اختلاف با پدر و مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلاف با پدر و مادر هم برای والدین و هم برای فرزندان در هر سنی تنش و ناراحتی ایجاد می‌کند. فرزندان یک خانواده در هر سنی که باشند، نیاز به محبت و هم صحبتی با پدر و مادرشان را دارند. مردان و زنانی که از سلامت روانی برخورداند، حتی در سال‌های پیری زندگی خود حضور پدر و مادر در کنار خود را آرامش بخش دانسته‌اند. بنابراین اگر الان با فرزند و یا پدر و مادر خود اختلافاتی دارید، بهتر است برای حفظ آرامش خودتان هم که شده، به دنبال راهی برای رفع این تعارضات باشید.

شاید در سال‌های نوجوانی مسئولیت اصلی برای حفظ ارتباطی موثر بر عهده بزرگترها (یعنی پدر و مادر) بوده باشد، اما هر چه به نوجوانی و جوانی نزدیک می‌شوید، شما نیز می‌توانید تاثیر بیشتری بر این رابطه داشته باشید. چه بسا با ورود به بزرگسالی هر دو طرف تاثیر یکسانی خواهند داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف با پدر و مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علل اختلاف با پدر و مادر

پدر و مادر از لحظه تولد فرزندشان همواره تلاش می‌کنند تا با تامین نیازهای مادی و روانی او را از عشق خودشان سیراب کنند. در واقع بچه‌ها به این محبت برای رشد نیاز دارند و به طور طبیعی انتظار دارند که والدین نیازهای عاطفی، معیشتی، تحصیلی و…. آن‌ها را تامین کنند. این نیازها در هر دوره سنی دچار تحولاتی می‌شود، معمولا والدین متوجه این تغییرات نشده و آنطور که از آن‌ها انتظار می‌رود رفتار نمی‌کنند.

اختلافات با پدر و مادر در غالب‌های مختلف پیش می‌آید و اصلی ترین علت آن هم تفاوت در دیدگاه‌ها و فاصلخ فکری آن‌هاست. اغلب فاصله‌ فکری بین والدین و فرزندان ناشی از دو مساله است؛ اختلاف سلیقه‌ها و ایجاد تغییر و تحولات در زندگی. برای آشنایی با ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

اختلاف سلیقه بین والدین و فرزند

کارشناسان معتقدند که علت عمده‌ اختلافات بین دو نسل این‌ است که والدین کودک‌شان را با زمان گذشته خود مقایسه می‌کنند و انتظار دارند که فرزندشان مطابق عقیده خودشان رفتار کنند و نظر خود را به او تحمیل می‌کنند. اختلاف سلیقه در اکثر خانواده‌ها مشاهده می‌شود که پدر و مادر خواسته فرزند خود را نادیده‌‌ می‌گیرند و کودک سعی می‌کند طبق خواسته خود عمل‌کند و در نهایت سبب کشمکش و تعارض بین آن‌ها می‌شود.

فروشگاه آرامیس

ایجاد تغییر و تحولات در زندگی

تغییرات زندگی نیز از دلایل دیگر کشمکش و اختلاف بین دو نسل است. زندگی با گذشت زمان دچار تحولاتی می‌شود و نسل‌جدید فکر و آینده خود را طبق پیشرفت‌ها و تحولات جامعه برنامه‌ریزی می‌نمایند و چون فرزندان که نسل جدید هستند زود‌تر از والدین از تغییرات و پیشرفت آگاه می‌شوند و در مسیر آن قرار‌ می‌گیرند، والدین نمی‌توانند همانند آن‌ها عمل کنند و از آن‌ها عقب می‌مانند؛ مانند استفاده از فضای‌ مجازی و رایانه. در این میان تلاش والدین برای عقب کشاندن فرزندان از این تغییرات موجب بروز تعارضات شدیدتر خواهد شد.

پیشنهاد می شود که درباره نشانه های حسادت به فرزند بخوانید.

اختلاف با پدر و مادر به دلیل ضعف‌ها و کارکرد نادرست خانواده

برخی از والدین خودشان به عمیق‌تر شدن فاصله‌ خود و فرزندشان دامن می‌زنند. انتظار می‌رود والدین برای جلوگیری و رفع این ضعف‌ها، آموزش دیده و یا به دنبال راهکار باشند. معمولا دو نقطه‌ای که موجب شروع ضعف‌های خانوادگی می‌شوند به شرح زیر می‌باشد. برای جلوگیری از دعوا با پدر و مادر کلیک کنید.

دادن آزادی‌ها‌ی بی‌حد و حصر به فرزندان

گاهی اوقات والدین به فرزندان آزادی بیش از حد می‌دهند که سبب دور‌ شدن فرزندان از محیط خانواده می‌شود. با دادن این آزادی‌های زودتر از موعد ممکن است فرزندتان دچار انحرافاتی بشود و یا معنای خانواده را به طور درست درک نکند، معمولا با اعمال محدودیت مجدد اوضاع بدتر خواهد شد.

اعمال محدودیت‌های نابجا

بعضی مواقع هم فرزندان را بیش از حد محدود می‌کنند. تجربه نشان داده زمانی که محدودیت بیش از حد معمول باشد، به جای این ‌که سبب نزدیک شدن فرزند و والدین شود نتیجه معکوسی دارد و سبب دور‌شدن این دو نسل از‌هم می‌شود. بنابراین پدر و مادر برای حل اختلاف بین خود و فرزندان موارد بالا را رعایت نمایند. در صورتی که موضوع خانواده شما پیچیده شده و تنش زیادی برای تک تک شما ایجاد کرده، حتما باید از مشاوره خانواده استفاده نمایید.

فرزندان برای کاهش اختلاف با پدر و مادر چه کنند؟

فرزندان برای رفع اختلاف با پدر و مادر، ابتدا باید آن‌ها را درک کرده و هرگز بی‌احترامی نکنند. در ادامه نکاتی اشاره شده که هم به حل این اختلافات کمک می‌کند و هم به آرامش خاطر خودتان کمک خواهد کرد.

_رعایت احترام و ادب در مقابل پدر و مادر: احترام گذاشتن به پدر و مادر در هر شرایطی کمک می‌کند تا آن‌ها متوجه این موضوع باشند که شما آنقدر به بلوغ رسیده‌اید که توانایی کافی بریا کنترل هیجانات خودتان دارید با وجود اینکه تحت تنش و فشار هستید، محبت و زحمات آن‌ها را نادیده نمی‌گیرید.

_خدمت به پدر و مادر: همان طور که انتظار دارید پدر و مادر در شرایط سخت به کمک‌تان بیایند، شما نیز حداقل به پاس زحماتی که برای شما کشیده‌اند بهتر است با وجود تمام اختلافات به آن‌ها کمک کنید. با این کار به آن‌ها عشق و محبت بی قید و شرط خودتان را نشان می‌دهید.

_ به یاد داشتن پدر و مادر به نیکی: فراموش نکنید که بخشی از وجود شما از پدر و مادرتان هست، پس با به خاطر سپردن خوبی‎‌های آن‌ها و به خوبی یاد کردن از آن‌ها به خودتان کمک کرده‌اید. به علاوه به خوبی یاد کردن آن‌ها در کنار دوستان و آشنایان باعث احترام بیشتر دیگران به شما و خانواده‌تان خواهد شد.

برای بازدید از کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

اختلاف با پدر و مادر بر سر همسرگزینی

اختلاف با پدر و مادر بر سر ازدواج بسیار رایج است. این اختلافات می‌تواند مربوط به ازدواج مجدد پدر و مادر و یا ازدواج فرزندان باشد. معمولا فرزندان بر سر ازدواج خودشان تنش بیشتری با پدر و مادر حس خواهد کرد. چرا که از طرفی همسر آینده‌شان که انتخاب آن بر باب میل خودشان بوده ممکن است از دست برود و از طرفی نارضایتی پدر و مادر نمی‎تواند به آن‌‎ها حس خوشبختی کامل را القا کند. بنابراین دو راهی که باید در آن تصمیم گیری کنند، حال و آینده آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در ادامه به نکاتی که در این بازه باید به آن‌ها توجه کنید اشاره کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید : فرار دختران از خانه

رفع اختلاف با پدر و مادر با کمک گرفتن از یک واسطه

اگر بزرگی در نزدیکان و آشنایان وجوددارد که والدین برای وی احترام قائلند، فرزندان می‌توانند از وی کمک بگیرند. البته بهتر است موضوع بین شخص سوم و خانواده شما مخفی بماند، چرا که بیشتر مواقع دخالت سایرین موجب بدتر شدن شرایط خواهد شد.

پذیرش دلایل منطقی

بیش‌تر اوقات خانواده دلایل منطقی برای مخالفت خود دارند. پس بهتر است در چنین مواقعی فرزندشان را در موقعیتی قرار دهند که خود به این‌ موضوع پی ببرد. اگر پدر و مادرتان دلایلی برای مخالفت‌شان دارند، بهتر است حداقل یکبار به آن‌ها گوش دهید و دلایل‌شان را به طور دقیق بررسی کنید.

بدون رضایت والدین ازدواج نکنید

عدم رضایت والدین سبب بروز مشکلات فراوان و حتی به وجود آمدن اختلاف بین زن و شوهر در آینده می‌شود. بنابراین بهتر است و توصیه می‌کنیم در صورت مخالفت آن‌ها ازدواج نکنید.

همچنین توصیه می‌شود برای حل مشکل در این‌زمینه والدین بدون دیدن و ملاقات با فرد مورد نظر مخالفت نکنند. زیرا در بسیاری موارد نظر خانواده پس از ملاقات با عروس یا داماد تغییر می‌کند. پس بهتر است رفت و آمد خانوادگی داشته باشید تا همدیگر را بهتر بشناسید.

هم‌چنین والدین همراه فرزند نزد مشاور خانواده بروند تا بتوانند به نتیجه بهتر و تصمیم‌گیری درستی برسند.

ارتباط با پدر و مادر بعد از ازدواج

پس از ازدواج باید بیشتر احتیاط کنید که پدر و مادر خود را از خود دور ننمایید، می‌توانید در عین حال که اولویت زندگی‌تان همسرتان است، با والدین نیز ارتباط داشته‌باشید که هم خود از این ارتباط رضایت داشته‌باشید و هم همسرتان.

بنابراین پس از ازدواج اولویت‌تان را از والدین به همسرتان تغییر دهید. با این‌ کار نشان می‌دهید که برای همسرتان احترام و ارزش قائل هستید، ازدواجتان برایتان مهم است و رابطه مستحکمی دارید.

بنابراین با مستحکم نگه‌داشتن رابطه بین خود و همسرتان در عین حال که به والدین خود احترام گذاشته اید، سبب زندگی شیرین و لذت‌بخش برای‌تان خواهد‌ شد.

باید همسران در روابط بین والدین و همسرشان مدیریت صحیحی داشته‌باشند تا هم سبب رضایت همسرشان شوند و هم از آزرده خاطر‌شدن والدین‌شان جلوگیری نمایند.

زن و شوهر باید به خانواده و همسر خود توضیح دهند که هر‌کدام جایگاه مختص به خود را دارند و باید در نحوه رفتار بین والدین و همسر خود تعادل ایجاد‌ نماید و از طرفداری بی‌جا و تعصبانه بپرهیزد. در صورتی که غیر این باشد در واقع ثابت می‌نماید که نتوانسته به بلوغ فکری و عاطفی برسد.

جمع بندی

والدین با‌ رعایت مواردی که در بالا اشاره نمودیم و درک فرزندشان می‌توانند سبب نزدیک شدن وی به کانون خانواده شوند و فرزندان نیز با رعایت احترام و ادب به والدین می‌توانند از بروز نارضایتی و اختلاف جلوگیری کنند. درک متقابل این‌ دو نسل سبب می‌شود که مشکلات زیادی که امروزه در جامعه حاکم است و عمده‌ترین منشا آن به خانواده برمی‌گردد، حل شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف با پدر و مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره