بحران سی سالگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بحران سی‌ سالگی یکی از بحران‌هایی است که تقریباً همه ما در زندگی با آن مواجه می‌شویم. سی‌سالگی زمانی است که شما تا حدودی از شور و نشاط دهه بیست عمرتان گذشته‌اید. و حالا باید با دقت بیشتری به شرایط نگاه کنید. در حقیقت از این به بعد شما بیشتر وارد دنیای بزرگسالی می‌شوید؛ پس باید برای آن برنامه مشخصی داشته باشید. به همین خاطر است که بسیاری از ما درگیر بحران سی‌سالگی می‌شویم. در این شرایط فرد یک بار دیگر می‌ایستد و به آنچه به دست آورده نگاه می‌کند. آیا شما همان چیزی هستید که می‌خواستید؟ تا چه حد با شخصیت ایده‌آلتان فاصله دارید؟ این‌ها سؤال‌هایی هستند که در بحران سی‌سالگی باید به آن‌ها جواب بدهید. اگر راه مدیریت‌کردن این بحران را بلد نباشیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم تا راجع به ابعاد مختلف این موضوع صحبت کنیم.

بحران سی‌سالگی چیست

همه ما در زندگی از مراحل مختلفی عبور می‌کنیم. این مراحل ویژگی‌هایی دارند که با توجه به شرایطی که در آن هستیم متفاوت خواهد بود. بحران سی‌سالگی نیز یکی دیگر از مراحل طبیعی است که در زندگی پشت سر می‌گذاریم. این بحران از حدود 28 سالگی شروع شده و تا 31 یا 32 سالگی ادامه پیدا خواهد کرد. در این زمان فرد یک بار دیگر می‌ایستد و شرایط زندگی خود را بررسی می‌کند. سی‌سالگی زمانی است که فرد از دوران جوانی و هیجان‌های آن تا حد زیادی بیرون آمده و حالا وقت آن رسیده که کمی پخته‌تر به شرایط خودش نگاه کند. به میزانی که شما برنامه‌های درستی برای زندگی‌تان ریخته باشید این بحران را خفیف‌تر تجربه خواهید کرد. اما هرچقدر از اهداف و خواسته‌هایتان دور باشید بحران سی‌سالگی با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد.

نشانه‌های بحران سی سالگی

  • به‌هم‌ریختن افکار و احساس سردرگمی
  • ناامیدی
  • ترس و اضطراب راجع به آینده ( توصیه می کنیم مقاله ترس از آینده را مطالعه کنید. )
  • تغییر اشتها و الگوی خواب
  • احساس پوچی
  • تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و بدون فکر
  • فرد به تمام مسیری که آمده با شک و تردید نگاه می‌کند
  • بیماری‌های روحی به‌خصوص افسردگی و اضطراب ( برای آشنایی با علائم افسردگی و علائم اضطراب کلیک کنید. )
  • مقایسه کردن خود با دیگران

نمونه‌هایی از بحران‌های سی‌ سالگی

بحران سی‌ سالگی در ارتباط با موضوعات مختلفی اتفاق می‌افتد. در این زمان مسائل بسیاری وجود دارند که شما باید به آنها سروسامان بدهید. بعضی از رایج‌ترین تفکراتی که در این بازه سنی برای ما اتفاق می‌افتند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

منظم‌ کردن اوضاع

درست مانند نوجوانی که شما تلاش می‌کنید تا یک هویت یکپارچه از خودتان بسازید بحران سی‌سالگی هم همین‌طور است. در این زمان فرد به همه آنچه در زمینه‌های مختلف کاری، عاطفی، مالی و … به دست آورده با دقت نگاه می‌کند. حالا زمان آن رسیده که به این شرایط سروسامان بدهید. به همین خاطر یکی از اولین موضوعاتی که ما در بحران سی‌سالگی با آن مواجه می‌شویم این است که به تک‌تک جنبه‌های زندگی نگاه کنیم و برای آنها برنامه مشخصی بریزیم.

بحران در روابط عاطفی

دهه سوم زندگی ما، یعنی همان سال‌های بیست تا سی‌سالگی، زمانی است که بسیاری از جوانان به روابط عاطفی خود سروسامانی می‌دهند. این یعنی خیلی‌ها در این سنین ازدواج کرده و یا حداقل یک رابطه عاطفی پایدار را برای خود شکل می‌دهند. رابطه عاطفی یکی از جنبه‌های مهم بحران سی‌سالگی است. در این شرایط فرد به وضعیت ارتباطات خود نگاه می‌کند. و اگر شما نتوانسته باشید به آنچه می‌خواهید برسید احتمالاً اضطراب یا سرخوردگی بسیاری را تجربه خواهید کرد. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

حسرت خوردن برای گذشته

یکی از مسائلی که خودش را در بحران سی‌سالگی نشان می‌دهد حسرت خوردن برای گذشته است. سی‌سالگی زمانی است که فرد یک بار دیگر زندگی خود و فرصت‌هایی که داشته را مرور می‌کند. در این شرایط اگر احساس کند که فرصت‌هایش را سوزانده و حالا شانس کمتری برای موفقیت دارد دچار افسوس و ناراحتی می‌شود. این شرایط می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را در فرد افزایش دهد. اگر دچار افسردگی هستید بر روی درمان افسردگی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

مشکلات شغلی

آیا شغل درستی را انتخاب کرده‌ام؟ آیا اگر در رشته دیگری درس می‌خواندم شرایطم بهتر نبود؟ این‌ها از جمله سؤالاتی هستند که در بحران سی‌سالگی به ذهن شما می‌رسند. این سؤال‌ها نیز درست مانند بحران‌های قبلی اگر جواب خوبی دریافت نکنند باعث افسردگی و احساس نارضایتی در فرد می‌شوند.

دلایل بحران سی سالگی

چرا بحران سی‌سالگی اتفاق می‌افتد؟ همه ما قبول داریم که با بالارفتن سن فرد می‌بایست بتواند جایگاه و شرایط خود را نیز بهتر کند. یکی از نقاط عطف در این میان سی‌سالگی است. همان‌طور که گفتیم فرد در سی‌سالگی تا حدودی از شور و حال دهه بیست زندگی فاصله گرفته و حالا زمانی است که با دقت بیشتری به زندگی خود نگاه کند. در این سن فرد از خود می‌پرسد که زندگی‌اش تا اینجا چه دستاوردهایی را به همراه داشته است. و جواب این سؤال شدت بحران را مشخص می‌کند. اگر فرد احساس کند که در سال‌های گذشته تلاش خوبی داشته و دستاوردهای زندگی‌اش قابل دفاع هستند شروع دهه چهارم را با آرامش بیشتری خواهد گذراند. اما کسانی که احساس کنند در این مدت به هر دلیلی به اهداف و آرزوهایشان نرسیده‌اند دچار احساس نگرانی شده و بحران سی‌سالگی را با شدت بیشتری تجربه می‌کنند.

راهکارهایی برای مدیریت بحران سی سالگی

بحران سی‌سالگی می‌تواند مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی را به همراه داشته باشد. به‌علاوه تنها اینکه شما این بحران را تجربه کنید دلیل نمی‌شود که بتوانید بقیه زندگی خود را به شکل بهتری بگذرانید. به همین خاطر لازم است تا راهکارهایی را برای مدیریت این شرایط یاد بگیرید. بعضی از این راهکارها عبارتند از:

شرایط را بررسی کنید

برای اینکه بتوانید شرایط را تغییر بدهید اول باید یک دید کلی از اوضاع داشته باشید. پس اولین قدم این است که با آرامش و به دور از منفی‌نگری شرایط را بررسی کنید. چه اهداف و آرزوهایی داشتید یا دارید؟ تا چه حد به آنها نزدیک شده‌اید؟ نقاط ضعف و مشکلات شما در سال‌های قبل از این چه بوده است؟ چه نقاط قوتی دارید و چطور به آنها رسیده‌اید؟ به این سؤالات و سؤالاتی مانند این‌ها با دقت پاسخ دهید تا بتوانید دید کامل و مشخصی از شرایط پیدا کنید.

به دنبال حل مسئله باشید

وقتی شرایط را به‌درستی ارزیابی کردید نوبت آن رسیده که به دنبال راهی برای حل مسئله باشید. نقاط ضعفتان چه بوده است؟ چه راهکاری برای ازبین‌بردن این مشکل به ذهنتان می‌رسد؟ سعی کنید با فکرکردن به این مسائل و مشورت گرفتن از دیگران راه کارهایی را پیدا کنید که شما را به سمت اهدافتان حرکت می‌دهد. سپس برای رسیدن به هدف‌ هایی که در ذهنتان دارید برنامه‌ریزی کنید.

باور کنید سن، فقط یک عدد است | بحران سی سالگی

اینکه شما به سی‌سالگی رسیده‌اید نباید دلیلی برای ناراحتی یا اضطراب شما باشد. نمی‌خواهیم واقعیت را نادیده بگیریم. شما به هر دلیلی بخشی از زمان زندگی خود را سپری کرده اید. بااین‌حال هنوز فرصت بسیاری برای  پیشرفت و حتی جبران باقی مانده است. پس یکی از راهکارهای مهم برای مدیریت بحران سی‌سالگی این است که دیدگاه خود را راجع به سن و محدودیت‌های مربوط به آن تغییر بدهید.

روی توانایی‌ها و داشته‌های خودتان تمرکز کنید

یکی از مسائلی که می‌تواند شما را ناامید یا دچار مشکل کند این است که بخواهید به حاشیه‌ها توجه کنید. اینکه اطرافیان یا جامعه رفتار خوبی با شما نداشته‌اند یا مشکلاتی را بر سر راهتان ایجاد کرده‌اند دلیل خوبی برای اینکه احساس شکست بکنید و یا خودتان را به خاطر نداشته‌هایتان تبرئه کنید نیست. سعی کنید فقط روی خود و توانایی‌هایتان تمرکز کنید. یادتان باشد که شما تنها مسئول زندگی خود و آنچه برایتان پیش می‌آید هستید.

اهمیت مشاوره بحران سی سالگی

مهم‌ترین هدف و دستاورد بحران سی‌سالگی این است که شما بتوانید زندگی‌تان را در جهت بهترشدن حرکت بدهید. در غیر این صورت این شرایط فقط اضطرابی است که پشت سر گذاشته‌اید. بااین‌حال خیلی از ما به‌تنهایی نمی‌توانیم برای شرایط برنامه‌ریزی کنیم. ناتوانی در مدیریت خود، برنامه‌ریزی صحیح، مدیریت زمان و یا کنترل هیجانات از جمله مشکلاتی هستند که شما را از یک برنامه‌ریزی صحیح دور می‌کنند. یا شاید احساس کنید افکار منفی و مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب نمی‌گذارند که به‌خوبی شرایط را مدیریت کنید. در چنین وضعیتی بهترین راهکار این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی متوجه دلایل مشکل شما شده و راه‌هایی را برای برطرف‌کردن آن به شما آموزش می‌دهند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا همه افراد بحران سی‌سالگی را تجربه می‌کنند؟

می‌توان گفت که اکثر افراد یا همه آنها با این بحران مواجه می‌شوند. اما شدت آن باتوجه‌به شرایط زندگی هرکدام از ما متفاوت خواهد بود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره