والدین وابسته | علت و آسیب های وابستگی مادر و پدر به فرزندان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا با آسیب های والدین وابسته به فرزندانشان آشنایی دارید؟ وابستگی والدین نسبت به فرزندان به مرور زمان و به صورت ناخودآگاه شروع به شکل گیری می‌کند. وابستگی در اکثر خانواده‌ها دیده می‌شود. اما این موضوع در خانواده‌های تک فرزند بیشتر اتفاق می‌افتد. در شکل گیری وابستگی والدین عوامل متعددی دخیل هستند. اکثر این والدین نمی‌دانند که با وابسته‌کردن فرزند به خود، بذر مشکلات و بیماری‌هایی همچون خود بیمارانگاری و خود آزاری را در وجود او نهادینه می‌کنند. وابستگی فرزند علاوه بر بیماری‌های مختلف در بزرگسالی، او را از رشد و تعالی فردی و اجتماعی نیز باز می‌دارد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های والدین وابسته و عواقب آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : شخصیت وابسته

ویژگی های والدین وابسته

از جمله ویژگی‌ها و خصوصیات رفتاری والدین وابسته به شرح زیر هستند.

۱.همه کارهای شخصی و ابتدایی فرزند را انجام می‌دهند

والدین وابسته معمولا کارهای شخصی و ابتدایی کودک اعم از لباس‌پوشیدن و غذاخوردن را به جای او به عهده می‌گیرند. این والدین هنگام شب و موقع خوابیدن نیز کودک را همراهی می‌کنند. فرزندانی که با این شیوه تربیتی بزرگ می‌شوند. معمولا در آینده فردی بدون اراده هستند. و وابستگی عاطفی عمیقی نسبت به والدین پیدا می‌کنند.

۲.به هیچ عنوان کودک را رها نمی‌کنند

والد مسئول نگهداری از کودک به احتما بیشتری دچار وابستگی می‌شود. وابستگی عاطفی در خانواده‌هایی که فرزندان خود را به مراکز نگهداری می‌سپارند و یا برای او پرستار می‌گیرند، کمتر اتفاق می‌افتد. همراهی دائمی با کودک باعث شدت وابستگی در آینده می‌شود.

۳. حرف اول و تصمیم نهایی را کودک می‌گیرد

احترام به عقاید، تصمیمات و نظرات کودک کار بسیار خوب و معقولانه‌ای است. اما حقیقتا کودک در مواردی مثل زمان و نحوه غذاخوردن، خوابیدن، بازی‌کردن و… مصلحت خود را نمی‌داند. پس والدین قوانین خاصی را باید در این زمینه‌ها برای کودک در نظر بگیرند. اما والدین وابسته تمام این امور و تصمیم‌گیری‌ها را به کودک می‌سپارند. این کودکان در آینده با مشکلات متعددی مثل کمبود اعتماد به نفس و فقدان هویت مواجه می‌شوند.

۴. والدین وابسته | همیشه کنار کودک خود می خوابند

شدت وابستگی برخی والدین به گونه‌ایست که در یک اتاق کنار کودک خود می‌خوابند. این موضوع اغلب در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مشاهده می‌شود. در واقع یک نوع هنجار فرهنگی به شمار می‌رود.

فروشگاه آرامیس

۵. نسبت به گریه کودک خود هراس دارند

مواردی همچون خندیدن، گریه‌کردن، خوابیدن و… از جمله واکنش‌های طبیعی کودک برای برآورده شدن نیاز خود از آن‌ها بهره می‌برد. اما والدین وابسته در مقابل گریه کودک بسیار هراس دارند و دچار استرس و اضطراب می‌شوند. این والدین از گریه کودک میان جمع‌های خانوادگی و در اجتماع به شدت می‌ترسند و خجالت می‌کشند.

برای آشنایی با اقدامات لازم حتما مقاله اختلاف با پدر و مادر کلیک کنید.

دلایل وابستگی والدین نسبت به فرزندان

پدر و مادر از جمله مهم‌ترین مربیان کودک به شمار می‌روند. و در سلامت روحی و جسمی کودک نقش بسزایی ایفا می‌کنند. اما در هر موضوعی اعتدال نیز باید در نظر گرفته شود. در واقع والدین با واگذاری مسئولیت‌های هر چند کوچک، حس مسئولیت‌پذیری را در کودک تقویت نمایند. موارد زیر از جمله دلایل مهم وابستگی والدین به فرزندان به شمار می‌رود.

-ترس از جدایی و ترک منزل فرزند

-برای اولین بار صاحب فرزند شده‌اند

-کسانی که والدین وابسته داشته‌اند

-افرادی که دارای والدین بی‌مسئولیت و بی‌توجه بوده‌اند

-افرادی که نوع رفتارشان به گونه‌ایست که به همه چیز و همه کس وابسته می‌شوند.

آسیب های که والدین وابسته به خودشان می زنند

زندگی شان را وقف فرزندان می کنند

با بررسی زندگی والدین وابسته در یک بازه زمانی، می بینیم که آن‌ها بخش بزرگ یا تقریبا تمام زندگی شان را وقف فرزندان شان کرده اند. این پدر و مادرها برای خود و نیازهایشان وقت نمی‌گذارند. تمام تصمیمات و برنامه ریزی هایشان برای برآورد خواست و نیازهای کودک خانواده است. در نتیجه با گذر زمان به فرزندان وابسته تر خواهند شد.

گروه های دوستی و همسالان شان از بین می رود

این والدین زمان و انرژی لازم برای حفظ روابط شان خرج نمی‌کنند. پس در دراز مدت تعاملات دوستان و اطرافیانشان را از دست خواهند داد. 

سلامت روان والدین وابسته در خطر است

دیر یا زود فرزندان خانواده، به دنبال استقلال شان خواهند رفت. این همان زمانی است که مشکلات روحی والدین شروع می‌شود. پدر و مادر متوجه تنهایی و بی کسی شان خواهند شد. پس احتمال ابتلا به افسردگی و اختلالات اضطرابی زیاد می‌شود.

مشکلات فرزندان والدین وابسته

کمبود اعتماد به نفس

شما با نقش ها و مسئولیت های که در خانه به عهده می‌گیرید، می فهمید که از توانایی های لازم برای کارهای مختلف را دارید. پس با هر موفقیت باور به خودتان بیشتر می‌شود. اما والدین وابسته هیچ گونه مسئولیت را به فرزندان واگذار نمی‌کنند. و یا با نهایت کنترل این کار را انجام می‌دهند. پس در آینده این افراد با کمبود اعتماد به نفس روبرو خواهند شد.

توانایی استقلال یابی پایینی دارند

هر چقدر وابستگی والدین به فرزندان بیشتر باشد. توانایی فرد برای مستقل شدن نیز پایین می‌‍آید. این افراد برای استقلال آمادگی لازم را ندارند. در هر قدم نیاز به تایید والدین شان خواهند داشت. اگر تایید نگیرند (والدین وابسته برای استقلال تایید نخواهند داد)، با سختی به استقلال خواهند رسید.

مهارت های لازم برای والدگری را ندارند

این افراد خودشان والدین خوبی نخواهند شد. آن‌ها مهارت های زندگی را هرگز یاد نگرفته‌اند. پس قادر به پرورش و تربیت فرزندانشان نیز نخواهند بود.

صبور نیستند

فرزندان والدین وابسته همیشه و همه جا خواسته های‌شان برآورده شده است. آن‌ها قادر به تعویق انداختن نیازهایشان نیستند. این فرزندان هر آنچه که می‌خواهند را در بیرون از خود می‌جویند. تحمل کاستی و سختی های زندگی را ندارند.

به شدت توجه طلب هستند

نیاز به توجه آن‌ها انگار تمامی ندارد. در هر جمعی باید به طرز به خصوصی با آن‌ها برخورد شود. این مساله برای افراد نزدیک چالش برانگیزتر است.

راهکارهای مناسب برای والدین وابسته

اگر شما جزو والدین وابسته هستید، بهتر است هر چه زودتر جهت تصحیح عادات خود اقدام نمایید. چراکه این وابستگی به فرزند، علاوه بر آسیب به کودک ممکن است مشکلات روحی و روانی مختلفی برای خود شما ایجاد کند. بنابراین جهت ترک وابستگی خود بهتر است راهکارهای زیر را انجام دهید:

1. در وهله اول بدانیدکه فرزندتان شاید روزی از روزها و به دلایل مختلف از شما جدا شود. بنابراین از کودکی به او آموزش‌های لازم را بدهید. تا او یادبگیرد که به هیچ کس وابسته نشود.

2. تمام نیازهای کودک را برآورده نکنید. بگذارید کودک درک کند که نمی‌تواند با گریه و زاری به نیازهای غیر منطقی خود دست یابد و باید برای کسب احتیاجات خود تلاش نماید.

3. اغلب والدین وابسته همیشه نسبت به کودک خود نگران هستند. آن ها نگران یک رخداد ناگوار هستند. به همین دلیل کودک خود را رها نمی‌کنند. این والدین باید با مراجعه به مشاوران خانواده، به تدریج قادر به کاهش وابستگی‌شان می‌شوند.

4. آخرین راهکار، مراجعه به مشاور خانواده است. در صورتی که از توانایی لازم برای رفع وابستگی خود برخوردار نیستید، بهتر است از یک متخصص و مشاور خانواده کمک بگیرید. چرا که مشاورین خانواده با موارد مشابه زیادی روبه‌رو بوده‌اند و از این طریق شما می‌توانید با بهره گیری از راهکارهای آنان، بهتر تصمیم گیری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین وابسته می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

 

سوالات متداول

تاثیر والدین وابسته بر آینده کودکان چیست؟

اگر والدین قصد دارند فرزند خود را فردی مسئولیت پذیر و مفید برای جامعه تربیت کنند، بهتر است بدانند بر اساس نظریه روانشناسی، مراحل رشد و تکامل فرد طبق یک برنامه‌ریزی منظم و از پیش تعیین شده، در حال انجام است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کودک باید از جانب والدین مهارت آموزی را فراگرفته و آن را انجام دهد. والدین وابسته با نوع رفتار خود، پرو بال کودک را چیده و او را برای پروازهای بلند و طولانی زمین گیر می‌کنند.

درمان والدین وابسته چگونه است؟

بهتر است والدین وابسته در وهله اول نسبت به رفتارهای خود تجدید نظر کرده و بدانند که همواره قادر نیستند در کنار فرزندشان باشند. این گونه والدین برای غلبه بر این مشکلات و کاهش نگرانی‌هایی که در ارتباط با فرزند خود دارند بهتر است با مشاوران خانواده در ارتباط باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره