فراموشی عشق اول در مردان | مدت زمان لازم برای فراموش کردن عشق اول برای مردان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شاید باورش سخت باشد اما فراموشی عشق اول در مردان بسیار سخت است. تجربه نخستین رابطه عاشقانه، آن هم وقتی که بدون هیچ سیاستی، خالصانه محبت خود را ابراز می‌کنیم؛ برای هر دو جنس تجربه نابی است. چنین تجربیاتی شاید هرگز تجربه نشود. آدم‌ها در بسیاری از مواقع هرگز عشق‌شان را نمی‌توانند فراموش کند. روانشناسان نیز معتقدند که فراموشی عشق اول در مردان سخت‌تر از زنان است. و برای مدت طولانی‌تری آن‌ها را درگیر خواهد کرد. شاید به این خاطر که مردان معمولاً بیش از زنان به غرور خود اهمیت می‌دهند. پس شکست و ترک‌شدن از جانب معشوق‌شان ضربه بزرگی محسوب می‌شود. به همین دلیل حتما قبل از ورود به رابطه‌ای دیگر باید برای دریافت خدمات مشاوره رابطه دختر و پسر اقدام کنند.

فراموشی عشق اول در مردان ممکن یا غیر ممکن

مردان تا وقتی از چیزی مطمئن نباشد، تعهد نداده و قدمی بر نمی‌دارند. اما تجربه عشق چیزی متفاوت است. عشق اول برای مردان مفهومی متفاوت دارد. آن‌ها خالصانه همه چیزشان را به عشق شان می‌دهند. او را ستایش می‌کنند و به او متعهد می‌شوند. اما به هر دلیل شاید نتوانند به معشوق شان برسند. در این زمان فراموشی عشق اول برای مردان سخت‌ترین کار خواهد بود.

مردانی که در فراموش کردن عشق اول شان ناموفق هستند، اطرافیان شان را ناخواسته آزرده خاطر می‌کنند. به احتمال زیاد شانس یک رابطه مطلوب را برای همیشه از دست می‌دهند. و ازدواجی هم اگر بکنند از همسرشان رضایت قلبی نخواهند داشت. پس اگر شریک عاطفی خود را ازدست‌داده‌اید و یا احساس می‌کنید همسرتان از فکر گذشته خارج نمی‌شود، به مشاور مراجعه کنید. متخصص به حفظ و بهبود ارتباطتان کمک می‌کند.

نشانه‌های فراموش نشدن عشق اول در مردان

اگر شریک عاطفی‌تان هنوز نتوانسته عشق پیشین خود را فراموش کند، احتمالاً نشانه‌های هشداردهنده را در رفتار وی می‌بینید. وجود این نشانه‌ها و سایر موضوعات ناخوشایند و غیرعادی در رفتار وی نیاز شما به مشاوره را دوچندان می‌کند. خانم‌ها برخورد مناسب در برابر این نشانه‌ها را نمی‌دانند. احساس حسادت، عصبانیت یا ناامیدی از ایجاد یک رابطه عاطفی می‌تواند شما را به سمت رفتارهای منفی سوق دهد که رابطه عاطفی‌تان را در شرایط نامناسب‌تری قرار دهد. به همین خاطر بسیار مهم است که در این شرایط از یک فرد باتجربه کمک بگیرید. ازجمله نشانه‌های فراموش‌نشدن عشق اول در مردان عبارتند از:

1- وجود یادبودها

نگه‌داشتن عکس، هدیه یا هر موضوع دیگری که مستقیم یا غیرمستقیم او را به عشق اول وصل می‌کند از نشانه‌های فراموش‌نشدن شریک عاطفی سابق است. یادبودها همیشه اشیا نیستند، شاید همسرتان گروه دوستی یا فعالیت‌های مردمی که زمانی با عشق سابقش در آن‌ها فعالیت داشته را نیز حفظ کرده باشد. در چنین شرایطی پیش از آنکه هر اقدام نامناسبی انجام دهید، ابتدا با وی صحبت کرده و دلیل رفتارش بپرسید. سعی کنید تا حد امکان از حساسیت بیش‌ازحد نسبت به مسائل معمول و یا پیش‌داوری خودداری کنید. این قبیل رفتارها صرفاً فضای رابطه شما را متشنج خواهد کرد.

2- فراموشی عشق اول در مردان | اجتناب از صحبت کردن یا خشم

وقتی شریک عاطفی‌تان نمی‌خواهد راجع به گذشته صحبت کند و یا با خشم و نفرت از عشق اول اش صحبت می‌کند. احتمالا مشکلات یا گره‌هایی از رابطه پیشین همچنان در ذهنش باقی مانده است. فراموش کردن و عبور از مسئله‌ای به این معناست که شما دیگر احساسی نسبت به آن نخواهید داشت. اما اگر هرگونه احساس حتی منفی نسبت به یک موضوع همچنان باقی است، یعنی در حل شرایط پیش‌آمده برای خود ناتوان بوده‌اید. بااین‌حال این قبیل رفتارها صرفاً نشان‌دهنده وجود تعارض‌ها و ناراحتی‌های فراموش نشده است و نمی‌توان به‌طورقطع آن را دلیلی بر علاقه‌مندی به عشق سابق دانست.

3- بی‌توجهی به رابطه جدید

بی‌توجهی به رابطه و تلاش‌هایتان برای جلب‌توجه و محبت طرف مقابل، از مهم‌ترین نشانه‌های فراموش نشدن عشق اول مردان است. این بی‌توجهی می‌تواند خود را به‌صورت طولانی شدن قهر و اختلافات و پیش‌قدم نشدن وی برای آشتی نیز نشان دهد.

به‌عبارتی وقتی تمام یا بخش عظیمی از ذهن مردان با عشق سابق پر شده باشد، طبیعتاً ظرفیت کمتری برای توجه به شما باقی خواهد ماند. پس حتما در یک فضای آرام با شریک عاطفی‌تان صحبت کنید. او را در جریان احساس خود بگذارید. اگر فایده نداشت، حتما راجع به این موضوع از یک مشاور خانواده کمک گرفته و راهکارهایی را برای بهبود کیفیت ارتباط عاطفی‌تان آموزش ببینید.

4- صحبت کردن از گذشته

آشکارترین نشانه درگیری عاطفی شریک‌تان این است که او راجع به گذشته و اتفاقات آن با شما صحبت می‌کند. بازگویی خاطرات و تجربیات مشترکش با عشق اول، درخواست از شما برای اینکه شبیه به شریک احساسی سابقش باشید و یا ابراز تأسف و ناراحتی برای رابطه‌ای که ازدست‌رفته ازجمله نشانه‌های بارز این مساله هستند. برای آشنایی بیشتر با مشخصات عشق اول زندگی مردان کلیک کنید.

5- نگاه تحسین‌آمیز به مشابهت‌ها

گاهی اوقات شریک عاطفی شما ویژگی‌هایی از عشق سابقش را در دیگران یا محیط تحسین می‌کند. برای مثال اگر او به ورزش یا مطالعه علاقه داشته، طرف مقابلتان بیان می‌کند که به این قبیل رفتارها علاقه دارد و یا لباس‌هایی مشابه لباس‌های شریک عاطفی سابقش را می‌پسندد. این موضوع نشان‌دهنده این است که وی در ذهنش هنوز هم علاقه خاصی به عشق سابقش دارد.

بیشتر بخوانید : روانشناسی عشق 

چرا فراموشی عشق اول برای مردان دشوار است؟

چرا فراموش کردن عشق اول در مردان سخت‌تر اززنان است؟ چه مدت‌زمانی برای این فراموشی باید سپری شود؟به‌طورکلی می‌توان گفت عشق اول برای همه ما موضوعی خاص خواهد بود، زیرا در این رابطه بدون هیچ سیاست و احتیاطی خالصانه وارد رابطه می‌شویم. درواقع این شکست‌ها و ناکامی‌ها هستند که هر بار ما را برای ورود به یک رابطه عاطفی محتاط‌تر و حتی شاید خودخواه‌تر می‌کنند.

به همین خاطر می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیل برای دشواری فراموش کردن عشق اول در خودِ احساس و رابطه‌ای که تجربه می‌شود نهفته است. علاوه بر این مردان معمولاً در روابط خود غرور بیشتری دارند و ترمیم غرور و احساسات آسیب‌دیده در آن‌ها نسبت به زنان زمان بیشتری نیاز دارد.

از طرفی زنان معمولاً برای داشتن احساساتی نظیر غم یا گریه کردن سرزنش نمی‌شوند و حتی از آن‌ها انتظار داریم در یک شکست عاطفی این‌گونه رفتار کنند. این درحالیست که انتظارات فرهنگی معمولاً این امکان را از مردان می‌گیرد که برای عشق ازدست‌رفته‌شان سوگواری کنند. اما در ارتباط بااینکه چه مدت‌زمانی برای فراموش کردن عشق اول لازم است، باید گفت برای این موضوع زمان مشخصی وجود ندارد و با توجه به مسائلی نظیر طول مدت و عمق رابطه و همین‌طور نحوه جدایی می‌تواند متفاوت باشد. چندتا از مهم‌ترین دلایلی که مردان را از فراموش کردن عشق اول ناتوان می‌کند را نام برده‌ایم.

1- عشق اول برای مردان احساسی قدرتمند است

عشق اول برای مردان مفهومی خاص دارد. آن‌ها برخلاف باور عموم احساسات قوی دارند. عاشق که می‌شوند، صادقانه عشق می‌ورزند و به آن پایدار می‌مانند. فراموشی چنین عشق و احساساتی برای مردان کار آسانی نیست.

2- فراموشی عشق اول و اولین شکست برای مردان

فراموشی عشق اول برای مردان به معنای کنار آمدن با شکست عشقی است. غرورمردانه‌شان خدشه دار شده و به احساسات واقعی شان لطمه وارد شده. تجربه چنین احساساتی، اعتماد به نفس او را کم می‌کند. مردان بعد از چنین شکستی باور به خودشان را از دست می‌دهند. پس فراموشی چنین ضربه ای کار آسانی نیست.

3- اولین تجربه ها و احساسات معصومانه

عشق اول برای مردان همراه با شهوت، فرصت طلبی و سایر مسائل پیرامونی نیست. مردان در عشق اول معصومانه ترین احساسات خودشان را تجربه می‌کنند. اولین تجربه ها برای مردان به یاد ماندنی تر است. آن‌ها بر خلاف زنان حتی بعد از ازدواج نیز نمی‌توانند اولین تجربه های عشقی شان را به راحتی فراموش کنند.

4- باور به یکتا بودن عشق

مردانی که باور به یگانه بودن عشق دارند، بیشتر از سایرین در فراموش کردن عشق اول ناموفق هستند. این مردان مفهوم عشق را در یک نفر خلاصه کرده‌اند و قادر به تغییر زاویه دیدشان از روابط نیستند. در چنین مواردی بیشتر احتمال دارد که فرد از ازدواج فاصله بگیرد و یا روابط نافرجام را تجربه کند.

پیامدهای فراموش نکردن عشق اول در مردان

به‌طور طبیعی همه ما پس از پایان یک رابطه احساس غم را تجربه می‌کنیم اما دیر یا زود این احساس پایان پیدا کرده و زندگی خود را از سر می‌گیریم. بااین‌حال برخی افراد به هر دلیلی نمی‌توانند از فکر یک رابطه تمام‌شده بیرون بیایند و این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند. شاید ساده‌ترین پیامد منفی این موضوع ناراحتی و غمی باشد که شما در لحظات زندگی تجربه می‌کنید. این احساسات شما را از داشتن یک زندگی مثبت دور کرده یا حتی در مقابل بیماری‌هایی نظیر افسردگی آسیب‌پذیرتر می‌نماید.

به علاوه مردان با درگیری ذهنی نسبت به عشق سابق فرصت رابطه جدید را از خود می‌گیرند. حتی اگر رابطه ای را شروع کنید، با دلخوری‌های شریک احساسی‌تان و کیفیت پایین رابطه مواجه خواهید شد. به همین خاطر بهتر است برای جلوگیری از این مشکلات و ایجاد احساس روحی مثبت در خود از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید امکان مراجعه حضوری برای شما وجود ندارد می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره تلفنی راهکارهایی را برای تغییر شرایط خود آموزش ببینید.

نقش زنان در فراموشی عشق اول در مردان

اگر شما وارد رابطه عاطفی با مردی شده‌اید که همچنان درگیر ارتباطات عاطفی گذشته خود است بهتر است به برخی نکات توجه داشته باشید.

1- صبور باشید

اگر قصد تغییر احساسات شریک عاطفی‌تان و جلب نظر او دارید، باید بدانید که راهی سخت را در پیش‌گرفته‌اید و برای عبور از این شرایط باید صبور باشید. در نتیجه عدم فرموشی عشق اول در مردان شما احتمالاً در بسیاری از مواقع و به‌خصوص در ابتدای رابطه متوجه خواهید شد که طرف مقابل چندان‌که باید به شما توجه ندارد و یا در مقابل درخواست‌هایتان برای دیدار مخالفت می‌کند. رفتار شما در این شرایط می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که طرف مقابل به‌تدریج متوجه این موضوع شود که شما همواره در کنار او حضور دارید و می‌تواند به شما اعتماد کند. برای کمک به فراموشی عشق اول در مردان توجه داشته باشید که این اعتماد چیزی نیست که بتوانید به‌سرعت آن را به دست آورید و می‌بایست زمان زیادی را به این موضوع اختصاص دهید.

2- بامحبت برخورد کنید

یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که به کمک آن می‌توانید توجه طرف مقابل را به خود جلب کنید این است که همواره بامحبت برخورد کنید. محبت و حمایت شما می‌تواند به‌تدریج باعث بیدار شدن احساسات طرف مقابل شود، اما به این موضوع توجه داشته باشید که بیش از محبت کردن در کلام می‌بایست رفتارتان محبت‌آمیز و حمایتگر باشد. استفاده بیش‌ازحد از کلام محبت‌آمیز گاهی طرف مقابل را بیش از قبل از شما دور می‌کند. زیرا او احساس می‌کند که به‌اندازه شما به لحاظ احساسی درگیر این رابطه نیست و این موضوع می‌تواند برای وی فشار روانی را به همراه داشته باشد.

3- فضای رابطه را آرام نگه دارید

همان‌طور که گفته شد جلب‌توجه مردانی که هنوز نتوانسته‌اند عشق اولشان را فراموش کنند کار سختی خواهد بود و شما احتمالاً گاهی اوقات از رفتارهای طرف مقابلتان عصبی می‌شوید. احساس تلخ مورد بی‌توجهی قرار گرفتن و یا خشم و ناامیدی از اینکه علی‌رغم تلاش‌هایتان او به لحاظ عاطفی درگیر شما نیست ازجمله مسائلی هستند که می‌تواند باعث بدرفتاری یا عصبانیت شما شود. بااین‌حال توجه داشته باشید که بهتر است در این شرایط هیجانات خود را کنترل کنید و تا جای ممکن فضای رابطه را متشنج نکنید. زیرا ایجاد احساسات منفی می‌تواند هر آنچه را در تلاش برای به دست آوردنش هستید به‌طور ناگهانی تخریب کند.

4- مشورت بگیرید

بهتر است در این شرایط از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین به دلیل علم و تجربه‌ای که در این زمینه دارند و همین‌طور با توجه به اینکه بدون جانب‌داری از شما یا طرف مقابل صحبت می‌کنند می‌توانند راهکارهای مناسبی را برای تغییر شرایط به شما آموزش دهند.

5- از رابطه خارج شوید

اگر احساس می‌کنید علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که برای بهبود ارتباط خود انجام داده‌اید طرف مقابل همچنان به لحاظ ذهنی و عاطفی درگیر فردی دیگر است، می‌بایست برای ادامه ارتباطتان تصمیمی جدی بگیرید. گاهی اوقات فراموش نکردن عشق اول در مردان تنها باعث آسیب دیدن بیشتر شما و همین‌طور از دست دادن فرصت‌های مناسب برای داشتن یک رابطه عاطفی سالم خواهد شد. بااین‌حال معمولاً توصیه می‌شود که پیش از تصمیم گرفتن برای پایان دادن به رابطه با یک روانشناس در این زمینه صحبت کنید و مطمئن شوید که راهی برای بهبود شرایط وجود ندارد. علاوه بر این روانشناسان می‌توانند به شما برای پایان بخشیدن راحت‌تر به یک رابطه ناسالم کمک کنند تا کمتر دچار احساسات منفی شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فراموشی عشق اول در مردان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

آیا فراموش کردن عشق اول در مردان سخت‌تر از زنان است؟

معمولاً به این خاطر که مردان نسبت به زنان غرور بیشتری دارند تجربه شکست عاطفی می‌تواند آن‌ها را بیش از خانم‌ها دچار مشکل کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره