خواب زیاد نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خواب زیاد نوزاد در سال‌های ابتدایی تولد طبیعی است و به مرور از میزان خواب کودک کاسته می‌شود. در واقع هرچه سن نوزاد بیشتر می‌شود، وضعیت الگوی خواب او بیشتر به بزرگسالان شبیه می‌گردد. نوزاد با توجه به دوره رشدی که در آن قرار دارد وضعیت خواب متفاوتی را تجربه می‌کند با این حال خوابیدن نوزاد برای رشد و عملکرد مغز او ضروری است و باعث خلق و خوی بهتر آن‌ها می‌شود. اما گاهی ممکن است نوزاد در هنگام شیر خوردن یا تعویض پوشک نیز از خواب بیدار نشود که در این صورت لازم است بررسی‌های بیشتر توسط متخصص صورت گیرد. در ادامه به بررسی بیشتر الگوی خواب و فواید خواب زیاد نوزاد اشاره خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب زیاد نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

خواب زیاد نوزاد

به طور طبیعی یک نوزاد سالم 80 تا 85 درصد از شبانه روز را باید بخوابد. خواب زیاد و متعادل نوزاد باعث بهبود عملکردهای جسمانی، روانی و عصبی می‌شود. باید توجه کرد که زمان‌بندی خواب هر نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است و نباید نوزادان را با یکدگیر مقایسه کرد. ممکن است یک نوزاد بین 14 تا 17 ساعت بخوابد و نوزاد دیگر به 19 ساعت خواب نیاز داشته باشد. هرچه نوزاد بزرگ‌تر می‌شود به میزان کمتری به خوابیدن نیاز دارد. با این حال اگر نوزاد در هنگام شیر خوردن یا تعویض پوشک هم بیدار نشد بهتر است برای بررسی نشانه های سلامت نوزاد او را نزد یک متخصص و روانشناس ببرید. 

برای آگاهی بیشتر درباره نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

زمان‌بندی خواب نوزاد

به طور دقیق هر نوزادی زمان‌بندی مخصوص به خودش را دارد اما می‌توان زمان‌بندی خواب‌نوزاد را در دوران‌های مختلف رشدی به این صورت در نظر گرفت. با این حال این زمان می‌‌تواند با یکی دو ساعت کمتر یا بیشتر میان نوزادان متفاوت باشد. 

_ 14 تا 17 ساعت خواب برای نوزادان یک روزه تا سه ماهه

_ 12 تا 16 ساعت خواب برای نوزادان چهار تا یازده ماهه

_ 11 تا 14 ساعت خواب برای نوزادان دوازده تا سی‌و‌پنج ماهه 

برای آشنایی بیشتر با میزان طبیعی و نیاز به اطلاع درباره نکاتی از خواب نوزاد کلیک کنید.

فواید خوابیدن زیاد نوزاد

افزایش رشد جسمانی

هورمون‌های مخصوص رشد جسمانی در اوایل شب و در زمان خواب عمیق ترشح می‌شوند، در نتیجه خواب زیاد نوزاد می‌تواند با ترشح هورمون رشد و افزایش رشد جسمانی و قد ارتباط داشته باشد. هر چه از میزان خواب عمیق کمتر شود و بیشتر به طرف صبح پیش‌برود هورمون کوتیزول جای هورمون رشد را می‌گیرد. مطالعات نشان داده‌اند که در دوره‌هایی که نوزادان بیشتر می‌خوابند وزن بیشتری کسب می‌کنند. علاوه بر این کم خوابی می‌تواند ترشح هورمون لپتین را دچار اختلال کند، هرگونه اختلال در میزان ترشح هورمون باعث می‌شود تا فرد به اندازه کافی غذا نخورد.

تاثیر بر عملکرد مغز

خواب مناسب برای رشد ذهنی و مغز نوزاد ضروری است. مغز یکی از اندام‌های بدن است که در سال‌های اولیه تولد به سرعت در حال پیشرفت و بهبود عملکرد است. خوابیدن باعث بهبود عملکرد مغز می‎شود و محرومیت از خواب می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

تحکیم حافظه و یادگیری

یکی دیگر از فواید خوابیدن تحکیم حافظه و یادگیری است. محرک‌هایی که نوزاد در هنگام بیداری با آن‌ها مواجهه می‌شود در حین خواب پردازش خواهد شد، این کار مسیرهای عصبی جدیدی در مغز نوزاد به وجود می‌آورد که منجر به تحکیم حافظه و یادگیری بیشتر می‌شود. همچنین نوزادان و کودکانی که کم خوابی دارند در تمرکز کردن و توجه کردن مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند.

تاثیر بر سیستم ایمنی بدن از فواید خواب زیاد نوزاد

خواب همچنین بر وضعیت سیستم ایمنی بدن هم نقش دارد. خواب ناکافی می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن نوزاد شود. یکی از راه‌هایی که خواب مناسب به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند این است که خواب کافی باعث افزایش تولید سلول‌های T می‌شود. سلول‌های T نقش مهمی در پاسخ سیستم ایمنی بدن به ویروس‌ها و عفونت‌ها دارد و بدن را برای مقابله با بیماری‌های مختلف آماده می‌کند.

تاثیر بر خلق و خو

همانند بزرگسالان، نوزادان هم با خوابیدن مناسب خلق و خوی بهتری پیدا می‌کنند. به همین ترتیب نوزادانی که خواب کمتری دارند دارای خلق و خوی دشوار هستند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند نوزادانی که خواب کمتری دارند به میزان بیشتری پرخاشگر‌ی نشان می‌دهند که در این شرایط لازم است برای بررسی‌های بیشتر از یک مشاوره کودک کمک بگیرید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

نگرانی درباره خواب زیاد نوزاد

اگر نوزاد شما در طول روز زیاد می‌خوابد به طوری که حتی برای غذا هم باید او را بیدار کنید و یا به طور ناگهانی خواب او زیاد شده است، حتما باید برای بررسی های بیشتر او را نزد متخصص اطفال ببرید. به یاد داشته باشید که با رشد هر چه بیشتر او، خواب فرزندتان نیز کاهش می‌یابد و او در اوقات بیداری فرصت بیشتری برای یادگیری مهارت های خزیدن، نشستن و راه رفتن پیدا می‌کند. پس اگر این سیر دچار مشکل شد حتما باید اقدامات لازم درمانی انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب زیاد نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه زمانی برای خوابیدن زیاد نوزاد باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کودکتان در تمام طول شبانه روز خواب است و حتی برای خوردن شیر و یا تعویض پوشک هم بیدار نمی‌شود بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت سلامت کودکتان را مورد ارزیابی قرار دهد. همچنین اگر به طور ناگهانی وضعیت خواب نوزادتان تغییر پیدا کرد بهتر است تا سلامت نوزاد مورد بررسی قرار بگیرد.

آیا خواب زیاد نوزاد می‌تواند نشانه زردی باشد؟

زیاد خوابیدن دلیل بر این نیست که کودک دچار بیماری زردی شده است. اما اگر سایر علائم بیماری زردی به همراه خواب زیاد وجود داشت سریعاً به بیمارستان یا مراکز درمانی مراجعه کنید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره