زندگی در خانه پدر زن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زندگی در خانه پدر زن تجربه‌ای است که برای برخی از زوج‌های جوان پیش می‌آید. این موضوع در کشور ما کمتر از زندگی خانم‌ها با خانواده شوهر جا افتاده است. به همین خاطر شاید زندگی‌کردن با خانواده زن مشکلاتی را برای آقایان به همراه داشته باشد. برای مثال بسیاری از آقایان در این شرایط احساس می‌کنند غرور و استقلال خود را ازدست‌داده‌اند. به‌علاوه زندگی در کنار خانواده‌ها همیشه می‌تواند حساسیت‌های خاص خودش را داشته باشد. گاهی اوقات هم این حساسیت‌ها زندگی زوجین را درگیر خودش می‌کند. به همین خاطر لازم است که با اصول زندگی در خانه پدرزن آشنایی داشته باشید. در صورتی که با مسائلی در این زمینه درگیر شده‌اید، می‌توانید از مشاوره خانواده استفاده نمایید.

اهمیت مدیریت زندگی در خانه پدر زن

“خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا رود دیوار کج”، اگر از روز اول ازدواج قرار شده نزدیک منزل پدر زن ویا در محلی مشترک با خانواده زن تان زندگی کنید، بهتر است حدود روابط و موضع خودتان را از همان روزهای اول مشخص نمایید.

 هرچقدر بیشتر و بهتر بتوانید این شرایط را مدیریت کنید زندگی برای شما و همسرتان بهتر پیش خواهد رفت. به‌علاوه یک مدیریت خوب می‌تواند شما را نزد خانواده همسرتان نیز عزیزتر کند. به همین خاطر بهتر است به برخی از بایدونبایدها توجه کافی داشته باشید. اما اگر احساس می‌کنید اوضاع دارد از کنترلتان خارج می‌شود پیشنهاد می‌کنیم حتما از مشاور خانواده برای بهبود شرایط کمک بگیرید. برای آشنایی با راه‌های جلوگیری از دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی کلیک کنید.

نکاتی که برای زندگی در خانه پدر زن باید رعایت کنید

مرزهای مشخصی داشته باشید

یکی از اولین آسیب‌های زندگی در خانه پدر زن و خانه‌ای غیرمستقل این است که مرزهای زندگی مشترک شما از بین می‌رود. چه بخواهید و چه نخواهید دیگران در جریان بسیاری از مسائل شما قرار می‌گیرند. آن‌ها خواهند فهمید چه زمانی بین شما و همسرتان اختلاف پیش می‌آید یا چه روزهایی بهتر از همیشه هستید؛ شرایط مالی، خرج‌هایی که می‌کنید و حتی ساعت‌های رفت‌وآمد شما همگی برای خانواده همسرتان مشخص هستند.

شاید این آخرین چیزی باشد که ما از زندگی مشترک می‌خواهیم. به همین خاطر باید برای این شرایط فکری بکنید. در اولین قدم بهتر است با همسرتان نیز صحبت کنید. از او بخواهید که حریم زندگی شخصیت‌تان را حفظ کند. به خاطر داشته باشید که تمامی مسائل ریزودرشت زندگی شما باید میان خودتان دو نفر باقی بماند.

به‌علاوه سعی کنید محیط زندگی شخصی داشته باشید. برای مثال اگر یک اتاق از خانه پدرزن‌تان برای شما در نظر گرفته شده است، سعی کنید به این اتاق مانند خانه نگاه کنید. گاهی اوقات دونفره و درون همین اتاق غذا بخورید. شاید این کار در ابتدا به نظر خانواده همسرتان بد باشد. اما سعی کنید دلایل خود را برای آن‌ها توضیح بدهید. از این طریق می‌توانید تا حدودی حریم خصوصی زندگی‌تان را حفظ کنید.

همسرتان را بر سر دوراهی قرار ندهید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که می‌توانید انجام بدهید این است که همسرتان را میان خود و خانواده‌اش قرار بدهید. بسیاری از آقایان وقتی از زندگی با خانواده همسر یا از اختلافات پیش آمده خسته می‌شوند همیشه از همسرشان توقع دارند که اوضاع را سر و سامان بدهد. اما به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات واقعا کاری از دست همسرتان برنمی آید. همیشه از او توقع نداشته باشید که به پدر و مادرش بگوید باید با شما مثل یک مهمان رفتار کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که همسرتان حق دارد به همان اندازه که شما را دوست دارد والدین‌اش را هم دوست داشته باشد. بر سر دوراهی قرار دادن او می‌تواند همسرتان را در شرایط روحی نامناسبی قرار بدهد. برای اطلاع از روش‌های رفع دعوای خانوادگی کلیک کنید.

حفظ حرمت‌ها و زندگی در خانه پدر زن

اگر می‌خواهید در کنار خانواده پدر زن تان زندگی کنید مهم‌ترین اصل این است که حرمت‌ها را نگه دارید. به خاطر داشته باشید ازبین‌رفتن حرمت‌ها موضوعی است که برگشتی برای آن وجود ندارد. اما گاهی اوقات نگه‌داشتن حرمت‌ها بسیار سخت می‌شود. به‌خصوص در زمان‌هایی که احساس می‌کنیم دیگران احترام ما را نگه نمی‌دارند احترام گذاشتن کار بسیار سختی خواهد بود. اما واقعیت این است که شما از هیچ‌کس به جز خودتان نمی‌توانید توقع داشته باشید. اگر احساس می‌کنید ارتباط شما با اعضای خانه به‌گونه‌ای است که ممکن است با هم درگیر شوید بهتر است کمی فاصله خود را با آن‌ها حفظ کنید.

با فرهنگ خانواده همسرتان آشنایی داشته باشید

یکی از مهم‌ترین دلایل به مشکل خوردن با خانواده همسر اختلافات فرهنگی است. بسیاری از مواقع اینکه شما فرهنگ و سلیقه یک خانواده را نمی‌شناسید می‌تواند باعث بروز سوءتفاهم یا مشکلات بسیاری شود.

اما اگر شناخت بهتری از هم داشتید شاید این مشکلات هرگز برای‌تان پیش نمی‌آمد. به همین خاطر بهتر است پیش از اینکه تصمیم بگیرید با خانواده همسرتان زندگی کنید اطلاعات خود را راجع به فرهنگ این خانواده افزایش بدهید. آشنایی‌های پیش از ازدواج و همین‌طور کمک‌گرفتن از همسرتان می‌تواند در این زمینه اطلاعات خوبی به شما بدهد. اگر به خاطر تفاوت فرهنگی دچار مشکلاتی شده‌اید، حتما مقاله اختلافات خانوادگی را بخوانید.

به خانواده همسرتان کمک کنید

اگر قرار است در خانه پدر زن تان زندگی کنید به این معنی است که شما یکی از اعضای آن خانواده هستید. پس سعی کنید درست مانند یکی از اعضا در کارها و مخارج به سایرین کمک کنید. این کار باعث می‌شود خودتان نیز جایگاه بالاتری داشته باشید. به‌علاوه آن‌ها نیز احساس راحتی و صمیمیت بیشتری با شما می‌کنند و بسیاری از مشکلات میان شما پیش نخواهد آمد.

از کسی توقع نداشته باشید

بسیاری از مشکلات دختران و پسران امروزی به دلیل توقع آن‌ها پیش می‌آید. بسیاری از ما توقع داریم خانواده همسر برای‌مان هرکاری انجام بدهند. اما به‌خاطر داشته باشید که آن‌ها هیچ وظیفه‌ای در قبال شما ندارند. اگر به شما اجازه داده‌اند که در خانه آن‌ها زندگی کنید این کار از روی محبت بوده است. اما نباید باعث شود توقع داشته باشید که آن‌ها به بقیه جوانب زندگی شما را نیز راه بیابند. توقع‌ها بسیاری از زمان‌ها باعث به‌وجودآمدن مشکلاتی می‌شوند که حل کردن آن‌ها انرژی بسیاری از هر دو طرف می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید از اختلاف دوری کنید سعی کنید صرفاً به خودتان متکی باشید.

کمک‌گرفتن از مشاور خانواده

زندگی کردن در خانه پدر زن گاهی اوقات هم غیرقابل‌تحمل می‌شود. نداشتن حریم خصوصی و برخوردهایی که ممکن است از خانواده همسرتان ببینید از یک سو و همین‌طور طعنه و کنایه‌های دیگران از سوی دیگر می‌تواند شما را در شرایط روحی نامناسبی قرار بدهد. در این شرایط شاید احساس کنید واقعاً کاری از دست‌تان برنمی‌آید. این موقعیت‌ها همان‌طور که گفتیم می‌تواند باعث مشکلات روحی بسیاری برای شما بشود؛ یا شاید دلیلی برای درگیری شما با دیگران باشد. بااین‌حال راه سومی هم وجود دارد که می‌تواند به شما برای تغییر شرایط کمک کند. این راه سوم کمک‌گرفتن از یک مشاور خانواده است.

بسیاری از آقایان کمک‌گرفتن از مشاور را نشانه ضعف می‌دانند. درحالی‌که مشاور با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارد تنها کسی است که می‌تواند برای حل کردن مشکلات به شما راه‌حل مناسبی ارائه کند. به همین خاطر اگر در شرایطی هستید که دیگر راه چاره‌ای به ذهن‌تان نمی‌رسد پیشنهاد می‌کنیم حتما از مشاور خانواده کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت اطرافیان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چطور می‌توانم در خانه پد رزن ام حریم خصوصی زندگی خودم را حفظ کنم؟

با همسرتان صحبت کنید و از او بخواهید که در این زمینه به شما کمک کند. شما می‌بایست تمامی مسائل کوچک و بزرگ زندگی‌تان را بین خودتان دو نفر نگه دارید و اجازه ندهید دیگران از آن چیزی بفهمند.

در مقابل طعنه‌ها و برخورد اعضای خانواده همسرم چطور باید برخورد کنم؟

تا جای ممکن سعی کنید احترام‌ها را نگه دارید؛ اما اگر احساس می‌کنید رفتار دیگران از آنچه که باید بدتر شده است در یک فضای دوستانه با آن‌ها صحبت کنید و احساس خود را راجع به حرف‌های آن‌ها بیان کنید. سعی کنید مشکلات را با گفت‌وگو برطرف کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره