نمی‌کنیم یا به‌خوبی نمی‌دانیم دنبال چه چیزی هستیم. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای اینکه بتوانید اختلافات بین خود و همسرتان را قطع کنید این است که بدانید چه می‌خواهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آشتی با همسر کلیک کنید.

? با همسرتان صحبت کنید

بهترین راهکار برای حل اختلافات زن و شوهر این است که در یک فضای منطقی با یکدیگر صحبت کنید. بهتر است یک زمان و مکان مناسب برای صحبت پیدا کنید. توجه داشته باشید که همسرتان هم آماده صحبت باشد. همیشه سعی کنید برای شروع حرف‌های‌تان با طرف مقابل همدلی داشته باشید. برای این کار باید به احساسات طرف مقابل توجه کنید. برای مثال بهتر است حرف‌های خود را با این جملات شروع کنید: (می‌دانم که تو هم بابت این شرایط ناراحتی…) یا (می‌دانم که دلت می‌خواهد…).

سپس در ادامه صحبت‌های‌تان از احساسات خود و آنچه فکر می‌کنید صحبت کنید. دقت داشته باشید که احساسات و افکار خود را بدون تعارف و خجالت و کاملاً صریح بیان کنید. هدف اصلی صحبت کردن این است که شما و همسرتان با احساس و خواسته هم آشنا شوید و یک راه‌حل برای شرایط موجود پیدا کنید. پس بهتر است تا جایی که می‌توانید صادقانه گفت‌وگو کنید.

? حل اختلافات زن و شوهر | گوش دادن فعال

اگر می‌خواهید از صحبت با همسرتان نتیجه بگیرید یا به حل اختلافات زن و شوهر بپردازید؛ باید در کنار صحبت‌هایتان هنر گوش دادن به را هم بلد باشید. بهتر است در حین صحبت‌های او استفاده از تلفن همراه، تماشا کردن تلویزیون، آشپزی یا هر کار دیگری را کنار بگذارید و فقط به همسرتان گوش کنید. خودتان را جای همسرتان بگذارید؛ احساساتش را بشنوید و سعی کنید با در نظر گرفتن شرایط هر دو نفر یک راه‌حل ارائه کنید.

? زنگ خطرها را بشناسید

یک راه‌حل برای اینکه اجازه ندهید دیگر بین شما و همسرتان اختلافی پیش بیاید و برای حل اختلافات زن و شوهر، این است که عوامل خطر را شناسایی کنید. برای این کار به این سؤال جواب دهید؛ چه زمانی بین شما و همسرتان اختلاف پیش می‌آید؟ سپس سعی کنید این عوامل را از بین ببرید یا برای آن‌ها راهکاری پیدا کنید.

برای مثال بعضی از زوجین می‌گویند که هر وقت از خواسته‌های خود صحبت می‌کنند دعوای‌شان می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که شما و همسرتان راه‌های صحبت کردن صحیح یا گوش دادن درست به یکدیگر را بلد نیستید. در این شرایط شاید بهتر باشد از یک مشاور بخواهید به شما برای برقرار ارتباطی موثر کمک کند. برای آشنایی با روش‌های پیشگیری از دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

? حل اختلافات زن و شوهر | معذرت‌خواهی کنید

معذرت خواهی از دیگر روش های حل اختلافات زن و شوهر است. شاید تصور کنیم اگر از همسرمان عذرخواهی کنیم این نشانه ضعف ماست؛ اما در واقع شما از این راه به همسرتان نشان می‌دهید که این زندگی برای‌تان اهمیت بسیاری دارد. درنتیجه یک راهکار بسیار مؤثر برای حل اختلاف با همسرتان این است که بابت سهم خود در اتفاقی که پیش آمده عذرخواهی کنید.

? حدس زدن افکار ممنوع

برای حل اختلافات زن و شوهر؛ حدس زدن افکار را ممنوع کنید. یک اشتباه بسیار رایج این است که فکر می‌کنیم می‌دانیم در ذهن همسرمان چه می‌گذرد. یا برعکس انتظار داریم او خودش بداند ما چه فکر می‌کنیم یا چه توقعی داریم. روانشناسان خانواده معتقدند تصور فکر خوانی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث اختلاف بین زوجین می‌شود. پس اگر شما همچین مشکلی دارید بهتر است برای بهبود رابطه با همسرتان آن را کنار بگذارید. همیشه به خاطر داشته باشید که بهترین و تنها راه برای اینکه خواسته‌هایتان را به همسرتان بگویید یا افکار او را بشنوید، حرف بزنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پنهان کاری همسر کلیک کنید.

? حل اختلافات  زن و شوهر | اطلاعات خود را بالا ببرید

یکی از راه های حل اختلافات زن و شوهر، افزایش اطلاعات است. گاهی اوقات اختلاف بین زوجین به این خاطر پیش می‌آید که شما شناختی از جنس مخالف یا فرهنگی که همسرتان در آن زندگی می‌کند ندارید. به همین خاطر شاید بهتر باشد راجع به تفاوت‌های جنسیتی یا حتی مهارت‌هایی که در زندگی مشترک نیاز دارید اطلاعات‌تان را افزایش دهید. مطالعه کتاب و مقاله یکی از راه‌هایی است که اطلاعات شما را در این زمینه افزایش می‌دهد.

? با افراد مناسب رفت و آمد داشته باشید

یکی از روش های حل اختلافات زن و شوهر، رفت و آمد با افراد مناسب است. اطرافیان الگو های بزرگی برای زندگی مشترک شما هستند؛ به همین جهت در انتخاب کسانی که با آنها رفت و آمد دارید حساسیت خرج کنید. 

? به خوشحالی همسر اهمیت دهید

زمانی که به خوشحالی همسر اهمیت دهید، حل اختلافات زن و شوهری بهتر رخ می‌دهد. این موضوع را نشان دهید که خوشحالی همسر برای شما مهم است و قدردان او هستید. با ابراز عشق و محبت می‌توانید این موضوع را به خوبی نشان دهید. 

? رابطه خود را اولویت قرار دهید

از روش های حل اختلافات زن و شوهر، اولویت قرار دادن رابطه است. این موضوع بسیار مهم است که همسرتان را باید از خانواده، دوستان و حتی فرزند در جایگاه بالاتری قرار دهید. در این شیوه کیفیت رابطه افزایش می‌یابد و رابطه کمتر با تنش روبرو می‌شود. 

?الگوهای خود را تغییر دهید

اگر قصد حل اختلافات زن و شوهری دارید؛ باید الگوهای خود را تغییر دهید. مثلا عادات، رفتار ها و نگرش اشتباه خود را قبول کنید و برای تغییر آنها تلاش کنید. با این کار زندگی روی خوش را به شما نشان خواهد داد. اگر برای تغییر الگو ها با مشکل روبرو هستید؛ از روانشناس راهنمایی بگیرید. 

? بستر اعتماد بسازید

از روش های حل اختلافات زن و شوهر، اعتماد سازی است. یکی از ستون های رابطه خوب اعتماد است و اگر شما در این زمینه لنگ باشید؛ هرگز زندگی خوبی نخواهید داشت. به همین منظور حتما روش های اعتماد سازی را انجام دهید تا زن و شوهر مشکلات را با تنش کمتر حل کنند. 

? احساسات خود را بیان کنید

اگر در زندگی مشترک با مشکل روبرو شده اید؛ حتما احساسات خود را بیان کنید. به همسرتان بگویید که با برخورد تو من احساس منفی دریافت کردم و اصلا حال خوبی ندارم. زمانی که احساسات خود را بیان می‌کنید؛ همسرتان اشتباه خود را بهتر درک می‌کند. بنابراین یکی از روش های حل اختلافات زن و شوهر، بیان ساده احساسات است. 

? از مشاور کمک بگیرید

گاهی اوقات اختلاف بین زوجین جدی‌تر از آنی است که به‌راحتی بتوانید آن را حل کنید. گاهی حتی نمی‌دانیم مشکل کار کجاست که بخواهیم آن را حل کنیم. در این شرایط برای حل اختلافات زن و شوهر؛ بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین از راه گوش دادن به صحبت‌های شما متوجه مشکلات زندگی‌تان می‌شوند و به شما برای برطرف کردن آن کمک می‌کنند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

(در صورت تشدید مشکلات و بروز نشانه های پشیمانی از ازدواج حتما با متخصص روانشناسی تماس بگیرید).

به‌علاوه در بسیاری از مواقع دوست نداریم راجع به مشکلات زندگی‌مان با دوستان و اطرافیان صحبت کنیم. یا حتی ممکن است دیگران به خاطر علاقه‌ای که به شما دارند بی‌طرفانه در مورد مشکلات‌تان قضاوت نکنند به همین خاطر همیشه توصیه می‌شود برای حل مشکلات خانوادگی از یک مشاور کمک بگیرید. حتی اگر همسرتان با شما همکاری نمی‌کند و حاضر نیست با شما برای مشاوره بیاید روانشناسان خانواده می‌توانند راهکارهایی را به شما آموزش دهند که بتوانید روی رفتارهای همسرتان هم تأثیر بگذارید. پیشنهاد می‌شود مقاله راه‌های حل اختلافات خانوادگی را نیز بخوانید.

کلام آخر

راه و روش های زیادی برای حل اختلافات زن و شوهر وجود دارد. اما روشی را انتخاب کنید که به خوبی موضوع شما را حل کند و مراقب زندگی مشترک باشد. برای انتخاب روش مناسب حل مشکلات زندگی، توصیه می‌کنیم که از روانشناس کمک بگیرید تا شما را در جهت خوبی راهنمایی کند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حل اختلافات زن و شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 909907354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

بهترین راه برای پایان دادن به اختلاف با همسرم چیست؟

اگر نمی‌توانید به‌تنهایی مشکل‌تان را حل کنید بهترین راهکار این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره