دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی چه پیامدهایی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی یکی از مشکلات رایج به‌خصوص برای زوجینی است که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند. هرکدام از ما با شروع زندگی مشترک دل‌مان می‌خواهد زندگی مستقل خودمان را داشته باشیم. بااین‌حال بسیاری از مواقع دخالت‌های اطرافیان در زندگی زناشویی تبدیل به چالشی می‌شود که آرامش زندگی شما را از بین خواهد برد. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بفهمید بسیاری از این دخالت‌ها تقصیر خود شما هستند. در واقع اگر شما بتوانید مرزهای زندگی‌تان را به‌درستی در مقابل دیگران مشخص کنید درگیر بسیاری از این مشکلات نخواهید شد. بااین‌حال دلایلی مثل سن پایین ازدواج و نداشتن تجربه کافی یا مشکلات شخصیتی اطرافیان بسیاری از مواقع باعث ازبین‌رفتن این مرزها می‌شود. اگر شما هم در این شرایط قرار گرفته‌اید شاید بهتر باشد از مشاوره خانواده دریافت نمایید.

چرا باید جلوی دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی را بگیریم؟

بعضی اوقات و به‌خصوص زمانی که شما یا همسرتان بیش از حد به خانواده خود وابسته باشید این سؤال پیش می‌آید که اصلاً چرا باید جلوی دخالت‌ها را گرفت؟ در حقیقت بسیاری از خانم‌ها یا آقایان احساس می‌کنند که به این کمک‌ها نیاز دارند و حتی رفتار اطرافیان‌شان را اصلاً دخالت نمی‌دانند. روان‌شناسان خانواده معتقدند این طرز فکر باور خطرناکی است که می‌تواند زندگی شما را حتی به سمت جدایی پیش ببرد. این موضوع را به خاطر داشته باشید که هدف اصلی ازدواج و تشکیل زندگی جدید این است که شما مستقل از خانواده، زندگی خودتان را بسازید. اگر احساس می‌کنید توانایی انجام این کار را ندارید به این معنی است که شما به‌طورکلی آمادگی لازم برای ازدواج را ندارید؛ بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک شما به وجود بیاورد. برای رفع دعواهای خانوادگی کلیک کنید.

 به این موضوع دقت داشته باشید که شاید همسرتان مانند شما فکر نکند. شاید او رفتار اطرافیان شما را کمک به خود و زندگی‌اش در نظر نگیرد. این شرایط می‌تواند اختلافاتی را در زندگی مشترک‌تان به همراه داشته باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که دخالت‌های اطرافیان می‌تواند به دنبال داشته باشد این است که اولاً بسیاری از مواقع این دخالت‌ها به دلیل علاقه شخص مقابل به شما یا همسرتان با سوگیری اتفاق می‌افتد به‌علاوه وقتی نظرات مختلفی را می‌شنوید نمی‌دانید بهتر است به کدام یک عمل کنید. درحالی‌که اگر شما و همسرتان به‌تنهایی یا با کمک‌گرفتن از یک متخصص مشکلات زندگی‌تان را حل کنید تا حد زیادی از سردرگمی بین نظرات مختلف نجات پیدا می‌کنید.

دلایل دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی

ترس و نگرانی والدین

بسیاری از پدر و مادرها به‌خصوص در سال‌های اول زندگی تصور می‌کنند که شما به‌تنهایی از پس مشکلات برنخواهید آمد. به همین خاطر سعی می‌کنند در تمامی مسائل زندگی کمک‌تان کنند. این عادت به‌خصوص در میان والدینی دیده می‌شود که در سال‌های کودکی و نوجوانی هم بیشتر کارهای فرزندشان را به جای او انجام می‌دهند. در واقع این افراد نگرانی خود را برای خوشبختی شما به این شکل نشان می‌دهند.

دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی به دلیل وابستگی به والدین

یکی دیگر از دلایل دخالت اطرافیان این است که شما یا همسرتان بیش از حد به والدینتان وابسته هستید. وابستگی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. برای مثال وقتی از نظر محل زندگی یا وضعیت درآمد به خانواده‌ها وابسته باشید باید بپذیرید که استقلال و مرزهای زندگی‌تان تا حد زیادی از بین خواهد رفت. این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که روان‌شناسان خانواده معتقدند دوران عقد نباید بیش از حد طولانی شود، چرا که وابستگی مالی در این دوران خواه‌ناخواه وجود دارد.

نداشتن حریم خصوصی

بعضی از دختر و پسرها تمامی مسائل زندگی خود را برای خانواده یا دوستان تعریف می‌کنند. یادتان باشد که وقتی شما دیگران را در مسائل زندگی‌تان شریک می‌کنید در واقع به آن‌ها اجازه می‌دهید که نظرات‌شان را بیان کنند و این همان دخالتی است که نهایتاً از آن می‌رنجید. در نتیجه سعی کنید تا جای ممکن مسائل مهم زندگی را بین خود و همسرتان نگه دارید.

فروشگاه آرامیس

آمادگی نداشتن زوجین برای ازدواج

همان‌طور که گفتیم بسیاری از دلایل دخالت‌های اطرافیان در زندگی مشترک شما به خودتان برمی‌گردد. وقتی توانایی و مهارت لازم برای مدیریت خانواده خود را نداشته باشید در واقع به دیگران اجازه می‌دهید که در زندگی شما دخالت کنند. نداشتن مهارت‌های کافی برای زندگی زناشویی، سن پایین ازدواج و همین‌طور وابستگی اقتصادی از جمله علامت‌هایی هستند که نشان می‌دهند شما آمادگی شروع زندگی مشترک را ندارید. این شرایط باعث می‌شود تا دیگران احساس کنند باید به شما کمک کنند؛ همین کمک‌کردن‌ها به‌تدریج شما را به این نتیجه می‌رساند که دیگران استقلال زندگی‌تان را از بین برده‌اند.

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی

راهکارهای مقابله با دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی

با همسرتان صحبت کنید

اولین راهکار برای اینکه بتوانید زندگی‌تان را از دخالت های اطرافیان نجات بدهید این است که شما و همسرتان با هم هماهنگ باشید. اگر همسرتان از مسائل داخل خانه با اطرافیان صحبت می‌کند یا اگر شما احساس می‌کنید دیگران در زندگی‌تان دخالت می‌کنند این موضوع را با همسرتان درمیان بگذارید. صحبت کردن از زمان‌های رفت و آمد با خانواده و مسائلی که می‌خواهید بین خودتان باقی بماند از جمله موضوعاتی است که باید راجع به آن با یکدیگر صحبت کنید. بهتر است در یک فضای آرام و دوستانه راجع به مرزهای خانواده با همسرتان صحبت کنید و یک تصمیم مشترک برای زندگی‌تان بگیرید. برای آشنایی با راه‌های جلوگیری از دخالت خانواده همسر کلیک کنید.

حریم زندگی‌تان را حفظ کنید

همان‌طور که گفتیم بسیاری از دخالت‌ها به این خاطر ایجاد می‌شود که شما یا همسرتان مسائل خانواده را بیرون از آن مطرح می‌کنید. در نتیجه برای رفع این مشکل باید سعی کنید برای خانواده خود مرز مشخصی داشته باشید. سعی کنید اتفاقات زندگی خود به‌خصوص اختلاف‌ها یا مشکلاتی که دارید را با دیگران در میان نگذارید. اگر احساس می‌کنید باید راجع به موضوعی با کسی مشورت کنید و به‌تنهایی نمی‌توانید راجع به آن تصمیم بگیرید بهترین راه این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین به این خاطر که وابستگی به شما یا همسرتان ندارند بدون جانب‌داری حرف‌های‌تان را گوش می‌کنند و در پیداکردن راهکار مناسب به شما کمک خواهند کرد.

میزان ارتباط‌تان را کنترل کنید

احتمالاً شما هم به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که وقتی با فردی بیش از حد ارتباط داشته باشید او در جریان بسیاری از مسائل زندگی شما قرار می‌گیرد و به‌تدریج به خودش اجازه می‌دهد راجع به مسائل زندگی شما نظر بدهد. به همین خاطر بهتر است روابط خود را در حد کنترل شده نگه دارید.

بلافاصله جواب ندهید

وقتی دیگران راجع به زندگی شما نظر می‌دهند مجبور نیستید بلافاصله به نظر آن‌ها جواب بدهید. برای مثال می‌توانید از آن‌ها تشکر کنید و بگویید که روی نظرشان فکر می‌کنید و یا با همسرتان راجع به آن مشورت خواهید کرد. با این روش شما کمک دیگران را رد نمی‌کنید و درعین‌حال به آن‌ها نشان می‌دهید که بدون فکرکردن نظرات‌شان را نخواهید پذیرفت.

مقایسه دخالت اطرافیان و مشاوره

دخالت اطرافیان از آن دسته موضوعاتی است که اگر نسبت به آن بی‌توجه باشید زندگی شما را دچار مشکل خواهد کرد. بسیاری از مواقع بی‌تجربگی دختران و پسران باعث می‌شود با کسی که در زندگی آن‌ها دخالت می‌کند درگیر شوند و این موضوع شرایط را به‌مراتب بدتر می‌کند. از طرف دیگر گاهی اوقات هرچقدر با همسرتان راجع به ناراحتی خود صحبت می‌کنید احساس می‌کنید که او متوجه خواسته شما نیست. در این شرایط بهترین کار این است که از مشاور کمک بگیرید. مشاورین با توجه به دانش و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند شما را راهنمایی کنند تا مشکلات‌تان را حل کنید.

بسیاری از مواقع مشکلات به این خاطر ایجاد می‌شود که شما یا همسرتان مهارت‌های زندگی زناشویی مثل حل کردن اختلافات یا صحبت‌کردن با یکدیگر را بلد نیستید. اگر مشاور احساس کند که این مشکلات در زندگی شما وجود دارد می‌تواند جلساتی را برای آموزش این مهارت‌ها به شما در نظر بگیرد. با یادگیری این مهارت‌ها زندگی شما شرایط بهتری پیدا می‌کند و تا حد زیادی از دخالت‌های اطرافیان راحت خواهید شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت اطرافیان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چطور با دخالت خانواده همسرم کنار بیایم؟

در اولین قدم بهتر است با همسرتان راجع به حد و مرزهای زندگی زناشویی صحبت کنید و از او بخواهید این مرزها را رعایت کند. علاوه بر این وقتی نظرات آنها را می‌شنوید بلافاصله پاسخ ندهید و بگویید که روی نظراتشان فکر خواهید کرد.

چطور به همسرم بگویم که نباید همه چیز را برای خانواده‌اش تعریف کند؟

احتمالاً نداشتن اعتمادبه‌نفس در همسر شما یا ترس و نگرانی‌های والدین باعث بروز این شرایط شده است. با همسرتان صحبت کنید و سعی کنید با بالا بردن اعتمادبه‌نفس وی این مشکل را برطرف کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره