اسکیزوفرنی در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اسکیزوفرنی در کودکان هم ممکن است بروز یابد. این بیماری معمولاً افراد بزرگ‌سال را مورد تهدید قرار می‌دهد. بااین‌حال همواره، شماری از کودکان و نوجوانان نیز به اسکیزوفرنی زودرس دچار می‌شوند. این بیماری به دلیل داشتن اثرات مخرب بر فرایند رشدی کودکان، باعث ایجاد مشکلات گسترده و مزمن‌تری نسبت به افراد بالغ می‌شود. بر این اساس لزوم آشنایی با نشانه‌های اختلال اسکیزوفرنی در کودکان و راه‌های بهبود آن بسیار پراهمیت‌تر است. در صورتی که فرزندتان تشخیص اسکیزوفرنی دریافت کرده، حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

اسکیزوفرنی کودکان

یکی از اختلالات شدید روانی، اسکیزوفرنی است که در آن فرد ادراکی غیرطبیعی از واقعیت دارد. این اختلال معمولاً در افراد بزرگ‌سال به چشم می‌خورد؛ بااین‌حال گاهی در بین کودکان و نوجوانان نیز گزارش می‌شود. متخصصان سلامت روان این مشکل را ناشی از مختل شدن عملکردهای مغزی در برخی قسمت‌ها می‌دانند. همین موضوع سبب گسترش طیف مشکلات ناشی از اسکیزوفرنی در زمینه‌های رفتاری، شناختی و هیجانی گردیده است. ازجمله اصلی‌ترین مشکلات عبارت‌اند از؛ اختلال در تفکر، توهم، هذیان و مشکلات عملکردی.

اسکیزوفرنی در دوران کودکی نیز می‌تواند همان نشانه‌های بیماری در بزرگ‌سالی را داشته باشد؛ اما به دلیل شروع در سنین پایین، معمولاً اثرات مخرب بیشتری بر روند رشد کودک و همچنین واکنش‌های او می‌گذارد. بر همین اساس، تشخیص و درمان هر چه سریع‌تر این بیماری در کودک اهمیت چشمگیرتری دارد.

نشانه های اسکیزوفرنی در کودکان

ازآنجاکه اسکیزوفرنی ناشی از اختلال در عملکردهای مغزی به شمار می‌رود، می‌توان انتظار داشت که اولین نشانه‌های ناشی از بیماری در روند رشد کودک مشاهده گردد. ازجمله این مسائل عبارت‌اند از:

  • تأخیر در زبان
  • خزیدن یا چهار دست‌وپا رفتن با تأخیر یا غیرعادی
  • تعویق در راه رفتن بدون کمک
  • انجام حرکات و رفتارهای غیرمعمول مثل تاب دادن مکرر بدن

لازم به توجه است که برخی از این نشانه‌های در سنینی خاص، جزئی از مراحل عادی رشد به‌حساب آمده و جای نگرانی ندارند. همچنین تعدادی از این نشانه‌ها با اختلالاتی همچون طیف اوتیسم و مشکلات رشدی فراگیر همپوشی دارند. بر این اساس، تشخیص دقیق بیماری صرفاً باید توسط متخصص سلامت روان صورت بگیرد.

درصورتی‌که اسکیزوفرنی در کودک شناسایی نشود، به‌تدریج می‌توان شاهد بروز نشانه‌های اصلی آن مانند توهم، هذیان و علائم منفی در او بود.

فروشگاه آرامیس

به‌طورمعمول، اسکیزوفرنی زودرس در کودکان حدود سنین 13 تا 17 سالگی تشخیص داده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با علت توهم در کودکان کلیک کنید.

علل بروز اسکیزوفرنی در کودکان

علت اصلی این‌که اسکیزوفرنی در برخی افراد تا سن بزرگ‌سالی بروز نمی‌کند و در عده‌ای دیگر، در همان دوران کودکی ظاهر می‌شود، هنوز ناشناخته است. بااین‌حال دانشمندان معتقدند که عامل زمینه‌ساز هر دو حالت یک‌چیز یعنی “اختلالات شدید مغزی” است. با این حال روانشناسان، همواره به نقش تعاملی ژنتیک و محیط رشد کودک تأکید دارند. ازنظر آن‌ها، حتی در صورت داشتن ژن مستعد ابتلا به بیماری تا زمانی که محیط تربیتی کودک مناسب و کنترل‌شده باشد، می‌توان از بروز این اختلال در وی جلوگیری کرد.

باوجوداین حدس و گمان‌ها، به نظر می‌رسد برخی عوامل می‌توانند به‌عنوان افزایش‌دهنده احتمال خطر در ابتلا به اسکیزوفرنی مؤثر باشند. این عوامل به شرح زیر هستند.

  • وجود سابقه خانوادگی ابتلا به اسکیزوفرنی، به‌خصوص در اقوام نزدیک
  • مواجهه شدن با عوامل مضر برای جنین در داخل رحم مانند ویروس‌ها، مواد شیمیایی، سموم  مختلف یا سوءتغذیه مادر
  • ابتلا به نقص‌های خود ایمنی و بروز عملکردهای غیرعادی در سیستم ایمنی بدن کودک
  • بالا رفتن سن پدر

پیامدهای ابتلا به اسکیزوفرنی در کودک

ازجمله نتایج آسیب‌رسانی که مبتلا شدن به اسکیزوفرنی می‌تواند در دوران کودکی و یا سنین بعد از آن به وجود آورد، عبارت‌اند:

  • داشتن عملکرد ضعیف یا نقص در فعالیت‌های تحصیلی و شغلی
  • ناتوانی در انجام کارهای روزمره خود مانند حمام کردن یا حفظ سلامت شخصی
  • انزواطلبی و جدا شدن از خانواده
  • افکار خودکشی
  • داشتن اعمال منجر به جرح خویشتن
  • اضطراب و نگرانی
  • همراه شدن طیف اختلالات افسردگی
  • سوءمصرف الکل و مواد مخدر
  • فقر و نداشتن امنیت مالی
  • ناتوانی در داشتن زندگی مستقل
  • قربانی رفتار پرخاشگرانه در دوران کودکی

نحوه درمان اسکیزوفرنی کودک

داروهای آنتی سایکوتیک

هدف اصلی در دارودرمانی اختلال اسکیزوفرنی کنترل کردن نشانه‌های اصلی این بیماری در شروع فرایند درمانی است. همچنین بنا بر صلاح‌دید درمانگر، در صورت نیاز می‌توان از داروهای ضدافسردگی و ضد اضطراب نیز برای تثبیت خلق بیمار استفاده کرد.

روان‌درمانی فردی

در درمان فردی تلاش می‌شود تا فرد مهارت‌هایی برای کنترل استرس‌های روزمره و چگونگی مدیریت شرایط را فرابگیرد. در این روش با تنظیم یک برنامه درمانی می‌توان به شخص در کاهش علائم بیماری و نیز افزایش تعاملات اجتماعی، حتی دوست‌یابی کمک کرد.

خانواده‌درمانی

فراهم کردن حمایت روانی و نیز آموزش مهارت‌هایی برای از بین بردن عوامل زمینه‌ساز اسکیزوفرنی یا تعدیل آن‌ها، ازجمله اهدافی است که می‌توان با کمک این روش به آن رسید.

بستری کردن

گاهی اوقات در طول دوره درمان، امکان دارد که بیمار دچار نوسانات هیجانی شده و توانایی کنترل رفتار خود را از دست بدهد. در این شرایط یکی از بهترین تصمیمات، بستری کردن فرد است. این کار علاوه بر این‌که منجر به کنترل هر چه سریع‌تر واکنش‌های او می‌شود، باعث حفظ سلامت و ایمنی او و نیز سایر اعضای خانواده می‌گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اسکیزوفرنی در کودکان می توانید از طریق شماره تلفن 02191002360 با متخصصان کودک در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو صحبت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره