وابستگی مرد به خانواده را چطور کم کنیم؟ نشانه های وابستگی همسر به خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وابستگی مرد به خانواده یکی از آن موضوعاتی است که تقریباً هیچ زنی تحمل نخواهد کرد. همه ما از مرد زندگی‌مان انتظار داریم که بتواند با اراده و استقلال زندگی‌اش را راه ببرد. اما متأسفانه مردانی هستند که هرچقدر هم بزرگ بشوند باز قادر نخواهند بود بدون دخالت خانواده زندگی‌شان را به جلو ببرند. این شرایط می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری روی زندگی مشترک شما داشته باشد.

در حقیقت مردان وابسته این پیام را به همسر خود منتقل می‌کنند که قابل‌اتکا نیستند. این موضوع تأثیر بسیاری روی کیفیت زندگی مشترک شما خواهد داشت. اگر همسرتان دائماً مسائل زندگی را برای خانواده‌اش بیان می‌کند به معنای این است که استقلال شما را نادیده می‌گیرد. این شرایط گاهی اوقات برای خانم‌ها غیرقابل‌تحمل می‌شود. اگر شما هم در چنین وضعیتی گرفتار شده‌اید شاید بهتر باشد با همسرتان صحبت کنید و یا مشاوره خانواده تلفنی برای تغییر شرایط دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی مرد به خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

وابستگی مرد به خانواده چیست؟

وابستگی مرد به خانواده چیست؟

وابستگی مرد به خانواده اگر به سبک و شیوه افراطی باشد؛ به حد بالایی استقلال و قدرت تصمیم گیری مرد را کاهش می‌دهد. زمانی که مردان به خانواده خود وابسته باشند، در زندگی مشترک با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهند شد. این مشکل بسیار آزار دهنده است و زمانی که اراده مرد خانواده در دست خودش نباشد؛ هیچ تصمیمی در خانه گرفته نمی‌شود. در واقع اعضای خانواده باید بر اساس دستورالعمل های پدر شوهر و مادر شوهر رفتار کنند. در این مقاله راجع به تمامی جوانب وابستگی مرد به خانواده صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

بررسی وابستگی مرد به خانواده قبل ازدواج

زندگی با مردی که به خانواده خود وابسته است بسیار سخت خواهد بود. این زندگی‌ها معمولا خیلی زود نشاط و پویایی خود را از دست می‌دهند. در شرایطی که خانواده همسرتان نیز دخالت کردن در زندگی شما را حق خود بدانند حتی ممکن است تا آستانه جدایی پیش بروید. به همین خاطر می‌بایست دوره آشنایی پیش از ازدواج را جدی بگیرید. به خاطر داشته باشید که این زمان به شما داده شده است تا به شناخت مناسبی از یکدیگر برسید.

اما نکته این است که بسیاری از مواقع خانم‌ها نمی‌دانند چطور باید وابستگی مرد به خانواده را تشخیص بدهند. یکی از نکاتی که بسیار کمک‌کننده خواهد بود این است که از مشاوره‌های پیش از ازدواج استفاده کنید. روانشناسان خانواده در این جلسات با بررسی شخصیت شما و طرف مقابل به‌خوبی می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. علاوه بر این از نشانه‌های دیگر وابستگی در آقایان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

🔹 قبل از هر تصمیمی باید با خانواده مشورت کنند.

🔹 همه‌چیز را برای خانواده توضیح می‌دهند.

🔹نمی‌توانند با خانواده مخالفت کنند.

🔹 در اکثر خاطرات آن‌ها ردپایی از والدین می‌بینید.

🔹معمولاً در انتخاب رشته تحصیلی یا شغل هم به نظر خانواده گوش کرده‌اند.

🔹 از نظر درآمدی استقلال ندارند.

وابستگی مرد به خانواده موجب اختلال در استقلال و تصمیم گیری او می‌شود. این دست مردان به احتمال بیشتری در زندگی مشترک شان مشکل دارند. هر چند که برای خانم وابستگی شوهرش آزاردهنده است، اما با دریافت کمک های تخصصی می‌توان این مساله را حل نمود.

پیامدهای وابستگی مرد به خانواده

❌ اضطراب

❌ استرس 

❌کاهش اعتماد به نفس

❌ بی توجهی

❌ ناتوان در قدرت تصمیم گیری

❌رفتار از روی احساسات

❌ نارضایتی از زندگی زناشویی

دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی

دلایل وابستگی مرد به خانواده

وابستگی مرد به خانواده بی دلیل اتفاق نمی‌افتد. مردان به دلایل مختلفی این رفتار را از خود بروز می‌دهند که در این بخش مقاله راجع به آنها توضیح داده ایم.

📌 پسر وابسته به مادر یا خانواده

یکی از دلایل وابستگی مرد به خانواده، شخصیت وابسته است. شخصیت وابسته همان‌طور که از نام آن پیداست برای کسانی به کار می‌رود که در تمامی جنبه‌های زندگی خود به دیگران وابسته هستند. آن‌ها معمولاً یک فرد را به‌عنوان نقطه اتکا زندگی انتخاب می‌کنند؛ و بدون اجازه او کوچک‌ترین کاری نخواهند کرد. یکی از نشانه‌های این افراد این است که به‌شدت از اینکه دیگران آن‌ها را رها کنند یا از دستشان ناراحت بشوند می‌ترسند.

📌 وابستگی مرد به خانواده به دلیل مشکل در اعتمادبه‌نفس

یکی از دلایل وابستگی مرد به خانواده این است که آن‌ها اعتمادبه‌نفس کافی برای تصمیم‌گیری مستقلانه را ندارند. بسیاری از مواقع این مشکل به دلیل تربیت اشتباه در خانواده ایجاد می‌شود. خانواده‌هایی که به فرزندشان اجازه نمی‌دهند کارهایش را به‌تنهایی انجام دهد پرورش اعتمادبه‌نفس را در او کور می‌کنند. و به‌جای آن این باور را در او ایجاد می‌کنند که باید برای همه کارهایش از کمک والدین استفاده کند.

📌 ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن، دلیلی برای وابستگی مرد به خانواده است. بسیاری از آقایان یا حتی خانم‌ها درگیر این تصور اشتباه هستند که اگر به خواسته‌های پدر یا مادر خود توجه نکنند آن‌ها ناراحت می‌شوند و او را طرد می‌کنند. اگرچه بسیاری از مواقع رفتار والدین است که باعث بروز این شرایط می‌شود بااین‌حال کسانی که چنین ترس‌هایی ندارند معمولاً برخوردهای سالم‌تری در برابر درخواست‌های والدین نشان می‌دهند.

ترس از اینکه والدین از دست فرزندشان ناراحت شوند یا او را طرد کنند و همین‌طور عذاب وجدانی که به دنبال این موضوع برای فرد پیش می‌آید از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث وابستگی به اعضای خانواده می‌شوند.

نوع وابستگی مرد به خانواده

نوع وابستگی مرد به خانواده از دو طریق صورت می‌گیرد. مردان از طریق مالی و تمام زندگی به خانواده وابسته هستند. برخی از مردان به دلیل اقتصادی به خانواده خود وابسته می‌شوند. مثلا از خانواده خود کمک مالی می‌گیرند تا چاله های مالی را با این روش بهبود دهند. اما برخی از مردان نیز هستند که تمامی جوانب زندگی خود را در اختیار خانواده قرار داده اند. به شیوه ای که نمی‌توانند هیچ اراده ای از خود بروز دهند. این نوع از مردان زندگی زناشویی پر چالشی را تجربه خواهند کرد. 

روش هایی برای کاهش وابستگی مرد به خانواده

راهکارهایی برای کاهش وابستگی مرد به خانواده

برای کاهش وابستگی مرد به خانواده همیشه راهکارهایی وجود دارد. این راهکار ها باعث افزایش کیفیت زندگی می‌شود. در این بخش مقاله راجع به روش های کاهش وابستگی مرد به خانواده صحبت کرده ایم.

✨ با همسرتان صحبت کنید

از راهکارهای کاهش وابستگی مرد به خانواده، صحبت با همسر است. وقتی موضوعی شما را ناراحت می‌کند اولین قدم این است که با همسرتان راجع به آن صحبت کنید. در یک فضای آرام و دوستانه راجع به احساسات خود و هر چیزی که شما را ناراحت کرده با همسرتان صحبت کنید.

اما دقت داشته باشید که در حرف‌هایتان هرگز نباید به خانواده او توهین کنید یا به شکلی واکنش نشان دهید که همسرتان احساس کند شما می‌خواهید در برابر خانواده او بایستید. سعی کنید صحبت‌های‌تان را با همدلی شروع کنید و به همسرتان نشان بدهید که متوجه احساسات او هستید. پس‌ازآن می‌توانید از احساسات خودتان نیز صحبت کنید.

✨ هرگز وابستگی مرد به خانواده را تحقیر نکنید

برای کاهش وابستگی مرد به خانواده، هرگز او را تحقیر نکنید. یکی از اشتباهات بسیار رایج در میان خانم‌ها این است که اگر همسرشان به خانواده خود وابسته باشد او را تحقیر می‌کنند. یادتان باشد تحقیر و سرزنش تنها باعث می‌شود که همسرتان از شما دلگیر شود و اتفاقاً بیش از قبل به سراغ خانواده خود برود.

به‌علاوه هرکدام از ما در زندگی‌مان نقطه‌ضعف‌هایی داریم که حداقل از همسرمان توقع داریم آن‌ها را بپوشاند. به همین خاطر بهتر است هرگز به سمت تحقیر کردن همسرتان حرکت نکنید. برای آشنایی با روش‌های مناسب رفتار با همسر کلیک کنید.

✨ ترس‌های همسرتان را شناسایی کنید

ترش های همسرتان را شناسایی کنید تا از میزان وابستگی مرد به خانواده کاسته شود. همان‌طور که گفتیم وابسته بودن مردان به خانواده دلایل مختلفی دارد. ازجمله آن‌ها کمبود اعتمادبه‌نفس و یا ترس از طرد شدن هستند. اگر می‌خواهید وابستگی همسرتان را به خانواده کم کنید باید بتوانید دلیل وابستگی را پیدا کرده و آن را از بین ببرید. بسیاری از مواقع بهترین راهکار این است که از مسائل کوچک شروع کنید.

از همسرتان بخواهید که این یک‌بار راجع به موضوعی که پیش آمده با خانواده‌اش صحبتی نکند و خودتان برای این شرایط تصمیم بگیرید. این کار به‌مرورزمان باعث می‌شود اضطراب همسرتان از اینکه خانواده او را طرد کنند یا اینکه نتواند به‌تنهایی تصمیم درستی بگیرد از بین برود.

✨ وابستگی مرد به خانواده | از مثال‌های نقض استفاده کنید

از روش های کاهش وابستگی مرد به خانواده، استفاده از مثال های نقض است. احتمالاً در زندگی شما روزهایی بوده که بدون مشورت با خانواده همسرتان تصمیم درستی گرفته باشید. یا برعکس مشورت‌های خانواده همسر کار را خراب‌تر کرده باشند. یکی از راهکارهایی که می‌توانید برای کاهش وابستگی‌ها از آن استفاده کنید این است که این موارد را به همسرتان یادآوری کنید تا او نیز متوجه این نکته بشود که همیشه صحبت کردن با خانواده بهترین راهکار نیست.

✨ خودتان را به او اثبات کنید

خودتان را ثابت کنید تا از میزان وابستگی مرد به خانواده کاسته شود. مردانی که به خانواده خود وابسته هستند معمولاً اعتمادبه‌نفس پایینی دارند. آن‌ها دوست دارند وقتی تصمیمی می‌گیرند از جانب دیگران هم تأیید شوند. درواقع این تأیید آن‌ها را از اینکه در مسیر درستی قدم برمی‌دارند مطمئن می‌کند.

به همین خاطر اگر می‌خواهید وابستگی او را به خانواده‌اش کم کنید یک راه‌حل این است که اعتماد همسرتان را به دست آورید. درواقع باید کاری کنید که او احساس کند می‌تواند به‌جای خانواده روی شما حساب باز کند. برای رسیدن به این هدف باید سعی کنید در جریان کارهای همسرتان باشید و سعی کنید جامع‌ترین و بهترین مشورت را به او ارائه کنید.

✨ پیامد های رفتارش را توضیح دهید

از روش های برخورد و کاهش وابستگی مرد به خانواده، توضیح پیامد ها می‌باشد. شما به عنوان یک همسر باید به زن یا مرد خود بگویید که این وابستگی های افراطی چه پیامدهایی را به همراه دارد و باعث چه اتفاقاتی می‌شود. به او کامل بگویید که دخالت های خانواده او در نهایت جدایی به همراه دارد. بنابراین بر رفتار و اعمال خود دقت بیشتری داشته باشد.

✨ او را از خانواده جدا نکنید

برای اینکه میزان وابستگی مرد به خانواده را کاهش دهید، او را از خانواده اش جدا نکنید. اگر این کار را انجام دهید؛ وابستگی به دلیل لجبازی بیشتر می‌شود. به همین جهت بگویید که قرار نیست تو را از خانواده ات دور کنم. اما این میزان وابستگی زندگی زناشویی ما را در خطر قرار داده است. همسرتان را به این موضوع آگاه کنید. 

حتما درباره راه های حل دعواهای خانوادگی بخوانید.

✨ برای کاهش وابستگی مرد به خانواده حد و مرز تعیین کنید

از روش های کاهش وابستگی مرد به خانواده، تعیین حد و مرز است. باید برای زندگی خود قوانین شرح دهید و میزان وابستگی را در این قوانین مشخص کنید. با این کار همسرتان را متوجه خواهید کرد که زندگی شما قوانین مخصوص به خود را دارد و قدرت تصمیم گیری تنها بر عهده خودتان است. 

✨ با همسر خود صمیمی شوید

شاید دلیل وابستگی مرد به خانواده میزان صمیمیت او با خانواده است. برای اینکه این رفتار را کاهش دهید؛ حتما با همسر خود صمیمی شوید. تا به جای اینکه اتفاقات خود را به خانواده شرح دهد و از آنها نظر بخواهد؛ شما را در جریان کارهای خود قرار دهد. 

✨ صبور باشید

بعد از اینکه از راهکارهای مقاله برای کاهش وابستگی مرد به خانواده استفاده کردید؛ باید صبر کنید. به همسر خود فرصت دهید تا این رفتار شما را تجزیه و تحلیل کند و بتواند به مرور زمان از میزان وابستگی خود بکاهد. 

چه زمانی از مشاور کمک بگیریم؟

وابستگی مرد به خانواده موضوعی نیست که بتوانیم ساده از کنار آن بگذریم. همه ما دوست داریم حریم خصوصی زندگی‌مان حفظ بشود. به همین خاطر وقتی همسرتان تمام مسائل را برای خانواده‌اش تعریف کند طبیعی است که شما از شرایط موجود ناراحت خواهید بود.

استفاده از راهکارهایی که از آن‌ها صحبت کردیم بسیاری از مواقع می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. اما گاهی اوقات هم هست که هیچ‌کدام این راهکارها به کمک شما نخواهند آمد. گاهی اوقات شدت وابستگی همسرتان آن‌قدر زیاد است که به این سادگی‌ها نمی‌توانید او را متقاعد کنید مرزهای زندگی‌اش را حفظ کند. به‌خصوص اگر خانواده همسرتان نیز از آن دسته آدم‌هایی باشند که دخالت در زندگی شما را حق خود می‌دانند شرایط به‌مراتب بدتر می‌شود.

کلام آخر

در زمان وابستگی مرد به خانواده پیشنهاد می‌کنیم از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از راهکارهای مختلف می‌توانند به همسرتان کمک کنند که باورهای اشتباه خود را تغییر بدهد و روش‌های صحیح ارتباط با همسر و اعضای خانواده را به او آموزش خواهند داد.

حتی گاهی اوقات ممکن است جلساتی به‌صورت خانوادگی و با حضور اعضای خانواده همسرتان برگزار شود تا آن‌ها نیز راجع به نحوه برخورد با فرزند و عروسشان آموزش‌های لازم را دریافت کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی مرد به خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

خانواده همسرم از او می‌خواهند که همه‌چیز زندگی‌مان را با آن‌ها در میان بگذارد؛ چطور با این موضوع برخورد کنم؟

با همسرتان صحبت کنید و به او بگویید که بهتر است مرزهای خانواده جدید خود را نگه دارد؛ بسیاری از مواقع وقتی همسرتان متوجه خواسته‌ها و دلیل شما بشود اشتباهش را تکرار نمی‌کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره