اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج می تواند از مسائلی باشد که پیش از ازدواج و حتی بعد از ازدواج مشکلاتی را برای زوجین ایجاد کند. وقتی دو نفر تصمیم بر ازدواج با یکدیگر می‌گیرند، آنچه که اهمیت دارد این است که آن‌ها از جهت‌های مختلفی با یکدیگر متناسب باشند. اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج از جنبه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و .. می تواند باعث ایجاد مشکل میان خانواده‌ها و همینطور زن و مرد شود. برای ازدواج موفق به چیزی بیشتر از عشق نیاز است و آنچه که باعث ایجاد یک رابطه سالم می‌شود، وجود نقاط مشترک میان دو نفر است. نقاط مشترک میان زوجین شامل تمامی موارد از جمله اشتراکات خانوادگی است. به همین منظور پیشنهاد می‌شود حتما پیش از هر چیز برای مشاوره قبل از ازدواج اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اختلاف سطح خانواده‌ ها در ازدواج

از جمله مواردی که باعث شکل گیری یک رابطه سالم و در نهایت ازدواج موفق می‌شود، وجود نقاط مشترک میان دو نفر است. نقاط مشترک میان زن و مرد می‌تواند شامل علایق، عقاید، سلیقه، سوابق، اشتراکات خانوادگی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشترک باشد.

وجود نقاط مشترک باعث کاهش تنش‌ها و اضطراب‌ها در زندگی زناشویی می‌شود. بنابراین دختران و پسران جوان باید اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج را به عنوان یک فاکتور مهم برای تشکیل زندگی در نظر داشته باشند.

اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج باعث می‌شود زوجین در زمینه‌های مختلف مالی، اخلاقی، رفتاری، ارتباطی و … تنش‌های مختلفی با یکدیگر داشته باشند. بنابراین اگر تصمیم بر ازدواج گرفته‌اید حتما باید دنبال فردی باشید که از تمامی جهات با شما و خانواده‌تان همخوانی داشته باشد. به عبارت ساده‌تر میان خانواده ها اختلاف سطح وجود نداشته باشد. برای آشنایی با انواع اختلافات در ازدواج کلیک کنید.

جنبه های مختلف اختلاف سطح خانواده‌ ها در ازدواج

اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج

اشاره کوتاهی کردیم که هم خوانی داشتن خانواده‌ها برای ازدواج امری ضروری و مهم است. بررسی اختلاف سطح میان خانواده ها معطوف به یک زمینه نیست و می‌تواند در جنبه‌های مختلفی وجود داشته باشد. در ادامه به جنبه‌های مختلف اختلاف سطح در خانواده ها اشاره کرده‌ایم.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

? اختلاف سطح فرهنگی خانواده‌ ها

یکی از جنبه‌های اختلاف سطح در ازدواج، اختلاف فرهنگی است. فرهنگ هر خانواده شامل نگرش‌های آنان نسبت به باورهای مذهبی، آداب و رسوم و همینطور سبک زندگی و شیوه تربیتی آنان می‌باشد. تناسب داشتن فرهنگ‌ها تا حد زیادی می تواند در کیفیت رابطه زوجین نقش داشته باشد.

وجود اختلافات فرهنگی ممکن است در ابتدای آشنایی مشکلات جدی را ایجاد نکند اما با پیش رفتن رابطه مشکلات عمیق‌تری را ایجاد می‌نماید که می‌تواند زندگی زوجین را تحت الشعاع قرار دهد.

کسانی که در فرهنگ‌های خانوادگی متفاوتی بزرگ شده‌اند، می‌توانند قبل از تصمیم‌گیری قطعی برای ازدواج با مشاور روانشناس صحبت کنند. کسب آگاهی بیشتر می‌تواند از بروز چالش‌های مختلف در این زمینه جلوگیری کند. برای آشنایی بیشتر با موانع مربوط به اختلاف فرهنگی در ازدواج کلیک کنید.

? اختلاف طبقاتی

از دیگر جنبه‌های اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج، اختلاف طبقاتی است. در اختلاف طبقاتی وضعیت اقتصادی خانواده‌ها مطرح است.

کسانی که در شرایط مالی متفاوتی رشد و تربیت می‌یابند، بدیهی است متناسب با آن شرایط دارای انتظارات، توقعات، سلیقه و سبک زندگی متفاوتی هستند.

نبود اختلاف طبقاتی میان زوجین باعث می‌شود، دو نفر سازگاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند، چراکه اختلاف طبقاتی از مهم‌ترین مسائلی است که باعث ایجاد چالش و تعارض در زندگی مشترک می‌گردد.

بنابراین اگر تصمیم بر ازدواج گرفته‌اید، بهتر است به تفاوت‌های اجتماعی، شغل، موقعیت و طبقه اجتماعی پدر و مادر طرف مقابل توجه داشته باشید. سعی کنید فردی را برای ازدواج انتخاب کنید که از نظر وضعیت اقتصادی به شما نزدیک باشد.

? اختلافات شخصیتی و روانی

دیگر جنبه اختلاف سطح در خانواده‌ها که کمتر به آن پرداخته می‌شود، اختلاف سطح از نظر شخصیتی و روانی است. از آنجایی که امکان تربیت فرزند سالم در خانواده سالم وجود دارد، پدر و مادر نیز باید از نظر شخصیتی و روانی سالم باشند و با یکدیگر تناسب داشته باشند.

لازم است اشاره کنیم که همان اندازه که تناسب شخصیتی و روانی میان زوجین برای ازدواج اهمیت دارد، بررسی و درک تفاوت میان سطوح روانی نیز مهم است که هر فردی نمی‌تواند آن را انجام دهد.

توصیه می شود برای بررسی تناسب و یا اختلاف سطح شخصیتی و روانی از مشاوره‌های قبل از ازدواج حتما استفاده کنید.

? اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج در حوزه تناسب ارزش ها

تربیت خانوادگی هر فردی به همراه فرهنگ، سطح تحصیلات و تجربه‌هایی که او در زندگی کسب کرده، همگی در کنار هم سبب می‌شود که فرد برای خود ارزش‌هایی را تعیین کند.

زوجینی که دارای ارزش‌های یکسانی هستند، بهتر از دیگر افراد با یکدیگر سازگاری دارند و می‌توانند ازدواج پایداری را تجربه کنند. ارزش‌های هر فردی در زمینه‌های مختلفی همچون رفتار با دیگر افراد، تربیت فرزند، اهداف در زندگی و … تاثیر گذار است؛ بنابراین بسیار مهم است که زوجین از این نظر با یکدیگر تفاهم داشته باشند.

? در حوزه علاقه مندی ها

زوج ها در کنار یکدیگر قرار است یک زندگی را با همه جوانبش تجربه کنند. بنابراین اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج در حوزه علاقه مندی ها هم بسیار مهم است. برای مثال یک خانواده آخر هفته ها دور هم جمع می شوند و اوقات خوشی را با هم میگذارنند. اما در خانواده ای دیگر در روزهای تعطیل علاقه به استراحت و یا رفتن به مراکز تفریحی دارند. تفاوت زمینه چگونگی گذراندن اوقات فراغت یکی از بزرگ ترین اختلافات زوجین است. بنابراین حتما باید به این موضوع قبل ازدواج پرداخته شود.

سخن آخر

تناسب میان خانواده‌ها و توجه به اختلاف سطح در ازدواج از مسائل مهمی است که زوج‌های جوان باید به آن توجه داشته باشند. اگر زن و مردی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند در بیشتر زمینه‌ها با یکدیگر تفاهم داشته باشند، می‌توانند وارد یک زندگی مشترک موفق و بدون اختلاف شوند.

البته این گفته‌ها به این معنی نیست که هر فردی باید شخصی را انتخاب کند که در همه زمینه‌ها با او تفاهم داشته باشد؛ اما می‌تواند این معنی را برساند که میان زوج‌ها نباید اختلافات خارج از حد معمولی وجود داشته باشد. اختلافات زیاد در نهایت باعث ایجاد تعارض و اختلاف میان افراد می‌شود.

با توجه به این توضیحات ضروری است افراد قبل از هر گونه اقدامی برای ازدواج، در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنند. روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا اختلاف سطح میان خانواده های خود و همسر آینده‌تان را شناسایی کنید و از بروز چالش‌های ناشی از آن جلوگیری نمایید. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله معیارهای انتخاب همسر را نیز بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره