درد سینه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت درد سینه چیست؟ آیا می‌دانید کدام دردها می‌توانند خطرناک باشند؟ درد پستان یا ماستالژیا یک مشکل شایع میان زنان است. درد سینه برای زنان بالغ در هر سنی پیش می‌آید و می‌تواند دوره‌ای یا غیر دوره‌ای باشد. برخی از زنان به هنگام احساس درد در ناحیه سینه دچار اضطراب می‌شوند؛ چرا که گمان می‌کنند این درد به سرطان پستان مربوط است. البته این باور اغلب اوقات درست نیست و صرفا یک نگرانی بیجاست. نگرانی‌های بی مورد، استرس و اضطراب عواملی هستند که درد سینه را تشدید می‌کنند، پس باید از آن‌ها دوری کنید. درد پستان را می‌توان به کمک ماساژ و داروهای گیاهی التیام داد اما در برخی مواقع مراجعه به پزشک ضروریست. در این مقاله با ما همراه باشید تا درد ناحیه سینه زنان را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت درد سینه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

انواع درد سینه

درد پستان به دو دسته کلی تقسیم می‌شود: درد سیکلی یا ادواری- درد غیر سیکلی یا غیر ادواری. هر دسته علائم مخصوص به خودش را دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

1.درد های سیکلی سینه

دردهای سیکلی در دوره هایی خاص پیش می‌آیند؛ مثلا در دوره پیش از قاعدگی، این دردها معمولا در زنان سالم پیش از یائسگی دیده می‌شود و غیر قابل تحمل نیستند. علائم درد های سیکلی سینه:

-معمولا مربوط به دوران پیش از قاعدگی است.

-از یک تا دو هفته پیش از قاعدگی شروع شده و با پایان قاعدگی التیام می یابد.

فروشگاه آرامیس

-با نوعی سنگینی و تورم همراه است. حتی ممکن است توده ای سفت را در سینه خود احساس نمایید.

-در هر دو سینه دیده می شود

2.درد های غیر سیکلی سینه

این دردها همانطور که از نامشان پیداست در دوره خاصی ایجاد نمی‌شوند و ممکن است یک دفعه پیش بیایند. گاها این نوع درد ها خطرناکند و از مشکل خاصی خبر می‌دهند.

علائم درد های غیر سیکلی پستان:

-مربوط به دوران قاعدگی نیست.

-با نوعی سوزش همراه است.

-ممکن است در یک ناحیه از یک سینه پیش بیاید.

-معمولا مداوم و مستمر است.

برای آشنایی با علائم بارداری کلیک کنید.

علت درد در ناحیه سینه

برای علت یابی حتما خانم باید به متخصص مراجعه نماید. اما به طور کلی در ادامه به برخی از عواملی که موجب ایجاد درد در ناحیه پستان می‌شوند را آورده‌ایم.

قاعدگی

معمولا چند روز قبل از شروع چرخه قاعدگی زنان دچار تغییرات هورمونی می‌شوند. تغییرات هورمونی در این دوره به افزایش هورمون های زنانه یا همان هورمون های جنسی می‌انجامد. تغییرات هورمونی، سینه زنان را دچار درد می‌کند و اگر با علائم دیگری نظیر اشتهای زیاد، حالت تهوع، اختلال خلق افسرده، نفخ، آکنه و جوش و … همراه باشد به آن سندرم پیش از قاعدگی گفته می‌شود. برای آشنایی با راه های کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی کلیک کنید.

به هم خوردن تعادل اسید های چرب

وقتی تعادل اسیدهای چرب در سلول‌ها به هم می‌خورد، حساسیت سینه نسبت به تغییرات هورمونی افزایش می‌یابد. این یعنی به هم خوردن تعادل اسیدهای چرب در بدن، درد پستان ناشی از اختلال هورمونی را تشدید می‌کند.

برخی داروهای خوراکی

مصرف این نوع داروها می‌تواند سبب درد ناحیه سینه شود:

-داروهای هورمونی

-داروهای ضد بارداری

-داروهای درمان کننده ناباروری

-برخی دارو های ضد افسردگی

-داروهای مرتبط با فشار خون

ساختار سینه

کیست سینه، آسیب یا ترومای سینه، جراحی سینه و وجود تومورهای خوش خیم و بدخیم در سینه می‌تواند سبب درد و سوزش‌های غیر سیکلی شود. این نوع درد با دردی که پیش از قاعدگی حس می‌شود کاملا متفاوت است و امکان دارد فقط در یک سینه بروز کند.

بزرگی سینه

زنانی که سینه‌های بزرگ دارند ممکن است هرچندوقت یکبار دچار درد های غیر سیکلی در ناحیه سینه شوند. دردی که ناشی از بزرگی پستان باشد معمولا با گردن درد، کمر درد و شانه درد همراه است. در دوره بارداری سینه های زنان بزرگتر می‌شود تا برای شیر دهی آماده شود همین عامل می تواند ایجاد درد کند. برای آشنایی بیشتر با مشکلات در بارداری کلیک کنید.

درمان خانگی درد سینه

اگر درد شما جدی و زیاد نیست می‌توانید به کمک روش‌های خانگی آن را بهبود ببخشید. برخی از روش هایی برای کاهش درد پستان موثر هستند در ادامه شرح داده‌ایم.

کمپرس سرد

سرما می تواند ناحیه مورد نظر را بی حس کرده، تورم را کاهش دهد و از همین طریق درد را التیام بخشد. اگر می خواهید از کمپرس سرد بهره بگیرید کافیست چند تکه یخ را درون کیسه پلاستیکی گذاشته و داخل یک دستمال بپبچید پس از آن یخ را روی سینه‌های خود بگذارید.

استفاده از تکنیک های رفع استرس

گفتیم که تنش، استرس، اضطراب، فشار روانی و هرگونه مشکل روحی می‌تواند سبب تشدید انواع درد ها به خصوص درد سینه شود. اگر می خواهید درد پستان خود را کاهش دهید کافیست تکنیک های آرامبخش مانند تنفس، مدیتیشن و … را بیاموزید و آن ها را به کار ببندید. برای آشنایی با راه های کاهش استرس کلیک کنید.

ماساژ سینه به کمک روغن های گیاهی

اگر می خواهید درد پستان خود را کاهش دهید می‌توانید از تکنیک ماساژ استفاده کنید. ماساژ سینه به کمک روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن کرچک، روغن مریم گلی، روغن کندر، روغن گل پامچال و … برای درمان درد سینه موثر واقع می شود.

رازیانه

رازیانه یک گیاه زنانه است. مصرف این گیاه به صورت دمنوش یا جویدنی به تمام خانوم ها توصیه می‌شود. بهتر است جوشانده رازیانه را چند روز پیش از قاعدگی مصرف کنید تا تاثیر بهتری بگذارد.

مکمل های غذایی

استفاده از برخی مکمل های غذایی مانند ب 6، ب1، کلسیم، منیزیم، ویتامین ای و مولتی ویتامین می‌تواند در جهت کاهش دردهای سینه موثر واقع شود. البته بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکمل آزمایش داده و با پزشک خود مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت درد سینه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره