اعتیاد به اینترنت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اعتیاد به اینترنت این روزها تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است که می‌تواند سلامت فرد و حضور مفید او در جامعه را مختل کند. همه افراد در طول روز وقت زیادی را صرف برنامه‌های مختلف و استفاده از اینترنت می‌کنند اما برخی افراد در این مورد بسیار افراط می‌کنند به طوری که سلامت و زندگی اجتماعی‌شان آسیب می‌بیند. همچنین استفاده زیاد از اینترنت می‌تواند بر جنبه‌های دیگر زندگی مانند تحصیلات، رفتار و روان تاثیر بگذارد. به همین دلیل ضروری است که از اعتیاد به اینترنت و روش‌های ترک آن آگاهی یابید تا گامی موثر در این زمینه بردارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به اینترنت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های  9099070354 تماس بگیرید.

اعتیاد به اینترنت

معتادان به اینترنت کسانی هستند که زمان بسیار زیادی را صرف اینترنت می‌کنند. این افراد به جای تامین نیازهای روزانه خود مدام پای اینترنت هستند. اعتیاد به اینترنت یک بیماری شناخته نشده است اما اثرات آن بیشتر از آنچه تصور می‌شود بر زندگی تاثیر می‌گذارد. این اعتیاد باعث می‌شود فرد وابسته در صورت دور ماندن از اینترنت احساسات منفی داشته باشد یا پرخاشگر شود.

عوامل ایجاد کننده اعتیاد به اینترنت

عوامل ایجاد کننده اعتیاد به اینترنت

عواملی که موجب اعتیاد به اینترنت در افراد می‌شوند عبارت اند از:

✨خجالتی بودن

افراد خجالتی نمی‌توانند در دنیای واقعی با افراد ارتباط برقرار کنند. اینترنت باعث می‌شود این افراد در صحبت با دیگران ناشناس بمانند. در نتیجه فضای مناسبی برای افراد خجالتی فراهم می‌شود تا بتوانند به راحتی با دیگران ارتباط بگیرند.

فروشگاه آرامیس

✨گرایش به اعتیاد در شخصیت

بعضی افراد و شخصیت‌ها زودتر از دیگر افراد به اعتیاد دچار می‌شوند. این افراد در زندگی به چیزهای زیادی وابستگی اعتیاد گونه دارند که اعتیاد به اینترنت یکی از این‌ها است.

✨اعتیاد به اینترنت | برای رها شدن

برخی افراد برای فرار از واقعیت یا موقعیتی که در آن هستند، غرق اینترنت می‌شوند. آن‌ها برای فرار از دغدغه‌های روزانه از اینترنت استفاده می‌کنند. این افراد با اعتیاد به اینترنت حواس خود را از حقیقت تلخی که در زندگی آزارشان می‌دهد، پرت می‌کنند.

✨تخلیه شدن هیجان

لایک شدن، کامنت بالا گرفتن یا درآمد از طریق بعضی بازی‌ها حس هیجان آن‌ها را ارضا می کند. این کارها باعث می‌شود فرد در زندگی احساس سرزندگی کند.

✨پاسخ های بیوشیمیایی

بازی‌های اینترنتی موجب ترشح هورمون اندروفین و دوپامین می‌شود. این هورمون‌ها موجب احساس نشاط و سرزندگی در فرد می‌شود که همین امر موجب اعتیاد به اینترنت می‌گردد.

اعتیاد به اینترنت و انواع مختلف آن

فرد معتاد به اینترنت ممکن است گرفتار یک یا چند نوع اعتیاد به اینترنت شده باشد. این اعتیاد بر جنبه‌های مختلف روانی زندگی فرد تاثیر گذار است. انواع این اعتیادها عبارتند از:

_اعتیاد به اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی

_اعتیاد به تماشای برنامه‌های مستهجن در اینترنت

_اعتیاد به مصرف گرایی آنلاین یا خرید و فروش‌های غیر قانونی

_اعتیاد به بازی‌های آنلاین که برای سلامتی روانی و جسمی فرد خطرناک است.

_اعتیاد به اطلاعات زیاد

برای آشنایی بیشتر با نحوه برخورد با اعتیاد رفتاری کلیک کنید.

عوارض اعتیاد به اینترنت

مطالعات نشان داده که معتادان به اینترنت بیش از دیگر افراد دچار اضطراب، افسردگی و میل به خودکشی می‌شوند. در ادامه به برخی از مشکلات ناشی از اعتیاد به اینترنت اشاره می‌کنیم:

◀مشکلات جسمی

افرادی که طولانی مدت پشت کامپیوتر می‌نشینند دچار مشکلات مچ و دست می‌شوند. این افراد گردن درد و کمر درد را بخاطر حالت نشستن زیاد تجربه می‌کنند. نگاه کردن زیاد به صفحه مانیتور باعث می‌شود دچار مشکلات خشکی چشم و دیگر مشکلات بینایی شوند. ثابت نشستن پشت کامپیوتر موجب کم تحرکی و بروز چاقی در این افراد می‌شود.

◀اعتیاد به اینترنت | مشکلات روحی

تحقیقات نشان داده که افراد وابسته به اینترنت مشکلات روحی همچون اضطراب، افسردگی، تفکرات وسواسی و اختلالات عاطفی دارند. همچنین این تحقیقات بیان کردند که عزت نفس در کاربرانی که معتاد به اینترنت هستند، به نسبت افرادی که این وابستگی را ندارند به طور چشمگیری پایین‌تر است.

◀مشکلات خانوادگی

یکی از نتایج وابستگی به اینترنت بروز مشکلات خانوادگی است. اعتیاد به اینترنت و اختصاص دادن زمان زیاد به رایانه و گوشی موبایل موجب کم شدن پیوند عاطفی بین همسران و والدین و فرزندان می‌شود. در نتیجه سلامت خانواده به خطر می‌افتد.

برای آشنایی با راه های تشخیص اعتیاد به موبایل کلیک کنید.

◀مشکلات اجتماعی

وابستگی و اعتیاد به اینترنت موجب فردگرایی و تمایل به انزوا می‌شود. فرد وابسته به اینترنت در شبکه‌های اجتماعی به مکالمات سطحی با افراد غریبه می‌پردازد. این افراد از تعامل و صحبت‌های واقعی با افراد آشنا و دوستان و فامیل باز می‌مانند. این امر باعث کم شدن تعاملات اجتماعی و در نتیجه کم شدن مهارت‌های اجتماعی در وی می‌شود.

◀اعتیاد به اینترنت | مشکلات مالی

از دیگر مشکلات ناشی از اعتیاد به اینترنت می‌توان به مشکلات مالی اشاره کرد. این مشکلات سبب می‌شوند فرد به جای کسب درآمد وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی کند.

علائم اعتیاد به اینترنت

علائمی که نشان دهنده اعتیاد به اینترنت در فرد هستند به شرح زیر می‌باشند:

?اعتیاد به اینترنت | مختل شدن روابط اجتماعی

افراد وابسته به اینترنت وقت زیادی را صرف چت کردن، بازی‌های اینترنتی و… می‌کنند. این امر به روابط اجتماعی آن‌ها آسیب می‌زند. به طوری که از برقراری ارتباط با انسان‌های واقعی و به دنبال آن شغل و موقعیت‌های اجتماعی باز می‌مانند.

?عملکرد شغلی یا علمی ضعیف نسبت به قبل

معتادان به اینترنت در فضای شغلی یا تحصیلی خود نمی‌توانند گوشی را زمین بگذارند. این امر سبب تضعیف عملکرد شغلی و تحصیلی این افراد می‌شود.

?تمایل شدید به دسترسی به اینترنت

این گونه افراد دائما در حال فرار کردن از زندگی اجتماعی خود هستند. برای فرار از زندگی اجتماعی خود به اینترنت روی می‌آورند. این افراد در صورت نبود اینترنت احساس کلافگی و ناراحتی شدید می‌کنند.

حتما درباره نحوه درمان اعتیاد رفتاری بخوانید.

راهکارهای مناسب ترک وابستگی به اینترنت

بهتر است به پیامدهای منفی اعتیاد به اینترنت فکر کرده و هر چه سریع‌تر برای کنار گذاشتن آن تلاش کنید. بسیاری از افراد از پیامدهای منفی اعتیاد به اینترنت آگاه هستند اما نمی‌دانند چطور آن را ترک کنند. در ادامه به برخی از این راهکارها می‌پردازیم:

?تعادل برقرار کردن در استفاده از اینترنت

برای مدت آنلاین بودن خود در شبکه‌های اجتماعی زمانی در نظر بگیرید و حتما از آن پیروی کنید. مثلا مشخص کنید که یک ساعت با اینترنت کار کنید و یک ساعات بعد آن به انجام کار، ورزش و یا هر فعالیت دیگر بپردازید.

?گروه درمانی

با حضور پیدا کردن در گروه‌های مختلف می‌توانید روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید. در این گروه‌های درمانی افراد مختلف در مورد تجربیات خود در این زمینه صحبت می‌کنند و شما می‌توانید از تجربیات آنان استفاده کنید. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

?درمان های روانشناسی

درمان‌های روانشناسی مشکلات حاصل از اعتیاد به اینترنت نظیر افسردگی و اعتیاد را بهبود می‌بخشد. از انواع درمان‌های روانشناسی می‌توان به رفتار درمانی و روانکاوی اشاره کرد.

?افزایش رابطه مثبت با خانواده و دوستان

ارتباط بصری و حضوری با نزدیکان می‌تواند یکی از بهترین راهکارهای ترک اعتیاد به اینترنت باشد. تحقیقات نشان داده یکی از دلایل اعتیاد به اینترنت نداشتن ارتباط موثر با خانواده و نزدیکان است. در صورت بهبود روابط خانوادگی و دوستانه، می‌توان بهبود فرد را پیشبینی کرد.

?پیدا کردن سرگرمی‌های خارج از اینترنت

فرد باید وقت خود را با سرگرمی‌های مناسب خودش پر کند. با کمی خلاقی می‌توانید فعالیت‌های متنوعی را برای سرگرمی پیدا کنید. فعالیت‌هایی نظیر کلاس‌های ورزشی، کلاس‌های موسیقی یا عضویت در یک گروه اجتماعی در این زمینه بسیار موثر هستند.

?دارودرمانی

برخی پزشکان در صورت زیاد بودن اثرات اعتیاد به اینترنت در زندگی فرد، برای بهبود او از دارو درمانی استفاده می‌کنند. معمولا دارو در این زمینه استفاده نمی‌شود مگر اینکه افسردگی و اضطراب بسیار شدید باشد.

تفاوت میان عادت و اعتیاد به اینترنت

فرق عادت و اعتیاد به اینترنت

به طور کلی عادت رفتاری است که افراد به صورت مرتب و مداوم در زندگی خود انجام می‌دهند. برخی از این اعتیاد ها مفید و برخی دیگر مضر هستند. برای مثال اگر فردی هر روز در هنگام صبحانه ایمیل های خود را به وسیله اینترنت چک کرده و سپس یه انجام کارهای خود می‌پردازد؛ این احتمالا تنها یک عادت است.

اما گاهی افراد وقتی شروع به استفاده از اینترنت می‌کنند؛ دیگر نمی‌توانند از آن دست کشیده و مدت زمان زیادی را به اینکار اختصاص می‌دهند. این یک نوع اعتیاد محسوب می‌شود. اعتیاد به اینترنت امروزه در بسیاری از افراد و جوامع دیده می‌شود و بسیار آسیب زا است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

اعتیاد به اینترنت در کودکان

اعتیاد به اینترنت مخصوصا در مورد کودکان و نوجوانان، بیشتر نگران کننده است؛ چرا که آنها در حال رشد بوده و همچنین هنوز قادر به درک بسیاری از مسائل نیستند. از همین رو مشکلات بیشتری را در مقایسه با بزرگسالانی که درگیر این نوع از اعتیاد هستند؛ تجربه می‌کنند. امروزه کودکان زیادی به اینترنت دسترسی داشته و هیچ کنترلی نیز بر آنها اعمال نمی‌شود. در واقع استفاده از این فضا به روش درست، می‌تواند بسیار آموزنده باشد. اما این شرایط به ندرت دیده می‌شود.

سخن پایانی

امروزه اعتیاد به اینترنت در بیشتر افراد جامعه دیده شده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. گاهی افراد حتی از این موضوع مطلع هم نیستند و تصور می‌کنند که برای رفع نیازهایشان از اینترنت استفاده می‌کنند. فرهنگ سازی و آموزش در این مورد بسیار حائز اهمیت بوده و باید گروه های مختلف سنی را نیز در بر گیرد. بهتر است افراد در این مورد با یک روانشناس مشورت کرده و همچنین خود نیز در این اقدامات لازم را انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به اینترنت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های  9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

  1. الان به خاطر اموزش مجازی و تکالیفی که بچه ها توی گوشی انجام میدن چجوری میشه کنترل شون کرد که کمتر از اینترنت استفاده کنن؟

    1. با تعیین زمان مشخص و ایجاد سرگرمی های دیگر میتونید از این مساله جلوگیری کنید. در اینباره میتونید با مشاوره های کودک نیز مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره