خشم و افسردگی چه ارتباطی با هم دارند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خشم و افسردگی به دو صورت خود را نشان می‌دهد. در نوع اول بی قراری و خشم به صورت آشکار خود را نشان می‌دهد، به طوری که بیمار افسرده با هر تلنگری پرخاشگری کرده و با الفاظ و رفتار زشت به دیگران ناراحتی‌اش را ابراز می‌کند، در نوع دوم افسردگی ناشی از خشم، فرد ترجیح می‌دهد که خشم خود را سرکوب کرده و آن را درونی کند. هر دو حالت منجر به شکل گیری سیکل معیوبی می‌شود که دیگران را در ارتباط با بیمار مستاصل می‌کند. برای درمان این وضعیت رویکردهای مختلف روش‌های موثری ارائه کرده‌اند که هر کدام را در ادامه شرح داده‌ایم. برای آشنایی با سایر علائم افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشم و افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

خشم و افسردگی | آشنایی با رویکردهای مختلف در سبب شناسی افسردگی

خشم و افسردگی 2

در تبیین اختلال خشم و افسردگی و توضیح علل آن متخصصان از رویکردهای مختلفی بهره می گیرند. هرکدام از این رویکردها از زاویه دید خاصی به مسئله افسردگی می پردازند. برای مثال در رویکرد شناختی رفتاری روانشناسان همواره بر این موضوع تاکید می کنند که افکار ما زیربنای تمامی احساسات و رفتارهایمان  هستند. در نتیجه برای بهبود خلق افسرده پیش از هرچیز باید افکار افسرده ساز را پیدا کرد. از جمله افکاری که تاثیر بسزایی در پیدایش و تداوم افسردگی دارند می‌توان به فاجعه سازی از رویدادهای منفی، نسبت دادن شکست‌ها به درون و موفقیت‌ها به بیرون و اعتقاد به عدم توانایی کافی برای انجام دادن تکالیف اشاره کرد.

در این میان روانکاوان تبیین متفاوتی از اختلال افسردگی دارند. آن‌ها بیش از هرچیز تلاش می‌کنند این مشکل را به واسطه مکانیسم‌های دفاعی شرح دهند. از دید آن‌ها سرکوب یا همان فروخوردن خشم، درونی سازی و برگرداندن آن به خود از جمله فرایندهای اصلی بروز اختلال افسردگی در میان مبتلایان است. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

تاثیر سرکوب خشم در بروز اختلال‌افسردگی

در نظریه روان کاوی به مقوله خشم و افسردگی بیش از هر رویکرد دیگری پرداخته شده است. بر اساس این نظریه روانکاوان معتقدند که مبتلایان به افسردگی بیش از سایرین دست خوش هیجان خشم می‌شوند. با این حال از آن جایی که روش‌های ابراز سالم این هیجان را نمی‌دانند آن را سرکوب کرده و یا به عبارت دیگر آن را فرو می‌خورند.

از آنجایی که خشم هیجان بسیار نیرومندی است و انرژی آن با سرکوب کردن از بین نمی‌رود، این انرژی به درون فرد باز می‌گردد. به این ترتیب کسی که نمی‌تواند به طور سالم از دیگران انتقاد کند دچار خودسرزنش گری مفرط می‌شود و دائما عملکرد خود را زیر سوال می‌برد. همین امر پیامدهایی نظیر کاهش اعتماد به نفس، عدم اطمینان به توانمندی‌ها، احساس گناه و سایر علائم افسردگی را در پی خواهد داشت.

برای آشنایی با علت افسردگی کلیک کنید.

علل ناتوانی در ابراز خشم

علل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود افراد نتوانند به شیوه ای سالم خشم خود را ابراز کنند. برای مثال بزرگ شدن در خانواده‌ای که هرگونه ابراز هیجانی را به شدت سرکوب می‌کرده، تجربه تنبیه شدید به خاطر بروز ناراحتی یا عصبانیت، ترس از ناتوانی در کنترل اوضاع پس از ابراز خشم، عدم آشنایی با رفتار جرات مندانه و ناتوانی در تشخیص پرخاشگری از ابراز خشم به روش صحیح از جمله رایج‌ترین دلایلی است که به خشم و افسردگی بروز مشکلات روانشناختی نظیر اضطراب می‌انجامد.

خشم و افسردگی | چگونگی پیشگیری از بروز افسردگی

افسردگی‌ اساسی یکی از انواع اختلال‌های روانپزشکی است که منشا زیستی، ژنتیکی، محیطی و روانشناختی مختلفی دارد. در حقیقت بروز و شدت افسردگی به نحوه تعامل این فاکتورها با یکدیگر بستگی دارد. در همین راستا با کنترل برخی عوامل محیطی و روانی می‌توان از ابتلا یا شدت یافتن اختلال افسردگی پیشگیری کرد. براساس توصیه روانشناسان مبتنی بر رویکرد روانکاوی، می‌توان گفت اگر بتوانید هیجان خشم و افسردگی را در وجود خود بپذیرید و از مجرای سالمی آن را ابراز نمایید سرکوب و برگرداندن آن به درون اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه تا حد زیادی از بروز اختلال افسردگی پیشگیری خواهد شد. برای دریافت درمان افسردگی کلیک کنید.

در نتیجه اولین قدم برای پیشگیری از افسردگی این است که بپذیرید خشم یکی از هیجانات اصلی در انسان است و همه آدم ها به طور طبیعی آن را تجربه می‌کنند. به خودتان یادآور شوید که احساس خشم در درون‌تان به نوبه خود امری منفی نیست، بلکه تبدیل شدن آن به پرخاشگری و بدرفتاری است که به کنترل و مدیریت نیاز دارد. در نتیجه باید اصول جرات مندی را یاد بگیرید و تمرین کنید که وقتی عصبانی می‌شوید، چه واکنش‌های سالمی را از خود نشان دهید. اگر در این زمینه با مشکل زیادی رو به رو هستید، مراجعه به روانشناس ضروری است.

برای بازدید از کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

انواع مختلف خشم و افسردگی

خشم و افسردگی 1

در برخی موارد یکی از چهره های افسردگی خشم است و در واقع افراد اندوه و ناراحتی خود را به شکل خشم ابراز می‌کنند. بسیاری خشم و افسردگی خود را سرکوب و پنهان کرده و در مواردی دیگر آن را بروز می‌دهند. در این قسمت به بررسی این دو مورد می‌پردازیم.

?خشم و افسردگی درونی

طبیعی است که برخی از افراد هیجانات خود را به دلایل مختلفی بروز نداده و یا پنهان می‌کنند. حتی گاهی اصلا روش درست ابراز آن را نمی‌دانند. به همین دلیل مشکلات زیادی را در این شرایط تجربه می‌کنند. در واقع چنین افرادی نمی‌توانند واکنش های درستی داشته باشند و همواره خود را اذیت می‌کنند. برای آنها صحبت کردن و بیان کردن احساسات شان بسیار دشوار است. برای آشنایی با نشانه های خشم فروخورده کلیک کنید.

?خشم و افسردگی ابراز شده

اما در مقابل گروهی دیگر، خشم و افسردگی خود را به شکل بسیار شدید و افراطی بروز می‌دهند. در واقع آنها بسیار تحریک پذیر بوده و حتی با کوچک ترین مسائلی هم برون ریزی دارند. این افراد کنترل زیادی بر احساسات خود نداشته و یا نمی‌توانند به روش درستی آنها را ابراز کنند. هوش هیجانی در چنین افرادی بسیار پایین بوده و احتمال اینکه به دیگران آسیب بزنند نیز زیاد است.

برخی از نشانه های خشم و افسردگی همزمان شده

وقتی خشم و افسردگی با یکدیگر همزمان می‌شوند؛ فرد نشانه های مختلفی را از خود بروز می‌دهد. در واقع اطرافیان با وجود این علائم می‌توانند متوجه وجود خشم و افسردگی در وجود چنین فردی شوند. برخی از این نشانه ها شاما موارد زیر می‌شوند.

ناپایداری خلق و خو در مدت زمان کوتاه

خودسرزنشی و انتقاد کردن از خود به صورت مداوم

حساسیت و تحریک پذیری

رفتارهای افراطی و پرخاشگرانه

فاجعه سازی و واکنش های انفجاری

آزار دادن دیگران به صورت کلامی

درمان خشم و افسردگی

روش های مختلفی برای درمان خشم و افسردگی همزمان شده وجود دارد. با اینکه بهتر است به هریک از آنها به صورت جداگانه پرداخته شود و درمان شوند؛ اما برخی از روش های مشترکی نیز وجود دارند که بر هر دوی این دو مورد موثر هستند. در این مورد افراد حتما باید از یک متخصص کمک بگیرند.

✅روان درمانی

در شرایطی که افراد در حال تجربه کردن خشم و افسردگی هستند؛ باید از یک روانشناس کمک گرفته و از روش های روانشناختی استفاده کنند. برای تشخصی و سنجش میزان افسردگی و خشم، روش های متفاوتی وجود دارد که در بیشتر موارد درمانگر بعد از بررسی تاریخچه زندگی شخصی فرد، با استفاده از آزمون های روانشناختی، درمان را آغاز می‌کند.

✅دارو درمانی

در برخی شرایط خشم و افسردگی که فرد تجربه می‌کند بسیار شدید بوده و زندگی فرد را مختل کرده است. در چنین شرایطی افراد باید در کنار روش های روانشناختی از دارو درمانی نیز استفاده کنند. اما استفاده از داروها، نیاز به تجویز متخصص داشته و نمی‌توان در این مورد به صورت خودسرانه عمل کرد.

✅اصلاح سبک زندگی

در کنار روش هایی که در بالا ذکر شد؛ افراد برای درمان خشم و افسردگی، باید سبک زندگی شخصی خود را نیز تغییر داده و خودشان هم در این زمینه تلاش کنند. تغذیه مناسب، ورزش، معاشرت کردن با دیگران و… همگی در کنترل این موضوع، تاثیر زیادی دارند.

پیامدهای ناشی از خشم و افسردگی

فراموش نکنید که اگر خشم و افسردگی برای مدت زمان طولانی ادامه یابند؛ افراد را دچار مشکلات زیادی از لحاظ روانی و جسمانی می‌کنند. در چنین شرایطی زندگی شخصی و اجتماعی افراد مختل شده و آنها نمی‌توانند عملکرد درستی داشته باشند. آنها احتمالا به دیگران و حتی به خودشان آسیب های زیادی زده و همچنین شرایط نامساعدی را برای خود ایجاد می‌کنند. در چنین شرایطی کمکی از دیگران نیز ساخته نیست. به همین دلیل شناسایی این موضوع و همچنین پیگیری به موقع آن بسیار موثر است.

سخن پایانی

خشم و افسردگی همپوشانی زیادی با یکدیگر داشته و به طور کلی نشانه های مشابه زیادی دارند. در بیشتر موارد افراد قادر به تشخیص ناراحتی و یا عصبانیت در خود نیستند. این موضوع از مسائل مختلفی نشات می‌گیرد. اما به هر حال هر دوی آنها آسیب زا بوده و باعث بروز پیامدهای زیادی برای افراد می‌گردند. مخصوصا اگر برای مدت زمان طولانی ادامه یابند. بهتر است افراد در این زمینه از یک روانشناس کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشم و افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

من هنگام عصبانیت نمی توانم به درستی با فرد مقابل حرف بزنم و همه چیز را در خودم می ریزم همین مسئله باعث انزوا و افسردگی من شده چگونه می توانم این عادت را تغییر بدهم؟

مراجعه به روانشناس یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید در این زمینه انجام دهید. روانشناس با ارائه آموزش‌هایی نظیر کنترل خشم و یاد دادن مهارت جرات ورزی می‌تواند به شما کمک کند تا بر این مشکل خود غلبه کرده و افسردگی‌تان را نیز بهبود ببخشید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره