برخورد با کسی که خودکشی کرده و زنده مانده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نحوه برخورد با کسی که خودکشی کرده و زنده مانده تاثیر زیادی بر احتمال تکرار آن دارد. فارغ از علت رفتارخودکشی باید در نظر بگیرید که عزیز شما خطر و درد ناشی از آسیب به خودش را نادیده گرفته و برای هر مقصودی که داشته چنین اقدامی کرده است. بنابراین خانواده و یا نزدیکان در چنین شرایطی بهتر است آگاهی خود را از این مساله بالا برده و به جای تکرار رفتارهای گذشته به دنبال راهی برای بازسازی ارتباط با بیمار باشند.

مسلما تنبیه و بازجویی و یا برعکس برآورده کردن خواسته‌های بیمار راه حل مناسبی نیست و باید با ایجاد فضایی مناسب برای گفتگو سلامت همه اعضای خانواده را بهبود داد. در ادامه نحوه رفتار و برخورد با کسی که خودکشی کرده و به زندگی بازگشته را ارائه خواهیم داد. 

اهمیت برخورد با کسی که خودکشی کرده و زنده مانده

رفتار با کسی که خودکشی کرده و زنده مانده

عزیزتان دست به خودکشی زده و شما دچار ناراحتی شدیدی شده اید. گیج و نگرانید و نمی دانید که چه باید بکنید. از یک طرف خوشحالید که زنده مانده و از طرف دیگر در دلتان از او بابت کاری که کرده خشمگینید. اگر در این وضعیت نتوانید هیجانات تان را کنترل کنید مسلما اشتباهی دیگر در برخورد با کسی که خودکشی کرده و زنده مانده انجام داده اید. چنین اشتباهی ممکن است در دفعات بعدی تبعات جبران ناپذیری برای شما و خانواده تان داشته باشد. بنابراین شرط عقل حکم می کند که تا جای ممکن احتیاط کرده و راهی برای جلوگیری از وقوع دوباره این مساله پیدا کنید.

پیش از هر چیز باید بدانید که برخورد با کسی که خودکشی کرده از آن جهت که می تواند موجب بهبودی یا برعکس بدتر شدن وضعیت او شود اهمیت زیادی دارد. هر چقدر به این فرد نزدیک تر باشید تاثیر شما نیز بیشتر است. پس حتما برای کسب اطلاعات لازم با متخصصان حوزه سلامت روان مشورت نمایید. آن ها به شما نحوه صحیح برخورد با کسی که خودکشی کرده را آموزش می دهند. در ادامه نیز ما تا جای ممکن به نکات و بایدها و نبایدهایی که در رفتار و برخورد با کسی که خودکشی کرده پرداخته‌ایم.

برای آشنایی با نشانه های انواع افسردگی کلیک کنید.

نحوه رفتار و برخورد با کسی که خودکشی کرده

خانواده و دوستان مهم‌ترین سیستم اجتماعی برای هر کسی هستند و حضور آن‌ها می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. بااین‌حال برخی رفتارهای اشتباه از جانب آن‌ها نیز می‌تواند مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد. به همین خاطر اینکه بدانید در برخورد با شخصی که اخیراً دست به خودکشی زده چطور باید رفتار کنید، موضوعی است که اهمیت بسیاری دارد. از مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست به آن‌ها توجه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? فضای خانه را آرام نگه دارید

فردی که دست به خودکشی می‌زند به‌طورقطع مشکلات روحی نظیر اضطراب، افسردگی یا ناتوانی مبارزه با مشکلات زندگی را تجربه کرده است. این مشکلات پس از یک تجربه خودکشی ناموفق افزایش پیدا می‌کنند.

به همین خاطر اگر می‌خواهید از بروز مجدد این تجربه جلوگیری کنید اولین چیزی که می‌بایست به آن توجه داشته باشید این است که تا جای ممکن سعی کنید فضا را آرام نگه دارید و چیزی به احساسات منفی او اضافه نکنید. پرخاش یا تحقیر او به دلیل ضعف‌ها یا بدرفتاری با وی به این خاطر که باعث آبروریزی شده ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند خطر اقدام مجدد برای خودکشی را افزایش دهد. سعی کنید تا جای ممکن از قضاوت رفتار او خودداری کنید و این احساس را ایجاد کنید که هنوز هم او را دوست دارید و می‌تواند روی کمک شما حساب کند. پیشنهاد می‌شود مقاله پیشگیری از خودکشی کلیک کنید.

? در برخورد با کسی که خودکشی کرده حتما همدلی و حس امنیت ایجاد کنید

یکی از سؤالات اطرافیان کسانی که به‌تازگی خودکشی کرده‌اند این است که نمی‌دانند چطور باید با آن‌ها صحبت کنند و در صحبت‌هایشان به چه نکاتی توجه داشته باشند. در درجه اول صحبت‌های شما می‌بایست بیشتر حالت حمایت و همدلی داشته باشند. سعی کنید بامحبت با این افراد برخورد کرده و به آن‌ها اطمینان دهید که برایتان باارزش هستند یا برای کمک به آن‌ها آماده‌اید.

تلاش برای همدلی با فردی که اخیراً تجربه خودکشی را پشت سر گذاشته یکی دیگر از نکات مهمی است که باید موردتوجه قرار دهید. هرگز احساسات یا دلایل این افراد را مسخره نکنید و یا از آن‌ها نخواهید جور دیگری فکر کنند و راهکارهای شما را امتحان کنند. بلکه حتی اگر قلبا به این موضوع اعتقاد ندارید به آن‌ها نشان دهید متوجه درد و ناراحتی که تحمل می‌کنند هستید.

? رفتار با کسی که خودکشی کرده | توجه به نشانه‌های تکرار خودکشی

ازجمله نکاتی که می‌بایست به آن توجه داشته باشید این است که احتمال تکرار این رفتار را در نظر بگیرید و تا جای ممکن موضوعات خطرآفرین را از فرد دور نگه دارید. برای مثال اگر بیمار دیگران را به خودکشی مجدد تهدید می‌کند یا دائماً از مرگ صحبت می‌کند و یا درصورتی‌که وسایلی مثل قرص، تیغ یا طناب در اطراف وی می‌بینید نسبت به این نشانه‌ها حساسیت داشته باشید.

برای جلوگیری از بروز مجدد این مساله حتما مقاله علائم خودکشی را بخوانید.

?برای برخورد با کسی که خودکشی کرده علت را پیدا کنید

هنگامی‌که شرایط روحی بیمار تا حدودی بهبود پیدا کرد، سعی کنید با او صحبت کنید و علت این کارش را پیدا کنید. بسیاری از کسانی که تجربه خودکشی ناموفق را داشته‌اند بیان می‌کنند که در این شرایط دوست داشته‌اند یک با آن‌ها صحبت کند و بپرسد چه چیزی تا این حد ناراحت‌شان کرده که به چنین اقدامی دست زده‌اند.

با این حال همان‌طور که گفته شد بهتر است سعی کنید در سؤال‌هایتان از قضاوت یا بازجویی او خودداری کنید، با احساسات وی همدلی داشته باشید و همچنین از سؤالات باز پاسخ برای شروع صحبت استفاده کنید. برای مثال از او بپرسید اکنون چه احساسی دارد یا چطور فکر می‌کند. از آنجا که معمولا افسردگی موجب بروز این اتفاق می‌شوند حتما مقاله نشانه ها و علائم افسردگی را بخوانید.

هنگامی‌که به دنبال پیدا کردن علت خودکشی او هستید به این موضوع نیز توجه کنید که شما تا چه حد در این تصمیم وی نقش داشته‌اید؟ آیا بدرفتاری‌ها، قضاوت نا به جا، بی‌توجهی به مشکلات یا مسائلی ازاین‌دست در این تجربه نقش داشته‌اند؟ اگر چنین است سعی کنید این رفتارها را در خود تغییر دهید.

?تلاش برای حل مسئله

پس‌از اینکه دلایل او برای اقدام به خودکشی را متوجه شدید با کمک یکدیگر راهکارهایی برای برطرف کردن آن‌ها پیدا کنید و به وی اطمینان دهید تا پایان این مسیر در کنارش خواهید بود. بااین‌حال در حل مسئله در درجه اول به این موضوع توجه داشته باشید که راهکار شما می‌بایست واقع‌بینانه و قابل‌اجرا باشد؛ در غیر این صورت شکست در این روش ها می‌تواند تبدیل به دلیلی برای تکرار تجربه خودکشی شود. علاوه بر این راهکارهای شما می‌بایست موردقبول فرد باشند و او قصد داشته باشد آن‌ها را انجام دهد.

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید

?برخورد با کسی که خودکشی کرده و زنده مانده | کمک گرفتن از مشاورین متخصص

از مهم‌ترین موضوعاتی که در برخورد با فردی که به‌تازگی خودکشی کرده که باید به آن توجه داشته باشید این است که از یک روانشناس کمک بگیرید تا به بیمار کمک کند تا سلامت روان خود را مجدداً به دست بیاورد. حتی اگر به هر دلیلی تمایلی به حضور در جلسات مشاوره ندارد، بهتر است شما خود به یک متخصص مراجعه کنید و راهکارهایی را برای تغییر شرایط و همین‌طور بهبود وضعیت بیمار آموزش ببینید. از آنجا علت اصلی خودکشی افسردگی است، پس حتما مشاوره افسردگی نیز دریافت کنید.

?افزایش مهارت های بیمار

خیلی موقع‌ها خودکشی به این خاطر اتفاق می‌افتد که بیمار دچار مشکلی شده و خود را از حل کردن آن ناتوان می‌بیند. همچنین بسیاری از خودکشی‌ها به این خاطر اتفاق افتاده که بیمار به‌صورت ناگهانی و بدون فکر به این نتیجه رسیده که باید چنین کاری کند و سپس تصمیم خود را عملی کرده است. به همین خاطر آموزش راهکارهای حل مسئله و کنار آمدن با مشکلات در کنار تکنیک‌های کنترل هیجان ازجمله اقداماتی هستند که روانشناسان برای جلوگیری از تکرار این تجربه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین بیماری‌های روانی و به‌خصوص افسردگی یکی از مهم‌ترین دلایلی هستند که بیمار را به سمت آسیب زدن به خود سوق می‌دهند و به همین خاطر شناسایی این بیماری‌ها و اقدام برای درمان آن‌ها نیز ازجمله موضوعاتی است که روانشناسان به آن توجه دارند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

? عوامل موثر در خودکشی را از بین ببرید

همیشه یکسری عوامل درونی و بیرونی وجود دارد که موجب تصمیم به خودکشی می شوند. شما با کمک درمانگر این عوامل را شناسایی کنید و آن ها را تا حد امکان از بین ببرید. در برخورد با کسی که خودکشی کرده توجه شما به مشکلات او موجب از بین رفتن احساس تنهایی اش خواهد شد.

خط قرمزهایی در نحوه برخورد با کسی که خودکشی کرده و زنده مانده

خیلی اوقات نیازی نیست که شما حتما در برخورد با کسی که خودکشی کرده کاری انجام دهید. کافی است کمی عقب بیایستید و رفتارهایی که در ادامه شرح داده ایم را انجام ندهید.

? هرگز او را تنها نگذارید، در کنارش باشید و احساس تنهایی را از او بگیرید.

? او را به خاطر کاری کرده سرزنش نکنید.

? وضعیت روانی او را به حال خودش رها نکنید، زمان همیشه باعث بهبودی نمی شود؛ برای درمان او اقدام کنید.

? عادی جلوه ندهید، خودکشی او را موضوعی ساده جلوه ندهید.

? در برخورد با کسی که خودکشی کرده باج ندهید، این کار باعث می شود او در آینده ای نه چندان دور برای رسیدن به اهدافش مجدد دست به خودکشی بزند.

? او را مجبور به کاری نکنید؛ اجبار در برخورد با کسی که خودکشی کرده موجب تشدید احساس یاس و ناامیدی او می شود.

سخن آخر

خیلی از خانواده اهمیتی به نحوه برخورد با کسی که خودکشی کرده نمی دهند، آن ها رفتارهای سمی خود را ادامه میدهند و مساله خودکشی را تنها به شخصیت ضعیف خود فرد ارتباط می‌دهند. گاه نیز می بینیم که خانواده هیچ مسئولیتی در قبال این خطر نمی پذیرد. در چنین مواردی درمانگران خانواده را متوجه می کنند که باید رفتار و چرخه های معیوب خانوادگی را تغییر دهند. البته این برای کسانی است که خوش شانس هستند و خانواده برای درمان به مشاوران روانشناختی مراجعه کرده باشد.

متاسفانه خیلی از خانواده بعد از خودکشی نیز متوجه خطر نیستند. این مساله باعث می شود که وضعیت روانی بیمار تغییری نکرده و یا حتی بدتر شود. به همین منظور توصیه می شود که حتما خانواده ها و یا حتی خود کسی که خودکشی کرده برای ایجاد یک تغییر اساسی به درمانگران خانواده مراجعه نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه رفتار و برخورد با کسی که خودکشی کرده و زنده مانده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

آیا کسی که یک‌بار خودکشی کرده ممکن است مجدداً این رفتار را تکرار کند؟

بله؛ با توجه به مشکلات و شرایط روحی فرد و همین‌طور نوع برخورد اطرافیان احتمال تکرار این کار وجود دارد. به همین خاطر این افراد می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی مراحل درمان را بگذرانند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره