ترک قرص خواب | قطع ناگهانی و بهترین روش ترک قرص خواب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترک قرص خواب بدون مشورت با متخصص آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. مصرف این داروها نباید به طور خودسر صورت بگیرد. به هر نحوی که دچار اعتیاد به داروهای خواب آور شده‌اید؛ باید برای قطع داروها نظر متخصصان را جویا شوید. به کمک آن‌ها داروها را قطع یا جایگزین نمایید. متخصصان روانشناسی با رویکرد درمان بدون دارو، کمک می‌کنند تا بتوانید علاوه بر تنظیم سیکل خواب، کیفیت خواب‌تان را نیز بالا ببرید. در ادامه به روش‌های موثر در ترک قرص خواب پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک قرص خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

ترک قرص خواب

ترک قرص خواب سریع

ترک قرص خواب تبدیل به یکی از دغدغه های افراد وابسته به این دارو، می‌شود. امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشکلات روانی یا حتی شرایط اضطراب آور زندگی، مجبور به مصرف داروهای آرامبخش یا خواب آور هستند. یکی دیگر از دلایل مصرف این دارو زندگی در مناطق جغرافیایی است که تقریبا 6 ماه از سال، هوا تاریک نمی‌شود. افراد ساکن در این مناطق مجبور به مصرف قرص خواب هستند. بعد از مدتی مصرف این داروها تبدیل به عادت شده و تقریبا دیگر تاثیری بر بدن ندارد. این وابستگی روانی، افراد را مجبور به ادامه مصرف قرص خواب می‌کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

فروشگاه آرامیس

علائم اعتیاد به مصرف قرص خواب

طبیعی است که با مصرف طولانی مدت قرص خواب به آن وابستگی زیادی پیدا کنید. مهم ترین علائم اعتیاد به مصرف قرص خواب، شامل موارد زیر می‌شود.

?مصرف افراطی و غیرقابل کنترل انواع قرص خواب

?فراموشی

?بی انگیزگی برای ترک

?مصرف دارو حتی با وجود خواب آلودگی

?شدت گرفتن علائم با یکبار مصرف نکردن

?تلاش برای خرید غیرقانونی قرص خواب

?ادامه دادن به مصرف با اطلاع از پیامدهای منفی آن

پیش از درمان نوع قرص خواب مشخص شود

کیفیت خواب موضوعی است که می‌‎تواند سلامت انسان را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. اکثر کسانی که خواب خوبی ندارند در طول روز سطح استرس بالایی را گزارش می‌دهند و از نظر خلقی ناراحتی‌هایی را تجربه می‌کنند. برای درمان این وضعیت در قدم اول درمان‌های غیردارویی پیشنهاد می‌شود.

برای مثال روانشناسان از طریق آموزش فنون خودآرام سازی نظیر ریلکسیشن، مراقبه و تکنیک‌های ذهن آگاهی تلاش می‌کنند سطح تنش مراجع را کاهش داده و در نتیجه تجربه خواب راحت را تسهیل نمایند. با این حال در مواردی که روان‌درمانی پاسخگو نبوده یا اضطراب‌های شدید مانع از ادامه روند درمان می‌شوند، استفاده از قرص‌های خواب توصیه می‌گردد. قرص‌های خواب معمولا داروهای ضد اضطرابی بنزودیازپینی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به دیازپام، آلپرازوالام، اگزازپام و کلردیازپوکساید اشاره کرد.

?نحوه عملکرد داروهای خواب

این داروها با تضعیف فعالیت سیستم عصبی مرکزی سطح هوشیاری مغز را پایین آورده، فعالیت سیستم سمپاتیک را کم می‌کنند و در نهایت منجر به احساس خواب آلودگی می‌شوند. با این حال از آنجایی که این داروها قابلیت ایجاد وابستگی جسمانی و اعتیادآوری دارند، باید با ملاحظه بسیار و تحت نظر متخصص مصرف شوند.

ترک ناگهانی قرص خواب

خیلی‌ها از تفاوت قرص‌های خواب با سایر قرص‌ها آگاهی ندارند. از همین رو به محض اینکه مشکل خوابشان برطرف شد یا سطح اضطرابشان پایین آمد اقدام به قطع سرخود این داروها می‌کنند. این در حالیست که اکثر قرص‌های خواب منجر به بروز نوعی وابستگی جسمانی در انسان می‌شوند. قطع ناگهانی آن‌ها با علائم جسمانی و روانی ناخوشایندی همراه خواهد شد که به آن سندروم محرومیت از مواد گفته می‌شود.

در این شرایط ممکن است که علائمی نظیر استرس، بی‌قراری، تشدید بیخوابی، سردرد، افزایش تحریک پذیری، بالا رفتن ضربان قلب، حالت تهوع، لرزش دست، بروز علائم افسردگی ، حملات پانیک و تشنج را تجربه کنید. از همین رو بسیار اهمیت دارد که قبل از قطع قرص خواب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی در مورد اعتیاد به قرص خواب

همانطور که گفته شد داروهای ضداضطرابی که به قرص‌های خواب مشهور هستند، قابلیت اعتیادآوری دارند. متاسفانه برخی افراد که درگیر اضطراب‌های مزمن‌اند و یا از روش‌های سالم نمی‌توانند هیجانات منفی خود را کنترل کنند، به مصرف بی‌رویه این داروها روی می‌آورند. مصرف کننده پس از مدتی متوجه می‌شود که استفاده از همان دوزهای قبلی اثرات گذشته را ندارد، در نتیجه مجبور می‌شود که میزان مصرف خود را به مرور افزایش دهد و همین مسئله به مرور منجر به تشدید اعتیاد می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با قرص دیازپام 2،5و 10 کلیک کنید.

اگر دچار اعتیاد به این قرص‌ها شده‌اید هرگز برای ترک آن‌ها به طور ناگهانی اقدام نکنید. زیرا همانطور که گفته شد ممکن است با سندروم محرومیت مواجه شده و در نتیجه درگیر علائم جسمانی و روانی جدی شوید. از همین رو پیش از هرکاری ابتدا به یک متخصص سلامت روان نظیر روانشناس یا روانپزشک مراجعه کرده و میزان مصرف قبلی داروی خود را با او در میان بگذارید. درمانگر با توجه به شدت اعتیاد و میزان مصرف دارو یک برنامه مناسب برای ترک را در اختیار شما قرار خواهد داد.

عوارض عدم ترک قرص خواب

باید قبل از مصرف، در مورد تاثیرات جبران ناپذیر قرص خواب، اطلاعات کافی داشته باشید. نه تنها مصرف قرص خواب، بلکه ترک کردن این دارو مانند ترک اعتیاد، آثاری را برای بدن برجای خواهد گذاشت. با گذشت زمان، بدن نسبت به این دارو مقاوم شده و دیگر واکنشی نشان نمی‌دهد. قرص خواب با برهم  زدن تعادل هورمون ها و کاهش سطح ایمنی بدن، بدن را در معرض ابتلا به بیماری های زیادی قرار می‌دهد. یکی از شایع ترین عوارض قرص خواب، ایجاد توهمات شنیداری و دیداری است. برای آشنایی بیشتر با قرص های خواب آور کلیک کنید.

عوارض بلند مدت مصرف قرص خواب

تقریبا با یک ماه مصرف مکرر قرص خواب، علائم اعتیاد به آن ظاهر می‌شود. پس شخصی که به این دارو وابستگی پیدا کرده است؛ به این معنی نیست که مدت زمان طولانی این دارو را مصرف کرده است. اما با مصرف طولانی شاید برخی از علائم زیر ظاهر شوند.

?انقباضات عضلانی

?تشنج

?هذیان

?بی خوابی های طولانی

?افسردگی

?اختلال در عملکرد جنسی

?تعریق

?لرزش دست و پا

?افزایش ریتم قلبی

?حالت تهوع و استفراغ مزمن

علائم مصرف بیش از اندازه یا اوردوز قرص خواب شامل کما، کاهش ضربان قلب در خواب، سکته قلبی، خواب پریشی و تنفس آهسته می‌شود.

بهترین روش های ترک قرص خواب

روش های ترک قرص خواب

 

 

به طورکلی مراحل ترک قرص خواب مانند دیگر انواع ترک است که شامل سم زدایی، بستری و مراجعه به روانپزشک و روانشناس می‌شود. در صورت بروز اعتیاد به قرص‌های خواب روش‌های متعددی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند از شر وابستگی جسمانی و روانی به این دارو خلاص شوید. در مرحله اول ترک قرص خواب متخصص برنامه دقیقی برای سم‌زدایی دارو از بدن در اختیارتان قرار می‌دهد. در نظر داشته باشید که سم زدایی به معنای ترک اعتیاد نیست، بلکه تازه آغاز راه است.

زیرا مواد اعتیادآور منجر به بروز تغییراتی در مدارهای مغزی می‌شوند که در طولانی مدت روی شما اثرگذاشته و از همین رو منجر به بروز علائمی مثل وسوسه و لغزش‌های مکرر می‌شوند. در نتیجه باید برای ترک قرص خواب در کنار سم‌زدایی از روان درمانی نیز کمک بگیرید. جلسات روان درمانی با روانشناس می‌تواند به سه صورت فردی، گروهی و خانوادگی برگزار شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که استفاده از جلسات گروهی یا خانوادگی به صورت روش‌های تکمیلی در کنار جلسات فردی اثربخشی درمان را دو چندان می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه لازم است به یک مرکز مشاوره معتبر مراجعه کرده و مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید.

زمان لازم برای ترک قرص خواب

تقریبا بلافاصله پس از ترک قرص خواب، علائم کوتاه مدت ترک خود را نشان می‌دهند. علائمی که شامل بی قراری، لرزش، اضطراب، بدن درد و مهمتر از همه بی خوابی می‌شود. اما با گذشت تقریبا یک یا دوهفته، این علائم کمتر می‎گردد. اما علائم روانشناختی ترک قرص خواب همچنان ادامه دارد. برای غالب شدن به این علائم، فرد بهتر است از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرد. علائم حاد دیگر ترک قرص خواب، تغییرات خلقی و تمرکز ضعیف است.

سخن پایانی

اولین گام برای ترک قرص خواب ، ارزیابی دقیق توسط پزشک متخصص است. تاجایی که امکان پذیر است از مصرف قرص خواب امتناع کنید و خواب خود را به روش های دیگر تنظیم کنید. اما اگر این روش تاثیرگذار نبود؛ حتما برای مصرف قرص خواب، با پزشک مشورت کنید. با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد، مصرف قرص خواب برای طولانی مدت و همچنین ترک ناگهانی آن، هر دو برای بدن بسیار مضر هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک قرص خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا برای ترک قرص خواب مراجعه به متخصص ضروری است؟

بله، قرص‌های خواب می‌توانند وابستگی جسمی و روانی ایجاد کنند. از همین رو در صورت قطع سرخود و ناگهانی ممکن است به بروز علائم ناخوشایندی نظیر بی‌قراری، تپش قلب، حالت تهوع و تشنج بیانجامند. در نتیجه باید حتما برای آگاهی از نحوه کنار گذاشتن آن‌ها ابتدا با یک متخصص مشورت نمایید.

علائم کوتاه مدت ترک قرص خواب کدام اند؟

بی قراری، اضطراب، لرزش دست و پا، دردهای عضلانی و… از علائم کوتاه مدت بعذد از ترک قرص خواب هستند که تقریبا با گذشت یک یا دو هفته از بین می‌روند.

نشانه های اعتیاد به مصرف قرص خواب، شامل چه مواردی می‌شوند؟

فراموشی، بی انگیزگی، شدت گرفتن علائم با یکبار مصرف نکردن دارو، بی خوابی، تلاش برای خرید غیرقانونی قرص خواب و ادامه دادن مصرف حتی با وجود اطلاع از پیامدهای بد آن، از نشانه های اعتیاد به قرص خواب است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫13 دیدگاه ها

    1. سلام بدون در نظر گرفتن علت و شرایط ایشون نمیشه راهکار داد. لطفا با شماره های درج شده جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

    1. حتما درباره روش های غیر دارویی شنیده اید. شما می تونید با دریافت مشاوره استرس و به کمک متخصص استرس رو کنترل کرده و بعد از مدتی میبینید که بدون نیاز به دارو به راحتی می تونید به خواب بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره