رسیدن به هدف با چه کارهایی باید انجام شود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برای بسیاری از افراد این سوال و چالش وجود دارد که چگونه باید به اهدافمان دست یابیم؟ رسیدن به هدف در زندگی در قدم اول نیاز به تعیین هدف و سپس برنامه ریزی دارد. برای انجام این برنامه نیز باید راه حل‌های مناسب پیدا کرد. آنچه که اهمیت دارد این است که تمامی انسان‌ها برای افزایش کیفیت زندگی خود، باید اهداف مشخصی را در زندگی‌شان داشته باشند، حال این هدف هرچقدر کوچک و یا سطحی باشد. هدف‌های واقعی دغدغه بیشتری را برای فرد به همراه دارد و سبب می‌شود که او تلاش بیشتری برای رسیدن به آن کند. بسیاری از افراد نیز در هدف‌گذاری مشکل دارند به طوری که نقطه نهایی برای آن‌ها چندان دستاورد هیجان انگیزی نیست و یا انگیزه لازم جهت حرکت را در آن‌ها ایجاد نمی‌کند. برای رفع چنین موانعی می‌توانید مشاوره فردی دریافت کنید.

راه های رسیدن به هدف هایمان چیست؟

یکی از نکاتی که سبب به وقوع پیوستن اهداف می‌شود، این است که از ابتدا به درستی انتخاب شده باشد. انتخاب هدف درست سبب می‌شود که فرد برای رسیدن به نتیجه نهایی انگیزه کافی داشته باشد و برای رسیدن به آن تلاش کند. 

اغلب کسانی که نمی‌توانند به هدف‌های خود در زندگی دست پیدا کنند، در ابتدا در چگونگی تعیین هدف مشکل داشته‌اند و در واقع هدف درستی را برای خود انتخاب نکرده‌اند. به همین دلیل پس از مدتی انگیزه رسیدن به آن را از دست می‌دهند.

برخی دیگر در تعیین نوع هدف مشکلی ندارند و می‌توانند با به کارگیری مهارت‌های لازم، اهداف خود را در زندگی تعیین کنند اما پس از مدتی احساس می‌کنند هدفی که انتخاب کرده‌اند آن‌ها را راضی نمی‌کند و یا هدفی که تعیین کرده‌اند آنقدر بزرگ و دور از ذهن است که نمی‌توانند تلاش کافی برای آن داشته باشند. 

در ادامه قصد داریم با ارائه راهکارهای مختلف به سوال “چگونه به اهدافمان دست یابیم ؟” پاسخ دهیم.

1.انتخاب یک هدف دست یافتنی 

هر فردی در زندگی باید متناسب با توانایی‌هایی که دارد، اهداف خود را در زندگی مشخص کند. در واقع در این شرایط است که هدف واقعی معنا پیدا می‌کند. انتخاب هدف بسیار بزرگ و غیرقابل دسترس سبب می‌شود که خواسته و هدف فرد همیشه در حد یک رویا باقی بماند. 

فروشگاه آرامیس

اهدافی که برای رسیدن به آن‌ها تلاش زیادی می‌کنید اما دائما به نتیجه‌ای نمی‌رسید، اهداف مناسبی در زندگی نیستند. بنابراین اینطور می‌توان گفت برای اینکه هدفی تحقق پیدا کند، در وهله اول باید دست‌یافتنی باشد. به عبارتی فرد بتواند در طول مدت زمان مشخصی میزان پیشرفت خود را در این مسیر تخمین بزند.

اهداف دست‌یافتنی میزان اعتماد به نفس و انگیزه هر فردی را در مسیر بیشتر می‌کند و در نهایت باعث می‌شوند هدف انتخاب شده اتفاق بیافتد.

2. رسیدن به هدف با مبهم نبودن آن

هدفی قابل دسترس و قابل تحقق است که بتوان آن را به وضوح و به درستی برای دیگران توضیح دهید. اگر هدفی که برای خودتان تعیین کرده‌اید چندان واضح نیست و خودتان نمی‌توانید آن را توضیح دهید؛ بهتر است برای زندگی هدف‌های جدیدی را انتخاب کنید. 

3.قابلیت تعیین زمان

برای اینکه بدانیم چگونه به اهدافمان دست یابیم باید معیار زمان را در نظر بگیریم. در واقع هر فردی باید بتواند تشخیص دهد که چه زمانی و در چه جایگاهی به هدفش خواهد رسید. بنابراین اهدافی که میزان پیشرفت آن‌ها بر اساس معیار زمان قابل اندازه‌گیری است؛ به وقوع می‌پیوندند.  

4.ضرورت داشتن هدف و رسیدن به آن

همه انسان‌ها در زندگی خود تمایل دارند به تمامی خواسته‌ها و اهدافی که تعیین کرده‌اند، دست پیدا کنند. به همین دلیل دائما با این سوال مواجه می‌باشند که چگونه به اهدافمان دست یابیم.

دست پیدا کردن به اهداف مستلزم این است که افراد در زندگی خود برنامه مشخصی داشته باشند و بر اساس یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده‌ای حرکت کنند تا در نهایت به نتیجه برسند. نداشتن هدف انسان‌ها را درگیر روزمرگی خواهد کرد و نارضایتی از زندگی را در آن‌ها ایجاد می‌کند. 

5. تقسیم اهداف بزرگ به هدف‌های کوچک‌تر

هر هدفی متناسب با اینکه چقدر بزرگ باشد؛ دارای مسیر آسان و یا سختی است. گاهی هدف‌های انسان در زندگی، به اندازه‌ای بزرگ می‌باشند که لازم است برای رسیدن به آن صبر داشته باشند و به اندازه کافی تلاش کنند.

به همین دلیل توصیه می‌شود اگر می‌خواهید به اهداف بزرگی که برای زندگی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید، دست پیدا کنید؛ آن‌ها را به اهداف کوچک‌تر و قابل دسترس‌تر تقسیم کنید. 

از سویی دیگر تعیین هدف‌های کوچک‌تر در دل یک هدف بزرگ، انگیزه و اراده فرد را برای رسیدن به هدف نهایی تقویت می‌کند. چراکه هر بار به رسیدن به بخش کوچکی از هدف بزرگ‌تر انگیزه کافی جهت ادامه مسیر ایجاد می‌شود. 

6.کمک گرفتن از دیگران

اگر دائما به دنبال پاسخی برای سوال چگونه به اهداف‌مان دست یابیم، هستید شاید بهتر است گاهی در مورد اهداف‌تان با دیگران صحبت کنید.

در مواردی که نیازمند کمک هستید و یا نیاز دارید با کسی در مورد برنامه‌ریزی‌های خود صحبت کنید؛ می‌توانید با افراد موفقی که می‌شناسید، اهداف خود را در میان بگذارید. شاید جالب باشد بدانید که صحبت کردن در مورد اهداف زندگی با دیگران انگیزه قوی‌تری را برای رسیدن به آن در فرد ایجاد می‌کند.

7. فکر کردن به مسیر رسیدن به هدف

گاهی بهتر است تمرکز خود را از رسیدن به انتهای مسیر بردارید و کمی به مسیر رسیدن به هدف فکر کنید. بنابراین به جای کلنجار دائمی با سوال چگونه به اهداف‌مان دست یابیم، کمی سعی کنید بر روی مسیر موفقیت تمرکز کنید تا دسترسی به هدف نهایی نیز برایتان آسان‌تر باشد. 

8.نوشتن گزارش با جزئیات

سعی کنید روزانه گزارشی از عملکرد خود را تهیه کنید؛ این گونه در یک بازه زمانی طولانی متوجه خواهید شد که تا چه میزان برای رسیدن به هدف پیشرفت کرده‌اید و یا برای ادامه دادن چه کارهای دیگری باید بکنید.

9.استراحت 

شاید اغلب افرادی که با سوال چگونه به اهدافمان دست یابیم در ذهنشان مواجه هستند؛ فکر می‌کنند زمانی هدف‌ها قابل تحقق هستند که دائما و پیوسته برای آن‌ها تلاش شود. 

در حالی که واقعا اینطور نیست و شما زمان‌هایی را نیاز دارید که استراحت کنید تا برای ادامه دادن توان و نیروی بیشتری را کسب کنید. بنابراین زمان‌هایی که از تلاش کردن خسته‌اید؛ بهتر است به خودتان زمان دهید تا با یک استراحت کوتاه و تمرکز بیشتر، بتوانید مجدد به مسیر تلاش برای رسیدن به اهداف برگردید. 

اعتبار اهداف تا چه سنی است؟

یکی از اشتباهاتی که عموما مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند برای تعیین اهداف ایده آل در زندگی سن مشخصی وجود دارد و فقط تا یک سن خاصی می‌توانند برخی اهداف را برای زندگی خود تعیین کنند. 

این نوع از تفکرات بسیار اشتباه است چراکه بذر ناامیدی را در دل افراد می‌کارد. تعیین هدف هر چند بزرگ در زندگی، چندان وابسته به سن انسان‌ها نیست و هر فردی که در خود توانایی رسیدن به هدف را ببیند می‌تواند برای رسیدن به آن تلاش کند و هر اتفاقی را برای خودش رقم بزند. برای رسیدن به این اهداف پیشنهاد می‌شود مقاله زندگی سالم را بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه “چگونه به اهدافمان دست یابیم “می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین و تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

نقش خانواده در مسیر رسیدن به موفقیت تا چه اندازه پررنگ است؟

بهتر است تمامی افراد در زندگی خود اهدافی را انتخاب کنند که متناسب با شرایط آن‌ها باشد. در این مسیر صحبت کردن با خانواده و دریافت مشاوره و کمک از آن‌ها تا حد زیادی می‌تواند به تحقق اهداف در زندگی کمک کند.

برخی از افراد در میانه‌های راه انگیزه خود را جهت ادامه دادن از دست می‌دهند در این صورت چه باید کرد؟

نکته‌ای که برخی از افراد را به اشتباه می‌اندازد این است که آن‌ها تصور می‌کنند برای رسیدن به اهداف خود در زندگی باید دائما تلاش کنند. در حالی که اینطور نیست و اگر در میانه‌های رسیدن به هدف خسته شدید؛ بهتر است به خودتان زمان دهید و کمی استراحت کنید تا بتوانید به مسیر رسیدن به موفقیت بیشتر فکر کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره