فرار دختران از خانه چه دلایلی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فرار دختران از خانه یکی از جدی‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که متاسفانه سالیان سال است که وجود دارد و شاید بتوان گفت که روزبه‌روز هم بر آمار آن افزوده می‌شود؛ اما هنوز راه‌حل قطعی برای آن پیدا نشده است. خانه و خانواده برای همه ما امن‌ترین جایی است که می‌توانیم به آن پناه ببریم. بااین‌حال گاهی والدین خواسته یا ناخواسته کارهایی می‌کنند که این امنیت از بین می‌رود. هرچند که معتقدیم حتی در این شرایط هم هیچ کجا به‌اندازه زندگی در کنار اعضای خانواده امنیت ندارد؛ بااین‌حال ذهن نوجوانان نمی‌تواند این موضوع را به‌درستی درک کند. به همین خاطر است که وقتی مشکلات افزایش پیدا می‌کنند فرار یکی از راه‌هایی است که به ذهن آن‌ها می‌رسد.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرار دختران از خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری به شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : چطور از خانه فرار کنم

فرار دختران

فرار دختران از خانه به شرایطی گفته می‌شود که دختری بدون اطلاع و اجازه والدین از خانه خارج می‌شود. بسیاری از دخترانی که دست به این کار می‌زنند در سنین 12 یا 13 سالگی تا حدود 20 سالگی قرار دارند. فرار از خانه گاهی اوقات موقت است و دختران دیر یا زود به خانه بازمی‌گردند. اما گاهی اوقات دلایل مختلفی ازجمله ترس از برخورد والدین باعث می‌شود که آن‌ها تصمیم بگیرند دیگر هرگز به خانه بازنگردند. برای آشنایی با عواقب فرار از خانه کلیک کنید.

دلایل فرار دختران از خانه

مهم‌ترین سؤال در مورد فرار دختران از خانه این است که اصلاً چرا این اتفاق می‌افتد؟ دلایل بسیاری برای این موضوع وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد.

⭕ درگیری با والدین

نوجوانی سن درگیر شدن با والدین است. تعارضات و فشارهای روانی که نوجوانان در این سن تجربه می‌کنند آن‌ها را کم‌طاقت می‌کند. درعین‌حال بعضی از والدین به دلیل نگرانی که راجع به تربیت فرزند خود دارند در این دوران با حساسیت بیشتری با نوجوان برخورد می‌کنند. این شرایط باعث می‌شود که دیر یا زود فرزندتان احساس کند دیگر توانایی تحمل شرایط خانه را ندارد. با توجه به اینکه نوجوانان تجربه کافی برای حل مشکلات ندارند در این شرایط تنها راهی که به ذهنشان می‌رسد فرار از خانه یا به‌عبارت‌دیگر فرار از مشکلات است. برای آشنایی با راه‌های حل اختلاف با پدر و مادر کلیک کنید.

⭕ فرار دختران از خانه و شرایط نامساعد خانه

اعتیاد یکی از والدین، داشتن ناپدری یا نامادری، یا بدرفتاری با فرزندان از دلایلی است که فرزند شما را به سمت فرار از خانه سوق می‌دهد. کودکان و به‌خصوص نوجوانان در شرایطی قرار دارند که بیش از هر چیز به دریافت محبت و احساس امنیت از سوی والدین نیاز دارند. وقتی شما این امنیت را برای فرزندتان فراهم نمی‌کنید طبیعی است که او در محیطی خارج از خانه به دنبال آن خواهد گشت.

⭕ بیماری‌های روحی

گاهی اوقات فرار از خانه به دلیل بیماری‌های روحی اتفاق می‌افتد. ناتوانی در کنترل تکانه‌ها یا تصمیم‌گیری در لحظه، افسردگی و اضطراب و به‌خصوص اختلالات شخصیت ازجمله مشکلاتی هستند که باعث فرار دختران از خانه می‌شوند.

⭕ فرار دختران از خانه به دلیل ترس از والدین

یکی از جدی‌ترین دلایل فرار از خانواده این است که فرزندان شما از برخوردتان می‌ترسند. بسیاری از مواقع دیده شدن با فردی از جنس مخالف، گرفتن یک نمره امتحانی بد یا بسیاری از مسائل ساده باعث فرار می‌شوند. در این شرایط دختران واقعاً نمی‌خواهند که از خانه فرار کنند اما ترس از برخوردی که والدین با آن‌ها خواهند داشت باعث می‌شود که احساس کنند خانه دیگر محل امنی برای زندگی نیست.

بازگشت پس از فرار

همان‌طور که گفتیم فرار از خانه همیشه هم دائمی نیست. گاهی اوقات خود نوجوان به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه می‌شود خیلی زود به سمت خانه بازمی‌گردد؛ یا ممکن است به هر شکل دیگری شما فرزندتان را پیدا کنید. نوع برخوردی که در این شرایط با فرزندتان انجام می‌دهید تأثیر بسیاری در شرایط روحی و همین‌طور ادامه زندگی او خواهد داشت.

می‌توانید با تغییر دادن شرایط، کاری کنید که فرزندتان به زندگی در محیط خانه علاقه‌مند شود و دیگر به فرار فکر نکند. درعین‌حال برخورد نامناسب شما می‌تواند مشکلات بسیار دیگری را به همراه داشته باشد. برای مثال دیده‌شده که برخورد اشتباه والدین نوجوان را به این نتیجه می‌رساند که نباید به خانه برمی‌گشت. فرار مجدد از خانه یا حتی خودکشی ازجمله اتفاقاتی هستند که در این شرایط ممکن است پیش بیاید. به همین خاطر باید به‌عنوان والدین برای تغییر شرایط تصمیم بگیرید. برای این کار بهتر است در یک فضای دوستانه با نوجوان صحبت کنید. دلایل رفتار او را متوجه بشوید و با کمک یکدیگر برای حل مشکلات برنامه‌ریزی کنید.

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی 

راهکارهایی برای جلوگیری از فرار دختران از خانه

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین دلیل برای اینکه فرزند شما تصمیم می‌گیرد از خانه فرار کند شرایط نامناسب خانه و خانواده است. پس بهترین و مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از فرار دختران از خانه هم این است که یک فضای خانوادگی سالم و دوست‌داشتنی درست کنید. برای این کار بهتر است به این نکات توجه داشته باشید.

✔️ فرزندتان را بپذیرید

مهم‌ترین نیاز فرزندان به‌خصوص در زمان نوجوانی این است که احساس کنند والدین آن‌ها را دوست دارند. دوست داشتن به معنای این است که فرزندتان باور کند تحت هر شرایطی برای شما عزیز است. برای اینکه فرزندتان به این باور برسد اولاً محبت خود را در کلام و رفتار به او یادآوری کنید و ثانیاً هرگز نخواهید که رفتارهای او را تغییر دهید. در یک جمله می‌توان گفت پذیرش یعنی شما فرزندتان را همان‌طور که هست دوست داشته باشید.

✔️ به فرزندتان اجازه صحبت کردن بدهید

بسیاری از مشکلات به این خاطر ایجاد می‌شوند که فرزندان ما از صحبت کردن می‌ترسند. این درحالیست که اگر بتوانیم راجع به مشکلات با یکدیگر صحبت کنیم بسیاری از اتفاقات هرگز نخواهند افتاد. یکی از راهکارها برای جلوگیری از فرار دختران از خانه این است که به فرزندتان اجازه بدهید با شما صحبت کند.

فرزند شما باید احساس کند می‌تواند بدون ترس همه‌چیز را برای شما تعریف کند و باور داشته باشد که شما به او کمک خواهید کرد. در این شرایط او تمامی افکار و احساسات خود را با شما در میان می‌گذارد و شما از این طریق می‌توانید بسیاری از مشکلات را حل کنید.

✔️ اطلاعات خود را افزایش دهید

یک راهکار مفید برای اینکه از فرار دختران از خانه جلوگیری کنید این است که با او دوست باشید. برای اینکه بتوانید تبدیل به دوست خوبی برای نوجوان‌تان بشوید باید بتوانید دنیا را از دریچه دید او نگاه کنید. به همین خاطر باید اطلاعات‌تان را راجع به نوجوانی و دنیای آن‌ها افزایش دهید. با این کار به‌مراتب بهتر می‌توانید با فرزندتان ارتباط برقرار کنید و او نیز احساس نمی‌کند که شما در حال نقش بازی کردن هستید. برای آشنایی با سایر روش‌های جلوگیری از فرار از منزل کلیک کنید.

فرار دختران از خانه و اهمیت مشاوره

فرار دختران از خانه موضوعی نیست که بخواهیم به‌سادگی از کنار آن رد شویم. این شرایط می‌تواند مشکلات بسیاری را برای یک دختر جوان ایجاد کند و شاید تمامی آینده او را از بین خواهد برد. به همین خاطر باید راجع به این موضوع دقت کافی داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد آمار فرار از خانه در میان نوجوانانی که از خدمات مشاوره استفاده می‌کنند کمتر از دیگر نوجوانان است. ازجمله دلایل این موضوع می‌توان به این موارد اشاره کرد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

احساس شنیده شدن

نوجوانانی که حداقل یک‌بار در ماه از خدمات مشاوره استفاده می‌کنند احساس می‌کنند که کسی بدون قضاوت حرف‌های آن‌ها را می‌شنود. این می‌تواند تأثیر بسیاری در سلامت روان نوجوان داشته باشد. بسیاری از مواقع اتفاقاتی هستند که ما نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم راجع به آن‌ها با والدین‌مان صحبت کنیم. در این صورت وجود یک مشاور آگاه که صحبت‌های ما را بشنود و بتواند در مسیر درست کمک‌مان کند بسیار مفید خواهد بود.

برای آشنایی با پیامدهای ازدواج برای فرار از خانواده کلیک کنید.

مهارت‌آموزی برای جلوگیری از فرار دختران از خانه

ناتوانی در کنترل تکانه‌ها، هیجانات و احساسات ناپخته و ناگهانی و همین‌طور ناآشنا بودن با راه صحیح حل مسئله ازجمله دلایل فرار دختران از خانه هستند. به همین خاطر یکی از اصلی‌ترین اقدامات مشاوران این است که این مهارت‌ها را به نوجوان یاد می‌دهند. وقتی فرزند شما این مهارت‌ها را آموزش دیده باشد به‌خوبی می‌تواند احساسات و تصمیمات ناگهانی خود را مدیریت کند و برای مشکلات پیش‌آمده یک راه‌حل منطقی پیدا کند.

خانواده‌درمانی

بسیاری از اوقات مشکلات خانواده و به‌خصوص والدین است که باعث فرار دختران از خانه می‌شود. این درحالیست که یک مشاور نوجوان در کنار صحبت کردن با فرزند شما گاهی هم جلساتی را با خانواده برگزار می‌کند. در این جلسات مشاور بیماری‌های روحی و مشکلات اعضای خانواده را بررسی می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا راه‌های بهتری را در نظر بگیرند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرار دختران از خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری به شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور از فرار دختران جلوگیری کنم؟

ایجاد یک فضای امن و سالم در محیط خانه که فرزندتان احساس کند شما او را دوست دارید و همین‌طور صحبت کردن با دختران راجع به مشکلات مختلف می‌تواند از فرار آن‌ها جلوگیری کند.

پس از بازگشت فرزندم چطور با او رفتار کنم؟

بهتر است با فرزندتان صحبت کنید و دلیل رفتارش را پیدا کنید. سپس با یکدیگر راهی برای برطرف کردن این مشکل پیدا کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره