ترس از آینده | علائم ، نشانه ها و از بین بردن ترس از آینده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از آینده که در اصطلاح تخصصی به آن کرونوفوبیا گفته می‌شود. کلمه ایست که ریشه آن به زبان یونانی باز می‌گردد. در این زبان کرون به معنی زمان است. در نتیجه کرونوفوبیا به عنوان نوعی ترس غیرمنطقی و پایدار از گذر زمان معنی می‌شود. برخی از افرادی که دچار ترس از آینده هستند ممکن است همزمان به وضعیت نادر دیگری تحت عنوان کرونومنتروفوبیا نیز دچار باشند. به این معنی که به ابزار آلات مربوط به اندازه‌گیری زمان نظیر ساعت نیز واکنش نشان داده، و از آن‌ها می‌ترسند. اما این ترس نادر از کجا می‌آید و چگونه خود را نشان می‌دهد. در ادامه به طور تخصصی در مورد علائم ترس از آینده، علل و روش های غلبه بر آن اطلاعات بیشتری ارائه کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره و کنترل استرس کلیک کنید.

ترس از آینده

هر کسی برای رو به رو شدن با موقعیت‌های جدید تا حدی استرس و اضطراب را تجربه می‌کند. زمانی که برای دانشگاه انتخاب رشته می‌کنید. و یا برای زندگی مشترک در حال انتخاب همسر هستید. طبیعی است که اضطراب داشته باشید و در مورد زندگی آینده‌تان نگران باشید. اما گاه این اضطراب فلج کننده شده. و به شما اجازه تصمیم گیری و حرکت نمی‌دهد. دائم از انتخاب‌هایتان پشیمان می‌شوید و از اینکه چه اتفاقی قرار است بیافتد نگران هستید. خوب در این مواقع باید علت این ترس را یافت و برای رفع آن از راهکارهای مناسب استفاده کرد. در ادامه در مورد فوبیای آینده صحبت شده. اگر نشانه های زیر را نداشتید، برای تشخیص بهتر مساله از خدمات مشاوره بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی

علائم ترس از آینده نامعلوم

ترس از آینده یکی از انواع فوبیای خاص است. که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی به عنوان یکی از اختلال‌های اضطرابی شناخته می‌شود. در این اختلال فرد نوعی ترس و اضطراب قدرتمند، غیرمنطقی و ناخواسته را نسبت به گذر زمان در درون خود حس می‌کند. از جمله علائم این اختلال باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • احساس ترس یا اضطراب شدید در مواجهه با فکر کردن به آینده و گذر زمان که ممکن است به حمله پنیک نیز منجر شود
  • آگاه بودن فرد از اینکه ترسش غیرمنطقی است و در عین حال ناتوانی او برای مدیریت کردن این مشکل
  • بروز اختلالاتی در عملکرد روزانه به دلیل داشتن ترس از آینده
  • دچار شدن به علائم اضطرابی نظیر تپش قلب، تند شدن تنفس و افزایش تعریق
  • اختلال در تمرکز
  • مشکل در مدیریت احساسات و خلق و خو
  • بی حسی عاطفی
  • بی علاقگی نسبت به فعالیت های روزانه
  • بی قراری
  • درد عضلانی
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • اختلال در عملکرد خواب
بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

موقعیت هایی که ترس‌ازآینده را تشدید می کنند

افراد مبتلا به کرونوفوبیا اغلب با مواجه در برخی موقعیت‌های خاص ترس از آینده را بیشتر از هر زمانی تجربه می‌کنند. از جمله این موقعیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رفتن به دبیرستان یا دانشگاه
  • سالگرد ازدواج
  • روز تولد
  • رفتن به تعطیلات
  • قرار ملاقات

البته برخی از مبتلایان به کرونوفوبیا هم هستند که این اضطراب را به طور موقعیتی تجربه نمی‌کنند. بلکه ترس از آینده به عنوان یک تنش پایدار در اکثر موقعیت‌های زندگی با آن‌هاست.

چگونه با ترس از آینده خود کنار بیاییم؟

ترس از آینده باعث ناراحتی زیادی می‌شود و شما را درگیر افکار پر تنش و استرس زا می‌کند. در ادامه راهکارهایی برای مقابله و کنار آمدن با ترس از آینده در نظر گرفته ایم.

1. به سلامت جسمانی خود اهمیت دهید

سلامت جسمانی همیشه بر سلامت عاطفی تاثیر گذار است. خواب، تغذیه و ورزش نقش مهمی در مدیریت علائم استرسی شما دارد. برای مثال: اضطراب خواب را دشوار می‌کند. اما محروم ماندن از خواب به طور کل باعث ترس از اینکه در آینده اضطرابتان بیشتر شود و نتوانید استراحت کنید را افزایش خواهد کرد. فعالیت بدنی به کاهش علائم اضطراب زا کمک می‌کند و به عملکرد بهتر خواب در شبانه روز کمک خواهد کرد.

2. صحبت با خود

یکی از تکنیک های مهم در رابطه با کاهش اضطراب، صحبت با خود است. اینکه نگران اتفاقات آینده باشیم طبیعی است اما ترس از آینده به صورت افراطی باعث ایجاد کرونوفوبیا می‌شود. وقتی که در رابطه با موضوعی نگران می‌شوید از خود سوال کنید که آیا این ترس واقعی است؟ اگر با منطقی فکر کردن به جواب “نه” رسیدید. سعی کنید انرژی که برای فکر به آینده گذاشته اید صرف کارهای مهم تری کنید.

اما اگر پاسخ شما به جواب سوالتان “مثبت” بود، سعی کنید که برای آینده برنامه ریزی داشته باشید تا با مشکلی روبرو نشوید. در واقع از الان پیشگیری صورت می‌گیرد.

3. صحبت در رابطه با ترس

صحبت در رابطه با چیزی که از آن ترس دارید هیچوقت آسان نیست! اما گاهی اوقات صحبت در مورد ترس از آینده سبب کاهش احساس ترس و استرس خواهد شد. کمک از روانشناس و صحبت با او سبب کاهش علائم اضطراب و استرس در شما خواهد شد. یا از دوستان و اطرافیان خود کمک بگیرید.

4. علامت گذاری کنید

زمانی که به ترس از آینده فکر کردید. بستن یک کش به دست، نوازش جسم تسکین دهنده و نگه داشتن یخ در دست کمک خواهد کرد تا به زمان حال بازگردید. به محض اینکه این تفکرات به سمت شما حمله ور شد از تکنیک علامت گذاری استفاده کنید.

علل و عوامل خطر دچار شدن به ترس آینده

با توصیفاتی که از فوبیای آینده گفته شد. این سوال پیش می آید که چه افرادی بیشتر به این مشکل مبتلا می‌شوند؟ و چه عواملی در بروز آن تاثیر دارند؟ در جواب به این پرسش باید به موارد زیر اشاره کرد.

  •  افراد مسن و آن‌هایی که به دلیل ابتلا به بیماری‌های جدی بیشتر به زمان باقی‌مانده از عمر خود فکر می‌کنند؛ بیش از سایرین ترس از آینده نامعلوم را گزارش می‌دهند.
  •  افرادی که در زندان‌ها به سر می‌برند وقتی شروع به شمردن زمان باقی مانده از حبس خود می‌کنند، احتمالا دچار ترس شدید از آینده می‌شوند. که این وضعیت اغلب تحت عنوان روان رنجوری زندانی شناخته می‌شود.
  • کرونوفوبیا در زمان‌هایی که فجایع طبیعی نظیر سیل یا زلزله رخ داده و افراد آن منطقه زمان از دست‌شان در رفته نیز بروز پیدا می‌کند. این ترس بیشتر به خاطر تغییرات ناگهانی و تخریب همه پیرامون‌شان هست.

علاوه بر موارد بالا افسردگی و تجربه رویدادهای ناخوشایند در زندگی از دیگر مواردی است که می‌تواند در بروز کرونوفوبیا تاثیرگذار باشد.

درمان ترس از آینده

اگر ترس از آینده در شما آن قدر شدت گرفته که عملکرد روزانه نظیر فعالیت شغلی، تحصیلی یا روابط خانوادگی‌تان را تحت تاثیر قرار داده. باید برای درمان آن به یک روانشناس مراجعه نمایید. نتایج تحقیقات بالینی نشان می‌دهند که انواع فوبیا از جمله ترس از آینده به رواندرمانی به خصوص با رویکردهای شناختی تا حد زیادی جواب مثبت داده. و اکثر افراد پس از گذراندن طول درمان به طور محسوسی بهبودی گزارش می‌کنند. برای آشنایی با انواع روش‌های کاهش و درمان اضطراب کلیک کنید.

در رویکرد شناختی درمانگر تلاش می‌کند تا شما را با افکار زیربنایی که منجر به بروز علائم هیجانی ناخوشایند می‌شوند مواجه کرده و برای اصلاح آن‌ها به کمک شما بیاید. همچنین با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر ریلکسیشن و مواجه سازی تدریجی به مرور یاد می‌گیرید که چگونه در یک موقعیت تنش زا پاسخ‌های سالمی از خود بروز دهید.

در دارو درمانی به بهبود علائم از جمله اضطراب پش بینی کمک کند. اما زمانی دارو درمانی جواب می‌دهد که با روان درمانی ترکیب شود. از داروهای ضد اضطراب برای درمان این بیماری استفاده می‌شود. استفاده از داروها توسط پزشک تجویز می‌شود.

درمان هایی که برای ترس از ارتفاع صورت می‌گیرد عبارت است از.

  • مواجهه درمانی
  • غرقه سازی
  • درمان شناختی رفتاری
  • حساسیت زدایی منظم

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیا کلیک کنید.

کلام آخر

با توجه به همه راهکارهایی که برای ترس از آینده گفته شد. بهترین راه درمانی کمک از روانشناس است. روانشناسان با استفاده از تکنیک های مناسب هر فرد به او کمک خواهند کرد تا بر ترس های خود غلبه کند و در نهایت علائم اضطراب و استرس در فرد کاهش یابد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از آینده مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا مصرف دارو به درمان ترس از آینده کمک می کند؟

ترس از آینده معمولا به مصرف دارو نیازی ندارد و به درمان های مبتنی بر گفت و گو به خوبی جواب می دهد. در نتیجه در قدم اول لازم است که به روانشناس مراجعه نمایید اگر میزان اضطراب بسیار شدید باشد و هم زمان مشکلات روان شناختی دیگری نیز حضور داشته باشند که به درمان های دارویی ضرورت می بخشند روانشناس شما را به یک پزشک برای دریافت دارو ارجاع خواهد داد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره